Connect with us

Marknadsnyheter

Havsfruns substansvärde per aktie ökade med 2,1 % under juli

Published

on

Beräknat substansvärde per 31 juli 2024 uppgick till 114,7 mkr (112,4), motsvarande 9,48 kr per aktie (9,28).

Vid utgången av juli månad uppgick investeringsportföljen till ca 52 mkr, motsvarande en investeringsgrad om ca 45 %. B-aktiens stängningskurs den 31 juli 2024 var 12,40 kr.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Jonas Israelsson, VD, telefon 08-506 777 00 eller epost: jonas.israelsson@havsfrun.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 20 augusti 2024, kl. 13.00 (CET)

Om Havsfrun Investment AB

  • Noterat sedan år 1994 på Nasdaq Stockholm
  • Ett eget kapital om ca 115 MSEK i likvida placeringar
  • Ca 9 000 aktieägare

Havsfrun vill utvecklas genom ett samgående med ett större, välordnat bolag med intressant framtidsinriktad verksamhet som kan bidra till att Havsfrun expanderar och ökar lönsamheten samt aktieägarvärdet. Detta ger en unik möjlighet för rätt bolag till en snabb notering på Nasdaq Stockholm genom sammanslagning med Havsfrun (s.k. omvänt förvärv). Havsfrun söker samarbetsmöjligheter över ett brett spektrum av målbolag med visionen att hitta ett spännande nordiskt kvalitetsbolag, förmodligen med ett marknadsvärde på 500 Mkr eller mer, oberoende av bransch. Viktigt är att hitta ett bolag som vill fortsätta sin tillväxtresa på börsen, med Havsfrun som en börsnoterad plattform.

Continue Reading

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT Q3 2024-07-01 – 2024-09-30

Published

on

By

Q3 i sammandrag

  • Nettoomsättningen för kvartal 3 uppgick till kSEK 9 221 (7 935).
  • Rörelseresultat före skatt uppgick till kSEK -3 819 (-4 730).
  • Rörelsemarginalen uppgick till -41,4 % (-59,6%).

Bolaget i sammandrag

(kSEK) Juli – september 2024 Juli -september 2023 Januari -september2024 Januari – september2023 Helår 2023
Nettoomsättning 9 221 7 935 46 162 43 509 62 728
Rörelseresultat -3 820 -4 730 -1 922 -4 678 -3 529
Resultat efter skatt -3 819 -4 736 -1 919 -4 692 -3 470
Rörelsemarginal, % -41,4% -59,6% -4,2% -10,8% -5,6%
Resultat per aktie, SEK -0,37 -0,46 -0,19 -0,45 -0,33

VD har ordet

Det tredje kvartalet är säsongsmässigt svagt på grund av semestermånaderna och detta år är inget undantag, trots det kan vi se en försiktig ökning av omsättningen i jämförelse med föregående kvartal. Samtidigt präglas året fortfarande av utmanande ekonomiska förhållanden för många företag i landet. Novus har en viss riskexponering mot detta, men vår styrka ligger i vår flexibilitet. Vi har en bred kundbas och verkar inom alla marknader, så vi kan fokusera mer på kunder som satsar i motgångar.

Interna effektiviseringar

Under kvartalet har vi fortsatt automatisera våra interna processer genom bland annat investeringar och egenutveckling av olika AI-verktyg.  Novus använder sedan flera år tillbaka en bred variation av AI-metoder som anpassas efter situationens behov men resultaten kontrolleras alltid av våra yrkeskunniga medarbetare. Det är avgörande att vi arbetar med AI på ett ansvarsfullt sätt, som ett verktyg och inte en ersättare.

Partnerskap och nya metoder
Samarbetet mellan TV4 och Novus har formaliserats kring publicering av våra politiska undersökningar. Vi är tillbaka där vi en gång började, med väljarbarometern i TV4s nyhetssändningar. Vårt samarbete med GP fortsätter också tillsammans med TV4. Den här exponeringen i media stärker både varumärket och demonstrerar vår expertis inom området samhällsundersökningar. Vårt samarbete med Kivra medför också att vi numera har möjligheten att nå ett stort antal personer i mindre geografiska områden, och modernisera den postala enkäten så den är i samtid med människan. En bättre medborgardialog genom undersökningar och de digitala utskicken blir ett bra komplement till våra redan tillförlitliga metoder. Novus är ett fullservice undersökningsföretag, vi använder de metoder som krävs för att möta kundernas undersökningsbehov. Både kvantitativa och kvalitativa undersökningar. Novus har en bredd och kompetens i vår verktygslåda som stärker vår konkurrenskraft på analys- och undersökningsmarknaden.

Amerikanska valet
Det amerikanska valet påverkar undersökningsbranschen globalt. I min roll som styrelseledamot i Gallup International samt WAPOR representant, så har jag en bra plattform för att visa att vi har en djup kunskap kring metoder i Sverige och världen. Jag har föreläst på forskarkonferenser, våra kunder och media kring USA valet, hur vår metodutveckling moderniserat Gallupmetoden utan att tumma på tillförlitligheten. Flera podcasts kring USA valet, framtidstron globalt med tidigare ministrar och ambassadörer, amerikanska politiska konsulter samt opinionsundersökare från olika delar av världen. Dagens Industri publicerade min debattartikel kring utmaningarna med opinionsmätningar inför det amerikanska valet där jag förklarade hur vi bör förhålla oss till undersökningar som det rapporteras om.

Novus fortsätter försvara tillförlitliga undersökningar så att våra kunder kan lita på resultatet de köper, vi fortsätter vara proaktiva i kunddialoger samt fortsätter att optimera processer internt.

Denna information är sådan som Novus Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-13 09:00 CET.

Torbjörn Sjöström

VD
08-128 196 00
info@novus.se

Novus är Sveriges mest kända analys- och undersökningsföretag. Novus befinner sig mitt i skärningspunkten mellan alla viktiga samhällsaktörer, vilket gör att Novus har en unik kunskap och inblick i dagens allt snabbare utveckling och verklighet. Novus kan som få andra följa och analysera vår samtid, och bidra med analyser som skapar verklig förändring. Novus talar om hur det är, och vägleder aktörer i hur de kan förändra och växa.

Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på svenska Spotlight stockmarkets sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny Alfa Laval-order ökar potential för biobränsle inom flygbranschen

Published

on

By

För att underlätta transportsektorns omställning till biobränsle säkrar Alfa Laval två kontrakt värda 350 miljoner SEK för att leverera banbrytande HVO-förbehandlingsteknik till Europas största biobränsleanläggning. Anläggningen, ett samarbete Cepsa Bioenergia San Roque S.L. (CSBR), och Bio-Oils Energy, part of the Apical Group förväntas producera 500,000 ton hållbart flygbränsle (SAF) och förnybar diesel varje år – avgörande för att möta den ökande efterfrågan på förnybara energikällor.

Inom transportsektorn spelar biobränsle en betydande roll i strävan mot nettonollutsläpp, eftersom de erbjuder en lågkoldioxidlösning som är redo att användas i redan befintliga system.  Men den nuvarande efterfrågan på biobränsle överstiger tillgången.

”Den största utmaningen inom biobränsleindustrin är att vi behöver tredubbla kapaciteten till 2030. Volymökningen är avgörande och vi är glada att Alfa Laval spelar en viktig roll i denna övergång,” säger Sammy Hulpiau, Executive Vice President, Food & Water Division. ”Det förtroende som CSBR har visat oss säkerställer att Alfa Laval bidrar avsevärt till den nödvändiga ökningen av biobränsle inom flygindustrin.”

Alfa Lavals Food & Water division kommer att leverera två olika förbehandlingsenheter till CBSRs €1.2-miljarders projekt. Byggandet av anläggningen är ett viktigt steg mot att avkarbonisera den globala transportsektorn och kommer att fördubbla CBSRs totala produktionskapacitet för förnybara bränslen till en miljon ton per år. Anläggningen är samtidigt utformad så att CO2-utsläppen beräknas bli 75 procent lägre än en traditionell biobränsleanläggnings utsläpp.

Anläggningen, som planeras att tas i bruk under 2026, är under konstruktion i Huelva, Spanien.

Visste du att… vägtrafik, flyg och sjöfart står för nästan en fjärdedel av världens växthusgasutsläpp? Biobränsle utgör en lovande lösning för att hålla transportsektorn effektiv samtidigt som utsläppen minskar.

KONTAKT

Johan Lundin
Head of Investor Relations, Alfa Laval
Mobil: +46 730 46 30 90
johan.lundin@alfalaval.com

Anna Droben
Head of External Communications, Alfa Laval
Mobil: +46 730 89 96 21
anna.droben@alfalaval.com

Kort om Alfa Laval

Förmågan att göra det bästa av det vi har är viktigare än någonsin. Tillsammans med våra kunder, förnyar vi de industrier som samhället är beroende av och skapar varaktig positiv påverkan. Alfa Laval är en ledande global leverantör av förstklassiga produkter inom områdena värmeöverföring, separering och flödeshantering. Vi är fast beslutna att hjälpa miljarder människor att få den energi, mat och rena vatten de behöver. Samtidigt avkarboniserar i den marina flottan som är ryggraden i den globala handeln.

Vi banar väg för teknologier och lösningar som gör det möjligt för våra kunder att utnyttja resursernas verkliga potential. När våra kunders verksamheter blir starkare, närmar sig målet om en verkligt hållbar värld. Företaget är engagerat i att optimera processer, skapa ansvarsfull tillväxt och driva framsteg för att stödja kunderna i att uppnå sina affärsmål och hållbarhetsmål. Tillsammans banar vi väg för positiv påverkan.

Alfa Laval grundades för 140 år sedan, har kunder i cirka 100 länder, sysselsätter mer än 22,000 personer och hade en årlig försäljning på 63,6 miljarder SEK (5,5 miljarder EUR) år 2023. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

www.alfalaval.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskarna skeptiska till företagens intentioner – efterlyser mer och tydligare information

Published

on

By

Många tolkar i dag hållbarhetskommunikation från företag som försök till säljande reklam. Det framgår i Stena Recyclings färska rapport Circular Voice. För att öka förtroendet hos konsumenterna bör företag berätta mer om sitt hållbarhetsarbete och samtidigt bli bättre på att erkänna misstag.  

En majoritet av svenskarna (56 procent) säger i Stenas rapport Circular Voice att företag bör tala mer om sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Samtidigt är många av respondenterna skeptiska till vad som faktiskt sägs i ämnet. 53 procent tror att det är ett sätt att öka sin försäljning och att det enbart görs för att företagen tror att konsumenterna kräver det (48 procent) eller för att ”alla andra” gör det (40 procent).  

Det finns dock en gemensam nämnare som kan minska misstron – ökad transparens. Lite fler än hälften av de tillfrågade (51 procent) ser det som viktigt att företag erkänner misstag och felaktigheter. Respondenterna vill också gärna se: 

– Ibland kan man få intrycket att det finns en informationströtthet hos dagens konsumenter och att företagens miljö- och hållbarhetsarbete inte är lika viktigt längre. Men i Circular Voice framgår att det är tvärtom – man vill veta mer. Transparens och öppenhet som rör utmaningar och problem ger mer trovärdighet än att försöka framställa sig som felfria. Konsumenterna förstår att det är ett svårt arbete och förlåter misstag, om de kommuniceras och förklaras. Vill man att konsumenterna ska göra aktiva och hållbara val, krävs att de tror att sådana val faktiskt gör skillnad, säger Gisela Lindstrand, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall. 

Om undersökningen: 

5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.  

Bilagor: 

Varför tror du att företag talar så mycket om miljö- och hållbarhetsfrågor i dag?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Det är reklam för att kunna sälja mer  53%  46%  51%  55%  59% 
För att de tror att konsumenterna kräver det  48%  41%  51%  46%  52% 
För att “alla andra” gör det  40%  44%  39%  41%  37% 
För att de måste av legala skäl  31%  28%  32%  33%  30% 
För att de genuint vill göra skillnad  21%  27%  21%  17%  19% 
För att de är stolta över sitt arbete  17%  21%  19%  14%  14% 
Annat  1%  1%  2%  1%  1% 
Osäker/vet ej  6%  5%  6%  5%  7% 

Borde företag kommunicera mer eller mindre om miljö och hållbarhet för att du ska lita på dem?  

Total 
De borde kommunicera mycket mer  24% 
De borde kommunicera lite mer  32% 
De borde kommunicera lite mindre  8% 
De borde kommunicera mycket mindre  3% 
Min tillit skulle inte förändras oavsett om de kommunicerar mer eller mindre  22% 
Osäker/vet ej  11% 

Vad är viktigast för att du ska lita på företagens miljö- och hållbarhetsinformation?  

Total  18–30 år  31–40 år  41–50 år  51–65 år 
Att de erkänner misstag och felaktigheter  51%  51%  51%  51%  51% 
Att hållbarhetsarbetet är en del av affärsidén  30%  27%  30%  29%  32% 
Att de investerar i projekt eller initiativ som främjar klimat och miljö  37%  36%  36%  40%  36% 
Att de redovisar bevis på vad deras miljö- och hållbarhetsarbete leder till  50%  47%  53%  45%  55% 
Att de har trovärdiga talespersoner  21%  27%  17%  15%  22% 
Att de kommunicerar sitt arbete via marknadsföring och reklam  18%  24%  20%  11%  15% 
Att de använder sig av existerande miljömärkningar  35%  33%  37%  35%  37% 
Att de låter sig granskas av utomstående experter  53%  46%  52%  52%  60% 
Att de omskrivs positivt i media  16%  22%  17%  15%  12% 
Annat  2%  3%  3%  1%  1% 
Jag litar inte på företags miljö- och hållbarhetsarbete vad de än gör  6%  3%  6%  9%  7% 

Presskontakt
Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, Mobil: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

Stena Recycling
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

www.stenarecycling.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.