Connect with us

Marknadsnyheter

Handledning stärker socialarbetaren och kvalitetssäkrar arbetet – ny bok visar hur

Published

on

Handledning är en ovärderlig resurs för yrkesverksamma inom socialtjänsten där varje dag innebär möten med individer och familjer i utsatta livssituationer. Nya boken Handledning i socialtjänsten visar konkret hur handledning – både extern och intern – kan stärka socialarbetarnas förmåga att möta dessa utmaningar. Författare är psykoterapeuterna Emma Fager, socionom och Lotta Forsberg, psykolog.

I en arbetsvardag präglad av ständig förändring och oförutsägbarhet kan handledningsrummet bli den resurs som säkerställer tid för eftertanke och återhämtning. Genom att skapa trygga rum för reflektion, känslohantering och mentalisering bidrar handledningen till ökad kvalitet i arbetet, hållbarhet i yrkeslivet och ett förbättrat bemötande gentemot klienter.

– Tyvärr kantas arbetsvardagen för många socialsekreterare av tidspress och det gör att utrymmet för att reflektera på djupet riskerar att nedprioriteras, säger Emma Fager och Lotta Forsberg fortsätter:

– Vi träffar många socialsekreterare i handledning och utbildning och de uttrycker hur viktigt det är att stanna upp och dela tankar med andra. Flera menar att handledning är en kvalitetssäkring.

I Handledning i socialtjänsten – för ökad kompetens och hållbarhet delar författarna med sig av sina samlade erfarenheter som externa handledare inom socialtjänsten. De beskriver hur psykologisk trygghet kan utvecklas i arbetsgrupper och hur mentalisering kan stärkas för att förstå och bemöta klienter bättre.

Boken innehåller praktiska modeller och konkreta exempel från handledningssituationer, både i grupper och för enskilda, samt handledning för arbetsledare och självhandledning, vilket gör innehållet lätt att omsätta i praktiken. Boken riktar sig till interna och externa handledare inom socialtjänsten, arbetsledare och yrkesverksamma som behöver handleda dig själv eller andra i din tjänst. Den är också lämplig som kurslitteratur.

Om författarna
Emma Fager, socionom, och Lotta Forsberg, psykolog, har lång erfarenhet av att möta arbetsgrupper inom socialtjänsten för utbildning, handledning och metodutveckling. De är också verksamma som leg. psykoterapeuter i Helsingborg respektive Malmö.

Om boken
Titel: Handledning i socialtjänsten – för ökad kompetens och hållbarhet
ISBN: 978-91-7741-416-2
Utgivning: 24 januari 2025
Sidor: 96
Pris: 290 kr exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Presskontakt
Pia Leufstedt
Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se
072-050 39 04

För en bättre dag på jobbet
Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys