Marknadsnyheter
HARM REDUCTION GROUP AB DELÅRSRAPPORT 1 JAN – 31 MARS 2024
Styrelsen och verkställande direktören för Harm Reduction Group AB avger
härmed delårsrapport för det första kvartalet 2024.
Harm Reduction Group AB
Harm Reduction Group, utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även
kallat Harm reduction, vilka är lagliga nikotinalterntiv till tobakscigaretter. Försäljningen sker genom egna butiker online och off-line under ledande varumärke som Cigge Store, Norsevape, Nordamp, Eurobrands. Försäljningen sker genom två olika kanaler, business to business (B2B)
och business to consumer (B2C).
Sammanfattning koncernen perioden januari – mars 2024
Nettoomsättning: 38 860 kSEK (41 067 kSEK)
Resultat EBITDA: 627 kSEK (959 kSEK)
Rörelseresultat efter avskrivningar: – 3 735 kSEK ( -3 456 kSEK)
Periodens resultat: – 5 039 kSEK (-4 473 kSEK)
Resultat per aktie före och efter utspädning: – 0,02 SEK ( – 0,02 SEK)
Likvida medel vid periodens utgång: 3 196 kSEK (5 428 kSEK)
Sammanfattning moderbolaget januari – mars 2024
Nettoomsättning: 0 kSEK (151 kSEK)
Rörelseresultat: – 862 kSEK (-521 kSEK)
Periodens resultat: – 1 654 kSEK (-1 222 kSEK)
Likvida medel vid periodens utgång: 52 kSEK (1 659 kSEK)
HARM REDUCTION GROUP I KORTA DRAG
Harm Reduction Group är Nordens ledande företag inom harm reduction, vilket innebär att de erbjuder lagliga nikotinprodukter som ett alternativ till den skadliga tobaksrökningen. Företagets huvudsakliga verksamhet sträcker sig över hela Norden och inkluderar även Storbritannien. Med en stark position inom elektroniska cigaretter (Vape) och snus, har Harm Reduction Group säkrat femton exklusiva avtal med välrenommerade produkter inom rökfria alternativ.
För närvarande driver Harm Reduction Group tjugotvå fysiska butiker och elva egna nätbutiker, vilket innebär god närvaro och tillgänglighet för kunderna. Företaget har ett tydligt fokus på tillväxt, som drivs av organisk tillväxt samt strategiska förvärv, såväl inom Norden som andra delar av Europa. Nyckelpunkterna för Bolagets tillväxtstrategi inkluderar att skapa starka synergier, öka marknadsandelar och upprätthålla en sund finansiell drift. Genom att fortsätta att expandera och diversifiera portföljen av produkter och försäljningskanaler, står Harm Reduction Group i främsta ledet för att forma och påverka framtidens harm reduction-marknad i Norden och Europa.
VD MARIUS ARNESEN, OM FÖRSTA KVARTALET 2024
Kära aktieägare,
Det har varit ett utmanande 2023 men också ett väldigt lärorikt år. Det första kvartalet för 2024 visar att det hårda arbete och de strategiska beslut vi tog under förra året nu börjar ge resultat. Vi fortsätter att fokusera på vår strategi med kontinuerligt fokus på B2B-marknaden. Vårt engagemang och vår beslutsamhet att stärka vår position inom denna sektor har börjat ge resultat, vilket vi nu ser i våra ekonomiska siffror. Vi har framgångsrikt implementerat kostnadsoptimeringar som har haft en påtaglig effekt på vår lönsamhet. Under första kvartalet 2024 har
Bolagets EBITDA ökat med 4.2 miljoner kronor, till totalt 0,6 miljoner kronor, vilket är en markant förbättring jämfört med -3,6 miljoner kronor under sista kvartalet 2023.
Denna positiva utveckling är ett direkt resultat av våra ansträngningar att effektivisera verksamheten och reducera kostnader utan att påverka den höga kvaliteten i de tjänster och produkter vi erbjuder våra kunder. Vi ser med tillförsikt fram emot att fortsätta denna trend och ytterligare förbättra våra finansiella resultat i kommande kvartal.
En annan betydande milstolpe för oss är lanseringen av Cosmic Max (Aroma King) i detaljhandeln. Vi är glada att kunna meddela att produkten kommer att finnas tillgänglig i butiker från vecka 19. Denna lansering är ett viktigt steg i vår expansionsstrategi och vi är övertygade om att Cosmic Max kommer att tas emot väl av konsumenterna. Detaljhandeln öppnar nya möjligheter för oss att nå ut till en bredare publik och stärka vårt varumärke ytterligare.
Den tidigare kommunicerade förhandlingen med Symetricus och Soul, som nu genom en ägarförändring går under namnet Aroma King Global pågår. Bolaget förväntar sig slutföra dessa i mitten av kvartal två.
Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med den riktning företaget rör sig i. Vi är övertygade om att vårt fokus på B2B-marknaden, i kombination med våra effektiva åtgärder för kostnadsoptimering och nya produktlanseringar, kommer att fortsätta driva vår framgång. Vi tackar er, våra aktieägare, för ert förtroende och stöd och ser fram emot att dela fler positiva nyheter med er under året.
Bergen 30 maj 2024
Marius Arnesen, VD
HARM REDUCTION GROUP – DET BÄTTRE ALTERNATIVET
Harm Reduction Group vill vara det bästa alternativet till tobak. Med ett växande sortiment inom e-cigg, vitt snus och andra alternativa nikotinprodukter kommer Bolaget närmare ett tobaksfritt samhälle varje dag. Harm Reduction Group började med e-cigaretter och alternativ till tobak redan 2013. Då var Bolaget ganska ensamt om att tro på en framtid inom den här kategorin – men tiden har gett bolaget rätt. Fler och fler inser att tobak hör till historien. Harm Reduction Group är verksamt inom ett marknadssegment som kommer att fortsätta växa på bekostnad av tobaksmarknaden i framtiden. Harm Reduction Groups affärsmodell är byggd på fyra starka affärsområden som tillsammans skapar en stark och diversifierad verksamhet. Grunden för bolagets framgång är en kombination av fysiska butiker, e-handel, ledande varumärken och retail-försäljning.
Rädda liv genom att byta produkt
Många människor har redan bytt Bolagets tobaksfria produkter och lämnat cigaretterna bakom sig. Harm Reduction Group är övertygade om att det här bara är början på en resa som företag – och en gemensam resa mot ett tobaksfritt samhälle. Det går inte att förneka att flera hundratusen svenskar snusar och röker cigaretter fortfarande. Harm Reduction Group skulle helst se att alla bara slutade och levde ett liv fritt från tobak och beroende. Men det är ett önsketänkande.
Vad Harm Reduction Group kan göra är erbjuda ett mindre skadligt men lika tillfredställande alternativ. Att faktiskt förlänga liv och minska tobaksrelaterade sjukdomar bara genom att byta produkt.
Del av en global förändring
Det uppskattas att 1,1 miljarder människor över världen röker idag. Det är enorma siffror. Alla industriländer vill bli cigarettfria inom några år. Flera har till och med bestämt ett datum för när det ska ske. Men att sluta röka är extremt krävande, och väldigt många får återfall. Harm Reduction Groups alternativa produkter ökar chanserna för den invande rökaren att hålla sig tobaksfri.
VARUMÄRKEN
Harm Reduction Group har framförallt varumärken inom detalj handeln där de största varumärkena är Nordamp™ och Cigge Store™. Bolaget tillverkar även produkter under egna varumärken där NORSE™ är mest tongivande. Utöver egna varumärken har bolaget flertalet exklusiva avtal för distribution av några av världens ledande produkter och varumärken. Där bolagets starkaste varumärken är Lost Mary, IVG™ och Aroma King Gembar.
Affärsverksamheten, produktutvecklingen och produktionen drivs samtliga med samma ambition, hög kundnöjdhet och bra kvalitet. Bolaget erbjuder kontrollerade och legala produkter på marknader där produkterna är reglerade och där tillväxt finns.
Lost Mary
Lost Mary är idag ett av världens största varumärken inom e-cigaretter. Varumärket har haft enorma framgångar över hela Europa men främst i Storbritannien under de senaste åren. Deras framgång bygger på ett uppenbart nytänkande och modern design tillsammans med unika och särskiljande smaksättningar. Varumärket har blivit en tydlig trendsättare inom branschen. Och det är som de själva uttrycker det: Lost Mary är mer än bara en produkt; det är en filosofi, en livsstil.
IVG
Acme Vape Limited (IVG) har haft en otrolig tillväxt och etablerat sig som riktigt stark aktör på marknaden. Företaget har samlat ett team av experter som ständigt utforskar ny teknik, nya material och designkoncept, vilka tänjer på gränserna för vaping-innovation. En grundpelare i IVG:s tillväxtstrategi är ett orubbligt engagemang för kvalitet. Företaget följer stränga tillverkningsstandarder och rigorösa kvalitetskontroller i varje steg av produktionsprocessen som gjort IVG synonymt med tillförlitlighet och hög standard.
Aroma King
I den internationellt snabbt växande världen av vaping har Aroma King tagit scenen med storm tack vare sina exeptionella produkter. Med fokus på innovation, kvalitet och en passion för att erbjuda kunderna enastående upplevelser har Aroma King etablerat sig som en betydande aktör inom branschen. Med ett starkt engagemang för forskning och utveckling tar Aroma King ständigt fram nya teknologier och material för att erbjuda sina kunder innovativa och kvalitativa produkter.
FÖRSTA KVARTALET 2024
Harm Reduction Groups utveckling har varit positiv under det första kvartalet 2024. Bolagets verksamhet har fortsatt haft betydande framsteg i flera av bolagets strategiska initiativ.
Finansiell utveckling
Under första kvartalet 2024 har Harm Reduction Group uppnått en betydande förbättring i sin finansiella ställning. Bolagets fokus på kostnadsoptimering har fortsatt att bära frukt, vilket resulterat i en positiv EBITDA om 0,6 miljoner kronor, jämfört med -3,6 miljoner kronor under föregående kvartal. Denna förbättring speglar bolagets ansträngningar att effektivisera sin verksamhet och minska onödiga kostnader samtidigt som bolaget bibehåller hög kvalitet i de produkter och tjänster som erbjuds..
Fortsatt stärkt fokus på B2B-marknaden
Harm Reduction Groups strategi att kontinuerligt fokusera på B2B-marknaden har visat sig vara framgångsrik. Bolaget har utökat kundbasen med flera viktiga partnerskap och stärkt relationerna med befintliga kunder. Den ökade efterfrågan på Harm Reduction Groups lösningar inom skadereduktion har bekräftat behovet av Bolagets innovativa produkter och tjänster inom industrin. Företagets försäljnings- och marknadsföringsstrategi har effektivt positionerat Bolaget som en ledande aktör på marknaden.
Produktlanseringar och innovation
En av Bolagets mest spännande händelserna under våren 2024 var den framgångsrika lanseringen av Cosmic Max i detaljhandeln under vecka 19. Mottagandet har varit mycket positivt, och Bolaget ser fram emot att se hur denna produkt kommer att påverka tillväxten framöver. Harm Reduction Group fortsätter att investera i forskning och utveckling för att säkerställa att företaget kan erbjuda banbrytande lösningar som möter kundernas behov.
Hållbarhet och samhällsansvar
Harm Reduction Group har även tagit viktiga steg för att integrera hållbarhet i verksamheten. Genom att implementera mer miljövänliga processer och stödja initiativ som främjar hälsa och säkerhet i samhället, strävar Bolaget efter att skapa ett långsiktigt värde för alla dess intressenter. Bolagets strategi för hållbarhet är inte bara ett moraliskt ansvar, utan också en affärsmöjlighet som Bolaget tror kommer att stärka dess konkurrenskraft på lång sikt.
Sammanfattning
Första kvartalet 2024 har varit en period av betydande framsteg för Harm Reduction Group. Bolagets förbättrade finansiella ställning, utökade närvaro på B2B-marknaden, framgångsrika produktlansering och åtagande till hållbarhet har lagt en stark grund för fortsatt tillväxt. Harm Reduction Group ser fram emot att bygga vidare på dessa framgångar och skapa ytterligare värde för Bolagets aktieägare under resten av året.
FRAMTIDSUTSIKTER
Harm Reduction Group står inför en spännande och lovande framtid. Bolagets verksamhet bygger på att erbjuda innovativa lösningar för att minska skador inom olika områden, och bolaget ser flera viktiga utvecklingsmöjligheter som kommer att driva bolagets tillväxt framåt.
Bolagets kontinuerliga fokus på B2B-marknaden fortsätter att vara en central del av deras strategi. Genom att stärka relationerna med befintliga kunder och aktivt söka nya partnerskap, ser Bolaget potentialen att expandera sina marknadsandelar betydligt. Harm Reduction Group planerar att ytterligare öka insatserna inom försäljning och marknadsföring för att nå fler företag som kan dra nytta av Bolagets produkter och tjänster.
Bolagets kostnadsoptimeringar som implementerats har redan visat positiva effekter, och bolaget kommer att fortsätta att identifiera och genomföra åtgärder som förbättrar dess operativa effektivitet. Målet är att ytterligare förbättra Bolagets lönsamhet och skapa ett stabilt ekonomiskt fundament för framtida investeringar.
En av Harm Reduction Groups mest spännande utvecklingarna är lanseringen av Cosmic Max i
detaljhandeln, planerad till vecka 19. Detta är bara början på Bolagets plan att introducera fler innovativa produkter som möter både konsumenternas och företagens behov. Harm Reduction Group kommer att fortsätta investera i forskning och utveckling för att säkerställa att Bolaget alltid ligger i framkant i branschen.
Harm Reduction Groups framgång på hemmamarknaden ger bolaget ett självförtroende att blicka mot internationella marknader. Bolaget kommer att utforska möjligheter för att etablera sig i nya geografiska områden, såväl genom direkta investeringar som genom strategiska partnerskap. Bolagets mål är att skapa en global närvaro som stärker dess varumärke och diversifierar intäktskällorna
Bolaget är fast beslutet att integrera hållbarhetsprinciper i verksamheten. Genom att prioritera miljövänliga processer och produkter samt genom att stödja samhällsinitiativ som främjar hälsa och säkerhet, strävar Bolaget efter att skapa långsiktigt värde för alla dess intressenter. Detta kommer inte bara att stärka Harm Reduction Groups position på marknaden utan också bidra till en positiv samhällspåverkan.
Slutsats
Harm Reduction Group är väl positionerat för att möta framtidens utmaningar och möjligheter. Genom att hålla fast vid sin kärnstrategi och anpassa sig till marknadsförändringar, är Bolaget övertygat om att kunna fortsätta leverera starka resultat och skapa värde för sina aktieägare. Harm Reduction Group tackar sina aktieägare för allt deras stöd och ser fram mot en fortsatt gemensam resa mot stora framgångar.
ÖVRIG INFORMATION
Finansiell ställning
Tillsammans har koncernen blivit starkare än tidigare vilket medför stora synergier i många ekonomiska transaktioner. Detta kommer att ha en positiv påverkan på Bolagets finansiella ställning. Ett starkt kassaflöde där de flesta intäktstransaktioner ej sker genom kreditgivande kan även minimera eventuella kundförluster. Bolagets ledning har en tydlig strategi om att fortsätta växa både organiskt och genom potentiella förvärv.
Antalet utestående aktier
Per 31 mars var aktiekapitalet 16 186 692,225 kr fördelat på 294 303 495 antal aktier. Aktiens kvotvärde är 0,055 kr. De riktade nyemissionerna som Bolaget informerade om i pressmeddelande den 22 december 2022, kommer att genomföras i sex trancher och omfatta totalt 73 512 000 aktier till en teckningskurs om 0,30 SEK per aktie, vilket kommer att resultera i en ägarandel om 20 procent. Genom emissionerna kommer bolagets aktiekapital att öka med 4 043 160 SEK och medföra en utspädningseffekt för befintliga aktieägare om ca 25 procent. Totala antalet aktier kommer efter de riktade emissionerna vara 367 815 495 och aktiekapitalet kommer att uppgå till totalt 20 229 852,225 kronor. Parterna har skjutit fram genomförandet av den riktade emissionen sedan motparten, Symetricus Sp.zo.o, har övergått i ny ägo, vilket inneburit en process som tagit tid att genomföra. En reviderad tidsplan för genomför andet av emissionen diskuteras för närvarande med de nya ägarna.
Aktien är sedan den 24 november 2014 noterad för handel på Spotlight Stock Market (www.spotlightstockmarket.com) nu med beteckningen NOHARM.
Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolaget arbetar i en bransch som är relativt ny men som är besläktad med det hårt reglerade och kontrollerade tobaksbranschen. I Bolagets viktigaste och största marknader, Sverige och Norge, pågår konstant ändringar av regelverk som både kan påverka företagets dotterbolag positivt och negativt. Konstateras kan nu att Sverige just hanterat frågor rörande industrin, och det är tydligt att den svenska regeringen kommer fortsätta se över segmentet e-cigaretter och smaker samt hur detta eventuellt påverkar främst minderåriga. I Norge väntar vi fortsatt på ett regelverk men Bolagets ledning och legala avdelning arbetar konstant för att påverka och förekomma olika nya typer av lagar och regleringar i branschen. Ledningen arbetar kontinuerligt med att uppdatera riskanalysen.
REDOVISNINGSPRINCIPER
Vid upprättandet av denna Delårsrapport har samma redovisningsprinciper och
beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Bolaget tillämpar de redovisningsregler som gäller enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Delårsrapporten är liksom tidigare rapporter upprättad i enlighet med fortlevnadsprincipen.
Övrigt
Denna Delårsrapport har inte granskats av Bolagets revisor.
Kommande rapporttillfällen
– Årsstämma 2024 2024-05-30
– Delårsrapport 2, 2024 2024-08-29
– Delårsrapport 3, 2024 2024-11-28
– Bokslutskommuniké 2024 2025-02-27
Intygande
Styrelsen och verkställande direktören intygar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av Bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.
Alla framåtriktade uttalanden i denna rapport baseras på bolagets bästa bedömning vid tidpunkten för rapporten. Sådana uttalanden innehåller som alla framtidsbedömningar risker och osäkerheter som kan innebära att verkligt utfall blir annorlunda.
Göteborg den
Harm Reduction Group AB (publ)
Styrelsen och verkställande direktören
För ytterligare information kontakta
Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com
Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge
harmreductiongroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
Marknadsnyheter
HARM REDUCTION GROUP AB DELÅRSRAPPORT 1 JAN – 31 MARS 2024
Styrelsen och verkställande direktören för Harm Reduction Group AB avger
härmed delårsrapport för det första kvartalet 2024.
Harm Reduction Group AB
Harm Reduction Group, utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även
kallat Harm reduction, vilka är lagliga nikotinalterntiv till tobakscigaretter. Försäljningen sker genom egna butiker online och off-line under ledande varumärke som Cigge Store, Norsevape, Nordamp, Eurobrands. Försäljningen sker genom två olika kanaler, business to business (B2B)
och business to consumer (B2C).
Sammanfattning koncernen perioden januari – mars 2024
Nettoomsättning: 38 860 kSEK (41 067 kSEK)
Resultat EBITDA: 627 kSEK (959 kSEK)
Rörelseresultat efter avskrivningar: – 3 735 kSEK ( -3 456 kSEK)
Periodens resultat: – 5 039 kSEK (-4 473 kSEK)
Resultat per aktie före och efter utspädning: – 0,02 SEK ( – 0,02 SEK)
Likvida medel vid periodens utgång: 3 196 kSEK (5 428 kSEK)
Sammanfattning moderbolaget januari – mars 2024
Nettoomsättning: 0 kSEK (151 kSEK)
Rörelseresultat: – 862 kSEK (-521 kSEK)
Periodens resultat: – 1 654 kSEK (-1 222 kSEK)
Likvida medel vid periodens utgång: 52 kSEK (1 659 kSEK)
HARM REDUCTION GROUP I KORTA DRAG
Harm Reduction Group är Nordens ledande företag inom harm reduction, vilket innebär att de erbjuder lagliga nikotinprodukter som ett alternativ till den skadliga tobaksrökningen. Företagets huvudsakliga verksamhet sträcker sig över hela Norden och inkluderar även Storbritannien. Med en stark position inom elektroniska cigaretter (Vape) och snus, har Harm Reduction Group säkrat femton exklusiva avtal med välrenommerade produkter inom rökfria alternativ.
För närvarande driver Harm Reduction Group tjugotvå fysiska butiker och elva egna nätbutiker, vilket innebär god närvaro och tillgänglighet för kunderna. Företaget har ett tydligt fokus på tillväxt, som drivs av organisk tillväxt samt strategiska förvärv, såväl inom Norden som andra delar av Europa. Nyckelpunkterna för Bolagets tillväxtstrategi inkluderar att skapa starka synergier, öka marknadsandelar och upprätthålla en sund finansiell drift. Genom att fortsätta att expandera och diversifiera portföljen av produkter och försäljningskanaler, står Harm Reduction Group i främsta ledet för att forma och påverka framtidens harm reduction-marknad i Norden och Europa.
VD MARIUS ARNESEN, OM FÖRSTA KVARTALET 2024
Kära aktieägare,
Det har varit ett utmanande 2023 men också ett väldigt lärorikt år. Det första kvartalet för 2024 visar att det hårda arbete och de strategiska beslut vi tog under förra året nu börjar ge resultat. Vi fortsätter att fokusera på vår strategi med kontinuerligt fokus på B2B-marknaden. Vårt engagemang och vår beslutsamhet att stärka vår position inom denna sektor har börjat ge resultat, vilket vi nu ser i våra ekonomiska siffror. Vi har framgångsrikt implementerat kostnadsoptimeringar som har haft en påtaglig effekt på vår lönsamhet. Under första kvartalet 2024 har
Bolagets EBITDA ökat med 4.2 miljoner kronor, till totalt 0,6 miljoner kronor, vilket är en markant förbättring jämfört med -3,6 miljoner kronor under sista kvartalet 2023.
Denna positiva utveckling är ett direkt resultat av våra ansträngningar att effektivisera verksamheten och reducera kostnader utan att påverka den höga kvaliteten i de tjänster och produkter vi erbjuder våra kunder. Vi ser med tillförsikt fram emot att fortsätta denna trend och ytterligare förbättra våra finansiella resultat i kommande kvartal.
En annan betydande milstolpe för oss är lanseringen av Cosmic Max (Aroma King) i detaljhandeln. Vi är glada att kunna meddela att produkten kommer att finnas tillgänglig i butiker från vecka 19. Denna lansering är ett viktigt steg i vår expansionsstrategi och vi är övertygade om att Cosmic Max kommer att tas emot väl av konsumenterna. Detaljhandeln öppnar nya möjligheter för oss att nå ut till en bredare publik och stärka vårt varumärke ytterligare.
Den tidigare kommunicerade förhandlingen med Symetricus och Soul, som nu genom en ägarförändring går under namnet Aroma King Global pågår. Bolaget förväntar sig slutföra dessa i mitten av kvartal två.
Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med den riktning företaget rör sig i. Vi är övertygade om att vårt fokus på B2B-marknaden, i kombination med våra effektiva åtgärder för kostnadsoptimering och nya produktlanseringar, kommer att fortsätta driva vår framgång. Vi tackar er, våra aktieägare, för ert förtroende och stöd och ser fram emot att dela fler positiva nyheter med er under året.
Bergen 30 maj 2024
Marius Arnesen, VD
HARM REDUCTION GROUP – DET BÄTTRE ALTERNATIVET
Harm Reduction Group vill vara det bästa alternativet till tobak. Med ett växande sortiment inom e-cigg, vitt snus och andra alternativa nikotinprodukter kommer Bolaget närmare ett tobaksfritt samhälle varje dag. Harm Reduction Group började med e-cigaretter och alternativ till tobak redan 2013. Då var Bolaget ganska ensamt om att tro på en framtid inom den här kategorin – men tiden har gett bolaget rätt. Fler och fler inser att tobak hör till historien. Harm Reduction Group är verksamt inom ett marknadssegment som kommer att fortsätta växa på bekostnad av tobaksmarknaden i framtiden. Harm Reduction Groups affärsmodell är byggd på fyra starka affärsområden som tillsammans skapar en stark och diversifierad verksamhet. Grunden för bolagets framgång är en kombination av fysiska butiker, e-handel, ledande varumärken och retail-försäljning.
Rädda liv genom att byta produkt
Många människor har redan bytt Bolagets tobaksfria produkter och lämnat cigaretterna bakom sig. Harm Reduction Group är övertygade om att det här bara är början på en resa som företag – och en gemensam resa mot ett tobaksfritt samhälle. Det går inte att förneka att flera hundratusen svenskar snusar och röker cigaretter fortfarande. Harm Reduction Group skulle helst se att alla bara slutade och levde ett liv fritt från tobak och beroende. Men det är ett önsketänkande.
Vad Harm Reduction Group kan göra är erbjuda ett mindre skadligt men lika tillfredställande alternativ. Att faktiskt förlänga liv och minska tobaksrelaterade sjukdomar bara genom att byta produkt.
Del av en global förändring
Det uppskattas att 1,1 miljarder människor över världen röker idag. Det är enorma siffror. Alla industriländer vill bli cigarettfria inom några år. Flera har till och med bestämt ett datum för när det ska ske. Men att sluta röka är extremt krävande, och väldigt många får återfall. Harm Reduction Groups alternativa produkter ökar chanserna för den invande rökaren att hålla sig tobaksfri.
VARUMÄRKEN
Harm Reduction Group har framförallt varumärken inom detalj handeln där de största varumärkena är Nordamp™ och Cigge Store™. Bolaget tillverkar även produkter under egna varumärken där NORSE™ är mest tongivande. Utöver egna varumärken har bolaget flertalet exklusiva avtal för distribution av några av världens ledande produkter och varumärken. Där bolagets starkaste varumärken är Lost Mary, IVG™ och Aroma King Gembar.
Affärsverksamheten, produktutvecklingen och produktionen drivs samtliga med samma ambition, hög kundnöjdhet och bra kvalitet. Bolaget erbjuder kontrollerade och legala produkter på marknader där produkterna är reglerade och där tillväxt finns.
Lost Mary
Lost Mary är idag ett av världens största varumärken inom e-cigaretter. Varumärket har haft enorma framgångar över hela Europa men främst i Storbritannien under de senaste åren. Deras framgång bygger på ett uppenbart nytänkande och modern design tillsammans med unika och särskiljande smaksättningar. Varumärket har blivit en tydlig trendsättare inom branschen. Och det är som de själva uttrycker det: Lost Mary är mer än bara en produkt; det är en filosofi, en livsstil.
IVG
Acme Vape Limited (IVG) har haft en otrolig tillväxt och etablerat sig som riktigt stark aktör på marknaden. Företaget har samlat ett team av experter som ständigt utforskar ny teknik, nya material och designkoncept, vilka tänjer på gränserna för vaping-innovation. En grundpelare i IVG:s tillväxtstrategi är ett orubbligt engagemang för kvalitet. Företaget följer stränga tillverkningsstandarder och rigorösa kvalitetskontroller i varje steg av produktionsprocessen som gjort IVG synonymt med tillförlitlighet och hög standard.
Aroma King
I den internationellt snabbt växande världen av vaping har Aroma King tagit scenen med storm tack vare sina exeptionella produkter. Med fokus på innovation, kvalitet och en passion för att erbjuda kunderna enastående upplevelser har Aroma King etablerat sig som en betydande aktör inom branschen. Med ett starkt engagemang för forskning och utveckling tar Aroma King ständigt fram nya teknologier och material för att erbjuda sina kunder innovativa och kvalitativa produkter.
FÖRSTA KVARTALET 2024
Harm Reduction Groups utveckling har varit positiv under det första kvartalet 2024. Bolagets verksamhet har fortsatt haft betydande framsteg i flera av bolagets strategiska initiativ.
Finansiell utveckling
Under första kvartalet 2024 har Harm Reduction Group uppnått en betydande förbättring i sin finansiella ställning. Bolagets fokus på kostnadsoptimering har fortsatt att bära frukt, vilket resulterat i en positiv EBITDA om 0,6 miljoner kronor, jämfört med -3,6 miljoner kronor under föregående kvartal. Denna förbättring speglar bolagets ansträngningar att effektivisera sin verksamhet och minska onödiga kostnader samtidigt som bolaget bibehåller hög kvalitet i de produkter och tjänster som erbjuds..
Fortsatt stärkt fokus på B2B-marknaden
Harm Reduction Groups strategi att kontinuerligt fokusera på B2B-marknaden har visat sig vara framgångsrik. Bolaget har utökat kundbasen med flera viktiga partnerskap och stärkt relationerna med befintliga kunder. Den ökade efterfrågan på Harm Reduction Groups lösningar inom skadereduktion har bekräftat behovet av Bolagets innovativa produkter och tjänster inom industrin. Företagets försäljnings- och marknadsföringsstrategi har effektivt positionerat Bolaget som en ledande aktör på marknaden.
Produktlanseringar och innovation
En av Bolagets mest spännande händelserna under våren 2024 var den framgångsrika lanseringen av Cosmic Max i detaljhandeln under vecka 19. Mottagandet har varit mycket positivt, och Bolaget ser fram emot att se hur denna produkt kommer att påverka tillväxten framöver. Harm Reduction Group fortsätter att investera i forskning och utveckling för att säkerställa att företaget kan erbjuda banbrytande lösningar som möter kundernas behov.
Hållbarhet och samhällsansvar
Harm Reduction Group har även tagit viktiga steg för att integrera hållbarhet i verksamheten. Genom att implementera mer miljövänliga processer och stödja initiativ som främjar hälsa och säkerhet i samhället, strävar Bolaget efter att skapa ett långsiktigt värde för alla dess intressenter. Bolagets strategi för hållbarhet är inte bara ett moraliskt ansvar, utan också en affärsmöjlighet som Bolaget tror kommer att stärka dess konkurrenskraft på lång sikt.
Sammanfattning
Första kvartalet 2024 har varit en period av betydande framsteg för Harm Reduction Group. Bolagets förbättrade finansiella ställning, utökade närvaro på B2B-marknaden, framgångsrika produktlansering och åtagande till hållbarhet har lagt en stark grund för fortsatt tillväxt. Harm Reduction Group ser fram emot att bygga vidare på dessa framgångar och skapa ytterligare värde för Bolagets aktieägare under resten av året.
FRAMTIDSUTSIKTER
Harm Reduction Group står inför en spännande och lovande framtid. Bolagets verksamhet bygger på att erbjuda innovativa lösningar för att minska skador inom olika områden, och bolaget ser flera viktiga utvecklingsmöjligheter som kommer att driva bolagets tillväxt framåt.
Bolagets kontinuerliga fokus på B2B-marknaden fortsätter att vara en central del av deras strategi. Genom att stärka relationerna med befintliga kunder och aktivt söka nya partnerskap, ser Bolaget potentialen att expandera sina marknadsandelar betydligt. Harm Reduction Group planerar att ytterligare öka insatserna inom försäljning och marknadsföring för att nå fler företag som kan dra nytta av Bolagets produkter och tjänster.
Bolagets kostnadsoptimeringar som implementerats har redan visat positiva effekter, och bolaget kommer att fortsätta att identifiera och genomföra åtgärder som förbättrar dess operativa effektivitet. Målet är att ytterligare förbättra Bolagets lönsamhet och skapa ett stabilt ekonomiskt fundament för framtida investeringar.
En av Harm Reduction Groups mest spännande utvecklingarna är lanseringen av Cosmic Max i
detaljhandeln, planerad till vecka 19. Detta är bara början på Bolagets plan att introducera fler innovativa produkter som möter både konsumenternas och företagens behov. Harm Reduction Group kommer att fortsätta investera i forskning och utveckling för att säkerställa att Bolaget alltid ligger i framkant i branschen.
Harm Reduction Groups framgång på hemmamarknaden ger bolaget ett självförtroende att blicka mot internationella marknader. Bolaget kommer att utforska möjligheter för att etablera sig i nya geografiska områden, såväl genom direkta investeringar som genom strategiska partnerskap. Bolagets mål är att skapa en global närvaro som stärker dess varumärke och diversifierar intäktskällorna
Bolaget är fast beslutet att integrera hållbarhetsprinciper i verksamheten. Genom att prioritera miljövänliga processer och produkter samt genom att stödja samhällsinitiativ som främjar hälsa och säkerhet, strävar Bolaget efter att skapa långsiktigt värde för alla dess intressenter. Detta kommer inte bara att stärka Harm Reduction Groups position på marknaden utan också bidra till en positiv samhällspåverkan.
Slutsats
Harm Reduction Group är väl positionerat för att möta framtidens utmaningar och möjligheter. Genom att hålla fast vid sin kärnstrategi och anpassa sig till marknadsförändringar, är Bolaget övertygat om att kunna fortsätta leverera starka resultat och skapa värde för sina aktieägare. Harm Reduction Group tackar sina aktieägare för allt deras stöd och ser fram mot en fortsatt gemensam resa mot stora framgångar.
ÖVRIG INFORMATION
Finansiell ställning
Tillsammans har koncernen blivit starkare än tidigare vilket medför stora synergier i många ekonomiska transaktioner. Detta kommer att ha en positiv påverkan på Bolagets finansiella ställning. Ett starkt kassaflöde där de flesta intäktstransaktioner ej sker genom kreditgivande kan även minimera eventuella kundförluster. Bolagets ledning har en tydlig strategi om att fortsätta växa både organiskt och genom potentiella förvärv.
Antalet utestående aktier
Per 31 mars var aktiekapitalet 16 186 692,225 kr fördelat på 294 303 495 antal aktier. Aktiens kvotvärde är 0,055 kr. De riktade nyemissionerna som Bolaget informerade om i pressmeddelande den 22 december 2022, kommer att genomföras i sex trancher och omfatta totalt 73 512 000 aktier till en teckningskurs om 0,30 SEK per aktie, vilket kommer att resultera i en ägarandel om 20 procent. Genom emissionerna kommer bolagets aktiekapital att öka med 4 043 160 SEK och medföra en utspädningseffekt för befintliga aktieägare om ca 25 procent. Totala antalet aktier kommer efter de riktade emissionerna vara 367 815 495 och aktiekapitalet kommer att uppgå till totalt 20 229 852,225 kronor. Parterna har skjutit fram genomförandet av den riktade emissionen sedan motparten, Symetricus Sp.zo.o, har övergått i ny ägo, vilket inneburit en process som tagit tid att genomföra. En reviderad tidsplan för genomför andet av emissionen diskuteras för närvarande med de nya ägarna.
Aktien är sedan den 24 november 2014 noterad för handel på Spotlight Stock Market (www.spotlightstockmarket.com) nu med beteckningen NOHARM.
Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolaget arbetar i en bransch som är relativt ny men som är besläktad med det hårt reglerade och kontrollerade tobaksbranschen. I Bolagets viktigaste och största marknader, Sverige och Norge, pågår konstant ändringar av regelverk som både kan påverka företagets dotterbolag positivt och negativt. Konstateras kan nu att Sverige just hanterat frågor rörande industrin, och det är tydligt att den svenska regeringen kommer fortsätta se över segmentet e-cigaretter och smaker samt hur detta eventuellt påverkar främst minderåriga. I Norge väntar vi fortsatt på ett regelverk men Bolagets ledning och legala avdelning arbetar konstant för att påverka och förekomma olika nya typer av lagar och regleringar i branschen. Ledningen arbetar kontinuerligt med att uppdatera riskanalysen.
REDOVISNINGSPRINCIPER
Vid upprättandet av denna Delårsrapport har samma redovisningsprinciper och
beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Bolaget tillämpar de redovisningsregler som gäller enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Delårsrapporten är liksom tidigare rapporter upprättad i enlighet med fortlevnadsprincipen.
Övrigt
Denna Delårsrapport har inte granskats av Bolagets revisor.
Kommande rapporttillfällen
– Årsstämma 2024 2024-05-30
– Delårsrapport 2, 2024 2024-08-29
– Delårsrapport 3, 2024 2024-11-28
– Bokslutskommuniké 2024 2025-02-27
Intygande
Styrelsen och verkställande direktören intygar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av Bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.
Alla framåtriktade uttalanden i denna rapport baseras på bolagets bästa bedömning vid tidpunkten för rapporten. Sådana uttalanden innehåller som alla framtidsbedömningar risker och osäkerheter som kan innebära att verkligt utfall blir annorlunda.
Göteborg den
Harm Reduction Group AB (publ)
Styrelsen och verkställande direktören
För ytterligare information kontakta
Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com
Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge
harmreductiongroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke