Marknadsnyheter
Hemköp gör det enklare att välja vego
on, okt 11, 2017 06:05 CET
Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna vegetariska alternativ bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholmsbutiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.
Jämfört med samma period förra året har Hemköp City efter en dryg månad med konceptet sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna och Garants halloumiburgare är en favorit. Med de dubbellagda varorna följer tydlig skyltning och inspirerande recept i butikerna.
– Kunderna är positiva och att vi ser en försäljningsökning på dessa varor visar att vi är på rätt väg. Det här är ett av flera kommande initiativ för att få fler att upptäcka vegetarisk mat, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
En färsk undersökning från Hemköp och Yougov visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegoalternativ bredvid animaliska varor i butiken*. Därför genomför Hemköp denna förändring så att fler ska hitta till halloumiburgare, falafel, Quornfiléer eller vegokorv, god och bra mat för alla.
– Önskan att få inspiration och kunskap kring vegetarisk mat är tydlig, receptbroschyrerna med vegorecept som vi satt upp i butiken har en rykande åtgång, säger Niklas Persson, butikschef på Hemköp City som var första butiken att införa det nya vegokonceptet.
Utrullning till fler städer
Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken kommer den här veckan till tio Stockholmsbutiker, Hemköp City var först ut i augusti. Senare i höst kommer konceptet till Göteborg och Malmö, blir det uppskattat är ambitionen att fler butiker ska följa.
Stockholm
; Hemköp City, Hemköp Torsplan, Hemköp Mariahallen, Hemköp Birger Jarl, Hemköp Skanstull, Hemköp Östermalmstorg, Hemköp Täby Centrum, Hemköp Mörby Centrum, Hemköp Nacka Forum och Hemköp Mall of Scandinavia.
Göteborg
; Hemköp Nordstan, Hemköp Frölunda, Hemköp Stigberget och Hemköp Kortedala.
Malmö
; Hemköp Triangeln, Hemköp Plaza och Hemköp Kronprinsen.
* Undersökningen är statistiskt säkerställd och genomförd av YouGov på uppdrag av Hemköp. Under perioden 1-3 augusti 2017 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
För bilder och mer information kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp 076-139 25 88
elin.jarl@hemkop.se
Hemköps
mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 13 miljarder kronor och finns på ca 190 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).
Taggar:
Marknadsnyheter
Truecallers valberedning inför årsstämman 2025
Följande representanter för Truecaller AB:s största aktieägare per 30 september 2024, kommer tillsammans med styrelsens representant Alan Mamedi, att ingå som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2025.
- Kamjar Hajabdolahi, utsedd av Nami Zarringhalam
- Sven Törnkvist, utsedd av Alan Mamedi
- Mattias Lampe, utsedd av Peak XV
Truecaller AB:s årsstämma kommer att hållas fredagen den 23 maj 2025 i Stockholm.
Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till investors@truecaller.com, senast den 31 januari 2025.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Marknadsnyheter
Ramlösa shipping (publ) bjuder in till presentation av kvartalsrapport juli-september 2024 den 26 november 2024, kl. 9:30
Tisdagen den 26 november publicerar Ramlösa shipping AB (publ) sin delårsrapport för perioden juli-september 2024. Med anledning av detta bjuder Ramlösa Shipping in till en digital presentation via Teams där vd Stefan Norrsell kommer kommentera resultatet och svara på frågor, tillsammans med Magnus Granander styrelseledamot och CFO Fredrik Stenberg.
Rapporten kommer att finnas tillgänglig på: https://www.ramlosashipping.se/investerare/rapporter/
Presentationen inleds kl. 9.30 och hålls på svenska.
Föranmälan krävs och görs till elin.eriksson@skillscorp.se
För ytterligare information, vänligen kontakta
VD Stefan Norrsell
Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se
Telefon: 070 -256 15 03
Marknadsnyheter
Finsk studie: God fysisk kondition från barndomen skyddar mental hälsa i tonåren
En ny studie från Finland visar att god fysisk kondition från barndomen till tonåren är starkt kopplad till bättre mental hälsa senare i livet. Forskningen, publicerad i Sports Medicine, understryker vikten av fysisk aktivitet för att minska risken för psykiska problem som stress och depression under ungdomsåren. Studien följde 241 ungdomar över åtta år och ger nya insikter i hur fysisk hälsa kan påverka den mentala hälsan.
Konditionens betydelse för mental hälsa
Studien, som genomfördes av forskare vid Jyväskylä universitet och Östra Finlands universitet, visade att ungdomar med bättre hjärt- och lungkapacitet (kardiorespiratorisk kondition) hade färre symptom på stress och depression i tonåren. Förbättringar i konditionen mellan barndomen och tonåren var särskilt viktiga. Dessutom fann forskarna att motorisk kondition, som koordination och balans, bidrog till bättre kognitiv funktion och färre stressymptom, även om sambandet med depression var svagare än för hjärt- och lungkapaciteten.
Fysisk aktivitet minskar skärmens negativa effekter
Studien noterade också att skärmtid under tonåren delvis förklarade sambanden mellan fysisk kondition och mental hälsa. Ungdomar som tillbringade mer tid framför skärmar uppvisade sämre mentala resultat, vilket ytterligare förstärker behovet av att prioritera fysisk aktivitet i ungas liv.
Forskarna uppmanar nu föräldrar, skolor och beslutsfattare att uppmuntra barn och ungdomar till mer fysisk aktivitet, både i skolan och på fritiden, för att stärka både fysisk och mental hälsa. Fysisk aktivitet i tidig ålder kan vara en effektiv strategi för att minska den växande psykiska ohälsan bland ungdomar.
Källa: medicalxpress
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke