Marknadsnyheter
Helsingfors besöksmål vid havet finns samlade på webbplatsen MyHelsinki.fi
fr, aug 10, 2018 09:48 CET
Foto: Kalle Kataila
Den nya helheten i tjänsten MyHelsinki.fi presenterar Helsingfors unika objekt på olika öar. Helheten är den första med allt innehåll i det havsnära Helsingfors under en och samma adress. Helsingfors stads maritima strategi syftar till att göra öarna lättare att nå.
Grannskapssidorna i tjänsten MyHelsinki.fi presenterar Helsingfors mest fängslande stadsdelar. De bästa sevärdheterna, restaurangerna och evenemangen från Nordsjö till Drumsö och Ulrikasborg finns samlade på sidorna. Det havsnära Helsingfors är en helhet med ett flertal objekt på Helsingfors öar.
Det havsnära Helsingfors ger turister och stadsbor de bästa tipsen om öar värda ett besök, en del på gångavstånd och en del som kräver en kort båtresa. På webbsidorna finns inalles fyra havsnära grannskap, vart och ett med flera olika öar.
”Genom grannskapen vill vi uppmuntra turister att stifta bekantskap med Helsingfors i så stor utsträckning som möjligt. Också stadsborna kan hitta nya synvinklar på sidorna. Det finns förträffliga platser i Helsingfors som är belägna utanför centrum, men som är lätta att nå. Närheten till havet är en väsentlig del av Helsingfors. och nu när besöksmålen på öarna har lagts till på webbsidorna hoppas vi att såväl stadsbor som turister lockas att modigt ta sig dit,” beskriver verkställande direktören för Helsinki Marketing Laura Aalto.
Helsingfors stärker skärgårdens dragningskraft, nåbarhet och tjänster
Det havsnära Helsingfors är en del av innehållsstrategin på webbplatsen MyHelsinki.fi och en del av Helsingfors stads maritima strategi. Helsingfors stad vill genom strategiarbetet, som inleddes senaste vår, göra huvudstadens havsnära objekt mer levande och göra både stadsbor och turister alltmer medvetna om dem.
”Vi börjar utveckla Helsingfors havsobjekt utifrån idéer som stadsborna fick komma med i våras. Besöksmålen på öarna måste vara så öppna som möjligt, verkliga närliggande naturobjekt, till vilka folk har lätt att hitta. Dessutom vill vi berätta hur man kan göra utflykter i skärgården med respekt för naturen. Den här sommaren har vi koncentrerat oss på kommunikation, insamling av utvecklingsidéer och företagarsamarbete. Vi har också utvecklat webbplatsen Palvelukartta.hel.fi, där det nu finns närmare trettio beskrivningar av objekt på öar. Arbetet har precis inletts, men målet är att öppna nya havsnära objekt redan nästa sommar,” berättar Minttu Perttula, projektchef för Helsingfors stads maritima strategi.
De följande stegen när det gäller att genomföra den maritima strategin är att bygga ut tjänsterna på öarna. Bland annat digital utveckling av sjötrafiken, utveckling av Salutorget och Hagnäs som portar mot havet, avloppshantering och tillgång till dricksvatten är prioriterade åtgärder de kommande åren. Frågorna kring underhållet i havsområdena och målet med ett hav utan plast måste anpassas till det ökande bruket.
Många ställen på öar lockar redan nu en hel del besökare tack vare exempelvis fungerande restaurangtjänster och intressanta evenemang. Bland annat konserterna och yogaevenemangen på ön Lonnan är populära, och på Skanslandet fick man i somras pröva på bågskytte. På Sveaborg underhålls besökare av Viapori Jazz och av den libanesiske konstnären Zad Moultakas utställning SamaS, som är på världsturné.
Storevenemanget för havsnära offentlig konst Helsingforsbiennalen arrangeras första gången år 2020. Biennalen, som kommer att breda ut sig på huvudstadens stränder och öar, väntas locka över 300 000 besökare. Helsingforsbiennalen samordnas av HAM.
Mer information:
Helsingfors stad sammanställer en maritim strategi i syfte att besöksmålen på öarna och stränderna ska bli attraktivare, få bättre tjänster och bli lättare att nå, att främja evenemang med havsanknytning och att öppna den närliggande skärgården för rekreationsbruk. Den största ansträngningen som hänför sig till evenemang är den internationella Helsingforsbiennalen. Den ordnas i skärgården första gången år 2020. Biennalen väntas föra med sig omkring 300 000 nya besökare som utnyttjar havstjänsterna.
Helsingfors har ungefär 300 öar. De som finns närmast eller är lättast att nå beskrivs på webbplatsen palvelukartta.hel.fi. Nya objekt läggs till och informationen om befintliga objekt uppdateras kontinuerligt. De går också att ge respons på webbsidan för att bidra till att kartan utvecklas.
MyHelsinki.fi
Palvelukartta.hel.fi
Kontaktuppgifter:
Laura Aalto
Verkställande direktör, Helsinki Marketing
laura.aalto@hel.fi
040 507 9660
Minttu Perttula
Projektchef, Maritima strategin, Helsingfors stad
minttu.perttula@hel.fi
040 183 1552
Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke