Connect with us

Marknadsnyheter

Hämtskåp för mat flyttar ut på stan och nya aktörer ger sig in på marknaden

Published

on

E-handeln med dagligvaror har vuxit explosionsartat under pandemin, framför allt olika former av hämta-lösningar. Retailtech-företaget StrongPoint, ledande leverantör av hämtskåp till dagligvaruhandeln i Sverige och stora delar av Europa, möter nu en ny och stor efterfrågan på hämtskåp med nya placeringar externt från butikerna. Även kunderna är nya: fastighetsbolag, logistikföretag och kommuner återfinns bland intressenterna.

I takt med att e-handeln mognar har nya behov och förväntningar från konsument vuxit fram, inte minst gällande flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. StrongPoint som är den överlägset största leverantören av tempererade hämtskåp för mat och med kunder som Axfood, Coop och Ica, har genomfört flera undersökningar med YouGov för att se trender inom e-handelsvanor.

Redan i den undersökning som gjordes i januari 2020, dvs före pandemin, så uppgav 24% av onlinekunderna att möjligheten att själv få välja när man hämtar upp sin mat var ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det ansågs till och med viktigare än en snabb leverans. I samma undersökning uppgav vidare var tredje person att de var intresserade hämtskåp placerade vid en knutpunkt, så kallade hubbar, där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar, bensinstationer och inte minst i eller nära den egna fastigheten.

Nu börjar marknaden komma ikapp. Hittills har hämtskåp för mat framför allt placerats i anslutning till dagligvarubutiker, men nu ser StrongPoint en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper.

–  Det är intressant att se hur marknaden nu svarar an på de önskemål som konsumenterna har på flexibilitet, något som vi på StrongPoint har flaggat för en tid. Det är tydligt att man nu är redo att satsa på att möta efterfrågan på att hämta sina leveranser ute på stan eller i anslutning t ex till fastigheter, infartsparkeringar och andra knutpunkter.  I Sverige ser vi nu en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper som fastighetsbolag, bensinbolag, logistikdistributörer, men även enskilda kommuner har klivit fram. Våra hämtskåp är optimerade för sådana lösningar, så vi ser naturligtvis väldigt positivt på den här utvecklingen både för egen del, men också för konsumenterna, säger Jacob Tveraabak, CEO på StrongPoint. 

En av de nya kunderna i Sverige är last mile-aktören Gordon Delivery, som investerat i StrongPoints hämtskåp. Tillsammans med Coop testar de nu att ställa ut hämtskåp i anslutning till shopping- och bostadskomplex i centrala Stockholm.

–  För oss på Gordon Delivery är det här ett nästa steg i att utveckla och komplettera vår tjänst som distributör av matleveranser. Med skåpen kan vi leverera maten på platser där kunden ändå passerar. Vi testar nu på två platser i Stockholm men är öppna för att utveckla konceptet på fler platser framöver, säger Ali Ghoce, vd och medgrundare på Gordon Delivery.

För mer information, vänligen kontakta:

Jacob Tveraabak, CEO StrongPoint, +47 908 21 370,  jacob.tveraabak@strongpoint.com

Ali Ghoce, vd och medgrundare Gordon Delivery, +46 10-551 80 00, ag@gordondelivery.com

Frida Kalin, Marketing Manager Sweden, StrongPoint +46 730 78 25 57, frida.kalin@strongpoint.com

Om StrongPoint | www.strongpoint.com
StrongPoint är ett retailtech-företag som erbjuder lösningar som gör butiker smartare, shoppingupplevelsen bättre och e- handeln med dagligvaror mer effektiv. Företaget har cirka 400 anställda i Norge, Sverige, Baltikum och Spanien som tillsammans med ett brett partnernätverk stöttar dagligvaruhandlare i fler än 20 länder. StrongPoint erbjuder kontanthanterings- och betallösningar i butik, elektroniska hyllkantsetiketter, självbetjäningskassor, mjukvara för hantering av arbetsflöden, click- and collect-hämtskåp anpassade för livsmedel, drive thru-lösningar och lösningar för upphämtning i butik liksom plocklösningar för e-handeln. StrongPoint har sitt säte i Norge, omsätter cirka en miljard NOK och är noterat på Oslo-börsen (ticker: STRO).  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Föreslagen styrelseledamot Børge Granli utökar sitt aktieinnehav med 10 000 aktier

Published

on

By

Eyeonid Group AB meddelar att föreslagen styrelseledamot Børge Granli har utökat sitt aktieinnehav i EyeonGroup.

Børge Granlis kontrollerade innehav i Eyeonid efter transaktionen uppgår till 485 000 aktier vilket motsvarar ca 1,7% av totalt antal aktier i Eyeonid Group AB.

För mer information, kontakta

Fredrik Björklund, styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

Telefon: 070-892 35 92

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom och hosting.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tempus förstärker sitt ledarskap i svensk edtech-bransch

Published

on

By

Vid årsmötet den 21 maj valdes Joel Hörnqvist, vd för Tempus Information Systems, till styrelseordförande för branschorganisationen Swedish Edtech Industry. 

– Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att arbeta tillsammans med styrelsen för att driva vår vision framåt, säger Joel.

Swedish Edtech Industry driver frågor för en kvalitativ digitalisering i det svenska utbildningssystemet. Organisationen bygger och utökar ett nationellt och internationellt nätverk för att stärka svensk edtech både på hemmaplan och på andra marknader. 

Joel betonar vikten av digitalisering inom utbildning och dess potential att stödja livslångt lärande. 

– Att använda sig av digitaliseringens möjligheter för livslångt lärande är en viktig uppgift, både professionellt och personligt. Vi står inför flera utmaningar i branschen, som att säkerställa jämlik tillgång till utbildningsteknologi och att hålla jämna steg med den snabba teknologiska utvecklingen, säger han. 

Enligt Joel är samarbete nyckeln till framgång för edtech-branschen och där vill han dra sitt strå till stacken med sina kunskaper och erfarenheter. 

– Jag kan bara bocka och buga och se fram emot alla spännande utmaningar jag ska få sätta tänderna i tillsammans med vår kompetenta styrelse och organisation med vd Jannie Jeppesen i spetsen. Jag tror starkt på att vi som bransch genom samarbete och engagemang kan möta de utmaningar vi står inför. Vårt mål är att göra utbildning mer tillgänglig, effektiv och engagerande för alla och där är vi som starkast tillsammans, säger han. 

På årsmötet tillsattes även en ny valberedning och två nya ledamöter i Paulin Larsen Berglöf, vd Whippy och Jakob Skogholm, vd ILT Education, valdes in. 

Som vd för Tempus har Joel varit med i uppbyggnaden av företaget, vilket har resulterat i att Tempus etablerat sig med ett renommé som branschledande och som hela tiden arbetar för att förbättra utbildningsteknologin i Sverige. 

Tempus planerar att fortsätta växa genom att både rekrytera nya medarbetare och vidareutveckla produkten. 

– Vi har ett otroligt starkt team som utmärker sig både i kundrelationer och i utvecklingen av vårt system. Vi är Sveriges bästa system för närvaro- och resurshantering inom förskola och fritids, och vi strävar alltid efter att bli ännu bättre, säger Joel. 

Tempus har varit verksamt sedan 2010 och används idag av över 100 kommuner och friskolor.

För mer information:

Joel Hörnqvist
VD Tempus Information Systems AB

Renmarkstorget 5D, 903 26 Umeå

+46 70 482 32 30

joel@tempusinfo.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Zenergy AB offentliggör delårsrapport för perioden januari – mars 2024

Published

on

By

Delårsrapport Zenergy AB (publ) för perioden januari – mars 2024.

Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida, www.zenergy.se

Denna information är sådan information som Zenergy AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 maj 2024 kl.11.00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Nicklas Lundin, VD
E-post: nicklas.lundin@zenergy.se
Telefon: 070 777 00 99

Om Zenergy                                                                                                                                                                                                                                                                 

Zenergy AB är ett svenskt företag grundat 2009 som utvecklar, tillverkar och säljer brandsäkra, energi- och miljöbesparande moduler och byggmaterial för flexibla lösningar. Zenergy baserar sitt modulkoncept på en egenutvecklad, varumärkesskyddad och patenterad teknik: Zenergy ZIP-Element.

Zenergys aktie är noterad på Spotlight Stock Market (ZENZIP B) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på https://zenergy.se/investerare/

För mer information om Zenergy, vänligen besök: zenergy.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.