Connect with us

Marknadsnyheter

Hälsosamma mellanmål i fokus när Hemköp, Willys och Snabbgross samarbetar med Generation Pep

Published

on

Axfood inledde 2023 ett långsiktigt samarbete med Generation Pep för att främja barn och ungas hälsa. Som en del av det samarbetet har nu Hemköp, Willys, Snabbgross och Dagab tillsammans med Generation Pep tagit fram olika typer av kampanjer och material som ska bidra till att inspirera och stimulera till mer hälsosamma mellanmål för barn och unga, både i butiker, online och i annan kommunikation.

Hemköp har tillsammans med Generation Pep tagit fram mellanmålshyllor som lyfter fram hälsosamma produkter som passar extra bra att äta som mellanmål, och dessa har just placerats ut i en lång rad Hemköpbutiker runtom i landet.

– Genom vårt samarbete med Generation Pep vill vi bidra till förbättrad hälsa bland barn och unga. Ett viktigt led i det är att erbjuda hälsosamma mellanmål. Därför har vi tillsammans tagit fram mellanmålshyllor med särskilt utvalda mellanmål som främjar en bättre hälsa som i nuläget finns i 155 Hemköpsbutiker, och inom kort kommer vi också lyfta fram hälsosamma mellanmål i vår e-handel, säger Thomas Söderlund, kunderbjudandechef på Hemköp.

Willys har på sin e-handelssajt samlat hälsosamma mellanmål av olika slag, allt från snabba och färdiga, till sådant man kan förbereda eller fixa snabbt, och som passar perfekt efter skolan eller för att ladda upp inför olika aktiviteter.

Restauranggrossisten Snabbgross har med sina många föreningskunder en stor möjlighet att nå ut till, inspirera och påverka idrottsföreningar till mer hälsosamma måltidsalternativ för barn och unga i föreningslivet. Efter djupintervjuer med föreningar runtom i landet har Snabbgross tillsammans med Generation Pep tagit fram en inköpslista som syftar till att inspirera och hjälpa föreningar att göra hälsosamma val till sina föreningskiosker. Samarbetet lyfts både i butik och via Snabbgross digitala kanaler.

Generation Pep arbetar utifrån visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Axfood står bakom den visionen, och har som mål att skapa ett friskare Sverige, bidra till en bättre folkhälsa och till goda matvanor för alla, bland annat genom att öka kunskapen om maten och underlätta hälsosamma val.

Samarbetet mellan Generation Pep och Axfood inleddes 2023. Tillsammans har Axfood och Generation Pep bland annat tagit fram och lanserat hybridprodukterna Nöt & Grönt-färs och Nöt & Grönt hamburgare med lika delar nötfärs och grönsaker, som är bättre både för hälsan och klimatet och dessutom billigare än vanlig nötfärs, samarbetat kring Pep-Dagen och en rad andra aktiviteter och initiativ för att främja ungas hälsa.

I nya avsnittet av programmet Morgonkaffe med Axfood medverkar Generation Pep och Dagab och avslöjar mer detaljer om samarbetet kring hälsosamma mellanmål.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys