Connect with us

Marknadsnyheter

Hållbar design stärker den kreativa sektorn i norr

Published

on

Den kulturella och kreativa sektorn spelar en avgörande roll för utvecklingen av hållbara, attraktiva och levande samhällen. Men under det senaste året har dessa branscher drabbats hårt av pandemin. Samtidigt spås en befolkningsökning på cirka tio procent i Norr- och Västerbotten när det investeras runt tusen miljarder kronor i ny modern tillverkningsindustri och grön el-produktion. RISE och eXpression Umeå ingår nu ett samarbete för att stärka den kreativa sektorn i norr med fokus på hållbar design, form och besöksnäring – där tradition och framtid smälter samman.

Den kulturella och kreativa sektorn står för 3,2 procent av Sveriges BNP och är både viktig i den gröna omställningen och för människors välbefinnande. Den unika potentialen inom sektorn ligger bland annat i dess förmåga att leda utvecklingen mot jämställda, attraktiva och välmående städer såväl som landsbygder.

– Vi kan slå fast att den kulturella och kreativa sektorn spelar en avgörande roll för den utveckling som sker i norra Sverige. Företag i dessa branscher bidrar till mer hållbara, attraktiva och levande samhällen, vilket gör att fler vill leva, bo och verka här. Det är samtidigt en sektor som drabbats hårt av pandemin, därför måste vi nu kraftsamla, säger Marlene A Johansson, forskare och affärs- och innovationschef på RISE.

RISE och eXpression Umeå har nu erhållit EU-medel för att stärka de kulturella och kreativa sektorerna med fokus på hållbar design, form och besöksnäring i Norrbotten och Västerbotten.

– Projektet ska utveckla kvalitativa nätverk och mötesplatser för kreatörer, experter och lokala leverantörer. Syftet är att stärka relationer mellan dessa viktiga aktörer bidra till att kreatörer utvecklar sitt entreprenörskap och sin affärsmässighet, säger Barbro Renkel, VD vid eXpression Umeå.

– Vi kommer tillsammans öka kunskapen om designprinciper för lång livslängd i föremål och produkter med utgångspunkt i vårt kulturarv. Vi hoppas att vi kan ta till vara på arvet från tidigare generationer, de immateriella värden och tidlösa kunskaper som formats genom historien, och bidra till att de förs vidare in i framtiden, avslutar Marlene Johansson.

Projektet finansieras av EU-medel, Umeå Kommun och Region Västerbotten och kommer samarbeta med LTU Business för att stärka designkunskaper hos små och medelstora företag i övre Norrland.

För mer information:

 

Marlene Johansson

Senior forskare och affärs- och innovationschef, RISE

Marlene.a.johansson@ri.se

070 674 95 39

Barbro Renkel

VD, eXpression Umeå
barbro.renkel@expressionumea.se

070-555 97 23

eXpression Umeå är en företagsinkubator som möjliggör utveckling av drivna kreatörer med idéer, innovationer eller företag inom de konstnärliga, kulturella och kreativa näringarna. Vi erbjuder effektiva och nytänkande metoder, en kreativ coworkingmiljö och prototyplabb i världsklass. Tillsammans visar de kreativa näringarna vägen till framtidens hållbara tillväxt – creative minds unite.

www.expressionumea.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tendo tecknar Letter of Intent med norska Ortopro AS för Tendo OneGrip

Published

on

By

Tendo AB (”Tendo” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har tecknat ett Letter of Intent (LoI) med Ortopro AS, som är en del av Blatchford Group. Avsiktsförklaringen avser distribution av Tendo OneGrip på den norska marknaden och nästa steg är att teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal med Ortopro AS.

En stor del i vårt kommersialiseringsarbete av vår Tendo OneGrip har varit att etablera närvaro på den nordiska marknaden, och vi är nu glada att vi har ingått ett LoI med Ortopro AS vilket markerar ett viktigt steg framåt mot att lansera vår produkt på den norska marknaden.”, kommenterar Sofie Woge, VD för Tendo.

 

Tendo som nyligen har marknadslanserat en specialanpassad version av Tendo OneGrip för personer med ryggmärgsskada i Sverige och Danmark har nu tecknat ett Letter of Intent (LoI) med norska ortopedileverantören Ortopro AS, som är en del av multinationella Blatchford Group, för att introducera och distribuera Tendo OneGrip på den norska marknaden. Avsiktsförklaringen är en del av Tendos strategiska kommersialiseringsarbete med att marknadslansera Tendo OneGrip på den nordiska marknaden och nu är nästa steg att teckna ett slutgiltigt distributionsavtal.

