Connect with us

Marknadsnyheter

Gycom anpassar sina logistikflöden för framtiden

Published

on

Nu optimerar Gycom sin verksamhet med ett nytt logistikcenter, beläget strax utanför Göteborg. Satsningen kommer att innebära säkrare och mer hållbara leveranser.

Under ett års tid har Gycom och moderbolaget Enequi arbetat för en gemensam idealisk logistiklösning, som är bättre dimensionerad till verksamheternas behov och innefattar en stabil tredjepartsaktör. Det nya logistikcentret uppfyller alla krav.

– Det här är ett sätt för oss att anpassa våra logistikflöden för framtiden. Vi väljer att outsourca logistikverksamheten till Vätterleden Logistik, för att vi vill fortsätta att vara snabba, effektiva och hjälpa våra kunder att hitta rätt lösningar för sina behov, säger Staffan Sjöstedt, VD på Gycom.

Det nya logistikcentret består av en nybyggd fastighet på 10 000 kvadratmeter som ligger i direkt anslutning till Göteborg-Landvetter flygplats. Läget innebär kortare transportsträckor, såväl nationellt som internationellt.

– Vätterleden Logistik arbetar aktivt för att vara en hållbar aktör, vilket går hand i hand med våra värderingar. Jag ser fram emot ett innovativt samarbete som kommer att optimera våra flöden till kund, fortsätter Staffan Sjöstedt.

Logistikskiftet sker den 6 september. Därefter kommer Vätterleden Logistik att sköta all hantering av Gycoms och Enequis fysiska produkter. I uppdraget ingår varumottagning, lagerhållning, digital diarieföring, paketering och leverans till kunder runt om i världen.

– Vi på Vätterleden kan lager och logistik och hjälper våra partners att utveckla sina logistikprocesser. Vi hanterar allt från lossning och lagring till plock och transport. Några saker vi gör för att minska verksamhetens klimatpåverkan är att ha en energieffektiv byggnad, använda papper som fyllnadsmaterial till 99 procent, vara noggranna med återvinning och arbeta mycket med stora transportföretag som själva har hållbarhet högt på agendan, säger Roger Johansson, VD på Vätterleden Logistik, och tillägger:

– Vi är väldigt glada över att Gycom och Enequi har gett oss förtroendet att bli deras 3pl-partner framåt.

I samband med att den nya logistiklösningen blir verklighet har Gycom och Enequi uppdaterat sitt gemensamma affärssystem, så att det på ett smidigt sätt integreras med Vätterledens WMS-system.

– Vi har utvecklat anpassningar i vårt affärssystem och lagt om våra rutiner för att optimera våra processer. Implementeringen av de nya anpassningarna automatiserar kommunikationen med Vätterledens system och skapar ett effektivare flöde ut mot våra kunder, säger Suzanne Enehall, IT-manager och produktchef på Gycom och Enequi, som har projektlett utvecklingen av affärssystemet. 

Under 2020 och 2021 har Gycom växlat upp och tagit fram en tydlig strategi för framtiden. Den nya logistiksatsningen är bara ett av många steg på vägen mot att bli den självklara automationspartnern för energidesign i fastigheter, industrier och krävande miljöer.

Julia EriksonMarknadschef0101221743

Rätt energi för dina möjligheter!

Gycom är en automationspartner inom energidesign för fastigheter, industri och krävande miljöer. Vi designar unikt matchade lösningar för varje utmaning och skapar nya möjligheter till framgång. Våra system används i dag av välrenommerade företag över hela världen.

Gycom är en del av Enequi, med huvudkontor i Sollentuna, Stockholm och teknikutvecklingscenter i Mölndal, Göteborg.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Report this content

Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Genova Property Group Delårsrapport januari–mars 2024

Published

on

By

Perioden januari–mars 2024

  • Hyresintäkterna uppgick till 133,1 Mkr (128,9), en ökning med 3 procent.
  • Driftsöverskottet uppgick till 94,1 Mkr (90,9), en ökning med 4 procent.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 140 procent till 27,1 Mkr (11,3), varav förvaltningsresultat hänförligt till aktieägarna uppgick till 5,7 Mkr (-7,4), motsvarande 0,12 kr (-0,16) per aktie. Exklusive värdeförändringar i joint ventures och intresseföretag uppgick förvaltningsresultatet till 28,4 Mkr (27,0).
  • Periodens resultat uppgick till 45,0 Mkr (-40,2), motsvarande 0,29 kr (-1,85) per aktie. Ökningen hänför sig främst till lägre negativa värdeförändringar på fastigheter.
  • Långsiktigt substansvärde hänförligt till aktieägarna minskade med 12 procent till 3 257,7 Mkr (3 685,1), motsvarande 71,42 kr (80,79) per aktie.

Väsentliga händelser under och efter perioden

Första kvartalet januari–mars 2024

  • I februari tecknades en ränteswap om 500 Mkr med en fast ränta om 2,58 procent som löper ut i januari 2030.
  • I mars genomfördes en emission av konvertibler och därigenom tillfördes cirka 200 Mkr. Konvertiblerna löper med en fast årlig ränta om 6,75 procent med kvartalsvisa utbetalningar och förfaller till betalning i mars 2029.
  • Under perioden återköptes hybridobligationer till ett värde av 101,3 Mkr.
  • Under perioden förvärvades fastigheten Vindspelet 6 i Borås med ett överenskommet fastighetsvärde om 62,5 Mkr och ett årligt hyresvärde på cirka 6 Mkr.

Händelser efter kvartalets utgång

  • I april emitterades ytterligare gröna seniora icke säkerställda obligationer om 150 Mkr under utestående grönt ramverk. Emissionen skedde på initiativ av institutionella investerare.
  • Efter periodens utgång har ytterligare hybridobligationer återköpts och vid tidpunkten för denna rapports publicering uppgår utestående hybridobligationer till ett värde om cirka 640 Mkr.

VD-KOMMENTAR
Genova inledde året med både högre hyresintäkter och ett ökat driftsöverskott jämfört med föregående år. Våra projekt utvecklas enligt plan och under året kommer vi att färdigställa närmare 400 miljöcertifierade hyresbostäder. Fastighetsvärdena har stabiliserats och finansieringsmarknaden stärkts samtidigt som aktiviteten på transaktionsmarknaden ökat, vilket kan skapa affärsmöjligheter för Genova framöver.

Hyresintäkterna ökade med 3 procent och driftnettot med 4 procent. Förvaltningsresultatet steg med 140 procent till 27 Mkr, detta främst som en följd av lägre negativa värdeförändringar på fastigheter i joint ventures och intresseföretag. Även exklusive dessa värdeförändringar ökade förvaltningsresultatet med 5 procent. Värdeförändringarna i koncernen stabiliserades och vi redovisar en begränsad negativ värdeförändring från förvaltningsfastigheterna om –6,5 Mkr där indexjusteringar reducerade effekten av ökade avkastningskrav. Substansvärdet per aktie minskade med 12 procent till 71,42 kr per aktie jämfört med samma period föregående år men ökade jämfört med årsskiftet.

Finansiering
Vi noterar att såväl bank- som kapitalmarknaden förbättrades under inledningen av 2024 och Genova fortsatte vårt arbete med att förbättra kapitalstrukturen, sänka finansieringskostnaderna samt stärka likviditeten. I mars genomförde vi en emission av konvertibler och tillfördes därigenom 200 Mkr. Genom konvertibelemissionen diversifierade vi Genovas finansieringskällor, vilket är positivt både för våra aktieägare och obligationsinnehavare. Efter periodens utgång emitterade vi framgångsrikt ytterligare gröna obligationer. I samband med emissionerna återköpte vi hybridobligationer om cirka 160 Mkr till rabatt.

Förvaltning
Genova har en stabil förvaltningsportfölj med en god hyresgästmix. Vi har hyresavtal med långa löptider, i genomsnitt 5,1 år, och en fortsatt hög uthyrningsgrad om 94 procent. Detta är särskilt viktigt i en tid av svagare konjunktur som vi nu är inne i. Vår inriktning på tillväxtregioner med tonvikt på Storstockholm och Uppsala samt en hög andel intäkter från samhällsfastigheter, bostäder och dagligvaruhandel skapar stabilitet i en marknad med lägre aktivitet.

Investeringar

Genovas pågående projekt utgörs i huvudsak av hyresbostäder i Norrtälje, Knivsta, Enköping och Upplands-Bro, men vi har även en pågående byggnation av Apoteas nya centrallager i Varberg. Våra pågående bostadsprojekt innebär att vi under året kommer att färdigställa närmare 400 hyresbostäder för egen långsiktig förvaltning, samtliga med miljöcertifiering enligt Svanen. Årshyran för hyresbostäderna uppgår till cirka 47 Mkr. Vi fortsätter att prioritera arbete med detaljplaner i vår byggrättsportfölj, vilket kommer skapa betydande värden för Genova som vi avser realisera antingen genom egen projektutveckling eller via avyttringar av byggrätter framåt.

Framåtblick
Fastighetsmarknaden präglas fortsatt av utmaningar, framför allt i form av höga räntenivåer, men en viss optimism om vändning är tydlig. Om förväntningarna om en sänkning av styrräntan under 2024 infrias, finns förutsättningar för minskad press på fastighetsvärdena och minskade räntekostnader under året. Vi kommer att ha fortsatt stort fokus på Genovas kapitalstruktur och på att säkerställa vår likviditet. Med tecken på en mer öppen kapital- och bankmarknad och ökad aktivitet på transaktionsmarknad ser vi förutsättningar för värdeskapande affärsmöjligheter framåt.

Michael Moschewitz, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:
VD, Michael Moschewitz, telefon 070-713 69 39, michael.moschewitz@genova.se

Om Genova
Genova Property Group AB (publ) är ett modernt och personligt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter med fokus på Storstockholm och Uppsala. Per den 31 mars 2024 ägde bolaget fastigheter till ett värde om cirka 10,1 miljarder kronor och en uthyrbar yta om cirka 350 000 kvm samt innehade cirka 9 400 bostads-byggrätter. Genovas aktie är sedan 2020 upptagen till handel på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Genova Property Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2  maj 2024 kl. 09.00 CEST.

Genova – Smålandsgatan 12 – 111 46 Stockholm – www.genova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Orexos delårsrapport för kv 1 2024

Published

on

By

Uppsala, 2 maj, 2024 – Som tidigare kommunicerats publiceras delårsrapporten för kvartal 1, onsdagen den 8 maj kl 8. Samma dag, kl 13, inbjuds analytiker, investerare, och media att delta i en presentation där VD Nikolaj Sørensen, och CFO Fredrik Järrsten presenterar den senaste utvecklingen och håller en Q&A.

För att delta i telefonkonferensen där frågor kan ställas muntligen använd denna länk:
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048736
Vid registrering erhålls telefon nr och konferens id vilket ger access till eventet. 

För att delta via webcast:
https://ir.financialhearings.com/orexo-q1-report-2024

Innan presentationen börjar kommer presentationsmaterialet finnas tillgängligt på hemsidan under Investerare/Rapporter/Presentationer 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)
Lena Wange, IR & Communications Director
Tel: 018 780 88 00
Email: ir@orexo.com

Om Orexo
Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.