Connect with us

Marknadsnyheter

Havsforskningsfartyg samlar framgång med vinschkontrollteknik från ABB

Published

on

Hawboldt Industries har installerat en vinschdrift från ABB med unik programvara inbyggd för aktiv hävkompensation (AHC) i en ny offshore-kran på forskningsfartyget Kilo Moana. Den förbättrade vinschkontrollen ger forskare från University of Hawai‘i Marine Center ett säkert, effektivt och pålitligt sätt att sänka ner vattenprovtagningsutrustning till djup på ner till 5 000 meter även under de tuffaste havsförhållandena.

Kilo Moana är ett 60 meter långt Small Waterplane Area Twin Hull-fartyg (SWATH) som ägs av amerikanska flottan och som drivs av University of Hawai‘i Marine Center. Detta oceanografiska forskningsfartyg gör det möjligt för forskare att genomföra tester som ökar förståelsen för vilken effekt djupa havsströmmar har på marint liv och klimatförändringar.

En av fartygets huvudsakliga uppgifter är att undersöka ledningsförmåga, temperatur och upplöst syre (CTD) under djupdykningar ner till 5 000 meters djup i mellersta Stilla havet. Under en dykning sänks CTD-utrustningen, som väger cirka 900 kilo, från fartygets däck ner i vattnet. Förutom känsliga tryck- och temperatursensorer innehåller paketet 24 flaskor som samlar vattenprover på olika djup.

2019 beslutade University of Hawai‘i Marine Center att uppgradera Kilo Moanas CTD Launch and Recovery System (LARS) till en ny konstruktion med aktiv hävkompensation (AHC). Detta system tar information om vågrörelserna från fartygets rörelsesreferensenhet (MRU) och justerar vinschmotorerna för att kompensera. De exakta justeringarna av vinschspänning – som görs hundratals gånger per sekund – håller utrustningen stabil i förhållande till havsbotten när fartyget gungar i vågorna.

ABB:s frekvensomriktare ACS880 med integrerad AHC

ABB levererade ACS880 vinschdrift till Hawboldt Industries, det kanadensiska företag som specialiserat sig på konstruktion och tillverkning av däcksutrustning för havsforskningsfartyg. Enligt Dylan Wells, chef för Hawboldt Industries, är AHC avgörande för UH:s CTD-operationer, vilket minimerar kabelspänningstransienter och låter utrustningen ta prover på ett säkert och tillförlitligt sätt. Det är särskilt viktigt under tuffa förhållanden när vågorna kan vara så höga som fyra meter och det finns betydande fartygsrullnings-, höjd- och hävningsrörelser.

AHC:n möjliggör också en snabbare och samtidigt en mer kontrollerad användning genom att hålla en mer konsekvent kabelspänning och därigenom eliminera spänningslösa förhållanden såväl som transienter. En lös kabel kan trassla ihop sig vilket kan leda till stora skador som kräver utbyte av den långa kabeln, något som innebär höga kostnader för ersättningsutrustning och förlorad fartygstid.

”En vinschdrift är en integrerad del i vår utrustning och ABB:s omriktare ACS880 är unik eftersom den levereras med AHC-funktionalitet inbyggd”, säger Wells. ”Därför behövde vi inte ändra systemarkitekturen eller hantera kostnaden för och komplexiteten i att installera ett externt AHC-kontrollsystem från tredje part. Med ABB:s omriktare var det enda vi behövde göra att ansluta den till MRU och slå på den.

CTD-dyktiden minskade med cirka 30 procent

Kilo Moana genomförde framgångsrika tester till havs med CTD-kranen och vinschen i början av 2020. Försöken bekräftade att AHC fungerade bra när det gäller att minska snäppbelastningen på vinschkabeln, med snabb respons och smidiga övergångar. En extra bonus är att det också gör det möjligt för forskare att utföra mer exakt vattenprovtagning, med djup som styrs till en upplösning på en meter, på djup upp till 5 kilometer.

Dyktiden minskas också avsevärt. Tiden för varje dykning – från nedsänkning till återställning – har minskats från 45 minuter till 30 minuter. Detta är viktigt eftersom Kilo Moana ofta kan göra upp till fem dykningar per dag. Med det nya Hawboldt-systemet kan det nå 60 meter per minut i genomsnittlig hastighet – medan den faktiska kabelhastigheten vid vinschen varierar från 0 till 130 meter per minut beroende på havstillstånd.

Forskare godkänner det nya CTD-systemet

Kilo Moana tillbringar mellan 200 och 250 dagar till sjöss med kryssningar från några dagar upp till en månad. Ett av fartygets mest regelbundna uppdrag är kryssningen Hawaii Ocean Time (HOT), som har gjort upprepade observationer vid en station norr om Oahu sedan oktober 1988. Syftet är att övervaka koldioxidinnehållet (CO2) i havsvattnet som ett mått på klimatförändringarnas utveckling.

För Scott Ferguson, Director for Marine Technical Service på University of Hawai‘i, har den nya CTD-vinschen och kranen erbjudit verkliga fördelar.

”Att ta CTD-prover är den primära uppgpiften för Kilo Moana till en kostnad på cirka 50 000 dollar för varje dag till sjöss”, säger Ferguson. ”Om vi ​​inte kan arbeta för att havsförhållandet är för tufft står vi inför en stor inkomstförlust. Fördelen med vår nya kran med AHC är att den möjliggör CTD-dykningar med säkerhet och precision även när vågorna är fyra meter höga. Det är därför våra forskare älskar det, medan vår däcksbesättning uppskattar det på grund av dess tillförlitlighet och användarvänlighet. ”

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 februari, 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.