Connect with us

Marknadsnyheter

Heimstaden först ut med Smart Passage i Malmö

Published

on

​​Heimstaden är ett av två bostadsfastighetsbolag i Malmö som är först ut med att koppla upp sina fastigheter mot behörighetssystemet Smart Passage, och på så vis underlätta för ambulans och räddningstjänst att rädda liv. Heimstaden kopplar upp 30 fastigheter mot tjänsten.  

Smart Passage är en digital inpasseringstjänst framtagen av SOS Alarm, Amido och Swedlock. Tjänsten erbjuder tillfälliga digitala nycklar till ambulans och räddningstjänst i syfte att ge sömlös behörighet till fastigheter vid ett 112-larm.

Med en digital tagg i varje fordon får utryckande ambulanspersonal tillträde till anslutna fastigheter. Taggarna ger bara behörighet under pågående larm. Smart Passage minimerar risken för räddningspersonal att bli stående utanför en fastighet i en situation där varje sekund är potentiellt livsviktig.

– Smart Passage är en tjänst som potentiellt räddar liv och kan vi underlätta för ambulans och räddningstjänst så vill vi göra det. Detta stödjer också vår vision om att förenkla och förgylla hyresgästernas liv genom omtänksamma boenden, säger Thomas Eklund, Head of IT & Digital på Heimstaden Sverige.

– Smart passage effektiviserar arbetet för både ambulans och räddningstjänst, och allt fler kommuner, regioner och fastighetsbolag ser Smart passage som en självklar del i att digitalisera samhällets funktioner. Den tid som Smart Passage kan spara är oerhört värdefull, och kan till och med rädda liv, säger Einar Lindquist, vd, Amido.

Heimstaden har anslutit omkring 30 fastigheter i Malmö till Smart Passage och ambitionen är att fastigheter på fler orter ska kopplas upp mot tjänsten.

Om Smart Passage
Smart passage är ett system för digital inpassering som enkelt kan integreras med befintliga låssystem och ersätter traditionell nyckelhantering med digitala och tillfälliga nycklar. När ambulans eller räddningstjänst behöver tillfällig behörighet till byggnaden kommer de in när det behövs – vid larm om brand eller sjukdom.

För mer information, kontakta:
Robin Wilhelmsson, kommunikationschef 
Epost: robin.wilhelmsson@heimstaden.com 

Tel: +46 708 94 62 35 

Om Heimstaden
Heimstaden är ett ledande europeiskt bostadsfastighetsbolag med ca 160 000 bostäder i 10 länder med ett fastighetsvärde om ca 347 miljarder SEK. Vi förvärvar, utvecklar och förvaltar bostäder med ett långsiktigt perspektiv. Vägledda av vårt skandinaviska arv och våra värderingar Care, Dare och Share – strävar vi efter att uppnå målet om att erbjuda omtänksamma boende som förenklar och förgyller livet för våra kunder. För mer information besök
www.heimstaden.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys