Connect with us

Marknadsnyheter

Hallvarsson & Halvarssons expansion fortsätter – rekryterar elva nya konsulter

Published

on

Kommunikationsrådgivaren Hallvarsson & Halvarsson stärker sitt team med rekryteringar från bland annat två börsbolag och systerbyråer. Sedan i våras har byrån anställt elva nya konsulter, som bidrar med spetskompetens inom investerar- och medierelationer, hållbarhetskommunikation, varumärkesutveckling, public affairs och finansiell rapportering.

”Verksamheten fortsätter att utvecklas positivt och vi är stolta över att ha fått många nya kunder, men också ödmjuka inför det faktum att efterfrågan på våra tjänster är fortsatt hög, pandemiår till trots. Vi är naturligtvis också oerhört glada över att fortsatt vara en attraktiv arbetsgivare för såväl erfarna som yngre medarbetare. Rekryteringarna ligger i linje med vår strategi att vara våra kunders mest respekterade och uppskattade rådgivare” säger Anna Grönlund Krantz, VD på Hallvarsson & Halvarsson.

Bland andra börjar Pernilla Grennfelt, tidigare ansvarig för Gränges globala kommunikationskanaler samt för bolagets kommunikation med investerare och finansmarknad. Pernilla har även varit IR-ansvarig på ICA Gruppen och arbetat som journalist på Nyhetsbyrån Direkt. Pernilla kommer vara practiceansvarig för IR och Transaktioner på H&H.

”Med lång erfarenhet och med medarbetare som besitter en bred kompetens kan Hallvarsson & Halvarsson erbjuda sina kunder ett starkt kommunikationserbjudande som få andra aktörer kan matcha. För mig känns det otroligt spännande att få ansluta och bidra med mitt perspektiv och mina erfarenheter från noterade bolag”, säger Pernilla Grennfelt.

Hallvarsson & Halvarsson har även rekryterat Louise Honnér Kammenhed som senast kommer från Telia där hon varit ansvarig för bolagets internkommunikation. Louise arbetade tidigare i Regeringskansliet, som politiskt sakkunnig och stabschef under Fredrik Reinfeldt.

“Det känns väldigt spännande att bli en del av Hallvarsson & Halvarsson. Jag tar med mig erfarenheter från Regeringskansliet samt Telia och ser fram emot att arbeta tillsammans med kunder som vill stärka sina interna och externa kommunikationsinsatser, säger Louise Honnér Kammenhed. 

Även Karin Ljungmark Malmström rekryteras, som kommer från H&Hs systerbyrå Identx där hon varit VD och partner sedan 2005. Karin är också ordförande i Östsvenska Handelskammaren.

”Jag har genom Identx varit knuten till H&H-koncernen under många år, men är nu ny på Halvarsson & Halvarsson och jag tycker att det är jätteroligt att vara här. Kreativa möten med kund är något jag tror vi alla kan bli bättre på och jag ser fram emot att få lära känna och träffa alla nya kollegor”, säger Karin Ljungmark Malmström.

De personer som anställts under våren 2021 av Hallvarsson & Halvarsson är:

Pernilla Grennfelt – kommer senast från en tjänst som ansvarig för kommunikation och IR på Gränges och har de senaste 15 åren jobbat med frågor som rör kommunikation mot finansmarknaderna, bland annat på ICA Gruppen. Pernilla har även en bakgrund som journalist från Nyhetsbyrån Direkt.

Karin Ljungmark Malmström – kommer senast från H&Hs systerbyrå Identx där hon varit VD och partner i över 15 år. Karin har mångårig erfarenhet av strategisk varumärkesutveckling och har i rollen som VD även ansvarat för organisations-, produkt- och affärsutveckling.

Louise Honnér Kammenhed – kommer senast från en tjänst som ansvarig för Telias internkommunikation och har tidigare erfarenhet från politiken där hon bland annat jobbat som stabschef på statsministerns kansli.

Maja Cronstedt – kommer från en tjänst som marknadsansvarig för Svenskt Näringslivs nyhetstjänst, Tidningen Näringslivet, och har tidigare arbetat med digital strategi och spridning i sociala medier på samma organisation. På H&H ska Maja arbeta med att utveckla erbjudandet inom digital strategi.

Johanna Björklund – har mångårig erfarenhet av att jobba som grafisk designer och illustratör. Innan hon började på H&H drev hon eget företag och var skribent för CAP&Design. Johanna har också arbetat på H&Hs systerbyrå Springtime Intellecta.

Patrick Lindström – kommer senast från en tjänst som konsult inom krishantering och har tidigare jobbat som IR-konsult och som säljansvarig på bank. Han har en magisterexamen i finansiell ekonomi och kandidatexamen i filosofi från Stockholms universitet.

Sara Kallstenius – kommer senast från en tjänst som projektledare och grafisk rådgivare på Rehngruppen. Hon har en kandidatexamen i företagsekonomi och marknadsföring från Södertörns högskola.

Klara Gullström – kommer senast från en tjänst på Business Sweden i Mexiko och har en masterexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

Elin Agorelius – kommer senast från en tjänst på Jung Relations där hon arbetade under studietiden på Berghs School of Communications. Innan dess var hon verksamhetschef på Ung Privatekonomi och frilansade bland annat som ekonomikrönikör för Aftonbladet.

Evelina Loftén – kommer från en tjänst som revisorsassistent på Deloitte och har en masterexamen i hållbart företagande från Örebro universitet.

Malcolm McGrath – kommer senast från Handelshögskolans startup-inkubator, SSE business lab, och har en kandidatexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Grönlund Krantz, VD, anna.gronlund.krantz@halvarsson.se, +46 70 637 33 51

Om Hallvarsson & HalvarssonHallvarsson & Halvarsson är Sveriges ledande byrå med särskild tyngd inom finansiell kommunikation. Vi arbetar med förtroendeskapande kommunikation med expertis inom Financial Communication, Corporate Communication, Corporate Marketing, Sustainability Affairs och Public Affairs. Kundportföljen är bred och inkluderar både små och stora företag och organisationer. Svenska såväl som internationella. Byrån drivs under ledning av vår vd Anna Grönlund Krantz och vi är drygt 70 medarbetare. Tillsammans med systerbyråerna Berntzon:Bylund, Bysted, Comprend, Consilio International, Creo, Hilanders, Identx, Involve, Jung Relations, Mindmakers PR, Savvy, Socialminds, Springtime Intellecta, Tomorrow, Wonderland och Axiom Insight bildar vi Sveriges största kommunikationsgrupp ‐ H&H Group. Hallvarsson & Halvarsson är medlem i AMO, det ledande globala nätverket av strategiska och finansiella kommunikationskonsultföretag.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.