Connect with us

Marknadsnyheter

Han är Stockholms och Uppsalas bästa entreprenör 2022

Published

on

Peter Carlsson, vd och grundare av Northvolt, vann utmärkelsen som Stockholms och Uppsalas främsta entreprenör under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2022. Under fredagens galakväll prisades även Madelene Törnblom, Maya Delorez AB som ”Årets kvinnliga stjärnskott” och ”Årets manliga stjärnskott” gick till Ali Ghoce, Gordon Services AB. MIPS-grundaren Peter Halldin från Täby mottog priset för ”Bästa internationella tillväxt”.

Utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year har nått sin näst sista region innan den nationella finalen. Det blev Peter Carlsson, grundare av Northvolt som tog emot årets utmärkelse i fredagens regionfinal. Peter är entreprenören bakom den snabbväxande batteritillverkaren Northvolt som han grundande tillsammans med Paolo Cerruti 2016. Sedan dess har de tagit in ordrar på över 550 miljarder kronor och knutit till sig kunder som globala tillverkarna Volkswagen, BMW, Scania och Volvo Cars. Expansionen fortsätter med planer för att bygga flera fabriker i Europa där Peters mål är att bygga det mest hållbara batteriet i världen för att möjliggöra en europisk omställning till förnybar energi.

– Peter Carlsson har gjort ett stort avtryck och är en värdig vinnare för regionen, hans Northvolt har satt Sverige på batterikartan och ser till att Sverige fortsätter vara förebilder i utvecklingen av förnybar energi. Det är en fantastisk grupp framgångsrika entreprenörer som juryn har träffat och det är inte alltid ett enkelt beslut, men kvällens fyra vinnare känns alla värdiga sin utmärkelse, säger juryordförande Pernilla Ramslöv.

Den oberoende jury som korade vinnarna i region Stockholm leddes av juryordförande Pernilla Ramslöv, vd och grundare av NOX Consulting AB, Kristina Lindhe, vd och grundare av The Lexington Company, Patrik Andersson, affärsutvecklare på Serneke Invest, Noel Abdayem, vd och grundare av The Humble Co. AB, Douglas Roos, grundare av Vo2Cap och Jonas Bertilsson, COO på NOD Group.

Juryns motivering löd:
Det är få personer som vågar, vill och kan starta bolag med en mission och vision att göra en global hållbar omställning möjlig. Med ett enormt mod att tänka stort från början, tog entreprenören tillvara på en andra chans i livet och inte bara förändrade livet för sig själv utan för en hel värld.

Genom att bygga in cirkulärt tänkande skapas hållbarhet både i produktionen och affärsmodellen på ett banbrytande sätt. Bolaget har jobbat med en global marknad från början, både försäljning och kompetensförsörjning vilket gör att bolaget är genomsyrat av mångfald. Hatten av för en riktigt modig, klok och ödmjuk entreprenör.

Entreprenörer från Uppsala, Nacka och Täby prisades också under regionfinalen
Under galakvällen delades det även ut pris till Uppsalas Madelene Törnblom, Maya Delorez AB, som utsågs till ”Årets kvinnliga stjärnskott”. ”Årets manliga stjärnskott” gick till Nackas Ali Ghoce, Gordon Services AB. ”Bästa internationella tillväxt” delades ut till Täbys Peter Halldin, MIPS AB. Samtliga vinnare går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus den 9 februari 2023.

– Vilken inspirerande kväll! Årets alla vinnare befinner sig på otroliga entreprenörsresor med en stor potential att positivt förändra sin omvärld och driva oss framåt. Jag ser fram emot att följa deras utveckling och önskar alla vinnare från kvällen lycka till i den nationella finalen i februari, Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Stockholm.

Läs mer om alla finalisterna.

För mer information: www.eoy.se
Pressbilder:www.flickr.com/eoy_sweden

EY Entrepreneur Of The Year Region Stockholm

Jurymotiveringar region Stockholm:

Årets EY Entrepreneur Of The Year – Peter Carlsson, Northvolt AB
Det är få personer som vågar, vill och kan starta bolag med en mission och vision att göra en global hållbar omställning möjlig. Med ett enormt mod att tänka stort från början, tog entreprenören tillvara på en andra chans i livet och inte bara förändrade livet för sig själv utan för en hel värld. Genom att bygga in cirkulärt tänkande skapas hållbarhet både i produktionen och affärsmodellen på ett banbrytande sätt. Bolaget har jobbat med en global marknad från början, både försäljning och kompetensförsörjning vilket gör att bolaget är genomsyrat av mångfald. Hatten av för en riktigt modig, klok och ödmjuk entreprenör.

Årets kvinnliga stjärnskott – Madelene Törnblom, Maya Delorez AB
Inspirerad från sitt fritidsintresse valde hon entreprenörsbanan. Med ett stort mod, driv och nytänkande tar hon branschen med storm. Hon är redan etablerad på en internationell marknad och har siktet på att fortsätta expansionen till fler marknader. Tack vare smarta affärsbeslut, innovativ marknadsföring och majoriteten av kompetenserna inhouse, skapar hon imponerande tillväxt med mycket god lönsamhet.

Årets manliga stjärnskott – Ali Ghoce, Gordon Services AB
Entreprenören hittade en unik position på marknaden och har snabbt etablerat sig som den ledande aktören på marknaden med en imponerande tillväxt både i Sverige och internationellt. Med fokus på goda relationer till kunder och välmående hos anställda skapar entreprenören långsiktig tillväxt. Han tar klimatutmaningen på allvar och jobbar aktivt för att minska klimatavtrycket genom smart samordning, övergång till fossilfritt och innovativa förpackningslösningar. En smart entreprenör som ser att strategiska samarbeten både gynnar bolagets tillväxt och miljön.

Bästa internationella tillväxt – Peter Halldin, MIPS AB
Entreprenören valde tidigt i karriären att tacka nej till tryggheten i en fast anställning för att satsa på en innovation. Uppfinningen har tagit världen med storm och den patenterade produkten är idag integrerad i alla stora internationella varumärken i branschen. Förtaget jobbar tydligt med hållbarhet i allt från produktion till val av material och återvinning. Entreprenören har ett starkt driv att skapa en bättre värld och jobbar varje dag för att pusha gränserna så att produkterna utvecklas och kan rädda fler människors liv.

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, [email protected] 

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Årets kvinnliga stjärnskott, Årets manliga stjärnskott och Bästa internationella tillväxt.
Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna
www.eoy.se
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Published

on

By

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.

Thomas Sörensson, vd Enviro.

Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.

Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).

– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.