Connect with us

Marknadsnyheter

Här är sakerna svenskarna helst delar med andra

Published

on

Delningsekonomiska tjänster växer snabbt och blir allt mer etablerade i samhället. Men vad vill svenskarna egentligen dela med andra? Teknikföretaget Freetrailer har i sin nya undersökning tagit tempen på 1 005 svenskar för att se vilka produkter man främst kan tänka sig att använda genom delningsekonomiska tjänster – och vilka man absolut inte vill dela med andra.

Att dela tjänster med andra med hjälp av delningsekonomi är en oerhört smart lösning som blivit allt mer populär. Dessa tjänster syftar till att samnyttja varor genom uthyrning, delning eller lån. Det är alltså ett alternativ till att äga saker själv. Det visar sig att så mycket som 60 procent av de svarande kan tänka sig att använda delningstjänster. Undersökningen visar dock att det finns stora skillnader generationerna mellan. Den äldre generationen kan främst tänka sig att dela fordon, redskap och verktyg med andra. Medan kontorsyta, hemelektronik och underhållning/media är något de helst behåller för sig själva, något som den yngre generationen i högre utsträckning kan tänka sig att dela.

– Att allt fler svenskar kan tänka sig att använda delningsekonomiska tjänster ser vi som otroligt positivt. Vår undersökning visar att allt fler har upptäckt de positiva effekterna som finns i att dela prylar som verktyg och fordon. Framför allt är det bättre för plånboken och miljön eftersom att du kan låna sakerna vid behov istället för att själv köpa saker som sedan står och dammar hemma, säger Johan Wijkander, Country Manager Sverige på Freetrailer.

Trots att de flesta kan tänka sig att dela saker med andra och att delningsekonomiska tjänster blivit allt mer etablerat, finns det vissa saker svenskarna gärna behåller för sig själv. Kläder är en sådan grej. Så mycket som 43 procent kan inte tänka sig att dela kläder med andra. Även att låna ut sin bostad är svenskarna något skeptiska mot – framför allt den något älde generationen. I åldergruppen 50-59 svarar 32 procent att de inte kan tänka sig att låna ut sin bostad. Jämförelsevis är det endast 26 procent i åldersgruppen 18-29.

 

Topp 3: Det vill svenskarna dela                   Topp 3: Det vill svenskarna inte dela

1. Verktyg och redskap           36 %                   1. Kläder                      43 %

2. Fordon                                31 %                     2. Bostad                     31 %

3. Fritidsartiklar                       22 %                   3. Inredning                30 %

 

För ytterligare information kontakta:

Johan Wijkander, Country Manager Sverige, Freetrailer

Telefon: +46 735 35 05 93

E-post: jw@freetrailer.se

Om Freetrailer

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat år 2004, med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA, MIO, Beijer bygg och 24Storage för att nämna några. Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 miljoner människor använt sig av Freetrailers tjänst. Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

Bilaga

Vilka av följande produkter kan du tänka dig att använda (låna/hyra) genom delningstjänster? Du kan ange flera svar.

Bas: Alla – 1005

Total 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Verktyg och redskap 36% 31% 38% 39% 37% 37%
Fordon/transportmedel 31% 37% 31% 34% 31% 26%
Fritidsartiklar 22% 24% 28% 23% 29% 13%
Bostad 14% 24% 21% 18% 10% 6%
Underhållning/media 13% 20% 18% 13% 12% 7%
Kontor 10% 9% 18% 9% 12% 6%
Hemelektronik 9% 12% 10% 10% 9% 7%
Kläder 5% 10% 10% 5% 4% 1%
Inredning 4% 7% 8% 3% 4% 1%
Jag kan inte tänka mig att dela några av mina ägodelar med andra 40% 25% 32% 39% 45% 52%
Summa 186% 199% 214% 193% 193% 157%

Vilka av dina ägodelar skulle du inte kunna tänka dig att dela (låna ut/hyra ut) med andra? Du kan ange flera svar.

Bas: Alla – 1005

Total 18-29 30-39 40-49 50-59 60+
Kläder 43% 46% 45% 47% 45% 37%
Bostad 31% 26% 31% 34% 32% 33%
Inredning 30% 29% 33% 31% 35% 26%
Hemelektronik 25% 27% 30% 23% 22% 24%
Fordon/transportmedel 16% 16% 15% 17% 9% 17%
Underhålning/media 11% 11% 15% 18% 10% 6%
Fritidsartiklar 11% 15% 13% 13% 8% 8%
Kontor 9% 11% 13% 8% 7% 9%
Verktyg och redskap 8% 6% 9% 8% 8% 10%
Jag kan inte tänka mig att dela några av mina ägodelar med andra 41% 28% 34% 41% 44% 50%
Summa 226% 216% 236% 241% 221% 221%
Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.