Marknadsnyheter
Haka på heta mattrenden – Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting
Det asiatiska köket är stekhett och Paulig som står bakom varumärket Santa Maria fortsätter att förenkla tillagningen av asiatiska favoriträtter. I början av 2025 lanseras Santa Maria Sweet Chili Sås Hot, en hetare variant av en av de mest sålda chilisåserna i Sverige.*
Den asiatiska kategorin fortsätter att växa i Sverige och Sweet Chili-sås är den mest sålda toppingsåsen inom kategorin.
”Santa Marias Sweet Chili Sås Original kan närmast betraktas som asiatiska kökets ketchup – en sötsur sås som passar till det mesta. Med den kan man snabbt och enkelt få till en asiatisk touch på vilken måltid som helst”, säger Eric Wollberg, Marketing Activation Manager på Paulig.
Utöver toppingsåser innefattar det asiatiska sortimentet från Santa Maria allt från cookingsåser som enkelt smaksätter en hel måltid till nudlar, kokosmjölk, populära smaksättare som fisksås, ostronsås, teriyakisås och currypastes. I samband med att intresset för hetare såser ökar lanserar Santa Maria, en hetare variant av svenskarnas storfavorit.
”Nu lanserar vi Sweet Chili Sås Hot, en hetare variant av originalet. Våra konsumenttest har visat att smaken är en fullträff, så vi ser fram emot att låta svenska folket få testa nyheten”, säger Eric Wollberg, Marketing Activation Manager på Paulig.
Vecka 4 lanseras också populära Santa Maria Egg Noodles med förbättrat recept och 25% mer nudlar i förpackningen. Ändringar i receptet ger spänstigare nudlar med mer tuggmotstånd, vilket gör det mycket enklare att lyckas med sin nudelrätt. De uppdaterade nudlarna passar lika bra i wok som i soppa eller sallad.
PRODUKTFAKTA
Santa Maria Sweet Chili Sås Hot
Glasflaska, 200 ml
Med perfekt balans mellan hetta och sötma är nya Santa Maria Sweet Chili Sås Hot en bred smaksättare för extra sting i maten. Självklart i asiatiska rätter men även för att sätta en asiatisk twist på vardagsrätter.
Santa Maria Egg Noodles
Påse, 250 g
Santa Maria Egg Noodles med nytt förbättrat recept som ger spänstigare nudlar med mer tuggmotstånd. De passar lika bra i wok som i soppa eller sallad.
RECEPT
Teriyaki- och sesamwok med nudlar & sweet chili hot
4 portioner
Ingredienser:
1 förpackning Santa Maria Egg Noodles
0,5 flaska Santa Maria Asian wok Teriyaki & Sesame oil
500 g kycklingbröstfilé, skivad
1 msk olja, till stekning
3 st. vårlökar, tunt skivade
100 g jordnötter, hackade
Garnering:
2 buntar färska thaiörter, valfri koriander eller thaibasilika
1 lime, klyftor
2 tsk sesamfrön, svarta att strössla
0,5 dl Santa Maria Sweet Chili Sås Hot
Instruktioner:
- Koka nudlarna i tre minuter, häll av vattnet.
- Stek den skivade kycklingen gyllene runt om i olja i riktigt het panna. Addera vårlöken och häll över halva flaskan Asian wok Teriyaki & sesame oil.
- Rör ner nudlarna och låt rätten woka i ca 1 minut.
- Pressa några droppar limejuice över woken.
- Garnera med hackade örter, strössla med hackade jordnötter och sesamfrön.
- Servera woken och toppa med Sweet Chili Sås Hot
*Källa: Santa Maria Sweet Chili Sås 500g. Ref.no.05923941, Date: 2025-01-02 Source: Based on NIQ RMS data, SE Grocery, Sweet chili sauce, Sales value, MAT TY, 2024 W48 (Copyright © 2024, NIQ)
OM PAULIG
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 500 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.
PRESSKONTAKT
Lina Leden
PR Manager
+358 40 7311 343
communications@paulig.com
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.01.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.01.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
140 030 |
10,89 |
1 524 688,65 |
XSTO |
110 750 |
10,88 |
1 204 758,23 |
XCSE |
27 336 |
10,89 |
297 657,57 |
Summa |
278 116 |
10,88 |
3 027 104,45 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5004 och DKK till EUR 7,4610
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 855 534 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.
The MoonHouse Computer Rendered (Download)
En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.
”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.
Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.
Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.
”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!
Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/
Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
Marknadsnyheter
Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.
The MoonHouse Computer Rendered (Download)
En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.
”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.
Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.
Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.
”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!
Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/
Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke