Marknadsnyheter
Hemköps fiskdiskar ASC-certifieras
ti, mar 13, 2018 07:05 CET
Hemköps MSC-certifierade fiskdiskar får ytterligare ett bevis på att de är fyllda med god och hållbar fisk. Nu får de även en ASC-certifiering vilket innebär att odlad fisk och skaldjur är producerad med omtanke om miljö, arbetare och lokalsamhällen, här är låg antibiotikaanvändning ett exempel.
Hemköp har en lång histora av hållbara fiskdiskar. Redan 2008 slutade butikerna att sälja fisk och skaldjur som fått rött ljus av WWF. Sedan 2013 är alla egna butikers fiskdiskar MSC-certifierade, här var Hemköp först i Sverige. Nu blir närmare 40 butiker både MSC- och ASC-certifierade, av franchisebutikerna ansluter sig hälften i ett första skede under våren.
– Att ha fiskdiskar som är MSC- och ASC-certifierade är en del av vårt arbete för hållbart fiske. Det tuffa målet nu är att all fisk och skaldjur hos Hemköp ska vara grönlistade till 2020. Målet är redan nått när det gäller det viltfångade i frysdisken och vi säkertställer nu alla delar och för att nå målet, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.
Certifieringen av fiskdiskarna följs upp med ett ständigt förbättrat sortiment. Nyligen sågs sortimentet med rökt och gravad lax över, här säljer Hemköp endast dessa med ASC-märket.
–Vi tycker att det är oerhört glädjande att Hemköp genomför denna satsning på att utöka sitt sortiment av ASC-certifierade produkter. Det blir enklare för konsumenten att göra ett aktivt val som värnar om våra hav och vattendrag samt social och etisk välfärd, säger Inger Melander, marknadschef ASC, norra Europa.
Fakta ASC – Aquaculture Stewardship Council
ASC är en internationell miljömärkning för odlade fisk och skaldjur. ASC granskar miljö- och sociala aspekter i fisk- och skaldjursodlingar så att de ska vara ansvarsfulla. ASC-standarden stöds av WWF och certifierade produkter är automatiskt grönmarkerade på deras fisklista.
Fakta MSC – Marine Stewardship Council
MSC är en internationell organisation som arbetar för miljömärkning av fisk och skaldjur. Miljömärket visar att fisken kommer från livskraftiga bestånd och har fångats med låg inverkan på havsmiljön.
För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se
Hemköps uppdrag är att inspirera till hållbar matglädje varje dag. Med fokus på färskvaror och kundmöten som guidar till medvetna val ska kundens förväntningar överträffas, både i butik och digitalt. Hemköp har närmare 200 butiker i Sverige, i Hemköps organisation ingår även Tempo med cirka 150 butiker. Hemköp ingår i Axfood, noterat på Nasdaq Stockholm.
Taggar:
Marknadsnyheter
Louise Richnau föreslås till ny styrelseordförande i Eastnine AB
Valberedningen i Eastnine AB föreslår att nuvarande styrelseledamot Louise Richnau väljs till styrelsens ordförande vid Eastnines årsstämma den 29 april 2025. Liselotte Hjorth, nuvarande styrelseordförande i Eastnine, har meddelat valberedningen att hon avböjer omval.
Liselotte Hjorth har varit styrelseordförande i Eastnine sedan 2018 och styrelseledamot sedan 2014.
Louise Richnau, född år 1966, är utbildad civilingenjör och har lång erfarenhet från fastighetssektorn bland annat från Castellum, Nordanö och Brunswick Real Eastate. Louise ansvar har inkluderat investeringar, transaktioner, finansiering, etablering av nya verksamhetsområden samt hållbarhetsfrågor. Louise har varit styrelseledamot i Eastnine sedan 2024.
Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman 2025.
”Valberedningen vill tacka Liselotte för att med stort engagemang och på ett förtjänstfullt sätt ha bidragit till, och under många år lett, styrelsearbetet under den tid då Eastnine omvandlats från ett investmentsbolag till fastighetsbolag. I och med Liselottes besked om att hon avböjer omval vid Eastnines årsstämma 2025, har valberedningen efter sedvanlig utvärderingsprocess valt att föreslå Louise Richnau till ny ordförande för styrelsen”, säger valberedningens ordförande Anna Elam.
Eastnine AB (publ)
För mer information kontakta:
Anna Elam, valberedningens ordförande, 070-841 59 14
Liselotte Hjorth, styrelsens ordförande, +49 172 685 77 23
Besök www.eastnine.com
Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen på utvalda marknader i Baltikum och Polen.
Marknadsnyheter
Inbjudan till webbsänd telefonkonferens – Q4 2024
Billeruds bokslutskommuniké 2024 kommer att publiceras tisdagen den 4 februari cirka klockan 7.00.
Billeruds VD och koncernchef Ivar Vatne samt CFO Andrei Krés ska samma dag kl. 9.00 presentera bokslutskommunikén i en webbsänd telefonkonferens. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.
Presentationen kan följas via https://edge.media-server.com/mmc/p/erjyiqct
För att delta per telefon och därmed ha möjlighet att ställa frågor, vänligen registrera dig här: https://register.vevent.com/register/BI13cc5b59afb24af586afc57e9011e056
Efter registreringen får du telefonnummer till konferensen på skärmen och via e-post. Du kan välja att ringa in med en unik pinkod alternativt bli uppringd automatiskt via systemet (”call me”).
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Billeruds webbsida.
Välkommen!
För mer information, vänligen kontakta:
Lena Schattauer, Director Investor Relations, +46 8 553 335 10,
lena.schattauer@billerud.com
Marknadsnyheter
Ny Limited Edition från Santa Maria – spännande twist på svenskarnas Tex Mex-favorit
Santa Maria håller sedan flera år Sveriges tacoentusiaster på tå med uppskattade Limited Editions i nya spännande smaker. Nu kommer en ostspäckad nyhet för alla tacoälskare som inte kan få nog av ost. Chips med ny distinkt ostsmak och dippvänlig utformning – Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips.
Santa Marias Tortilla Chips Cheese är en älskad klassiker och nu får alla tacoälskare ytterligare en ostspäckad favorit att njuta av. I konsumentundersökningar har Paulig, som står bakom varumärket Santa Maria, sett att konsumenter gärna provar på olika smaker och typer av chips. Så varför inte leverera det folket vill ha? Ännu fler ostchips och nya smakupplevelser!
Nyheten Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips lanseras i begränsad upplaga vecka 4 och har en ny mild, men distinkt ostsmak, som är perfekt att variera sin taco med. Den avlånga och lätt böjda formen uppskattas av konsumenter, eftersom chipsen är extra härliga att dippa.
Njut av de nya, krispiga stripsen direkt från påsen, med eller utan dipp. De passar också perfekt som en del av en tacomåltid – se recept nedan på en härlig fredagstaco där de nya ostchipsen serveras med frasiga kycklingbitar och goda tillbehör.
PRODUKTFAKTA NYHET
Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips
185 g
Extra krispiga tortillachips som passar alla ostälskare. Chipsen har en ny distinkt ostsmak som är tydlig, men ändå mild i smaken. Formen gör dem perfekta som snacks då de passar extra bra att dippa, men de kan lika väl vara en del av en tacomåltid.
RECEPT
Crispy Chicken Tacos med Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips
En härlig fredagstaco med frasiga och goda kycklingbitar och populära tillbehör som guacamole, Pico de Gallo och nyheten Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips. En Limited Edition som är perfekt att dippa i olika röror och såser och förgyller alla tacomåltider.
Ingredienser
Antal portioner: 4
Tacos:
1 paket Santa Maria Tortilla Original Small (8-pack)
1 påse Santa Maria Crispy Chicken Spice Mix
500 g kycklingfilé
1 påse blandsallad
0,5 kruka koriander, till topping
Pico de Gallo:
Santa Maria Red Jalapeño
0,5 kruka koriander
5 st tomater
1 st lime, juice från
1 st gul lök
salt
Guacamole med granatäpple:
2 st avokado
1 påse Santa Maria Dip Mix Guacamole
1 st granatäpple, kärnorna
Tillbehör & Topping:
Santa Maria Chunky Salsa
Santa Maria Tortilla Strips Crunchy & Cheesy
Santa Maria Chipotle Chili Mayo, toppingsås
Gör så här:
Tacos:
Skär kycklingfiléerna i bitar och blanda dem med Santa Maria Crispy Chicken Spice Mix enligt anvisningarna på förpackningen. Tillaga i ugn.
Värm tortillabröden och lägg på salladen och kycklingen. Toppa med önskade tillbehör.
Pico de Gallo:
Hacka Santa Maria Red Jalapeño och koriander. Kärna ur och tärna tomaterna fint samt finhacka löken.
Blanda alla ingredienserna, pressa över limejuice och smaka av med salt.
Guacamole med granatäpple:
Dela avokadorna, ta ur kärnan och skopa ut innehållet.
Mixa eller tärna avokadon, beroende på om du vill ha din guacamole chunky eller slät, och blanda i Santa Maria Dip Mix Guacamole.
Garnera granatäppelkärnor och servera resterande granatäppelkärnor i en separat skål.
PRESSKONTAKT
Lina Leden
PR Manager
+358 40 7311 343
communications@paulig.com
OM PAULIG
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 500 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke