Connect with us

Marknadsnyheter

Hållbar design stärker den kreativa sektorn i norr

Published

on

Den kulturella och kreativa sektorn spelar en avgörande roll för utvecklingen av hållbara, attraktiva och levande samhällen. Men under det senaste året har dessa branscher drabbats hårt av pandemin. Samtidigt spås en befolkningsökning på cirka tio procent i Norr- och Västerbotten när det investeras runt tusen miljarder kronor i ny modern tillverkningsindustri och grön el-produktion. RISE och eXpression Umeå ingår nu ett samarbete för att stärka den kreativa sektorn i norr med fokus på hållbar design, form och besöksnäring – där tradition och framtid smälter samman.

Den kulturella och kreativa sektorn står för 3,2 procent av Sveriges BNP och är både viktig i den gröna omställningen och för människors välbefinnande. Den unika potentialen inom sektorn ligger bland annat i dess förmåga att leda utvecklingen mot jämställda, attraktiva och välmående städer såväl som landsbygder.

– Vi kan slå fast att den kulturella och kreativa sektorn spelar en avgörande roll för den utveckling som sker i norra Sverige. Företag i dessa branscher bidrar till mer hållbara, attraktiva och levande samhällen, vilket gör att fler vill leva, bo och verka här. Det är samtidigt en sektor som drabbats hårt av pandemin, därför måste vi nu kraftsamla, säger Marlene A Johansson, forskare och affärs- och innovationschef på RISE.

RISE och eXpression Umeå har nu erhållit EU-medel för att stärka de kulturella och kreativa sektorerna med fokus på hållbar design, form och besöksnäring i Norrbotten och Västerbotten.

– Projektet ska utveckla kvalitativa nätverk och mötesplatser för kreatörer, experter och lokala leverantörer. Syftet är att stärka relationer mellan dessa viktiga aktörer bidra till att kreatörer utvecklar sitt entreprenörskap och sin affärsmässighet, säger Barbro Renkel, VD vid eXpression Umeå.

– Vi kommer tillsammans öka kunskapen om designprinciper för lång livslängd i föremål och produkter med utgångspunkt i vårt kulturarv. Vi hoppas att vi kan ta till vara på arvet från tidigare generationer, de immateriella värden och tidlösa kunskaper som formats genom historien, och bidra till att de förs vidare in i framtiden, avslutar Marlene Johansson.

Projektet finansieras av EU-medel, Umeå Kommun och Region Västerbotten och kommer samarbeta med LTU Business för att stärka designkunskaper hos små och medelstora företag i övre Norrland.

För mer information:

 

Marlene Johansson

Senior forskare och affärs- och innovationschef, RISE

Marlene.a.johansson@ri.se

070 674 95 39

Barbro Renkel

VD, eXpression Umeå
barbro.renkel@expressionumea.se

070-555 97 23

eXpression Umeå är en företagsinkubator som möjliggör utveckling av drivna kreatörer med idéer, innovationer eller företag inom de konstnärliga, kulturella och kreativa näringarna. Vi erbjuder effektiva och nytänkande metoder, en kreativ coworkingmiljö och prototyplabb i världsklass. Tillsammans visar de kreativa näringarna vägen till framtidens hållbara tillväxt – creative minds unite.

www.expressionumea.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys