Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport – 2024

Published

on

Översikt för koncernen

Perioden 1 januari – 30 juni

  • Rörelsens intäkter uppgick till: 20,6 (18,8) MSEK

  • Abonnemangsintäkter (ARR) ingångsvärde juli 2024: 35,5 (32,0) MSEK

  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -1,1 (-4,9) MSEK med en rörelsemarginal om -5,4 (-26,0) %

  • Resultatet efter skatt uppgick till: –0,8 (-3,9) MSEK

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7,5 (3,0) MSEK

Perioden 1 april – 30 juni

  • Rörelsens intäkter uppgick till: 10,0 (9,5) MSEK

  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -1,5 (-2,5) MSEK med en rörelsemarginal om –14,9 (-26,5) %

  • Resultatet efter skatt uppgick till: -1,1 (-2,0) MSEK

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,5 (-2,0) MSEK

Väsentliga händelser under rapportperioden

Perioden 1 januari – 30 juni

Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 17,8 MSEK, vilket är en ökning med 15% jämfört med föregående år.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 87 %.

Rörelsens intäkter ökade med 10% jämfört med föregående år.

Perioden 1 april – 30 juni

Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 9,0 MSEK, vilket är en ökning med 14% jämfört med föregående år.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 90%.

Rörelsens intäkter ökade med 5% jämfört med föregående år.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD har ordet

”Vi fortsätter exekvera enligt plan”

Vi avslutar ett intensivt första halvår med ett stabilt andra kvartal som är i linje med våra mål om fortsatt tillväxt och minimering av vårt driftsunderskott. Vi har under andra kvartalet haft fortsatt försäljning till både nya och existerande kunder. Vår ARR-tillväxt netto är 240 TSEK (från 35 260 TSEK till 35 500 TSEK) under kvartalet. NRR (Net Revenue Retention) inom vårt kärnsegment (TCP = Target Customer Profile) ligger på 110 % för perioden 1 juli 2023 – 1 juli 2024 och churn inom samma segment är nästintill obefintlig.

Vi arbetar aktivt med att stärka vår position inom alla avdelningar. Inom Produktutveckling har vi en tydlig produktstrategi. Vi har ett starkt fokus på att fortsatt förbättra produktens prestanda, modernisera användargränssnittet (UI) och höja användarupplevelsen (UX). Den framgångsrika övergången till Amazon Web Services (AWS) under 2023 har ytterligare stärkt vår förmåga att kontinuerligt förbättra produkten. Genom att snabbt implementera uppdateringar och införa ny funktionalitet har vi ökat takten för innovation och produktutveckling jämfört med tidigare.

Inom Sales & Marketing fortsätter vi med att satsa på digitala metoder för att locka intresse och skapa engagerande innehåll för våra potentiella och befintliga kunder. Vi har under andra kvartalet fokuserat på förberedelserna inför vårt event DAM-Day som kommer genomföras under september. Vi är stolta över att ha kunnat presentera talare från företag såsom Lantmännen och Atlas Copco. Vi arbetar fortsatt aktivt med att fördjupa våra samarbeten med utvalda partners för att stärka vår försäljningskanal. Det är glädjande att se det ökade intresset för samarbete, både från konsultföretag och andra produktföretag som vill integrera till QBank. Ett strategiskt samarbete slöts under andra kvartalet med konsultföretaget Consid.

Inom Professional Services arbetar vi för att öka möjligheterna för våra partners att hantera implementeringsprojekt samtidigt som vi fokuserar på att göra vår egen Professional Services avdelning lönsam. Inom Customer Success fortsätter vi att prioritera hög kundnöjdhet genom hela kundresan och strävar samtidigt efter att expandera vår närvaro inom vår befintliga kundbas. Under andra kvartalet genomförde vi vår halvårsvisa kundundersökning (Net Promoter Score). Det gläder mig att kunna konstatera att resultatet är högre än något jag sett under mina år på QBNK samt att trenden är tydligt positiv.

Vi har sedan 2022 haft som prioritet att säkerställa att nuvarande kassa tar oss till lönsamhet. Vi fokuserar på vår återkommande inkomstbas som steg för steg tar oss mot svarta siffror. När vi granskar våra redovisade siffror är det därför viktigt att förstå att våra negativa resultat beror på vår pågående satsning på tillväxt. Vår strategi är inriktad på att de åtgärder vi vidtar kommer att leda till en snabbare ökning av vår årliga återkommande intäkt (ARR), vilket gradvis kommer att balansera vårt driftsunderskott och återställa lönsamhet. Det är med stolthet vi kan notera att vår årliga återkommande intäkt (ARR) kontinuerligt ökat år för år.

Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. För bolag inom Enterprise-segmentet går DAM-lösningarna från att vara Martech-drivna till mer generella lösningar som supporterar verksamheten där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftas kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.

Jag ser fram emot den kommande tiden med optimism och förväntan. Vi kommer att bygga på våra styrkor och överträffa tidigare prestationer. Avslutningsvis vill jag uttrycka min uppskattning till vårt fantastiska team, vår styrelse och våra ägare för förtroendet att leda QBNK.

Stockholm den 11:e juli 2024

Anna Gomes
Verkställande Direktör

Finansiell utveckling

Intäkter och kostnader

Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 30 juni 2024 uppgår till 17,8 (15,5) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 2,6 (3,2) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,2 (0,1) MSEK.

All produktutveckling kostnadsförs löpande.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till -1,1 (-4,9) MSEK.

Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 30 juni 2024 till 16 006 (16 790) TSEK. Soliditeten uppgick till 18 (26) %.

Koncernens egna kapital uppgick till 5 398 (8 339) TSEK.

Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till
7 541 (2 963) TSEK.

Investeringar

Koncernen har under perioden 1 januari – 30 juni 2024 inte investerat i anläggningstillgångar.

Aktier

Teckningsoptioner

Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt 404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).

Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.

Utestående antal aktier

Ingående antal 2024-01-01  9 751 200

Utgående antal 2024-06-30  9 751 200

De 10 största ägarna

Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 30 juni 2024.

Ägare Antal aktier  
Fredrik Grevelius 2 267 402 st.
Ekstrand Corporate Advisors AB 1 563 974 st.
Försäkringsbolaget Avanza Pension 2  1 285 346 st.
Ola Knutsson 612 820 st.
Ludvig Thureson  549 239 st.
Patrik Brummer 459 260 st.
Gembox AB (Kjell Duveblad)  347 347 st.
Bank Julius Baer & Co Ltd 262 407 st.
Melphi Group AB (Jacob Philipson)          257 444 st.
Adrian Brummer 195 628 st.

1 Varav 1 287 019 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza Pension.
2 Exklusive 1 287 019 st. aktier enligt not 1 ovan.

Anna Gomes, VD
QBNK Holding AB (publ)
Tel: +46 70 720 46 67
Email: anna.gomes@qbank.se

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK har en internationell kundbas och är en av de ledande DAM aktörerna i Norden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.