Marknadsnyheter
Heliospectra utnämnd till Sveriges näst snabbast växande teknikföretag
må, nov 20, 2017 14:00 CET
Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO), världsledande inom intelligent LED-belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer, är stolt över att kunna meddela att de har rankats som det näst snabbast växande teknikföretaget i Sverige i Deloittes prestigefyllda Sweden Technology Fast 50.
Foto: Ali Ahmadian vid Deloittes prisutdelning den 14e november
– Vi är hedrade och stolta över denna utmärkelse. Detta är en välförtjänt bekräftelse för mitt team på Heliospectra och deras hårda arbete och engagemang för kvalitet och innovation. LED-belysning håller på att bli en självklar del av odlingsindustrin och vårt team av experter och innovativa teknik erkänns av kunder och partners runt om i världen, säger Ali Ahmadian, VD Heliospectra.
Sweden Technology Fast 50-rankningen omfattar offentliga och privata företag, stora och små, inom alla områden av teknik. Tillväxten beräknas på omsättningsutvecklingen de senaste fyra åren. Heliospectras andraplats baserades på en omsättningsökning på 4 643 procent. Tillkännagivandet kom strax efter bolagets starka delårsrapport som presenterades i slutet av oktober.
– Vår framgång återspeglas i det hårda arbete som lagts på att skapa kundcentrerade och värdebaserade processer och att erbjuda branschens mest avancerade produktportfölj. Med lanseringen av vårt nya kontrollsystem HelioCORE i början av 2018, tar vi ett stort steg fram när det gäller att automatisera ljusinställningar i produktionen. Då kommer odlare att kunna standardisera produktionscykler och prognostisera avkastning med hjälp av sensorer och dynamiska ljusinställningar, fortsätter Ahmadian. Vi är övertygade om en fortsatt stark tillväxt även framöver och vi ser fram emot att tillhandahålla odlare världen över med lösningar för en hållbar livsmedelproduktion.
Rankingen genomförs i 20 länder och regioner i Europa, Asien och Australien. Även USA arrangerar ett flertal regionala Fast 50-program. Samtliga svenska bolag som kvalificerat sig till Fast 50 i Sverige nomineras även till Fast 500-uttagningen i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Årets ranking var särskilt konkurrenskraftigt på grund av en övergripande stark tillväxt inom den svenska teknologisektorn.
– Vi kan konstatera att svenska teknologiföretag står starka i en stenhård internationell konkurrens. I år är bolagens genomsnittliga tillväxt 1 408 procent, vilket är högre än genomsnittet på 1 247 procent de senaste tio åren, förklarar Erik Olin, partner på Deloitte.
Kontakter med investerare:
Ali Ahmadian, VD för Heliospectra | +46 (0)72 203 6344 |
Ali.Ahmadian@heliospectra.com
Redeye är Heliospectras certifierade rådgivare för Nasdaq First North –
www.redeye.se
Om Deloitte Sweden Technology Fast 50
Rankingen, som i år genomförs för fjortonde gången, inkluderar såväl publika som privata bolag och omfattar all typ av teknologi, från internet, datorer och annan datautrustning till life sciences. Sweden Technology Fast 50 baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning under den gångna fyraårsperioden enligt tillgängliga årsredovisningar hos Bolagsverket per den 31 juli. Läs mer om priset, bakgrund och mer detaljerade kriterier på
www.fast50.se
.
Om Heliospectra
Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO) har branschens mest beprövade intelligenta belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. Med visionen att göra kommersiell odling mer konsistent och resurseffektiv, använder odlare och kommersiella producenter på sex kontinenter Heliospectras flexibla helhetslösningar för att konsekvent kunna öka avkastningen genom att producera grödor som uppvisar en hög kvalitet, ett förstklassigt näringsvärde eller medicinskt värde och som har en längre hållbarhetstid, skörd efter skörd. Heliospectra grundades 2006 och har vunnit flera internationella priser och utmärkelser, och har i dagsläget samlat in över 32 miljoner dollar i eget kapital. Bolaget är börsnoterat och ägarmajoriteten innehas av några av Heliospectras första investerare
Weland Steel
,
Swedish Industrial Fund
och
Midroc New Technology
. För mer information, se
https://www.heliospectra.com
.
Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i detta pressmeddelande är framtidsinriktade uttalanden i den mening som avses i federala säkerhetslagar. Sådana uttalanden grundar sig på våra nuvarande övertygelser och förväntningar och är av naturen avhängiga av betydande affärsrelaterade, ekonomiska och konkurrensmässiga osäkerheter och oförutsedda händelser, av vilka många står utanför vår kontroll. Sådana framtidsinriktade uttalanden påverkas även av antaganden vad gäller framtida affärsstrategier och beslut som kan komma att ändras. Potentiella risker och osäkerheter inkluderar, men är inte begränsade till, tekniska framsteg inom branschen samt politiska och ekonomiska förutsättningar för branschen. Vi påtar oss inget ansvar för att uppdatera några framtidsinriktade uttalanden så att dessa avspeglar händelser eller utveckling som skett efter att ett framtidsinriktat uttalande gjorts.
Taggar:
Marknadsnyheter
Maten Coops kunder söker mest på i januari
Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.
Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.
– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.
Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).
Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.
Januari 2023, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Ägg
- Mjölk
- Gurka
- Ost
- Bröd
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Yoghurt
Januari 2024, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Mjölk
- Ägg
- Ost
- Bröd
- Gurka
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Paprika
Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:
+19% fler sökningar på pommes samt banan
+17% bacon
+ 15% mjölk samt pasta
+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel
+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök
+12% majs samt köttfärs
Kvar på samma nivå: nudlar
Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:
Saftig banankaka | Recept – Coop
Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop
Krämig baconpasta | Recept – Coop
Makaronipudding | Recept – Coop
Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
Om coop.se
Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB
Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
”Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.
”Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.
För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se
Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.
Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.
Marknadsnyheter
2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan
Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.
Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.
– Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.
Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.
– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.
– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.
Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.
Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.
Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.
Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:
Klubb | Total poäng | Nivå |
Malmö FF | 9347 | 7 |
AIK | 8285 | 6 |
IF Brommapojkarna | 7874 | 5 |
Hammarby IF | 7334 | 5 |
IFK Göteborg | 7300 | 5 |
IFK Norrköping | 7039 | 5 |
Helsingborgs IF | 7028 | 5 |
Djurgårdens IF | 6355 | 4 |
BK Häcken | 6051 | 4 |
Mjällby AIF | 5834 | 3 |
IF Elfsborg | 5696 | 3 |
Landskrona BoIS | 5666 | 3 |
Kalmar FF | 5610 | 3 |
GIF Sundsvall | 5399 | 3 |
Östers IF | 5328 | 3 |
IK Sirius | 5319 | 3 |
Halmstad BK | 5313 | 3 |
Västerås SK | 5259 | 3 |
Trelleborgs FF | 5240 | 3 |
Degerfors IF | 4886 | 2 |
Skövde AIK | 4731 | 2 |
Örebro SK | 4242 | 2 |
IK Brage | 4222 | 2 |
GAIS | 4207 | 2 |
Varbergs BoIS | 4029 | 2 |
Örgryte IS | 3533 | 1 |
Östersunds FK | 3129 | 1 |
IFK Värnamo | 3046 | 1 |
Utsiktens BK | 2976 | 1 |
Sandvikens IF | 2919 | 1 |
Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.
Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.
Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke