Marknadsnyheter
Halvårsrapport 2018-01-01 – 2018-06
fr, aug 03, 2018 09:07 CET
Sammanfattning av halvårsrapport
Med ”Bolaget” eller ”Orgo Tech” avses Orgo Tech AB med organisationsnummer 556850-3675. Med ”Spotlight” avses Spotlight Stock Market. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.
Första halvåret (2018-01-01 till 2018-06-30)
- Nettoomsättningen uppgick till 1 541 016 (928 437) SEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -923 383 (-80 956) SEK.
- Resultatet per aktie* uppgick till -0,09 (-0,01) SEK.
- Soliditeten** uppgick till 90 (80) %.
Andra kvartalet (2018-04-01 till 2018-06-30)
- Nettoomsättningen uppgick till 1 028 728 (461 527) SEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -303 324 (-105 106) SEK.
- Resultatet per aktie* uppgick till -0,03 (-0,01) SEK.
*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Genomsnittligt antal aktier under det andra kvartalet 2018: 10 000 000 (8 000 000) aktier. Antal aktier i Orgo Tech per den 30 juni 2018: 10 000 000 aktier (8 000 000).
**Soliditet: Egna kapitalets andel av balansomslutningen.
Väsentliga händelser under det andra kvartalet 2018
- Den 3 april offentliggör Orgo Tech den nya panelen till tjänsten IMGO. Med den nya panelen får kunderna en bättre översikt med hjälp av statistik om hur mycket mindre deras bilder blir när de använder sig av IMGO.
- Den 17 april offentliggör Orgo Tech årsredovisning för räkenskapsåret 2017. Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets (www.orgotech.se) och Spotlights hemsida (www.spotlightstockmarket.com).
- Den 8 maj hålls årsstämma i Orgo Tech. Kommuniké med en sammanfattning av fattade beslut finns tillgänglig på Bolagets (www.orgotech.se) och Spotlights hemsida (www.spotlightstockmarket.com).
- Den 23 maj publicerar Orgo Tech en månadsrapport där Bolaget informerar om att IMGO har vidareutvecklats ytterligare samt att Bolaget även har arbetat med att vidareutveckla existerande kunders system och webbplatser.
- Den 11 juni publicerar Orgo Tech en månadsrapport där Bolaget meddelar en kraftigt ökad omsättning jämfört med motsvarande månad föregående räkenskapsår. Vidare meddelar Orgo Tech att Bolaget kommer att lansera ORGOWEBB som tjänst, vilken kommer fokusera på utveckling, marknadsföring och drift av olika externa webbplatser.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Den 2 juli 2018 lanserar Orgo Tech den nya plattformen ORGOWEBB, på vilken tjänster inom utveckling, marknadsföring och drift av olika externa webbplatser kommer att marknadsföras.
VD Mathias Palmkvist har ordet
Det andra kvartalet 2018 har nu avslutats. Orgo Tech har haft ett finansiellt framgångsrikt kvartal där vi under både april och maj 2018 hade kraftiga omsättningsökningar gentemot respektive månad föregående verksamhetsår. Vidare har vi under kvartalet planenligt lanserat den nya panelen för IMGO, vilken innehåller många förbättringar och flera nya funktioner samt även lanserat ett nytt verksamhetsområde; ORGOWEBB.
I början av april 2018 lanserade vi den nya panelen till vår tjänst IMGO. Som ovan nämnt har den nya panelen många förbättringar och flera nya funktioner. Med den nya panelen får kunderna en bättre översikt med hjälp av statistik om hur mycket mindre deras bilder blir när de använder sig av IMGO. En av de nya funktionerna är att kunderna kan ladda upp bilder direkt från sin dator eller smartphone och optimera dessa direkt i panelen. Ytterligare en ny funktion är att kunden kan se alla bilder som kunden har optimerat via Orgo Tech direkt i panelen. Härutöver har även IMGOs optimeringskod blivit uppdaterad till en nyare version, vilket innebär att IMGO nu kan hantera fler bilder per sekund och större bilder i filstorlek. Vår bedömning är att dessa förbättringar dels kommer att generera ökad kundnöjdhet och dels generera ökade intäkter för Orgo Tech. Vi ser redan nu att användandet av IMGO har ökat sedan lanseringen av den nya panelen, vilket tillsammans med en ökande kundbas gör oss optimistiska över framtida verksamhetsutveckling.
Orgo Tech sköter parallellt med utvecklingen av IMGO även ett större antal kunders datasystem samt webbplatser. Under det andra kvartalet 2018 har vi fortsatt att utveckla dessa samt anpassat systemen efter GDPR-regelverket. Vidare har vi även anpassat systemen så att dessa ska kunna hantera mer trafik både snabbare och säkrare. Antalet kunder som har kontaktat Orgo Tech för att de behöver hjälp med utveckla, marknadsföra och hantera webbplatser har föranlett att vi valt att utveckla den nya tjänsten ORGOWEBB. Den nya tjänsten drivs separat från IMGO och kommer endast att fokusera på utveckling, marknadsföring samt drift av företags webbplatser. För mer information om ORGOWEBB rekommenderar jag ett besök på den nya hemsidan – www.orgowebb.se.
Finansiellt har Orgo Tech tagit flera steg framåt under det andra kvartalet 2018. Under april 2018 hade vi en omsättningsökning om cirka 208 procent gentemot april 2017 och i maj 2018 hade vi en omsättningsökning om cirka 187 procent jämfört med maj 2017. Sammantaget har Orgo Tech under kvartalet tagit flera steg framåt och vi bedömer även att vi har en pipeline som ger oss förhoppningar om en god verksamhetsutveckling framöver.
Jag tackar samtliga som följer med på vår tillväxtresa.
Mathias Palmkvist
VD, Orgo Tech AB
Om Orgo Tech
Verksamhetsbeskrivning
Orgo Tech bildades under 2016 och erbjuder webbaserade tjänster som hjälper webbplatsägare att minska deras bandbreddsanvändning och påverkan för besökare på ett enkelt sätt. Bolagets tjänster skall förenkla och förbättra webbupplevelsen för såväl webbplatsägaren som deras besökare. Framförallt har Bolaget som ambition att underlätta arbetet för större bolag som hanterar större mängd ordrar och kunder via sina webbplatser. Orgo Tech lanserade i slutet av 2016 en betaversion av sin egenutvecklade mjukvarutjänst, IMGO. Tjänsten finns tillgänglig som en ”plug-in” i WordPress och kommer under 2018 att vidareutvecklas. IMGO minskar automatiskt bildernas filstorlek snabbt utan att besökarna till webbplatsen märker någon visuell skillnad. Fördelar med tjänsten är den minskar bandbreddsanvändandet för företagens webbplatser, vilket i sig generar lägre kostnader och snabbare webbplatser. Orgo Techs vision är att bli det ledande bolaget inom optimering av högtrafikerade webbplatser och webbtjänster.
Affärsmodell
Orgo Techs affärsmodell utgår från en månadsavgift per aktiv tjänst där Bolagets kunder betalar för den tjänst som används. Intäkterna per dags dato genereras från en prissättning om 10 öre per optimerad bild samt 50 öre per GB i CDN-trafik.
Målsättningar
Målet för Orgo Tech är att i framtiden vara marknadsledande inom bildoptimering och kringtjänster i Sverige. Bolagets målsättning är att ha en hög tillväxt samt att kraftigt öka antalet kunder de närmaste fem åren. Bolagets målsättningar för 2018 presenteras nedan:
2018
- Nå 10 000 nedladdningar av IMGO på WordPress
- Teckna ett storkundsavtal och tio standardiserade kundavtal
- Rekrytera ytterligare medarbetare och vidareutveckla organisationen till mellan 10-15 medarbetare.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke