Connect with us

Marknadsnyheter

Hemmafixarkedjan Jula öppnar varuhus i Vasa

Published

on

Jula är en av Sveriges största detaljhandelskedjor med varuhus och e-handel i både Sverige, Norge och Polen. Familjeföretaget grundades 1979 och koncernen omsätter idag cirka 10 miljarder SEK (900 miljoner EURO).

I slutet av året slår Jula upp sina portar på Klemetsö i Vasa. Därmed blir Vasa den stad i Finland där Jula öppnar sitt första varuhus, en etablering som kommer att följas av ytterligare ett 25-tal de närmaste åren, säger Jaakko Soini, landschef för Jula Finland.

Med rötterna i landsbygden

Jula är sprunget ur den svenska landsbygden och där har företaget valt att stanna kvar. Huvudkontoret ligger i Skara tillsammans med ett centrallager på drygt 178 000 m2, vilket gör det till norra Europas största lager.

– Det känns otroligt roligt att Jula, som startade sin resa i en liten ladugård i Västsverige, nu öppnar varuhus i Finland. Vi vet att många österbottningar älskar att fixa saker hemma, och jag hoppas att ett besök i våra varuhus eller på vår hemsida ska inspirera dem, säger Julas ägare Karl-Johan Blank som varit med och startat och byggt upp varuhuskedjan från grunden.

Inspirerar människor att fixa saker själva

Jula är hemmafixarkedjan som erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser.

– Vårt erbjudande är en mix av egna starka varumärken och externa välkända varumärken och vi vänder oss till både villaägare, lägenhetsinnehavare, sommarstugeägare, hantverkare, företagare och lantbrukare, säger Karl-Johan.

Erbjuder en utvecklad e-handel och en stark kundklubb

I samband med att Jula etablerar varuhus i Finland, lanseras även onlineförsäljning på den finska marknaden.  

– Julas e-handel utvecklas starkt och under hösten kommer vi även att etablera e-handel i Finland. Det innebär att vi kan nå ut brett i hela Finland vilket är otroligt viktigt, inte minst under uppbyggnaden av den finska varuhuskedjan, säger Jaakko.

Jula erbjuder även sina kunder ett framgångsrikt lojalitetskoncept där du som kundklubbsmedlem får specialerbjudanden, bonus på köp och flexibla betalningslösningar. JulaClub har varit en framgång sedan starten och har idag drygt 3,5 miljoner medlemmar. Jula har dessutom ett lojalitetsprogram som vänder sig till företag och föreningar, där du som JulaPro-kund kan skapa ett konto för dina inköp och få rabatter och bonus.

Jula gör sig redo för Finland

Att äntligen få slå upp portarna i Finland är en efterlängtad milstolpe för Jula. Företaget har tecknat hyresavtal med fastighetsbolaget Waasa Kiinteistö och Julas lokaler ligger centralt belägna på Smedsbyvägen 4 i Vasa, mellan centrum och Kivihaka handelsplats. Handeln i Klemetsöområdet växer stadigt och där finns redan många stora aktörer. Julavaruhuset i Vasa blir 2 800 kvadratmeter stort med ett sortiment som omfattar cirka 15 000 artiklar. Etableringen skapar omkring 30 nya arbetstillfällen i regionen och rekryteringen av medarbetare påbörjas under våren.

Vill vara en tydlig destination för hemmafixaren

– Vi har sökt lägen under en tid och det känns helt rätt att det första varuhuset ligger i Vasa, i ett nytt, spännande och expansivt handelsområde som utvecklas ytterligare med vår etablering. Vi är övertygade om att Julas lågpriskoncept kommer att passa mycket bra på den finska marknaden och att våra varuhus blir en tydlig destination för hemmafixaren, säger Karl-Johan.

– Konceptet i Finland är detsamma som i Sverige, det vill säga samma breda sortiment till samma låga priser. Få andra varuhus i Finland erbjuder hemmafixare samma bredd under ett och samma tak. Vi vill skapa ett intresse för vårt varumärke i Finland och inspirera finländarna att fixa saker själva. Det känns fantastiskt kul att vi nu har ett varuhusläge klart i Vasa. Vi tror att Julas etablering och starka marknadsföring kommer hela den finska branschen tillgodo, avslutar Jaakko.

För ytterligare information

Jaakko Soini, landschef Jula Finland OY

e-mail jaakko.soini@jula.com

Tel +358 40 835 2791

Om Jula

Jula Industri grundades 1979 i Sverige som ett familjeföretag på gården Jultorp utanför Skara, Sverige. Karl-Johan Blank, Julas ägare, har varit med från starten och byggt upp företaget. Sedan några år har företaget utvecklats till en av Sveriges största privatägda koncerner, Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell, Miljö och Energi. Jula Holdingkoncernens huvudkontor finns i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2020 omsattes drygt 9,8 miljarder SEK med ett resultat om cirka 1,3 miljarder SEK. Besök gärna www.julaholding.com för mer information.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 115 varuhus, 62 i Sverige, 37 i Norge och 16 i Polen. Mer om Julas historia hittar du på https://historia.jula.com/.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.