Marknadsnyheter
H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport 2024
Andra kvartalet (1 mars 2024 — 31 MAJ 2024)
- H&M-gruppens nettoomsättning i det andra kvartalet ökade med 3 procent till MSEK 59 605 (57 616). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 3 procent.
- Bruttoresultatet ökade med 11 procent till MSEK 33 569 (30 338), vilket motsvarar en bruttomarginal om 56,3 procent (52,7).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 3 procent till MSEK 26 446 (25 585). I lokala valutor var ökningen 2 procent.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 7 098 (4 741), motsvarande en rörelsemarginal om 11,9 procent (8,2).
- Justerat för engångskostnader kopplade till kostnads- och effektiviseringsprogrammet uppgick rörelseresultatet till MSEK 7 297 (4 671), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 12,2 procent (8,1).
- Resultatet efter skatt ökade med 52 procent till MSEK 4 995 (3 288), motsvarande SEK 3,11 (2,02) per aktie.
- Kraftig förbättring av kassaflödet från den löpande verksamheten som ökade till MSEK 12 600 (7 499).
Första halvåret (1 december 2023 — 31 MAJ 2024)
- H&M-gruppens nettoomsättning ökade med 1 procent under första halvåret till MSEK 113 274 (112 488). I lokala valutor var nettoomsättningen i linje med föregående år.
- Bruttoresultatet ökade till MSEK 61 224 (56 224), vilket motsvarar en bruttomarginal om 54,0 procent (50,0).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent i SEK. I lokala valutor var kostnaderna i linje med föregående år.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 9 175 (5 466), motsvarande en rörelsemarginal om 8,1 procent (4,9).
- Resultatet efter skatt ökade till MSEK 6 196 (3 828), motsvarande SEK 3,85 (2,35) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 16 567 (12 485).
- Den finansiella nettokassan ökade till MSEK 7 961 (7 700). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 42 572 (38 813).
- Varulagret minskade med 1 procent till MSEK 38 518 (38 802). Valutajusterat ökade varulagret med 2 procent jämfört med föregående år. Varulagret i SEK utgjorde 16,3 procent (16,7) av omsättningen rullande 12 månader.
- Försäljningen under juni månad 2024 förväntas minska med 6 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Junisiffran ska ses i ljuset av starka jämförelsetal från 2023. Det ostadiga vädret på många av H&M-gruppens stora marknader under inledningen av juni 2024 påverkade försäljningen negativt, men försäljningen återhämtade sig när vädret normaliserades i slutet av månaden. Ett väl sammansatt lager har även möjliggjort en senare reastart jämfört med föregående år.
- Miljöorganisationen Stand.earth har givit H&M-gruppen den högsta totalpoängen bland ledande bolag inom modeindustrin för sitt klimatarbete.
- Vid årsstämman 3 maj 2024 beslutades om ett generellt bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2025 kunna återköpa egna B-aktier. Om styrelsen väljer att använda bemyndigandet kommer belopp och andra detaljer att kommuniceras inför att återköp inleds.
”Vi nådde vårt bästa resultat på många år i andra kvartalet och visar återigen H&M-gruppens styrka och robusta finansiella ställning, med starkt kassaflöde, förbättrad lönsamhet och försäljning. Vi höjer nu ambitionen ytterligare för att stärka varumärket, kunderbjudandet och shoppingupplevelsen. Med fokus på våra kunder, engagerade medarbetare och en ökad investeringstakt under andra halvåret ser vi goda förutsättningar för fortsatt lönsam, långsiktig och hållbar tillväxt.”
Daniel Ervér, vd.
* Rörelseresultat justerat för engångskostnader.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Stark lönsamhetsutveckling och god försäljningstillväxt
H&M-gruppen har haft en stark lönsamhetsutveckling under första halvåret till följd av en succesivt förbättrad försäljningsutveckling, stärkt bruttomarginal samt en fortsatt god kostnadskontroll. Vår- och sommarkollektionerna har mottagits mycket väl vilket återspeglas i den förbättrade försäljningen under andra kvartalet. Vi ser tillväxt inom alla kundgrupper och en positiv trend i samtliga regioner. Jag är stolt över alla kollegor som bidragit till vår starka utveckling.
Med kraftigt ökad vinst fyra kvartal i rad är vi på god väg mot att nå vårt långsiktiga mål att lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid. Vårt mål att uppnå en rörelsemarginal om 10 procent helåret 2024 kvarstår. Förutsättningarna för att nå denna nivå i år har dock blivit mer utmanande då externa faktorer som påverkar våra inköpskostnader och försäljningsintäkter, bland annat material och valuta, bedöms ge en mer negativ påverkan än vad vi förväntat oss under det andra halvåret. Den viktigaste förutsättningen för att nå vårt mål är att försäljningstillväxten stärks ytterligare under andra halvåret jämfört med ökningen i andra kvartalet.
Under det andra kvartalet har vi nått vårt bästa resultat och kassaflöde på många år och nu tar vi nästa steg med framåtlutande satsningar för att stärka varumärket, kunderbjudandet och shoppingupplevelsen. Vi har ett av modebranschens största designteam som till hösten har skapat fantastiska kollektioner. Våra kunder kommer att kunna upptäcka höstens nyheter på spännande sätt i globala och lokala modekampanjer, unika events och inspirerande samarbeten. Våra uppgraderade butiker i London, New York, Seoul och Tokyo har tagits emot mycket väl av våra kunder. Under andra halvåret ökar vi investeringstakten och tar de nya butiksformaten med det senaste av digitala tjänster och ett lokalt anpassat sortiment in i butiker för att skapa en förhöjd upplevelse, i bland annat Paris, Milano, Berlin, Stockholm, Hamburg, München och fler butiker i New York och London. Under våren har vi framgångsrikt testat en uppdaterad onlinebutik som vi lanserar på våra större marknader under hösten. Den nya digitala upplevelsen kommer att ge kunderna mer inspiration, tydligare rekommendationer hur våra produkter kan stylas och vilken passform som passar just dem. Vi fortsätter också att investera i varuförsörjningskedjan där vi ser positiva effekter från bättre tillgänglighet av rätt produkter mellan kanalerna och högre precision när ledtiden förkortas från design till att produkten når kund.
H&M-gruppen står stark med en robust finansiell ställning, starkt kassaflöde, förbättrad lönsamhet och försäljning. Läget i omvärlden är fortsatt osäkert och hushållen har fortsatt höga levnadskostnader. Som alltid är vår främsta prioritet att säkerställa bästa värde för pengarna på varje marknad. Med fokus på våra kunder, engagerade medarbetare och en ökad investeringstakt under andra halvåret ser vi goda förutsättningar för fortsatt lönsam, långsiktig och hållbar tillväxt på en stor och växande marknad.
Kommunikation i samband med sexmånadersrapporten
Sexmånadersrapporten, 1 december 2023 – 31 maj 2024, publiceras kl. 08.00 CEST den 27 juni 2024, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.30 CEST för finansmarknad och media, där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på: https://app.webinar.net/e6RKGdoMZ9A
För bokning av intervjuer i samband med sexmånadersrapporten den 27 juni 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef | 073-465 93 92 |
Daniel Ervér, vd | 08-796 55 00 (växel) |
Adam Karlsson, finanschef | 08-796 55 00 (växel) |
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 27 juni 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke