Marknadsnyheter
Här är städerna med bäst och sämst kollektivtrafik
Kollektivtrafik är en oerhört viktig del av skapandet av en hållbar och tillgänglig stad. Men hur väl fungerar kollektivtrafiken i Sveriges största städer? De städer som har bäst fungerande kollektivtrafik, enligt invånarna själva, är Karlstad, följt av Linköping och Malmö. Det visar Projektengagemangs senaste rapport Samhällsbarometern.
I teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemangs, PE, rapport Samhällsbarometern har invånarna i landets 20 största städer fått betygsätta deras stad inom olika områden så som trafik, samhälle, boende och näringsliv. Det visar sig att Sveriges städer har en väl fungerande infrastruktur för trafiken – framför allt när det kommer till hållbara alternativ. Hela 71 procent av svenskarna tycker att det är lätt att ta sig fram med cykel och till fots och mer än varannan svensk är nöjd med kollektivtrafiken.
Städen där kollektivtrafiken fungerar allra bäst är Karlstad. Hela 81 procent av Karlstadborna upplever att kollektivtrafiken fungerar bra. Tätt efter följer Linköping och Malmö där motsvarande siffra är 79 respektive 78 procent. I Sundsvall är det däremot inte mer än 46 procent av invånarna som är nöjda med den kollektiva trafiken, vilket är den lägsta siffran i landet.
– I utvecklingen av våra städer är det viktigt att optimera kollektivtrafiken och underlätta för människor att förflytta sig fritt. Det är också viktigt att se till att det är lätt att använda andra färdmedel än bil. Svenskarnas upplevelser visar att det finns mycket kvar att göra och att det finns en stor potential att nyttja innovativ och digital teknik för att ytterligare effektivisera och förbättra kollektivtrafiken i våra städer, säger Nicke Rydgren, affärschef på PE.
Kollektivtrafiken och cykeln viktigare än bilen
När svenska folket får lista vad de tycker är viktigast inom trafik är det hållbara alternativ som hamnar i topp. Hela 75 procent av svenskarna anser att en väl fungerande kollektivtrafik är den viktigaste prioriteringen. Det näst viktigaste är framkomligheten med cykel och till fots, vilket drygt varannan svensk svarar. Först på tredje plats hamnar trafikflödet med bil, det uppger 42 procent.
När det gäller framkomligheten med bil upplever var tredje svensk att trafikflödet för bilar fungerar bra. I Göteborg råder det dock betydligt mer missnöjde när det kommer till biltrafiken. Endast fem procent av göteborgarna instämmer i påståendet att trafikflödet med bil fungerar bra. I Gävle, som är staden där det tycks vara smidigast att köra bil i, är motsvarande siffra 38 procent.
Topplista: Städerna där kollektivtrafiken fungerar bäst respektive sämst, enligt invånarna själva
Bäst Sämst
1. Karlstad 1. Sundsvall
2. Linköping 2. Jönköping
3. Malmö 3. Södertälje
4. Norrköping 4. Göteborg
5. Lund 5. Örebro
Om undersökningen:
Samhällsbarometern 2019 är framtagen av teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang, i dagligt tal PE. I årets upplaga har cirka 3 300 svenskar fått svara på 35 påståenden som beskriver en smart stad inom områdena samhälle, boende, näringsliv och trafik. Undersökningen är statistiskt säkerställd på riksnivå och representativ för Sveriges 20 största städer.
Här kan du läsa och ladda ned rapporten i sin helhet: https://samhällsbarometern.pe.se
Bilaga
Det finns en väl fungerande kollektivtrafik i min stad
Instämmer | Instämmer inte | Varken eller | Vet ej | |
Karlstad | 81 % | 6 % | 13 % | 1 % |
Linköping | 79 % | 3 % | 15 % | 3 % |
Malmö | 78 % | 5 % | 13 % | 4 % |
Norrköping | 77 % | 8 % | 13 % | 2% |
Lund | 76 % | 9 % | 14 % | 1 % |
Uppsala | 75 % | 9 % | 14 % | 2 % |
Stockholm | 69 % | 11 % | 19 % | 1 % |
Umeå | 68 % | 8 % | 21 % | 3 % |
Västerås | 66 % | 14 % | 15 % | 5 % |
Halmstad | 64 % | 11 % | 21 % | 4 % |
Borås | 63 % | 8 % | 29 % | – |
Eskilstuna | 62 % | 8 % | 26 % | 4 % |
Gävle | 62 % | 10 % | 25 % | 3 % |
Helsingborg | 62 % | 11 % | 24 % | 3 % |
Växjö | 62 % | 13 % | 24 % | 1 % |
Örebro | 62 % | 13 % | 22 % | 3 % |
Göteborg | 62 % | 15 % | 23 % | – |
Södertälje | 59 % | 13 % | 23 % | 5 % |
Jönköping | 55 % | 13 % | 29 % | 3 % |
Sundsvall | 46 % | 20 % | 28 % | 6 % |
Jag upplever att trafikflödet med bil fungerar bra i min stad
Instämmer | Instämmer inte | Varken eller | Vet ej | |
Göteborg | 5% | 63% | 22% | 10% |
Stockholm | 7% | 56% | 25% | 12% |
Jönköping | 9% | 72% | 18% | 1% |
Eskilstuna | 9% | 61% | 29% | 1% |
Örebro | 13% | 57% | 26% | 4% |
Helsingborg | 13% | 52% | 27% | 8% |
Växjö | 14% | 53% | 32% | 1% |
Norrköping | 21% | 33% | 42% | 4% |
Södertälje | 21% | 31% | 43% | 5% |
Borås | 23% | 35% | 41% | 1% |
Uppsala | 24% | 37% | 31% | 8% |
Sundsvall | 25% | 43% | 31% | 1% |
Malmö | 27% | 28% | 35% | 10% |
Västerås | 28% | 39% | 31% | 2% |
Lund | 28% | 31% | 35% | 6% |
Karlstad | 28% | 31% | 38% | 3% |
Linköping | 33% | 30% | 33% | 4% |
Halmstad | 35% | 32% | 29% | 4% |
Umeå | 37% | 33% | 25% | 5% |
Gävle | 38% | 26% | 34% | 2% |
Det är lätt att ta sig fram med cykeln och att gå
Alla | |
Instämmer | 70 % |
Instämmer inte | 8 % |
Varken eller | 20 % |
Vet ej | 2 % |
Det finns en väl fungerande kollektivtrafik
Alla | |
Instämmer | 55 % |
Instämmer inte | 18 % |
Varken eller | 23 % |
Vet ej | 4 % |
Trafikflödet med bil fungerar bra
Alla | |
Instämmer | 34 % |
Instämmer inte | 35 % |
Varken eller | 26 % |
Vet ej | 5 % |
Viktigaste prioriteringar inom trafiken enligt svenskarna
Alla | |
Att det finns en väl fungerande kollektivtrafik | 75 % |
Att det är lätt att ta sig fram med cykel och att gå | 52 % |
Att trafikflödet med bil fungerar bra (ex. ingen köbildning, enkelt att ta sig fram) | 46 % |
Att det finns goda pendlingsmöjligheter | 34 % |
Att det finns goda möjligheter till långväga transport (ex. flyg och tåg) | 19 % |
Att det finns en tydlig vision för hur transport och infrastruktur ska utvecklas i framtiden | 18 % |
Att det är enkelt att byta mellan olika transportmedel | 13 % |
Att det finns en utbredd laddinfrastruktur för elbilar | 7 % |
Att det finns en välfungerande mobilapp för kollektivtrafiken | 7 % |
Att parkeringsavgifter kan betalas via en mobilapp eller webbplats | 6 % |
Att det finns ett brett utbud av delningstjänster (ex. hyrcyklar/elscootrar/bilpooler | 3 % |
Vet ej | 1 % |
För mer information, vänligen kontakta:
Arvid Linder, Kommunikationschef
Tel: +46 70 779 58 98
E-post: arvid.linder@pe.se
Om Projektengagemang
På PE jobbar över tusen arkitekter, ingenjörer, projektledare och specialister som identifierar möjligheter, tar fram visioner och hanterar utmaningar. Tillsammans skapar vi värde för våra kunder – och för samhället i stort. Vi finns på över 35 orter och levererar lösningar som fungerar här och nu och för kommande generationer. Vi skapar för livet. Läs mer på www.pe.se.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke