Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2, 1 april–30 juni 2021

Published

on

Halvårsrapport, andra kvartalet 2021

Försäljning

Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 2110 kkr(1464 kkr 2020) vilket är en ökning med 44% jämfört med Q2 2020. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på vår svenska hemmamarknad. Det negativa resultatet under kvartalet om -400kkr (466kkr 2020) beror delvis och fortfarande till stor del på utvecklingen av Corona pandemin. Under andra kvartalet 2021 så ser vi en förbättring avseende olika marknader och hur pass mycket mer aktivitet det är jämfört med 2020. Med utleveranser både till USA och Australien återigen under kvartalet så skiljer sig 2021 åt jämfört med 2020 ordentligt mycket i positiv bemärkelse. Affärer har skjutits upp men som förhoppningsvis återupptas efter att läget stabiliserats avseende Corona pandemin och nu även med en Covid-19, Delta variant som gör läget något mer instabilt. Under kvartalet så har säljarbete med kundbesök, demonstrationer av Lightfry, utställning på mässor, besök hos distributörer begränsats till att hållas via telefon eller annan digital media. Planerade mässor är nu i pipeline och marknaden har börjat att återgå till en mer normal marknad och tempot skall lyftas ytterligare. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Skandinavien samt den marina marknaden.

 

Första leveransen av de nya 4-ledade Lightfry enheterna till USA – efterlängtade!

I juni så skickades den första sändningen av 4-ledade Lightfry enheter till USA vilket är den mycket mer gångbara enheten avseende rätt el-konfiguration. Äntligen är modellen som är en mer  plug and play enhet tillgänglig på USA marknaden. Vikten av att ha denna Lightfry-enhet som alternativ i produktportföljen går inte att understryka och framhålla tillräckligt. Det är denna enhet som är gångbar på upp till 85% av alla installationer, då i företrädesvis lite äldre byggnader, och den modellen som kommer driva försäljningen. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA. Denna version är också ett väldigt bra komplement för hela Nord-, Central- och Syd-amerika.

 

Framgångsrik nyemission – mot en starkare position på marknaden

Under kvartal 2 så blev också nyemissionen avslutad med en kraftig överteckning. Bolaget fick in kapital för att kunna satsa mer kraftfullt framåt och har genom nyemissionen skapat förutsättningar långsiktigt och för tillväxt. Nyemissionen tillförde bolaget 12 Msek, med nyttjande av överteckningsoption, och tecknades till 26 Msek(10,2Msek) vilket motsvarar en överteckningsgrad om 255%. Detta är nya förutsättningar som gör att arbete inletts för att utöka personalstyrkan på sälj och marknadssidan med internationell inriktning.

 

Högre täckning av USA’s delstater med fler MAFSI representanter

Under andra kvartalet har Lightfryusa och HB Specialty fortsatt med framgång att signa nya MAFSI återförsäljare vilket innebär att i utgången av juni så täcker vi c:a 75-80% av USA’s delstater vilket innebär att vi har uppnått detta mål avsevärt fortare än vi vågat tro. Detta dessutom under Covid-19 tider vilket är en otrolig vinst och framgång. MAFSI representanterna har också sett fram emot den nya 4-ledade Lightfry-enheten vilket underlättar införsäljning av Lightfry och Air Fry Technolgy på USA marknaden. Pusselbitarna är på plats, många faktorer som pekar mot och för luftfritering, vilket skall innebära nya framgångar på vår viktigaste marknad, USA.

Insikten utifrån diskussioner med MAFSI-representanter om hur många mer möjliga användare och fler kunder som kan göra installationer av Lightfry-enheter, mer likt plug and play, utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar är mycket inspirerande och underlättar i stor utsträckning.

 

Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor

Med flertalet mässor inplanerade under andra halvåret så är en uppstart efter semestermånaderna väl underbyggd för aktiv försäljning. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Särskilt intensiv bearbetning inför HOST mässan kommer att planeras av tidigare och möjliga nya kontakter då det är den största och viktigaste mässan för bolaget och produkten Lightfry.

  • Casual Dining show, 23-24 september, London, UK
  • The Restaurant Show, 27-29 september, London, UK
  • NAC’s, 5-8 oktober, Chicago, USA
  • HOST, 22-25 Oktober 2021, Milano, Italien

 

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:

  • Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
  • Ökad risk för allvarlig sjukdom och symptomer i kombination av Covid-19 och exempelvis diabetes och övervikt
  • Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
  • Luftfritering blir allt mer känd som teknik
  • Fortsatta kraftiga prisuppgångar för vegetabiliska oljor
  • Risk för ransonering och brist av vegetabiliska oljor i Q4, 2021 pga ökad efterfrågan från andra branscher, bl.a petroleum industrin
  • Ekonomiska incitament till att använda luftfritering, mer kostnadseffektivt

Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurang-marknaden efter induktionshällen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden i trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. I Covid-19 tider så lytfs också risken med underliggande sjukdomar som diabetes och övervikt vilket ökar risken för allvarliga komplikationer vid insjuknande i Covid-19. Efterfrågan på vegetabiliska oljor ökar också kraftigt då fordonsindustrin och petroleum industrin jobbar för hållbarhet och miljövänligare fordon vilket innebär att petroleumindustrin blir en allt större aktör av vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor i detta avseende används till fossilfri diesel och detta kommer att spela stor roll både för stigande priser på en global marknad men även en överhängande risk för brist av vegetabiliska oljor redan i år, Q4 2021. Vi är övertygade om att USA är och kommer vara den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor. Vi lägger i princip all energi där avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.

 

Ekonomi – Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal2, perioden 1 april– 30 juni 2021 i KKR

Resultaträkning i sammandrag                                                      Q2 2021                                          Q2 2020

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                              2 110                                                 1 464

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                    -2 399                                                -1 831

Rörelseresultat före avskrivningar                                                   -289                                                  -367

Avskrivningar                                                                                       -57                                                     -52

Rörelseresultat efter avskrivningar                                                 -346                                                   -419

S:a Övriga rörelsekostnader                                                                0                                                         0

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader                  -346                                                – 419

S:a finansiella intäkter och kostnader                                             – 54                                                     -47

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                            – 400                                                – 466

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20210630 ,KKR

                                                             Q2 2021                                       Q2 2020                                          Helår 2020

Anläggningstillgångar                            308                                                453                                                    429

Lager                                                     7 155                                            8 076                                                  7 872

Fordringar                                            1 277                                               578                                                     502

Kassa bank                                          9 155                                                 50                                                       55

S:a tillgångar                                     17 895                                            9 157                                                  8 858

Eget kapital                                       13 632                                            4 713                                                   3 311

Krediter bank                                      1 454                                            2 751                                                  3 065

Kortfristiga skulder                            2 809                                            1 693                                                 2 482

S:a Skulder och

eget kapital                                      17 895                                            9 157                                                  8 858

Soliditet                                             76%                                               51%                                                    37%

Resultaträkning i sammandrag jan – jun,                                       2021                                                 2020

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                            2 764                                                2 200

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  -3 632                                               -3 286

Rörelseresultat före avskrivningar                                                 -868                                              -1 086

Avskrivningar                                                                                   -110                                                 -105

Rörelseresultat efter avskrivningar                                               -978                                              -1 191

S:a Övriga rörelsekostnader                                                               0                                                   -48

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader             -978                                               -1 239

S:a finansiella intäkter och kostnader                                          -102                                                   -97

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                     -1 080                                              -1 336

Ställning per 20210630 avseende:

Likvida medel                                                                                       9 155 KKR

Antal utestående aktier                                                                      17 951 209

Resultat per aktie(jan – juni)                                                                   -0,06 kr

KASSAFLÖDESANALYS
Not  1 halvår 2021  1 halvår 2020
Den löpande verksamheten
Resultat efter finansiella poster –     1 080 067    –     1 335 649   
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m             86 000              105 000   
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital –         994 067    –      1 230 649   
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager           717 404              810 584   
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar –        774 758    –        258 632   
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder           272 729    –          99 699   
Kassaflöde från den löpande verksamheten –         778 692    –         778 396   
Investeringsverksamheten
Avyttring matriella anläggningstillgångar             35 000                       –     
Kassaflöde från investeringsverksamheten             35 000                        –     
Finansieringsverksamheten
Nyemission      11 401 649                       –     
Återbetalda aktieägartillskott                    –                         –     
Upptagna lån           830 282   
Amortering av lån –     1 557 333    –          51 786   
Kassaflöde från finansieringsverksamheten        9 844 316              778 496   
Periodens kasssaflöde        9 100 624                     100   
Likvida medel vid periodens början             54 949                50 000   
Likvida medel vid periodens slut        9 155 573                50 100   

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

30 november 2021                     Kvartalsrapport  Q3 2021

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 31 augusti 2021

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.