Connect with us

Marknadsnyheter

Handelsbanken Finland: Delårsrapport för januari–september 2021

Published

on

Landchef Hanne Katrama: Vårt rörelseresultat förbättrades betydligt – kunderna bland de nöjdaste i branschen

Handelsbanken Finlands totala rörelseresultat för de tre första kvartalen förbättrades med över 20 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Både ränte- och provisionsnettot ökade märkbart.

Landchefen för Handelsbanken Finland, Hanne Katrama anser att en egen kontaktperson och en sakkunnig placeringsrådgivning är avgörande för ett bra kundförhållande.

”Det finns en stor efterfrågan på kunnig placeringsrådgivning. Våra kunder sätter stort värde på portföljförvaltarnas marknadssyn och uppskattar att de är aktiva gentemot kunderna”, berättar Katrama.

Den förvaltade förmögenheten växte med 30 procent

De positiva nettoteckningarna och värdeökningen bidrog till att det förvaltade kapitalet ökade markant under årets tredje kvartal. Värdet på Handelsbanken Finlands kapitalförvaltning ligger nu på en historiskt rekordhög nivå.

Det förvaltade kapitalet ökade med 30 procent jämfört med motsvarande tid i fjol. Räknat från årets början har kapitalet ökat med nästan 20 procent.

Kunderna bland de nöjdaste i branschen

Handelsbanken Finland har i åratal legat bland de främsta i EPSI Ratings kundnöjdhetsmätning. Med ett starkt resultat både för privatkundernas och företagskundernas del placerade sig Handelsbanken i år bland de tre främsta i hela bankbranschen.

”Våra kunder har i och med pandemin tagit ett digitalt jätteskutt. En personlig och individuell betjäning har i alla fall fortfarande en stor betydelse för kundnöjdheten. Jag tror att i synnerhet i detta annorlunda läge utgör vår service, som är både proaktiv och sakkunnig och som alltid utgår från kundens individuella behov, kärnan i vår framgång”, berättar Katrama.

Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–september 2021

Kontorsrörelsenmeur Q32021 Q22021 Förändr. Q1–Q32021 Q1–Q32020 Förändr.
Intäkter
Räntenetto 34,6 35,4 -2 % 103,5 99,2 4 %
Provisionsnetto 17,7 17,5 1 % 52,7 49,1 7 %
Intäkter totalt 54,4 54,7 -1 % 162,2 152,5 6 %
Kostnader totalt -30,9 -35,5 -13 % -100,6 -87,2 15 %
Resultat före kreditförluster. 23,5 19,2 22 % 61,6 65,3 -6 %
Kreditförluster 6,3 -5,7 -0,6 -15,8
Resultatutdelning 0,7 0,6 1,9 2,0
Rörelseresultat 30,5 14,1 116 % 62,9 51,5 22 %
K/I-tal, % 56,1 64,3 62,0 56,4
Räntabilitet, % 13,0 6,0 9,0 7,3

Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 62,9 miljoner euro och förbättrades med 22 procent jämfört med januari–september 2020 (51,5). Kreditförlusterna var 0,6 miljoner euro. Kreditförlustnivån låg på 0,00 procent (0,14). K/I-talet före kreditförlusterna uppgick till 62,0 (56,4). Räntabiliteten var 9,0 procent (7,3).

Totala intäkterna ökade med 6 procent till 162,2 miljoner euro (152,5). Provisionsintäkterna i sin tur steg med 7 procent till 52,7 miljoner euro (49,1). Räntenettot på 103,5 miljoner euro innebar en förbättring på 4 procent jämfört med året innan (99,2).

Handelsbanken Finland betalade myndighetsavgifter uppgående till totalt 5,7 miljoner euro (6,2) under januari–september. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsfonden och insättningsgarantin.

De totala kostnaderna steg med 15 procent till 100,6 miljoner euro (87,2). Ökningen beror huvudsakligen på förnyelsen av kärnbanksystemet. Personalen var i medeltal 535 personer (505).

Ut- och inlåning

Medelvolymermeur Q32021 Q22021 Förändring Q1–Q32021 Q1–Q32020 Förändring
Utlåning
varav hushåll 4 455 4 430 1 % 4 412 4 323 2 %
varav företag 9 542 9 768 -2 % 9 695 9 840 -1 %
Totalt 13 997 14 198 -1 % 14 107 14 163 0 %
Inlåning
varav hushåll 1 993 1 930 3 % 1 934 1 859 4 %
varav företag 3 498 3 453 1 % 3 507 3 485 1 %
Totalt 5 491 5 383 2 % 5 441 5 344 2 %

Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock uppgick till samma nivå som i januari–september 2020. Inlåningen ökade med 2 procent.

Handelsbanken-koncernens delårsrapport

Koncernens delårsrapport finns tillgänglig på www.handelsbanken.com/ir.

Koncernchef Carina Åkerström presenterar bankens delårsrapport vid en presskonferens onsdagen den 20 oktober klockan 9.30 (finsk tid). Presskonferensen visas även på handelsbanken.com/ir. Presentationen sker på svenska med simultantolkning till engelska.

Journalister är välkomna att anmäla intresse för enskilda intervjuer till press@handelsbanken.se.

Tilläggsinformation:

Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland

Tfn 010 444 2791

Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn 010 444 2271

 

Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn 040 750 0093

Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.

Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i OrganoClick AB (publ) 2024

Published

on

By

OrganoClick AB (publ) höll onsdagen den 15 maj 2024 årsstämma på bolagets huvudkontor i Täby varvid följande stämmobeslut fattades:

  • Att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkning samt koncernbalansräkning.

  • Att disponera resultatet enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

  • Att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

  • Att styrelsen under det kommande verksamhetsåret ska bestå av fem ordinarie ledamöter.

  • Att i enlighet med valberedningens förslag utge ett fast styrelsearvode om 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor för var och en av styrelsens ordinarie ledamöter, dvs. sammanlagt 1 000 000 kronor samt att revisorsarvode föreslås utgå enligt godkänd räkning.

  • Att intill nästa årsstämma i enlighet med valberedningens förslag omvälja Jan Johansson, Håkan Gustavson, Charlotte Karlberg och Chatarina Schneider samt nyval av Johan Magnusson till ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Jan Johansson i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsen gav samtidigt ett stort tack till avgående styrelseledamot Malin Bugge för hennes viktiga bidrag till styrelsen och bolagets utveckling under de 4 år som hon suttit i OrganoClicks styrelse.

  • Att anta principer för hur valberedning ska tillsättas inför årsstämman 2025 i enlighet med förslag i kallelsen. 

  • Att ge styrelsen bemyndigande att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av aktiekapitalet med högst 10% eller 97 950 kronor (motsvarande 9 795 000 aktier).

  • Att bevilja Valberedningens förslag om att utbetalning av styrelsearvode kan antingen ske i form av aktier i bolaget eller kontant

Verkställande direktören gav därefter sedvanlig presentation över bolagets aktiviteter och utfall 2023 samt en blick framåt under 2024 (bifogad presentation). Presentationen finns även upplagd på bolagets hemsida.

OrganoClick AB (publ) 

Styrelsen

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.