 

Ortopro AS har visat stort intresse för Tendo OneGrip och som ledande aktör inom försäljning av ortopediska hjälpmedel på den norska marknaden ser vi dem som en ideal partner för oss. Vår plan framåt är nu att gå vidare i processen med förhoppningen att inom kort teckna ett slutgiltigt samarbetsavtal.”, kommenterar Peter Andersson, Commercial Lead för Tendo.

 

Om Ortopro AS

Ortopro AS grundades 2001 och är en leverantör av proteser, ortoser, material, maskiner och mjukvara till den ortopediska industrin i Skandinavien. Företaget är en del av Blatchford Ortopedi AS som är en av Norges ledande ortopediska kliniker.

 

För mer information om Tendo, vänligen kontakta:
Sofie Woge, VD, Tendo
Telefon: (+46) 760 – 21 22 13
E-post: sofie@tendoforpeople.se

Hemsida: www.tendoforpeople.se

Kort om Tendo
Tendo AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer medicintekniska robotiserade hjälpmedel till personer med funktionsnedsättningar i händerna. Bolagets första produkt, Tendo OneGrip, är en handske med integrerat exoskelett som ger styrka och rörlighet i händerna till personer med begränsad, eller saknad handfunktion till följd av en ryggmärgsskada. Bolaget är beläget i Lund i Sverige. Tendo AB är noterat på den svenska Spotlight Stock Market. Mer information på www.tendoforpeople.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Medfield Diagnostics senarelägger föraviserat datum för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 samt datum för Årsstämma

Published

on

By

Styrelsen för Medfield Diagnostics Aktiebolag (publ) (”Medfield” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att senarelägga datumet för offentliggörande av Delårsrapport 2024-Q1 till den 27 maj 2024 från det föraviserade datumet som var den 19 april 2024. Styrelsen har samtidigt tagit beslut om att senarelägga datumet för Bolagets Årsstämma till den 19 juni från det föraviserade datumet som var den 31 maj. Skälet för senareläggningarna är en fortsatt hög operationell aktivitet i Bolaget.

Den uppdaterade finansiella kalendern är enligt följande:

2024-05-27                          Delårsrapport för första kvartalet 2024

2024-06-19                          Årsstämma, Göteborg

2024-08-23                          Delårsrapport för andra kvartalet 2024

2024-10-25                          Delårsrapport för tredje kvartalet 2024

2025-02-21                          Bokslutskommuniké för 2024

Årsredovisning 2023 med revisionsberättelse kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida https://www.medfielddiagnostics.com/, samt på Bolagets huvudkontor, Medicinaregatan 8B, 413 90 Göteborg senast 3 veckor innan årsstämman. Årsstämman planeras att hållas den 19 juni 2024 på Bolagets huvudkontor.

För mer information kontakta: Mats Andersson, Styrelseordförande, Medfield Diagnostics AB, Tel: 070-956 02 16, Email: mats.andersson@mumimo.se

Medfield Diagnostics har som mål att underlätta diagnostiseringen av stroke. Om man på ett tidigt stadium kan avgöra om patienten har en stroke eller inte, skulle behandlingsprocessen kunna påskyndas och rätt behandling sättas in betydligt tidigare än idag. Därigenom kan det elimineras mycket lidande hos drabbade patienter och det skulle kunna sparas mycket stora vård- och rehabiliteringskostnader för samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop släpper saftiga nyheter och Årets smak

Published

on

By

Perfekt till sommaren och varma dagar släpper Coop flertalet nyheter inom drycker, bland annat en prisvärd lightdryck.

– Vi ser att allt fler väljer drycker utan tillsatt socker de senaste åren. Våra tre nyheter på en liter släpps i smakerna ananas, svarta vinbär och fläderblom, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

– Ett kanske annorlunda tips på användning kan vara att blanda i lite i sin kvarg för smaksättning, tipsar Minna vidare om.

Coop tappar även upp en nylansering av såväl hallon- som jordgubbssaft i storlekarna 0,5 liter samt 1 liter. Den nya saften har 30 procent lägre sockerinnehåll men samma goda smak.

Årets smak på Coops kolsyrade vatten når även butikerna under vecka 16.

– Läskande apelsin och mango passar perfekt i sommarvärmen, säger Minna Björklund om vattnet som kommer i storlekarna 50 cl samt 150 cl.

Andra EVM-nyheter för vecka 16 inkluderar färdigkokt basmatiris i en förpackning på två portioner samt ett färdigkokt långkornigt ris med tomat- och örtkryddor i samma förpackningsstorlek, båda klara efter bara två minuter i mikron. Dessutom utökar Coop sin serie av Babblarna-produkter med blöjpåsar med handtag för knytning samt tre nyheter inom torrfoder för hundar, bland annat ett glutenfritt alternativ.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.