Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport för perioden 2019-01-01 — 2019-06-30

Published

on

Rapportperioden 2019-01-01 — 2019-06-30

  • Koncernens nettoomsättning minskade jämfört med samma period 2018 och uppgick till 6 162 tkr (6 493 tkr).
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till – 1 606 tkr (– 2 512 tkr).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till – 2 207 tkr (- 3 106 tkr).
  • Resultat per aktie – 14,49 öre (– 20,39 öre).

ANDRA KVARTALET 2019-04-01 — 2019-06-30

  • Koncernens nettoomsättning ökade något jämfört med samma period 2018 och uppgick till 3 122 tkr (2 996 tkr).
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till – 796 tkr (– 1 408 tkr).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till – 1 096 tkr (-1 711 tkr).
  • Resultat per aktie – 7,20 öre (– 11,23 öre).

Händelser under andra kvartalet

  • Clas Ohlson implementerar ButiksDNA som åtgärd mot minskat svinn
  • Coop provar ButiksDNA som åtgärd för minskat butikssvinn
  • The Nuance Group (Dufry) börjar använda ButiksDNA på Arlanda
  • Vidareutveckling av ButiksDNA-konceptet genom lansering av märkpenna
  • Under kvartalet har likviditetstillskott i form av aktieägarlån och aktieägartillskott tillförts bolaget på 1,2 Mkr

Händelser efter periodens slut

  • Peter Fornell har anställts som affärsutvecklare
  • Klädbutiker har börjat använda vår nya ButiksDNA produkt – märkpennan
  • NCC testar vårt Kameralarmsystem
  • Orderstock inom affärsområdet Kamerabevakning uppgår till ca 3 Mkr

VD har ordet

Försäljningen under andra kvartalet blev något högre än jämförelseperioden, men är naturligtvis fortfarande för låg, vilket gör att Vindico fortsatt har lönsamhetsproblem.

Vi har under första halvåret stärkt upp våra resurser genom anställning av ny försäljningschef och två nya säljare. Vi har investerat i nytt marknadsmaterial och arbetat med en satsning mot fler egenutvecklade säkerhetsprodukter och lösningar inte bara inom affärsområdet laddskåp. Samtidigt har vi fortsatt sett över kostnaderna bland annat genom effektivisering av ekonomifunktionen, vilket kommer att ge resultat under kommande kvartal.

Kameraövervakning är fortsatt vårt största affärsområde och positivt är att vi vid halvårsskiftet hade en orderstock på ca 3 Mkr avseende framför allt installationer i parkeringsgarage att levereras under andra halvåret. Vi har börjat arbeta mer mot fastighetsbolag som har visat ett intresse för våra kameralösningar för framför allt garage, soprum och trappuppgångar.

Inom affärsområdet DNA-märkning är det fortsatt så att vi lider av långa beslutsprocesser när det gäller vårt butikskoncept. Vår nya produkt märkpennan har mottagits väl av marknaden och gör att vi nu har ett koncept som passar bättre för klädbutiker. Vi har under kvartalet fått flera nya kunder och vi är fortfarande övertygade om att ButiksDNA kommer att öka kraftigt framöver tack vare att våra kunder ser mycket positiva resultat av sina tester.

Vi arbetar vidare med olika DNA-koncept för fordon, båtar och byggarbetsplatser och vår förhoppning är att även denna försäljning skall ta fart under kommande kvartal.

Inom affärsområdet Laddskåp arbetar vi framför allt med våra produkter för säker förvaring och laddning av elcykelbatterier och mobiltelefoner och vi ser ett ökat intresse från främst fastighetsbolag och skolor.

Vi erbjuder också lösningar för laddning av surfplattor till skolor, vilka vi säljer till framför allt genom återförsäljare. Även här ser vi ett stort intresse.

Vi har i augusti stärkt upp organisationen på säljsidan. Tanken är att vår nya säljare främst skall arbeta med produkter inom affärsområdet DNA-märkning.

Jag har genom mitt bolag Jovitech Invest fortsatt skjuta till likvida medel för att verksamheten skall kunna rulla vidare till dess att vi har vänt till positiva siffror och det gör jag självklart på grund av att jag fortsatt tror mycket starkt på Vindico och dess affär.

Carl Schneider, tf Koncernchef, Vindico Group AB (publ)

Finansiell ställning och likviditet

Bolaget har fortfarande en ansträngd likviditet, vilket fortsatt har lösts genom aktieägarlån och aktieägartillskott från bolagets största ägare, Jovitech Invest AB ägt av Carl Schneider.

Vindico kommer att under kommande kvartal se över möjligheterna till kapitaltillskott, vilket med största sannolikhet innebär en företrädesemission.

Utsikter och prognos

Koncernen lämnar inga prognoser.

Efterfrågan på de säkerhetslösningar som koncernen har i sin produktportfölj förväntas dock öka under året.

Vindico har ett långsiktigt mål att växa organisk med minst 30% per år samt genom förvärv. För närvarande prioriteras den befintliga verksamheten för att snarast uppnå lönsamhet inom denna.

Investeringar

Koncernen har inte gjort några investeringar i anläggningstillgångar under perioden.

Ansvarsförbindelser 

Bolaget har inga ansvarsförbindelser.

Personal

Vid periodens utgång var antal anställda i koncernen 8 personer.

Granskning

Denna delårsrapport är inte granskad av Vindicos revisor.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport 3, 14 november 2019  
Bokslutskommuniké, 14 februari 2020

Mölndal den 20 augusti 2019

Rapporten avges av verkställande direktören Carl Schneider efter bemyndigande från styrelsen.

Vindico Group AB (publ) har organisationsnummer 556405–9367.

Adress, telefonnummer och hemsidor är:

Bergfotsgatan 3A

431 35 Mölndal

010-209 05 20

www.vindicogroup.se

www.vindico.se

Frågor beträffande rapporten besvaras av Carl Schneider, 0739-206901

Kort om Vindico Group AB (publ):
Vindico Group AB är en säkerhetskoncern där verksamheten drivs i dotterbolaget Vindico Technology AB som marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I sortimentet ingår produkter och lösningar inom DNA-märkning, bland annat ButiksDNA och ByggDNA, kameraövervakningssystem samt produkter för säker förvaring och laddning av surfplattor, laptops, cykelbatterier och mobiltelefoner. Produkterna är delvis egenutvecklade. Försäljning sker direkt och via återförsäljare. Vindico Group är listat på Spotlight Stock Market med tickern VSEC. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Få värdefull feedback på din innovation – delta i tävlingen Quality Innovation Award!

Published

on

By

Excellence Finland organiserar den nationella kvalitetsinnovationstävlingen Quality Innovation Award redan för sjuttonde gången. Tävlingen erbjuder företag, organisationer och offentliga förvaltningsorganisationer möjlighet att få bekräftelse och expertfeedback på sina innovationer. För utvecklarteam erbjuder den stöd för att ta sina innovationer på marknaden eller främja dem inom sina egna organisationer. PRS är en långvarig partner i tävlingen.

Tävlingen Quality Innovation Award lyfter fram innovationer som bedöms på basis av nyhetsvärde, användbarhet, inlärning, kundorientering och resultatinriktning. Organisationer och team kan tävla i fem olika kategorier: ansvarighet, föregångare för hälsa och välbefinnande, offentlig förvaltning, utbildning och företagsinnovationer.

Anmälningen till tävlingen pågår ända till 1 september 2024.

Du hittar anvisningar för deltagande och ytterligare information på tävlingssidan (på finska).

Tävlingen kulminerar 21 november 2024 i en galakväll där årets mest imponerande innovationer firas och belönas. Tävlingens priser dels ut i samarbete med Stiftelsen Finlands Mässa sr.

PRS – en långvarig partner i tävlingen

Innovationer ska skyddas på behörigt sätt för att säkerställa hanteringen och den ekonomiska nyttan av dem. Patent- och registerstyrelsen (PRS) granskar och beviljar patent och nyttighetsmodeller samt registrerar varumärken för produkter och tjänster och mönsterskydd för formgivning. PRS har varit en partner i tävlingen Quality Innovation Award i flera år och erbjudit sitt kunnande för de tävlande. 

Tävlingens jury är en mångkunnig grupp som samlas ihop årligen. Gruppen består av en ordförande, en sekreterare och flera representanter från olika verksamhetsfält och sektorer. På det viset bedöms varje innovation sakkunnigt och mångsidigt. PRS generaldirektör Antti Riivari är ordförande för tävlingens jury.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Tutus som ny hyresgäst i centrala Falun

Published

on

By

Nu är det klart att krypterings- och cybersäkerhetsaktören Tutus etablerar sig i centrala Falun. I början på juni flyttar bolaget in i ett modernt kontor på Nybrogatan, som fastighetsägaren Diös utvecklat i linje med Tutus arbetssätt och behov. Etableringen blir Tutus första utanför Stockholm.      

Tutus är ett privatägt svenskt företag som sedan starten 1992 utvecklat högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar åt militär, myndigheter och företag för användning i verksamheter som kräver hög nivå på säker kommunikation. Bolaget har sitt säte i Danderyd och beslutet att expandera med ett kontor i just Falun föranleds av att Falun med omnejd visat sig ha potential med rätt typ av kompetens. Kontoret blir ca 125 kvadratmeter stort och Diös och Tutus har tecknat ett treårigt grönt hyresavtal.

– Det är riktigt roligt att Tutus väljer att satsa i Falun och att vi får välkomna dem till oss. Tillsammans utformar vi det blivande kontoret till en ändamålsenlig och trivsam plats för de, till att börja med, fyra medarbetare som kommer att ha sin utgångspunkt här. Nu ser vi fram emot att lämna över nyckeln om ungefär en vecka, säger Maria Jälmestål, kommersiell förvaltare, Diös Falun.  

– Vi har ambitiösa tillväxtmål och har under en tid haft ögonen på Falun som lämplig plats för vår expansion. Som huvudleverantör av myndighetsgodkända och certifierade IT-säkerhetsprodukter är det många faktorer att ta hänsyn till i valet av ny lokal. När Diös presenterade kontorslösningen på Nybrogatan kände vi snabbt att vi hittat rätt, säger Alf Egnell, Operativ chef, Tutus.   

Diös och Tutus har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Maria Jälmestål, kommersiell förvaltare, Diös Falun
Telefon: 010-470 97 58
E-post: maria.jalmestal@dios.se

Alf Egnell, Operativ chef, Tutus
Telefon: 073-716 86 68

E-post: alf@tutus.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 353 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 576 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

B3 förvärvar Webstep AB

Published

on

By

B3 Consulting Group AB (publ) förvärvar i dag konsultbolaget Webstep AB. Webstep AB är ett IT-konsultbolag med ca 80 medarbetare inom bland annat systemutveckling, IT Management, AI & Analytics samt Sitevision som finns på fyra orter i Sverige. Omsättningen för Webstep AB, inklusive 30 MSEK via underkonsulter, uppgick till 143 MSEK 2023 med EBIT om 942 TSEK (0,7%) under samma period. Genom förvärvet stärker B3 sina positioner inom framför allt systemutveckling och ökar den lokala närvaron i Sverige.

– Genom förvärvet får B3 en ännu starkare position på marknaden, samtidigt som vi etablerar oss i Uppsala och Umeå, vilket stärker vårt erbjudande mot både befintliga och nya kunder. B3 och Webstep AB har liknande kulturer med mycket hög medarbetarnöjdhet och stort fokus på konsulternas utveckling, vilket också gör bolagen till en mycket bra matchning. Vi är verkligen glada över att få välkomna Websteps medarbetare till B3 och att nu få skapa nya möjligheter tillsammans, säger Martin Stenström, VD och Koncernchef för B3 Consulting Group.

– Jag är mycket glad över att B3 förvärvar Webstep AB. Vi ser fram emot att bli en del av B3s familj och har redan identifierat många synergier mellan våra snarlika kulturer och verksamheter. Detta innebär fantastiska möjligheter för våra medarbetare, med nya resurser och utvecklingsmöjligheter som stärker vår förmåga att leverera innovativa lösningar till våra kunder, säger Jakob Cardell, VD på Webstep AB.

Webstep ASA grundades i Norge 2000 och 2007 etablerades Webstep AB under dåvarande namnet Diversify. 2013 förvärvade Webstep ASA Diversify som då blev Webstep AB. Verksamhet bedrivs i Stockholm, Malmö, Uppsala och Umeå och bolaget har idag ca 80 medarbetare som hjälper kunderna med allt från systemutveckling och IT Management till Data Science och Sitevision. Webstep är en uppskattad arbetsgivare för erfarna konsulter och har precis som B3 fått flera utmärkelser genom åren, bland annat av Great Place To Work.

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag inom IT och Management. Med ett brett utbud av tjänster hjälper B3 organisationer att skapa morgondagens möjligheter med hjälp av digital transformation och verksamhetsutveckling. Kontor finns idag på nio orter i Sverige. B3 har därtill ett dotterbolag i Polen, B3 Poland Consulting, som haft en betydande tillväxt sedan start och som kommer att konsolideras in i koncernen senast 2025.

B3 förvärvar 100% av aktierna i Webstep AB och konsolidering sker per den 1 juli. Det förvärvade bolaget får namnet B3 Webstep i en övergångsperiod fram tills att ett nytt namn har bestämts. Köpeskillingen för B3 uppgår till 38 MSEK på skuld- och kassafri basis. Köpeskillingen betalas kontant. Ytterligare information om förvärvet kommer att publiceras i samband med B3s Q2-rapport den 16 juli. Transaktionens genomförande är föremål för sedvanliga villkor, inklusive att Inspektionen för strategiska produkter (ISP) lämnar erforderligt godkännande för förvärvet i enlighet med lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar.

För mer information kontakta gärna:
Martin Stenström, VD och Koncernchef B3 Consulting Group, telefon 070-798 96 80.

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024, kl. 23.30.

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.