Marknadsnyheter
Hållbart flyg i fokus i Almedalen 5 juli – uppdaterat program
Aerospace Almedalen är samlingspunkten för alla flyg- och rymdintresserade. Tisdagen den 5 juli bjuder branschen in till ett brett program från morgon till kväll. Ni kommer att möta representanter från regering och riksdag, svenska myndigheter, flygplatser, intresseorganisationer och industri.
Årets Aerospace Almedalen har tema hållbarhet och återstart. På agendan står diskussioner om flyg- och rymdbranschens långsiktiga förutsättningar och vi belyser hur Sverige bygger ett starkt luftförsvar, i dag och i framtiden.
Aerospace Almedalen är arenan som bjuder in till kunskapsutbyte och framtidsblick. Här samlas de centrala svenska aktörerna inom flyg och rymd och ger sina infallsvinklar på branschens viktigaste frågor just nu.
Aerospace Almedalen hittar du på Strandvägen 4, vid Wisby Strands veranda.
Läs mer på www.aerospacealmedalen.se
För mer information, kontakta LFVs presstjänst, 011-19 20 50.
Uppdaterat program
08.50 – 09.20
Ett väl fungerande nätverk av små och medelstora företag är grunden för ett hållbart Sverige
Ett näringsliv med många differentierade små och medelstora företag är en förutsättning för en långsiktig samhällsutveckling. Flyg- och rymdbranschen är högteknologisk med höga kvalitetskrav där partnerskap tar lång tid att bygga. Hur kan rätt förutsättningar skapas så att fler etablerar sig?
Medverkande:
Fredrik Olofsson, VD, Aerospace Cluster Sweden
Ann-Kristin Adolfsson, Saab
Robert Hell, GKN Aerospace
Arr. Aerospace Cluster Sweden
09.30 – 10.10
Hur går det egentligen med flygets omställning?
Flyget är en viktig del av transportsystemet och har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft, men också för att tillgodose samhällets behov av resor och transporter. Men resor och transporter har ett pris i form av en belastning på miljön och klimatet. Denna påverkan måste minska.
Debatt/panelsamtal
Medverkande:
Lena Wennberg, Swedavia
Nils Paul, Svenskt Näringsliv
Charlotte Holmbergh Jacobsson, Norwegian
David Hild, Fly Green Fund
Arr. Swedavia
10.20 – 10.50
Fossilfritt inrikesflyg 2030 – vilka bränslen flyger vi på då?
Fossilfritt Sverige har 22 deltagande branscher och flyget är en av dem. Vi vill vara fossilfria 2030 inom inrikesflyget. Hur ska det gå till? Är det biojet eller elektrobränsle som ska lösa flygets klimatutmaning?
Medverkande:
Maria Fiskerud, BRA
Ann-Sofi Hörlin, SAS
Per Sundell, Vattenfall
Anders Haaker, Bioenergitidningen
Fredrik Granberg, LTU TreePower
Arr. Svenskt flyg
UPPEHÅLL FÖR Partiledartal 10.50 – 11.45
11.50 – 12.30
Luftrumsutveckling i en digitaliserad värld
Hur kan digital teknik och ett modernare luftrum möta flygbranschens behov av minskad miljöpåverkan och ökad kostnadseffektivitet?
Medverkande:
Niclas Wiklander, Enhetschef LFV
Anette Näs, Projektledare Swedavia
Arr. LFV
13.10 – 13.50
Väljer vi flyget av klimatskäl i framtiden?
Flygets omställning är inget nytt. Sedan den första flygningen har, efter flygsäkerhet, energieffektivisering varit ledande vid utveckling av nya flygplan. Men för att flyget ska bli det hållbara transportslag som det kan bli behöver även flygplatserna ställa om. Vad har gjorts och vad återstår?
Medverkande:
Peter Larsson, VD Svenska Regionala Flygplatser
Mari Torstensson, projektansvarig Svenska Regionala Flygplatser
Roger Ekström, ordförande SHL
Anna Rånängen, VD Trollhättan Vänersborg Flygplats
Niclas Gustavsson, Vice President Business Development & Governmental affairs
Ronny Lindberg, VD Kalmar Öland Airport
Arr. Svenska Regionala Flygplatser
14:00 – 14:40
Hur bygger vi ett starkt svenskt försvar?
Medverkande:
Carl-Johan Edström, Flygvapenchef
Arr. Försvarsmakten
14:50 – 15:30
På vilket sätt kan Sveriges flygsystem bidra till att försvara vår demokrati?
Medverkande:
Ellen Molin, Saab
Carl-Johan Edström, Flygvapenchef
Arr. Saab
15:40 – 16:20
Är vätgassamhället lösningen för flygets klimatomställning?
Medverkande:
Rémy Kolessar, Energimyndigheten
Anders Lundell, Mid Sweden Hydrogen Valley
Lena Wennberg, Swedavia
Tomas Grönstedt, Chalmers
Robert Hell, GKN Aerospace
Arr. GKN Aerospace
16:30 – 17:10
Hur tar Sverige tillvara på rymdens möjligheter?
Medverkande:
Stefan Gardefjord, SAI och SSC
Anna Rathsman, Rymdstyrelsen
Linus Sköld, (S)
Fredrik Christensson, (C)
Pål Jonsson, (M)
Gunnar Karlson, Kungliga Krigsvetenskapsakademien och SSC
Arr. Swedish Aerospace Industries
17:20 – 18:00
Flygdebatt – Politiken och flygets roll i samhället
Medverkande:
Teres Lindberg (S)
Maria Stockhaus (M)
Anders Åkesson (C)
Helena Gellerman (L)
Arr. Aerospace Almedalen
Moderator under dagen är Karin Klingenstierna
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke