Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport 2020 Everysport Media Group AB (publ.)

Published

on

Negativ påverkan av COVID-19, men ljusning när idrotten återvänder

 D enna information är sådan information som Everysport Media Group AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 juli 2020 .

Sammanfattning andra kvartalet 2020:

  • Nettoomsättning: 17,8 mkr (23,0 mkr)
  • Rörelseresultat (EBITDA): −0,8 mkr (2,5 mkr) 
  • Resultat efter skatt: −2,2 mkr (1,6 mkr)
  • Resultat per aktie: −0,49 kr (0,01 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 6,2 mkr (7,8 mkr)

Sammanfattning första halvåret 2020:

  • Nettoomsättning: 38,6 mkr (46,6 mkr)
  • Rörelseresultat (EBITDA): 0,0 mkr (4,8 mkr)
  • Resultat efter skatt: −2,6 mkr (3,0 mkr)
  • Resultat per aktie: −0,57 kr (−0,04 kr)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 7,6 mkr (2,2 mkr)

VD, Hannes Andersson, har ordet:

Koncernen har påverkats kraftigt av COVID-19 och som väntat minskade omsättningen under det andra kvartalet. Intäkterna inom B2B-segmentet har påverkats mest, där annonsaffären drabbats hårdast. Vår vridning mot konsumentprodukter fortsatte dock där vi såg en tillväxt i B2C-segmentet om 12% mot föregående år.

Trots omständigheterna har vi arbetat hårt för att kunna leverera högkvalitativa produkter till våra kunder, i en värld som saknat idrottsevenemang. Mot slutet av det andra kvartalet har en rad ligor och evenemang återupptagits och vi har också avbrutit all permittering av anställda inom koncernen. Under den andra halvan av juni såg vi en förbättring i intäktsnivåer, både för vårt B2B- och vårt B2C- segment, och den utökade aktivitetsnivån tar vi nu med oss in i det andra halvåret.

I en tid när sportvärlden varit nedstängd och konsumenters beteende förändrats har digitaliseringen inom mediakonsumtion tagit stora steg framåt. Efterfrågan på högkvalitativt innehåll inom media är större än någonsin och betalningsviljan har följt med. Här har ESMG tagit en tydlig position inom sportsegmentet. Våra plus- och premiumtjänster erbjuder unikt innehåll och vi fortsätter investera i dess paketering. Ett exempel på det är EliteProspects Premium som nu även erbjuder LinkedIn-liknande funktioner för hockeyspelare globalt, vilket vi lanserade i juni och lett till ökat antal prenumeranter.Vår kassaposition är stark och vi står väl positionerade för att fortsätta vår resa under det andra halvåret. Med en bibehållen hög utvecklingstakt ska vi lansera nya produkter under hösten och fullfölja vår strategi för att uppnå ett växande B2C-segment.

Framåtblickande uttalande

Vi ser nu att sportvärlden, med Sverige inkluderat, successivt börjar återgå till vardagen, men COVID-19 kommer sannolikt att prägla både samhällen och företag under en lång tid framöver. ESMG är beroende av att idrottsevenemang kan hållas för att kunna leverera intäktsnivåer i linje med nivåer före pandemin. Då osäkerhet ännu finns om hur och när evenemang ska hållas i många länder väljer vi att inte ge någon prognos för det andra halvåret 2020.

Väsentliga händelser under det andra kvartalet och efter periodens slut

Årsstämma hölls den 26 maj 2020. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes till ordinarie styrelseledamöter Michael Hansen, Johan Ejermark, Göran af Klercker, Paul Fischbein, Carl Gyllfors och Charlotte Gustafsson. Paul Fischbein omvaldes till styrelseordförande.

Den 6 juni lanserades EP Connect, en ny tjänst för matchmaking inom hockeybranschen. Genom EP Connect får aktiva spelare och ledare nu möjlighet att stärka sina onlineprofiler och möjliggöra matchmaking på ett helt nytt sätt. Tjänsten är en viktig del av ESMGs strategi att utöka koncernens utbud av prenumerationstjänster inom sportmedia.

Omsättning, resultat och finansiell ställning under kvartalet
 

Nettoomsättning

Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 17,8mkr (23,0mkr). En minskning med 22,5 % jämfört med samma kvartal föregående år.

Utbrottet av Covid-19 fick en betydande påverkan på omsättningen under det andra kvartalet då de flesta sportevenemang var inställda och flertalet av koncernens produkters omsättning minskade med betydande belopp då de är beroende av att idrottsevenemang genomförs. Under den senare delen av kvartalet har sportevenemang återupptagits igen och vi ser då att omsättningen för flertalet produkter har återgått till normala nivåer igen.

B2B

Covid-19 pandemin har haft starkast negativ påverkan på omsättningen inom B2B-segmentet. Inom B2B-segmentet är det främst annonsaffären som drabbats då efterfrågan på annonser minskat under kvartalet när bolagskunder behövt dra ner på marknadsföringskampanjer. Koncernen har dock ett flertal uppdrag som baseras på längre produktionsavtal som inte har påverkats i någon större utsträckning, bland annat inom svenskt trav som är en av de idrotter som fortsatt har kunnat utövas trots pandemin.

B2C

Trots att omsättningen på helheten inom koncernen har minskat ser vi en ökning inom B2C-segmentet om drygt 12% jämfört med samma period föregående år. Trots ökningen så har omsättningen inom B2C-segmentet även den påverkats negativt av Covid-19 i jämförelse med budgeterade nivåer för det andra kvartalet, då främst för spelrelaterade produkter. Vi ser dock en stark återhämtning av spelrelaterade B2C-intäkter sen sportevenemangen återupptogs igen. Ökningen av B2C intäkterna jämfört med samma period föregående år är resultatet av ett långsiktigt arbete att hitta nya intäkter i form av prenumerationsintäkter, styckköpsintäkter och andra intäkter kopplade direkt mot konsumenter. Förflyttningen av intäkterna från B2B- till B2C-segmentet är viktig ur ett strategiskt långsiktigt perspektiv då de är mer stabila över tid och har en bättre marginal.

EBITDA och EBIT

EBITDA för det andra kvartalet uppgick till −0,8mkr (2,5mkr).

Minskningen av EBITDA jämfört med samma kvartal föregående år är direkt kopplat till den påverkan Covid-19 har haft på omsättningen under det andra kvartalet. Koncernen har dock snabbt kunna ställa om verksamheten och anpassa kostnaderna till rimliga nivåer i förhållande till omsättningen utan att för den sakens skull förlora möjligheten att kunna återuppta mer ordinarie verksamhet när sportevenemang återigen startades upp. Koncernen har bland annat använts sig av statliga stödåtgärder som korttidspermittering för personal från slutet av mars till mitten av juni. Sedan mitten av juni är samtliga i personalen tillbaka i ordinarie arbetstider och all verksamhet är återupptagen.

EBIT för det andra kvartalet uppgick till −1,7mkr (1,8mkr).

EBIT under första kvartalet 2020 påverkas av av- och nedskrivningar med -0,9 mkr (-0,7 mkr). Ökningen av av- och nedskrivningar är kopplat till de investeringar som gjordes under föregående år.Aktiverat arbete för egen räkning under det andra kvartalet uppgick till 0,0 mkr (0,9 mkr).

Finansiell ställning, likviditet, eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Everysport Media Group AB (publ.) ett eget kapital om 19,5 mkr (19,5 mkr) och en soliditet om 34 % ( 35 %).

Likvida medel vid periodens utgång var 8,2 (3,7).

Kassaflödet under det andra kvartalet har bland annat påverkats av att bolaget fått anstånd med skattebetalningar samt stöd för korttidspermitteringar. Stödåtgärderna ska enligt regelverket betalas tillbaka till de svenska myndigheterna inom ett år.

Utöver likvida medel har bolaget tillgång till ytterligare bankfacilitet som stärker den finansiella ställningen

Aktien och aktieägare

Per avstämningsdagen den 30 juni 2020 var 4 542 496 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.

Beslut har, genom extra bolagsstämma 2018-01-16, fattats att anta ett incitamentsprogram till styrelse samt ett incitamentsprogram till verkställande direktören samt övriga ledande befattningshavare och vissa anställda inom Everysport Media Group (publ.). Incitamentsprogrammen innebär en emission av högst 6 754 847 teckningsoptioner. 25 teckningsoptioner ger rätt att teckna en ny aktie i bolaget till kursen 14,25 kr per aktie. Utnyttjande av teckningsoptionerna skall kunna ske under perioden från och med den 13 januari 2020 till och med den 13 juni 2020.

Då aktiekursen var lägre än teckningskursen vid sista teckningsdag har ingen deltagare i incitamentsprogrammet valt att teckna sig för nya aktier och incitamentsprogrammet är nu avslutat.

Vid kvartalets utgång har Everysport Media Group AB (publ.) 773 (877) aktieägare. PersonalAntal anställda i tid motsvarande heltidsanställningar uppgick vid periodens slut till 47 (63) stycken. Den stora minskningen personalstyrkan jämfört med samma kvartal föregående år är kopplad till korttidspermittering av personal som använts till mitten av juni. En stor del av personalstyrkan har arbetat 40% fram tills dess. Från och med mitten av juni arbetar samtliga i personal ordinarie arbetstid.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport omfattar det svenska moderföretaget Everysport Media Group AB (publ), organisationsnummer 556739-8143, och dess dotterföretag. Koncernens huvudsakliga verksamheter delas in i Content och Media. Inom content är koncernen en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Inom Media har koncernen de digitala siterna bl.a. SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, Travtjänsten och Sporttjänsten vilka fungerar som motorer för de produkter som koncernen erbjuder. Moderföretaget är ett aktieföretag registrerat i och med säte i Stockholm, Sverige. Adressen till huvudkontoret är Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm.

Delårsrapporten för koncernen har upprättats i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga delar i årsredovisningslagen (1995:1554) (ÅRL). Detta är koncernens första finansiella rapporter enligt International Financial Reporting Standards (IFRS) med övergångsdatum 1 januari 2019. Koncernen har tidigare tillämpat BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Övergången till IFRS har skett i enlighet med IFRS 1 Första gången IFRS tillämpas och beskrivs i mer detalj i bilagan Övergång till IFRS. Koncernens fullständiga redovisningsprinciper beskrivs i bilagan Övergång till IFRS där fullständiga redovisningsprinciper samt övergångstabeller återfinns.Delårsrapporten avseende moderföretaget har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och av Rådet för finansiell rapportering utgivna RFR 2 Redovisning för juridiska personer. Moderföretaget har tidigare tillämpat årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3) vid utarbetandet av finansiella rapporter. Från och med dessa finansiella rapporter tillämpar moderföretaget, som följd av koncernens övergång till IFRS, RFR 2 Redovisning för juridiska personer. Se separat stycke för en beskrivning av moderföretagets redovisningsprinciper.
Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Everysport Media Groups (publ.) revisor. 

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapporten för perioden juli – sept 2020 kommer att publiceras den 29 oktober 2020. Everysport Media Groups finansiella rapporter publiceras på bolagets webbplats www.esmg.se

Delårsrapport juli – sept 2020: 29 oktober 2020

Bokslutskommuniké 2020: 18 februari 2021

Stockholm 2020-07-23

Hannes Andersson

Verkställande direktör

För ytterligare information kontakta: 

Hannes Andersson
Verkställande Direktör
Tel: 0707-36 56 25

E-post: hannes.andersson@esmg.se

Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.