Connect with us

Marknadsnyheter

Här äts det mest semlor i Sverige – ”Traditionella semlan är årets semla”

Published

on

Äntligen kan vi lyfta på locket för årets semmelperiod. Det klassiska bakverket står sig starkt när Coop har tittat på hur medlemmarna konsumerar produkten, och var i landet man äter flest och mest.

Över två miljoner stycken semlor gick åt i Coops butiker under 2023. Populärast är lättgissat nog bakverket under semmelperioden, men även inför jul och andra högtider plockas den ner i den gröna varukorgen. Sveriges seniorer står för närmare hälften av alla köp under semmelperioden. Även vuxna med utflugna barn står för en stor bit av konsumtionen av vinterklassikern.

Under 2023 ökade semmelköpen för nästan alla varianter av semlor hos unga familjer, vuxna singlar och par utan barn samt unga vuxna under 35 år. Dock var det inte klassiska semlor eller osötade semlor som trendade hos dessa, utan nyheter och smaker som ”Veckans semla”, ”Årets semla”, Semlekrans och Nutellasemla. Gruppen ökar procentuellt i konsumtion även av gluten- och laktosfria semlor, veganska semlor och glutenfria semlor.

– Vi ser att allt fler vill köpa färdiga semlor, även om semmelbullar är en stadig produkt i varukorgen den här perioden. Hur mycket vi sedan säljer är väldigt beroende hur lång semmelperioden är. Den inträffar alltid sju veckor före påsk, så en senare högtid innebär fler sålda semlor i totalen, säger Christoffer Landström, produktutvecklare på Coop Sverige.

– En annan trend vi ser är att semlor bakade i butik står för en större ökning senaste två åren. Glutenfritt fick ett uppsving 2022 för att gå ner 2023, fortsätter han.

Men vilken semla blir då årets semla enligt Coops expert inom kategorin?

– Kungen av semlor, och som även spås bli årets storsäljare är den traditionella semlan som vi känner den med mandelmassa, grädde, vitt bröd och florsocker. Drygt sju av tio sålda hos Coop 2023 var av den klassiska varianten som vanligtvis säljs i 2-pack. Nostalgin, en stabil återblick på barndomsminnen, gör sig alltid påmind när tiderna är lite mer osäkra som under till exempel en lågkonjunktur, säger Christoffer Landström.

Topp tre populära semlor 2023:

  1. Klassiska semlan
  2. Vaniljsemlan
  3. Gluten- och laktosfria semlan

Tre smaker på uppgång 2023:

  1. Semlebullar saffran
  2. Vaniljsemlan
  3. Osötade semlor

Att göra sin egen semla är även ett populärt alternativ. De så kallade semlebullarna stod för cirka sju procent i semmelkategorin 2023, oftast förekommande även där bland seniorer, men även en storsäljare bland flerbarnsfamiljer och även på stark uppgång bland vuxna singlar och par utan barn. 

Coops semmelsortiment består av såväl färdiga semlor, semlor bakade i butik som frysta som tinas i butik. I många fall samarbetar även Coop med semlor bakade av lokala bagerier, som till exempel Rättviksbagarn och Sydöstbagarn.

Orminge störst igen

Allra flest semlor säljs inom konsumentföreningarna Coop Butiker & Stormarknader (CBS), Coop Väst samt Coop Mitt. De tre konsumentföreningarna där semlor är riktiga hetväggar, och säljer flest om man jämför med antal medlemmar är i turordning Coop Värmland, Coop Mitt och Coop Väst. Trendmässigt, topp tre inom konsumentföreningarna, såg Coop Gotland, Frillesås och Dalsjöfors en stark försäljningskurva av semlor under 2023 jämfört med 2022.

Var bland Coops butiker säljs det då flest semlor? Under 2023 toppar av förklarliga skäl ett flertal Stora Coop listan, men Coop Farsta tog sig in på en hedrande andraplats bakom Stora Coop Orminge i Nacka som även sålde flest semlor under 2022.

Flest semlor utanför Stockholm säljs på Stora Coop Bäckebol i Göteborg, följt av Stora Coop Boden och Stora Coop Kiruna. Bäst utveckling 2023 såg Coop för butikerna Coop Kvarnberget, X:-tra Söderkulla, Coop Roma, Coop Hajom, Coop Gråbo, Coop Lärbro, Coop Hemse, Stora Coop Rotebro, Coop Gubbängen och Stora Coop Haninge.

Här frossas det mest hos Coops medlemmar

  1. Stora Coop Orminge
  2. Coop Farsta
  3. Stora Coop Märsta

Coop-butikerna utanför Stockholm, Göteborg och Malmö som säljer flest semlor

  1. Stora Coop Boden
  2. Stora Coop Kiruna
  3. Stora Coop Gällivare

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.