Marknadsnyheter
Harm Reduction Group AB (publ) ingår distributions- och licensavtal med Aroma King Global samt beslutar om nyemission av aktier till Aroma King Global.
Harm Reduction Group AB (publ) (”HRG” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget ingått distributions– och licensavtal med Aroma King Polska Sp.z.oo. (”AKG”). Som ett villkor för avtalen beslutar HRG även om att emittera 119 658 279 aktier till AKG till en teckningskurs om 0,30 SEK som ska erläggas genom kvittning av AKGs fordringar om totalt 35 897 484 SEK på HRG. Den riktade emissionen som nu genomförs innebär att en ledande aktör på den internationella marknaden investerar och gör en stor satsning på HRG.
Huvudsakliga villkor för avtalen
Distributionsavtalet
Distributionsavtalet ger HRG en exklusiv rätt att i Sverige och Norge sälja samtliga AKGs produkter inom kategorin vape (elektroniska cigaretter) både med och utan nikotin. Avtalet löper initialt från och med 1 juli 2024 till och med 31 december 2026. Förväntad försäljningsvolym under avtalets första tolv månader hänförlig till produkterna Cosmic Max och GemBar uppgår till 45 MSEK. HRG förväntar därefter en solid ytterligare tillväxt, eftersom HRG även kommer att introducera andra AKG-produkter på marknaden.
Licensavtalet
Genom licensavtalet erhåller HRG en exklusiv rätt att utnyttja den patenterade formeln 2-METYL-5-(1-METYL-2-PYRROLIDINYL)PYRIDIN, även kallad NoNic, för marknadsföring, distribution och försäljning i USA, Sverige och Norge. HRG ska till AKG erlägga en engångslicensavgift om cirka 13,7 MSEK. Licensavgiften kommer erläggas genom nyemitterade aktier i HRG (se nedan). Avtalet löper till och med 31 december 2026. Volymkravet för det första året är definierat till 4,5 miljoner enheter, vilket i intäkter skulle uppgå till cirka 180 MSEK. Volymkravet för resterande period är ännu inte definierat, men kommer att vara detsamma som det första året, eller högre. För det fall volymkrav inte uppfylls har AKG rätt att säga upp licensavtalet med sex månaders uppsägningstid eller omvandla licensen till icke-exklusiv.
Kreditfacilitet
Som en del av transaktionen har AKG vidare ställt ut en kreditfacilitet om 11 MSEK till HRG, kopplad till distributionsavtalet, varvid Bolaget initialt kommer erbjudas en 90 dagars fakturakredit efter leverans av produkter och som efter tre månader kommer övergå till 33 dagar fakturakredit. Kreditfaciliteten medför att Bolaget snabbare kan fortsätta sin expansiva fas utan att likviditeten påverkas.
Den riktade nyemissionen
Styrelsen har idag med stöd av årsstämmans bemyndigande från 30 maj 2024 fattat beslut om en nyemission av 119 658 279 aktier till en teckningskurs om 0,30 SEK per aktie riktad till AKG. Betalning för de nyemitterade aktierna ska erläggas genom kvittning av HRGs skulder till AKG. Skulderna uppgår till totalt 35 897 484 SEK och avser bland annat licensavgiften (se ovan), produkter köpta från AKG samt HRGs skulder till Chremastol och Symetricus vilka övertagits av AKG. Genom kvittningsemissionerna kommer HRGs balansräkning att stärkas väsentligt.
Teckningskursen har fastställts efter förhandlingar mellan HRG och AKG. Teckningskursen 0,30 SEK motsvarar en premie om cirka 50 procent jämfört med aktiekursen under de senaste 30 dagarna (cirka 0,20 SEK) på Spotlight Stock Market. Styrelsen anser att teckningskursen har fastställts på marknadsmässiga villkor.
Skälen för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är sammantaget att kvittningsemissionen är en del i transaktionen med AKG vilken som helhet bedöms fördelaktig för HRG och därmed för dess aktieägare samt att en kvittningsemission inte kan genomföras med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Vidare kommer AKG som större aktieägare att tillföra HRG erfarenhet och kompetens inom branschen.
Utspädning
Den riktade nyemissionen omfattar totalt 119 658 279 aktier till en teckningskurs om 0,30 SEK per aktie, vilket kommer att resultera i en ägarandel för Aroma King Global om 28,9 procent. Genom emissionerna kommer bolagets aktiekapital att öka med 6 581 205,34 SEK och medföra en utspädning för befintliga aktieägare om 28,9 procent. HRGs totala antalet aktier kommer efter emission att vara 413 961 774 och aktiekapitalet kommer att uppgå till totalt 22 767 897,545 kronor.
Marius Arnesen, VD på Harm Reduction Group, kommenterar:
Det är med stor glädje vi idag kan meddela att ett av Europas ledande varumärken inom e-cigaretter har valt att bli en betydande ägare i Harm Reduction Group. Affären är resultatet av intensivt arbete och starkt samarbete mellan Harm Reduction Group och Aroma King Global under de senaste månaderna. Genom detta avtal säkrar Harm Reduction Group exklusiva rättigheter för alla AKG– produkter på både den svenska och norska marknaden. Detta stärker vår produktportfölj med några av Europas mest framstående produkter och varumärken, vilket direkt bidrar till vår tillväxt och konkurrenskraft. Det mest spännande är dock licensavtalet som nu gör det möjligt för oss att distribuera en unik produkt på den amerikanska marknaden. USA är en av världens största marknader, och vi ser en enorm potential i detta.
Petter Ströberg, Executive Vice President på Harm Reduction Group kommenterar:
Ägarförändringarna hos AKG har förlängt avtalsprocessen, men det har varit väl värt väntan. De nya delägarna har en gedigen och dokumenterad erfarenhet av att bygga och förvalta företag. Deras inträde i branschen passar perfekt för vår strategi och våra mål. Vi kommer att fortsätta skapa synergier tillsammans. Jag har arbetat nära med både de tidigare och nuvarande AKG-ägare, och nu har de fått in starka nya delägare samtidigt som de behåller nyckelpersoner. Detta kommer att bli en mycket framgångsrik kombination. Vårt licensavtal för den amerikanska marknaden är särskilt viktigt. Det är här jag ser den största potentialen och vi hoppas kunna leverera framgångsrikt på detta.
Marius Arnesen avslutar med:
Detta avtal är en verklig game-changer för oss som företag. Vi kan vara oerhört stolta över att en så betydande och internationellt framstående aktör har valt att investera i oss. Totalt investeras över 35 miljoner kronor på olika sätt, och tillsammans med de organisatoriska förändringar vi genomfört de senaste veckorna är detta ytterligare ett viktigt steg i vår fortsatta expansion både i Europa och USA.
För ytterligare information kontakta:
Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com
Denna information är sådan som Harm Reduction Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08:33 den 1 juli 2024.
Om Aroma King Global
Aroma King Global är en av Europas största koncerner inom tillverkning och distribution av engångsvapor och andra vaping- och nikotinbaserade produkter. De erbjuder ett brett utbud av smaker, vilka ofta anses som exceptionellt goda och deras produkter är populära bland människor som letar efter ett alternativ till traditionella cigaretter eller nikotinbaserade vapes. Aroma King Global marknadsför sig ofta med tonvikt på kvalitetskontroll och användning av säkra ingredienser i sina produkter. Inom koncernen finns flera företag som etablerat sig på den internationella marknaden och har ett nätverk av distributörer i flera länder. De fokuserar på att erbjuda innovativa och användarvänliga produkter som tillgodoser konsumenternas behov och preferenser inom vapingsegmentet.
Om Harm Reduction Group AB
Harm Reduction Group är Nordens snabbast växande koncern inom harm reduction. Detta segment består av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga tobaksrökningen. Bolagets löpande verksamhet finns i första hand i hela Norden, men även i Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (Vape) och snus, med femton exklusiva avtal med väletablerade rökfria produkter. Harm Reduction Group har nu tjugoen fysiska butiker och elva egna nätbutiker. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv, både i Norden och övriga Europa. Viktiga punkter här är starka synergier, marknadsandelar och sund finansiell verksamhet.
För ytterligare information kontakta
Marius Arnesen, VD. Telefon: +47 938 00 894, e-post: ma@harmreductiongroup.com
Harm Reduction Group AB, c/o Moodeko Consulting, Att. Tina Hjemli, Vattugatan 3, 78433 Borlänge
harmreductiongroup.com
Marknadsnyheter
Nattaro Labs AB tecknar femårigt miljonavtal med brittiskt tech-bolag
Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB meddelar att man ingått ett femårigt leverantörsavtal med brittiska tech-bolaget Spotta Ltd. Nattaro Labs kommer, med planerad start i Q4, att leverera sitt patenterade lockbete för vägglöss till Spottas sensorfällor, som med hjälp av AI/maskininlärning upptäcker och varnar för vägglöss i realtid. Övervakningssystemet säljs till hotell som en prenumerationslösning där lockbete och batteri byts ut regelbundet. Spotta har huvudkontor i Cambridge och är idag aktivt på 10 marknader.
Avtalet löper över fem år och omfattar garanterade minimivolymer baserade på de övervakningssystem som redan sålts, med en automatisk årlig uppräkning i förhållande till nyförsäljningen av abonnemang. Baserat på dagens försäljning och nuvarande prognoser uppskattar Nattaro att avtalet kommer att generera minst 10 MSEK ackumulerat över avtalsperioden.
”Vi är oerhört stolta över att ingå det här samarbetet inom ett nytt affärsområde med stor potential,” kommenterar Nattaro Labs VD Carl-Johan Gustafson. ”Spotta är pionjären och det idag klart ledande bolaget inom uppkopplade varningssystem för vägglöss. Utöver tillväxten från ökat inflöde av nya hotellkunder medför dessutom affärsmodellen med abonnemangsförsäljning att båda bolagen tillförs återkommande intäkter.”
”Vi på Spotta har under de senaste åren upplevt en kraftigt ökad efterfrågan på vår unika förebyggande lösning mot vägglöss från hotell i hela Storbritannien såväl som internationellt,” förklarar VD Robert Fryers. ”För att kunna bibehålla vår tillväxttakt har vi fokuserat på att utveckla en skalbar lösning där vår unika teknik kombineras med ett bevisat effektivt lockbete för vägglöss. Genom vårt strategiska partnerskap med vägglusexperterna på Nattaro Labs, ser vi fram emot att kunna erbjuda en pålitlig och långsiktig lösning som möter våra kunders behov”.
Den ökande användningen av uppkopplade övervakningsfällor inom skadedjursbranschen innebär nya affärsmöjligheter för Nattaro Labs. Bolagets patenterade doftbete utgör en avgörande nyckelkomponent för sådana fällor riktade mot hotellmarknaden. Med ny teknik och kunskap har produkten vidareutvecklats så att tiden doftbetet är aktivt förlängts. Därmed har Nattaro Labs möjlighet att leverera den typ av långtidsverkande produkt som efterfrågas av aktörer på marknaden.
”Redan vid företrädesemissionen förra året hade vi som uttalad målsättning att etablera minst ett samarbetsavtal med en internationell partner för uppkopplade vägglusfällor”, säger Carl-Johan Gustafson. ”Därför känns det oerhört bra att kunna leverera vårt första genombrott med en framgångsrik aktör som Spotta Ltd. Och med uppskattningsvis över sex miljoner hotellrum bara i Europa finns det en stor framtida tillväxtpotential. Fler aktörer har uttryckt intresse för ett långtidsbete och det är med stor tillförsikt vi ser fram emot att utveckla denna del av vår verksamhet ytterligare”, avslutar Gustafson.
Om Spotta Ltd.
Brittiska Spotta Ltd är en ledande aktör inom pest management tech. Bolagets vision är att revolutionera hur världen hanterar skadeinsekter, med målet att komma bort från användningen av kemiska bekämpningsmedel, som globalt uppgår till 40 ton årligen. Grundat 2017 i Cambridge med expertis inom avancerad sensorteknik, använder Spottas banbrytande övervakningssystem exklusiv IoT-hårdvara och intelligenta algoritmer, med fokus på tidig upptäckt och förebyggande åtgärder. Genom sin starka innovationsanda sprider de sin banbrytande teknik globalt. Idag är Spotta verksamma i över tio länder inom skogsbruk, jordbruk och kommersiella fastigheter. Spotta är internationellt erkända för sin kostnadseffektiva, automatiserade plattform för realtidsövervakning, särskilt designad för att hantera specifika insektsarter, vilken omformar synen på skadedjursbekämpning världen över.
Läs mer på www.spotta.co
För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
carl-johan@nattarolabs.com
Denna information är sådan som Nattaro Labs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 september 2024.
____________________________________________________________________________
Om Nattaro Labs AB
Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com
Marknadsnyheter
Oklart om livsstilsråd faktiskt fungerar
Vården ger allt fler råd till patienter om hur de kan förbättra sin hälsa, men oftast saknas vetenskapligt stöd för att råden verkligen gör nytta. Det visar en studie från Göteborgs universitet, som också guidar mot mer effektiva rekommendationer.
Forskarna kritiserar inte innehållet i råden – det är bra om människor går ned i vikt, slutar röka, äter bättre kost eller motionerar mer. Däremot är det inte bevisat att patienter faktiskt ändrar sin livsstil sedan de fått dessa råd av vården.
– Det saknas ofta forskning som visar att rådgivning till patienter får effekt. Sannolikt är det sällan som råden faktiskt hjälper människor, säger Minna Johansson, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och allmänläkare på Herrestads vårdcentral i Uddevalla, som är studiens huvudförfattare.
Få råd är välgrundade
Bakom studien, som publiceras i tidskriften Annals of Internal Medicine, står ett internationellt forskarlag. De har tidigare analyserat medicinska rekommendationer från National Institute for Health and Care Excellence (NICE) i Storbritannien. Denna organisation står bakom 379 rekommenderade råd och insatser som vårdpersonal ska ge till patienter, med syfte att ändra deras livsstil.
I bara tre procent av fallen fanns vetenskapliga studier som visade att råden har positiva effekter i praktiken. Ytterligare 13 procent av dessa råd hade viss evidens, men då med svag säkerhet. Forskarna har också gått igenom ytterligare riktlinjer från andra inflytelserika institutioner i världen och funnit att dessa ofta överskattar den positiva effekten av råden och sällan tar hänsyn till nackdelar.
– Det är både dyrt och ineffektivt att försöka förbättra folkhälsan genom att ge livsstilsråd till en person i taget. Sannolikt vore det bättre att lägga resurserna på samhällsinriktade interventioner som gör det lättare för oss alla att leva hälsosamt, säger Minna Johansson, som också tror att råden kan öka stigmatisering för personer med exempelvis fetma.
Visar vägen framåt
Dagens vårdpersonal skulle omöjligen klara av att ge alla råd som rekommenderas och samtidigt klara att upprätthålla övrig vård. Forskarnas beräkningar visar att det i Storbritannien bland annat skulle behöva anställas fem gånger så många sjuksköterskor jämfört med dagens nivå för att klara uppgiften.
Studien presenterar också en ny guide vars syfte är att hjälpa beslutsfattare och de som skriver riktlinjer att på ett strukturerat sätt ta hänsyn till fördelar och nackdelar med insatsen innan de väljer om den ska rekommenderas eller ej.
Victor Montori, professor i medicin på Mayo Clinic i USA är medförfattare till studien:
– Guiden består av ett antal nyckelfrågor, som visar vägen för hur man på ett adekvat sätt kan utvärdera sannolikheten för att livsstilsinterventionen kommer att leda till positiva effekter eller inte, säger Victor Montori.
Studie: Guidelines Recommending That Clinicians Advise Patients on Lifestyle Changes: A Popular but Questionable Approach to Improve Public Health, https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/ANNALS-24-00283 (se även bifogad pdf)
Expertkontakt:
Minna Johansson, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, tel. 0733 10 61 70, e-post minna.johansson@vgregion.se
Victor Montori, professor i medicin på Mayo Clinic, Minnesota, e-post montori.victor@mayo.edu
Presskontakt: Elin Lindström, tel. 0766 18 30 37, e-post press@sahlgrenska.gu.se
Pressbild: Minna Johansson (foto: Fredrik Johansson)
Sahlgrenska akademin är Göteborgs universitets medicinska fakultet med utbildning och forskning inom medicin, odontologi och vårdvetenskap, www.gu.se/sahlgrenska-akademin
Marknadsnyheter
Barns fickpengar minskar
Barn som får fickpengar då och då istället för vecko- eller månadspeng är de stora förlorarna. Det är framförallt 15-17 åringarna som får pengar då och då som fått mindre att röra sig med – en minskning med 120 kr i månaden från 740 kronor i fjol till 620 kronor i år, vilket är en minskning med 16 procent. Det visar Nordeas senaste undersökning om fickpengar till barn som Verian genomfört.
– Troligtvis är det lättare för föräldrar att ”glömma” fickpengen när den inte ges regelbundet vilket leder till ett lägre belopp på månadsbasis. Det innebär att barnen inte ges samma möjlighet att planera och ta ansvar för sin ekonomi, säger Anders Stenkrona privatekonom på Nordea.
Ökade levnadskostnader är en bidragande orsak till mindre fickpengar. Det är framförallt 15-17 åringars fickpeng som har minskat, där var femte förälder (22 procent) uppger fickpengen har påverkats av ökade levnadskostnader.
– De allmänt ökande kostnaderna på framförallt mat och bolån påverkar svenskarnas möjlighet att ge barnen fickpengar, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.
För 12-17 åringar är det över 95 procent som får digitala fickpengar genom banköverföring och Swish. Däremot, till barn under 12 år är det inte lika lätt att betala ut digitala fickpengar, dessutom används kontanter allt mindre i samhället vilket har lett till att föräldrar betalar ut fickpengar på alltmer kreativa sätt. Till exempel genom krediter i spel, köp i appar eller genom en egen familjevaluta.
– Vi ser att föräldrar hittar på nya sätt att ge fickpengar. I en alltmer kontantlös värld skapar föräldrarna en egen valuta för att kunna hantera barnens veckopeng.
Så vad ska fickpengarna räcka till? Undersökningen visar att barnens fickpengar förväntas gå till godis (78 procent) och nöjen (58 procent). För de äldre barnen förväntas pengarna även räcka till att äta ute (31 procent) samt spel och att köpa kläder. Största skillnaden mellan pojkars och flickors konsumtion av fickpengar är att pojkar i större utsträckning köper spel och flickor kläder.
Så stor är fickpengen 2024:
Ungefärlig fickpeng |
6-8 år
|
9-11 år
|
12-14 år
|
15-17 år
|
---|---|---|---|---|
Veckopeng |
30 kr |
50 kr |
80 kr |
160 kr |
Månadspeng |
* |
180 kr |
400 kr |
800 kr |
Då och då |
85 kr |
145 kr |
285 kr |
620 kr |
Läs mer om vad föräldrar i Sverige tänker om sina barns fickpengar och ta del av hela undersökningen nedan.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd den 16-22 augusti 2024, bland 1 008 föräldrar med hemmavarande barn i åldern 6–17 år, på uppdrag av Nordea via Kantar Sifos webbpanel. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.
För ytterligare information:
Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88
Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58
Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke