Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport, juli 2017

Published

on

fr, feb 09, 2018 09:00 CET

TiksPac följer upp ett bra första kvartal, där vi fick hjälp av bokföringsregler, med ett andra kvartal där vi levererar mer än någonsin samtidigt som kostnaderna är lägre.

Finansiell utveckling

Andra kvartalet oktober 2017 – december 2017

  • Nettoomsättning: 8 099 (6 821) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster: 2 402 (7) TSEK
  • Resultat per aktie: 0,16 (-0,16) kronor

–         Antal sålda platser: 640 (484) st

–         Orderstock: 2 022 (1 800) TSEK

Första halvåret juli 2017 – december 2017

  • Nettoomsättning: 15 770 (10 184) TSEK
  • Resultat efter finansiella poster: 4 795 (-1 728) TSEK
  • Resultat per aktie: 0,33 (-0,15) kronor

–         Antal sålda platser: 1115 (917) st

–         Orderstock: 2 022 (1 800) TSEK

Omsättningen under andra kvartalet är ca 1 300 TSEK högre än motsvarande kvartal förra året. Resultatet är 2 400 TSEK bättre jämfört med samma period förra året då vi redovisade ett nollresultat.

Nyckeltalen för halvåret juli – december 2017 är även de mycket bättre än hösten 2016. Omsättningen ökade med ca 5 600 TSEK med ett resultat som är 6 500 TSEK högre. Justerat för de leveranser som flyttades in från föregående bokföringsår (3 600 TSEK) visar vi ett positivt resultat på 1 200 TSEK, detta är 2 900 TSEK högre än motsvarande period föregående år.

Vi har under hösten 2017 sålt mer än någon höst tidigare trots att vi justerar för de 3 600 TSEK som vi fick med oss från tidigare bokföringsår. Eftersom affärsområde CSR bygger på 2-årskontrakt går vår omsättning till viss del i 2-årscykler. Nedan en översikt inkluderat siffrorna för 2015 som jämförelse. Här framgår att vi omsätter mer än vad vi gjorde även för två år sedan (se tabell i bifogad PDF-rapport).

Inledningen av året är glädjande och stärker oss inför framtiden samt underlättar de satsningar vi genomför för att ytterligare vässa vårt koncept.


Orderstock och antal sålda platser

Med orderstock menas hos TiksPac de projekt där kunden signerat avtal om medverkan under 2 år men där projektet ännu inte är avslutat och levererat till kommunen. Eftersom projekten som ska levereras ut till kommunerna ligger ojämnt fördelade över tid måste vi ibland låta färdiga projekt vila en period innan de kan levereras. Detta ger då en ökad orderstock till dess att projekten kan levereras och därmed påverkar det intäkterna.

Orderstocken per 2017-12-31 uppgår till 2 022 TKR. Detta innebär att orderstocken sedan bokföringsårets början har minskat med 738 TKR (från 2 760). Då kontrakten löper på 2 år innebär ovanstående att vi har ett faktiskt värde på orderstocken på ca 4 000 TKR.

Antalet sålda mediaplatser under andra kvartalet var 640 st. Detta är den bästa siffran för andra kvartalet för TiksPac någonsin. Vi följer därmed upp den fina inledningen under vårt första kvartal med att även under andra kvartalet sälja fler platser än någonsin tidigare. Summerat under första halvåret har vi sålt 1 115 st platser. Detta är mer än 100 platser fler än hösten 2015 som är näst bäst.

Vi har ökat vår satsning på marknadsföring, synlighet och kommunikation med början 2018. Detta skall leda till att vi ökar andelen återkommande kunder samt underlättar för oss att nå nya kunder. Målet är att fylla projekten i varje kommun med fler sponsorer som ser ett ökat värde i att medverka till en bättre närmiljö (se diagram i bifogad PDF-rapport).

Om Bolaget 

TiksPac AB, 556856-0063 (publ) är ett svenskt bolag med huvudkontor i Falkenberg.

TiksPac AB är moderbolag till:

  • TiksPac Norden AB, 556605-1263TiksPac UK Ltd, 09238130
    • o    TiksPac Norge, 993 322 164 (filial)
    • o    TiksPac Danmark, 32666299 (filial)
    • o    TiksPac Finland, 2586440-3 (filial)

Bolagets aktier handlas sedan 2013 på Aktietorget.

Kortnamn är TIKS

ISIN-koden är SE0005307048

TiksPac arbetar med två olika koncept för att förse hundägare i Europa med gratis miljövänliga hundpåsar och därigenom bidra till en renare miljö.

CSR för kommuner: – Konceptet som vänder sig till kommuner är ett miljökoncept där stationer med gratis hundpåsar placeras ut på strategiska platser runt om i kommunen. Detta koncept är kostnadsfritt för kommunen som dock ansvarar för utplacering, skötsel och drift av stationerna. Detta koncept sponsras av företag som exponeras med sitt varumärke eller budskap och på så sätt visar att de värnar om sin närmiljö och tar samhällsansvar, CSR.

RENT för privata ytor: – Konceptet som vänder sig till kunder som fastighetsbolag, bostadsbolag, affärskedjor, campingar eller liknande där kunden kan hyra stationer med tillhörande hundpåsar. Kunden placerar ut stationerna på sina områden och får sitt varumärke exponerat på stationerna.


Kommentarer från VD 

Fortsatt fina försäljningssiffror och ett fantastiskt resultat i Q2

Vi fortsätter att leverera i Norden, det ger oss en trygg och stabil grund som möjliggör vidare expansion och fortsatt satsning på vår nya app DogPal, vår nya hundlatrin och ökade marknadsföringsaktiviteter.

Fokus 2018

2018 blir ett år då vi kommer att öka fokus på våra befintliga kunder, vi har satt en tydlig strategi för kundvård och marknadsföring. Mervärde är viktigt både för oss och våra kunder. Våra kunder deltar i två år åt gången. Det är avgörande att kunderna får ut så mycket som möjligt av sitt deltagande på TiksPac-stationerna, så mycket att de helt naturligt deltar ytterligare tvåårsperioder. Här arbetar vi på att bli vassare under 2018.  Jag är övertygad om att ökat fokus på kundvård och marknadsföring kommer stärka vårt resultat ytterligare de kommande åren.

Nya marknadskoordinatorn på plats!

Jonny, vår nya marknadskoordinator, har levererat fantastiskt material från dag ett, denna roll har vi verkligen saknat i företaget. Vi har redan sett effekterna av Jonnys arbete i form av marknadsföringsmaterial och ökad närvaro på sociala medier. Det kommer bli ett lyft för hela företaget.

RENT

Danmark – Vår danska medarbetare har genom sitt dedikerade arbete signerat det första RENT-avtalet i Danmark! Kolding Kommun har valt att hyra 10 st TiksPac-stationer. RENT har en fin potential i Danmark där kommuner i vissa fall inte vill ha reklam i sina publika gröna områden.

EnglandFörsta bostadsbolaget i England har tecknat ett RENT-avtal.  Liverpool Housing Trust (Onward Homes) har skrivit avtal på 4 st TiksPac-stationer. Det fina med RENT är att det fungerar så bra att nästan ingen avslutar, snarare utökar!

Vi har cirka 350 RENT-stationer ute på fältet idag. Avtalen är löpande på minst två år. Potentialen är enorm och ligger på minst 4 000 – 6 000 RENT-stationer per nordiskt land enligt våra beräkningar. I början av 2017 anställde vi två konsulter för svenska marknaden som dessvärre inte nådde de mål vi satt. Deras avtal är avslutade nu och en ny säljare för RENT i Sverige startar 1 februari. Att hitta rätt personer är helt avgörande för att vi skall lyckas.  

Vi har även ökat tempot för bearbetning av nya kommuner i Norden inom både CSR och RENT. För kommuner är huvudspåret CSR men vill man inte ha reklam erbjuder vi även RENT som ett alternativ.

På gång

DogPal vidareutvecklas nu till en version 2, som innefattar en social del likt Instagram. Vi kommer att släppa denna innan sommaren. Vi är säkra på att vi hittat en app som fyller ett behov hos hundägarna och som samtidigt ger ett mervärde till våra annonsörer på skyltarna.

En ny hundlatrin,”TiksCan 2.0” som är helt unik i sitt slag är i slutet av utvecklingsfasen och produktion planeras starta under våren. Intresse för vår nya TiksCan finns redan både i Norden och England!

Nu närmar sig våren och vi går vi mot ljusare tider igen och TiksPac ser fram emot nästa kvartal med spänning! Mycket är på gång.

Kontakt

Stefan Arvidsson, VD

+46 (0)346-734 721

stefan.arvidsson@tikspac.com 

www.tikspac.com

Finansiell information

Väsentliga händelser under perioden juli – december 2017

  • Utleveranser som stoppades på grund av virus hos TNT sista vecka i juni, levererades i början av juli och har påverkat resultatet för perioden positivt med 3,6MKR
  • Goodwillpost avskriven: Under 5 år har vi skrivit av goodwill med 1MKR per år, denna post är nu helt avskriven och belastar inte längre resultatet
  • Vid årsstämman 2017-10-05 valdes Pelle Hjortblad till ny ordförande i bolagets styrelse
  • Vid årsstämman beslutades att anta ny bolagsordning innebärande bland annat skifte av räkenskapsår till kalenderår. Innevarande räkenskapsår förlängs därmed till 18 månader med bokslut 2018-12-31

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Affärschansprojekt i samarbete med Connect Väst slutredovisas under februari
  • Fokus på marknadsföring och kundvård genom anställning av marknadskoordinator
  • Mobilapp – DogPal, påbörjat tillägg av social del

Framtida rapportdatum

2018-05-23        Delårsrapport Q3, 2017/2018

2018-08-29        Delårsrapport Q4, 2017/2018

2018-11-28        Delårsrapport Q5, 2017/2018 (förlängt bokföringsår)

2019-02-28        Bokslutskommuniké 2017/2018 (förlängt bokföringsår)

2019-05-09        Årsstämma 2017/2018

Redovisningsprinciper

Bolaget tillämpar årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3) vid upprättandet av sina finansiella rapporter. Samma redovisningsprinciper har använts i denna delårsrapport som i den senaste årsredovisningen.

Revisorsgranskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

TiksPac AB

Falkenberg februari 2018

Pelle Hjortblad                          Mikael Halling                           Lars Åke Södergren      

Styrelseordförande

Lina Danielsson                        Karl Sundkvist                          Salomeh Tafazoli

Stefan Arvidsson

Verkställande direktör

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.