Connect with us

Marknadsnyheter

Handelsstopp i Sensidose AB/Trading halt in Sensidose AB

Published

on

Pressmeddelande 2023-03-17 

(for English version see below) 

Spotlight Stock Market (”Spotlight”) har beslutat att handelstoppa Sensidose AB:s (”Sensidose”) aktier och teckningsoptioner idag den 17 mars 2023. Handeln i Sensidose kommer att vara handelsstoppade tillsvidare 

Skälet till handelsstoppet är att investerarna inte i tillräcklig omfattning eller på lika villkor har tillgång till information om Sensidose eller aktierna. 

Finansinspektionen har underrättats om handelsstoppet och har i enlighet med 22 kap. 1 § lagen (2007:528) omvärdepappersmarknaden beslutat att det ska bestå tills vidare. 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000  
E-post: issuer@spotlightstockmarket.com

Om Spotlight 

Spotlight Stock market är handelsplats som vill göra det enklare och tryggare och synligare för tillväxtbolag att bli och vara noterade. Samtidigt erbjuder företaget investerare möjligheten att bli delägare i tillväxtbolag på ett enklare och tryggare sätt. Hos Spotlight Stock Market finns fler än 170 noterade tillväxtbolag från olika branscher. Spotlight Stock Market grundades 1997, har 20 anställda och huvudkontor i Stockholm. Läs mer på www.spotlightstockmarket.com 

Press Release 2023-03-17 

Trading halt in Sensidose AB 

Spotlight Stock Market (“Spotlight”) has decided to halt the trading in Sensidose AB shares and subscription options (“Sensidose”) today March 17, 2023. The trading in Sensidose will remain until further notice. 

The reason for the trading halt is that investors do not have access to sufficient information about Sensidose  or the shares. 

The Swedish Financial Supervisory Authority has been notified and in accordance with Chapter 22, section 1 of the Securities Markets Act (2007:528) decided that this trading halt shall remain until further notice. 

Spotlight Stock Market 
+ 46 8-511 68 000  
E-mail: issuer@spotlightstockmarket.com

About Spotlight 

Spotlight Stock Market is a market place that wants to make it easier, safer and more visible for growth companies to become and be listed. The company also offers investors the opportunity to become shareholders in growth companies in an easier and safer way. At Spotlight Stock Market there are more than 170 listed growth companies from different industries. Spotlight Stock Market was founded 1997, have 20 employees and head office in Stockholm. Read more at www.spotlightstockmarket.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen utsedd inför Energy Saves årsstämma 2024

Published

on

By

Valberedningen inför ES Energy Save Holding AB:s (publ) (”Energy Save” eller ”Bolaget”) årsstämma 2024 har nu utsetts.

I enlighet med de principer för valberedningen som beslutades av årsstämman 2023 ska Energy Saves valberedning inför årsstämman 2024 bestå av minst tre och högst fyra ledamöter, varav minst två och högst tre ledamöter ska utses av Bolagets röstmässigt största aktieägare per den 31 januari 2024. Därutöver ska styrelsens ordförande vara ledamot i valberedningen.

Inför Bolagets årsstämma 2024 består valberedningen av Lars Solheim (utsedd av Christian Gulbrandsen), Linus Lindström (utsedd av Project Air AB), Richard Torgerson (utsedd av Nordea Funds) samt Per Wassén (styrelsens ordförande). Om inte annat överenskoms mellan valberedningens ledamöter ska valberedningens ordförande vara den ledamot som utsågs av den röstmässigt största aktieägaren, d.v.s. Lars Solheim.

Det är valberedningens uppgift att till årsstämman 2024 lämna förslag till (i) val av ordförande vid stämman, (ii) beslut om antal styrelseledamöter, (iii) beslut om styrelsearvode för styrelseordförande och envar av övriga styrelseledamöter (inklusive arbete i styrelsens utskott), (iv) val av styrelseledamöter, (v) val av styrelseordförande, (vi) beslut om arvode till revisor, (vii) val av revisor, (viii) beslut om principer för tillsättande av valberedning samt (ix) beslut om principer för valberedningen.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till valberedning@energysave.se senast den 31 maj 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Wachtmeister, CFO, ES Energy Save Holding AB (publ)

E-post: hw@energysave.se

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scania Super vinner Green Truck 2024

Published

on

By

Varje år inbjuds samtliga tillverkare av tunga lastbilar i Europa in till Green Trucks jämförelsetest. Den organiseras av två tyska facktidskrifter för att fastställa den mest transporteffektiva fjärrtrafiklastbilen. Bortsett från ett kort undantag 2023 – då Scania slutade tvåa – har Scania vunnit och utsetts till ”Green Truck” i sju av de åtta senaste testerna. Faktum är att Scania har segrat nio av de 14 gångerna sedan tävlingen startade 2011 – en imponerande bedrift!

– Scania deltar i många presstester i Europa, men Green Truck Award fokuserar verkligen på det som är ett absolut krav i vår bransch – att erbjuda kunderna bästa möjliga transporteffektivitet, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Vår Superdrivlina lanserades 2021 och innebar en ny prestandanivå på marknaden med åtta procent i bränslebesparingar som våra kunder nu drar nytta av i sin dagliga verksamhet.

Det årliga Green Truck-testet arrangeras av tidskrifterna Trucker och VerkehrsRundschau. Hittills har Scania tagit nio segrar, fyra andraplatser och en femteplats (det allra första året). Självfallet är inget annat märke ens i närheten av Scanias prestation.

– Oj, femteplatsen, det hände långt innan jag började, konstaterar Stefan Dorski. Allvarligt talat, vi på Scania är väldigt stolta och glada över att ha återtagit titeln som den mest effektiva fjärrtrafiktlastbilen i världen. Att förbruka mindre bränsle innebär att våra lastbilar i hög grad bidrar till att minska CO2-utsläppen, eftersom en så stor del av världens transporter fortfarande sker med förbränningsmotorer.

Den främsta lastbilen i testet identifieras genom en smart beräkning som tar hänsyn till alla relevanta faktorer för transporteffektivitet och hållbarhet: bränsleförbrukning, genomsnittshastighet, AdBlue-förbrukning och lastbilens vikt (ju lättare desto bättre).

När man tittar närmare på de faktiska data som ingår i Green Truck-beräkningen sticker Scanias resultat ut: på 100 km är den genomsnittliga skillnaden jämfört med tvåan 0,41 liter bränsle. Med tanke på att en lastbil i fjärrtrafik kör ungefär 150 000 km varje år innebär detta att Scania är drygt 600 liter effektivare per år än närmaste konkurrent. Med sina 7 040 kg var Scanialastbilen även det lättaste fordonet och uppnådde den högsta medelhastigheten, 79,7 km/tim. Scania lanserade en uppdaterad version av CCAP-systemet (Cruise Control with Active Prediction) i maj 2023, något som även kan ha inneburit en fördel.

Testerna genomförs på olika vägar (dock främst motorvägar) i Münchenområdet. Allt kontrolleras noggrant av arrangörerna och av företrädare för de deltagande tillverkarna. En referenslastbil används alltid för att kompensera för omväxlande förhållanden som motvind, regn och temperaturskillnader.

För mer information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs and Press Testning, Scania Trucks
Tel: 070 – 289 83 78,  e-post: orjan.aslund@scania.com

Hans Strömberg PR & Press, Scania Sverige
Tel: 070 – 088 35 52, e-post: hans.stromberg@scania.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning om barns ekonomi vittnar om ekonomiskt riskbeteende

Published

on

By

Nio av tio barn anger att föräldrarna är den främsta källan till barnens privatekonomiska kunskap. Samtidigt har drygt två av fem barn inga, eller knappt några, regler om vad deras pengar ska räcka till. Vart tredje barn uppger också att de regelbundet ber om extra pengar via Swish. Och föräldrarna säger nästan alltid ja – 70 procent av barnen svarar att de oftast eller alltid får pengarna de ber om. ICA Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér menar att detta kan lägga grunden till ett ekonomiskt riskbeteende hos barnen.

Idag släpper ICA Banken sin senaste rapport Pengakollen som denna gång tar ett grepp om vardagsekonomi ur barnens perspektiv. I Sifo-undersökningen, genomförd av Verian, har barn i åldrarna 8–18 år tillfrågats om sina ekonomiska vanor. 

Undersökningen visar att nästan vart tredje barn (31 procent) regelbundet (minst varje månad) ber om extra pengar via Swish från föräldrar eller annan nära vuxen. Och föräldrarna säger nästan alltid ja – 70 procent av barnen som ber om Swish svarar att de oftast eller alltid får de pengar de ber om. Bland de äldre (15–18 år) säger var femte att de alltid får pengarna som de ber om. Resultatet visar också att drygt två av fem (43 procent) har inga, eller knappt några, regler alls för hur de får spendera sina pengar.

– Om man inte får ta ansvar och hushålla med den summa man har, lär sig barnet att pengarna aldrig tar slut på riktigt. Börjar du dela ut extra pengar när barnets pott tagit slut gör du både dig och ditt barn en björntjänst. De senaste fem åren har unga vuxnas sammanlagda skulder hos Kronofogden ökat kraftigt. Jag ser stora risker med att barnen växer upp med ett beteende som skapar en ”köp nu, betala senare”-kultur, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA Banken. 

Föräldrarna är den primära kunskapskällan

Undersökningen visar att över hälften (58 procent) av barnen pratar regelbundet om familjens ekonomi hemma – varje månad eller oftare. Men så många som vart tredje barn (33 procent) anger däremot att de inte pratar om familjens pengar särskilt ofta – några gånger per år eller ännu mer sällan. Samtidigt anger en majoritet av barnen (90 procent) att de får sina kunskaper om privatekonomi från sina föräldrar. Bara två av fem (42 procent) säger att de får dessa kunskaper från skolan. 

– Att prata om ekonomi hemma är en viktig del i barnens lärande. Det hjälper dem att förstå hur stor påverkan privatekonomin har på livet – oavsett om familjen har en trygg ekonomi eller om det är kämpigt. Dock tycker jag att det är oroande att så pass få barn anger skolan som en kunskapskälla till privatekonomi. Vi kan inte anta att alla barn har en vuxen i sin närhet som på ett pedagogiskt och ansvarsfullt sätt lär ut om privatekonomi, säger Magnus Hjelmér.  

Tjejer mellan 12 och 14 år lägger helst pengar på skönhetsprodukter

Resultatet visar även vad barnen helst vill köpa för sina pengar. Tjejernas och killarnas listor går dock isär. Mer än hälften av tjejerna vill helst lägga pengar på skönhetsprodukter (56 procent). Framförallt är det tjejer i åldern 12–14 som i störst utsträckning vill lägga sina pengar på skönhet, i den gruppen är det tre av fyra (75 procent) som anger detta. Utöver skönhetsprodukter vill tjejer helst lägga sina pengar på kläder (51 procent) samt godis och snacks (45 procent). Killar prioriterar godis och snacks (41 procent), därefter appar och spel (38 procent) samt teknikprylar (28 procent). Var femte barn (20 procent) vill helst spara sina pengar.

Fler undersökningsresultat

  • 17 procent av barnen uppger att de oroar sig för sina föräldrars ekonomi. De som bor utanför storstäderna oroar sig i större utsträckning för sina föräldrars ekonomi.
     
  • Vart tredje barn (33 procent) tar från sitt sparande när de behöver mer pengar och lika många hjälper till med någon syssla i hemmet mot betalning. De som bor utanför storstäderna är mer benägna att utföra sysslor i hemmet för att få extrapengar än storstadsbarn (37 procent respektive 29 procent).
     
  • 16 procent av barnen har känt sig utanför till följd av att kompisarna haft råd med fler saker och aktiviteter än de själva. Tjejerna har upplevt det i större utsträckning än killarna (18 procent respektive 14 procent).

Rapporten kan du ta del av här. Den innehåller också fler tips från Magnus Hjelmér på hur du som vuxen kan stötta ditt barn i privatekonomiska frågor. 

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1000 intervjuer med barn och unga i den svenska allmänheten, 8-18 år, under perioden 1-8 mars 2024.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icabanken.se, icagruppen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.