Connect with us

Marknadsnyheter

Hifab Group AB (publ.) Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2020

Published

on

Oktober – december, fjärde kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 92,6 (98,5) MSEK. 
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till 3,8 (-1,5) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 3,1 (-2,4) MSEK. 
  • Kassaflödet från verksamheten uppgick till 15,1 (18,6) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,04 (-0,05) SEK.

 
2020 i sammandrag   

  • Nettoomsättningen uppgick till 354,2 (355,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till 6,1 (-11,0) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 4,5 (-12,1) MSEK. 
  • Kassaflödet från verksamheten uppgick till 8,7 (3,9) MSEK. 
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,06 (-0,18) SEK.   
  • Styrelsen föreslår årsstämman att ingen utdelning lämnas (0).  

 
VD-rapport

”Förbättrad lönsamhet och bibehållen omsättning trots ett utmanande år.”

Vi lämnar ett utmanande år bakom oss, ett år som präglats av Covid 19-pandemins påverkan på vår verksamhet och samhället i stort.

Under inledningen av pandemin sjösatte Hifab ett omfattande åtgärdsprogram, i syfte att begränsa smittspridningen och säkerställa lönsamheten i en snabbt förändrad marknads- och samhällssituation. Vi har haft ett stort fokus på kassaflöde, initierat kortsiktiga och långsiktiga besparingar, nyttjat regeringens krispaket i tillämpliga delar samt haft en aktiv marknadsbearbetning och kunddialog.

Jag vill rikta ett stort tack till våra kunder, medarbetare och samarbetspartners för ett fantastiskt engagemang och stora ansträngningar med att hitta nya lösningar och arbetssätt för att ta kontroll över situationen.

Under 2020 har vi förbättrat lönsamheten och bibehållit omsättningen, jämfört med föregående år. Omsättningen för den svenska verksamheten ökade med 7% samtidigt som utlandsverksamheten minskade med 29%, jämfört med föregående år. Vår utlandsverksamhet har påverkats betydligt mer av pandemin då vi huvudsakligen är verksamma i länder som stängts ner initialt och sakta återöppnats. Under fjärde kvartalet ser vi en klar omsättningsökning för utland, vilket är resultat av att projektverksamheten börjat återupptas på bredare front.

Tillväxtsatsningen i Sverige som påbörjades under 2019 har bromsats upp under året. I första hand har vi prioriterat att säkerställa befintlig verksamhet samt selektiv rekrytering av nyckelpersoner. I takt med att marknaden och orderingången ger oss rätt förutsättningar kommer vi återuppta tillväxtsatsningen.

Orderstocken i den svenska och internationella verksamheten är i nivå med föregående år, vilket får ses som ett styrkebesked under rådande marknadssituation. Framöver bedömer vi det generella marknadsläget, på de marknader där Hifab är verksam, som god. Dock kvarstår osäkerhet om pandemins följder, särskilt för vår internationella verksamhet.

Hifab har en viktig roll som samhällsbyggare genom att bidra med kompetens och erfarenhet, både i krislägen och i den fortsatta samhällsutvecklingen. Min övertygelse kvarstår om att vi kommer gå stärkta ur denna samhällskris.

Vi ser med tillförsikt fram mot ett nytt spännande 2021 med fokus på att stötta våra kunder och fortsätta utvecklingen av Hifab.

Informationen är sådan som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 24 februari 2021 kl. 08.00 CET.

För ytterligare information kontakta
CEO Patrik Schelin Hifab Group AB
telefon 010-476 60 00
 

Hifab är specialister inom projektledning med tillhörande konsulttjänster. Vi finns till för de som äger, utvecklar, förvaltar och nyttjar fastigheter och anläggningar. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Få värdefull feedback på din innovation – delta i tävlingen Quality Innovation Award!

Published

on

By

Excellence Finland organiserar den nationella kvalitetsinnovationstävlingen Quality Innovation Award redan för sjuttonde gången. Tävlingen erbjuder företag, organisationer och offentliga förvaltningsorganisationer möjlighet att få bekräftelse och expertfeedback på sina innovationer. För utvecklarteam erbjuder den stöd för att ta sina innovationer på marknaden eller främja dem inom sina egna organisationer. PRS är en långvarig partner i tävlingen.

Tävlingen Quality Innovation Award lyfter fram innovationer som bedöms på basis av nyhetsvärde, användbarhet, inlärning, kundorientering och resultatinriktning. Organisationer och team kan tävla i fem olika kategorier: ansvarighet, föregångare för hälsa och välbefinnande, offentlig förvaltning, utbildning och företagsinnovationer.

Anmälningen till tävlingen pågår ända till 1 september 2024.

Du hittar anvisningar för deltagande och ytterligare information på tävlingssidan (på finska).

Tävlingen kulminerar 21 november 2024 i en galakväll där årets mest imponerande innovationer firas och belönas. Tävlingens priser dels ut i samarbete med Stiftelsen Finlands Mässa sr.

PRS – en långvarig partner i tävlingen

Innovationer ska skyddas på behörigt sätt för att säkerställa hanteringen och den ekonomiska nyttan av dem. Patent- och registerstyrelsen (PRS) granskar och beviljar patent och nyttighetsmodeller samt registrerar varumärken för produkter och tjänster och mönsterskydd för formgivning. PRS har varit en partner i tävlingen Quality Innovation Award i flera år och erbjudit sitt kunnande för de tävlande. 

Tävlingens jury är en mångkunnig grupp som samlas ihop årligen. Gruppen består av en ordförande, en sekreterare och flera representanter från olika verksamhetsfält och sektorer. På det viset bedöms varje innovation sakkunnigt och mångsidigt. PRS generaldirektör Antti Riivari är ordförande för tävlingens jury.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös välkomnar Tutus som ny hyresgäst i centrala Falun

Published

on

By

Nu är det klart att krypterings- och cybersäkerhetsaktören Tutus etablerar sig i centrala Falun. I början på juni flyttar bolaget in i ett modernt kontor på Nybrogatan, som fastighetsägaren Diös utvecklat i linje med Tutus arbetssätt och behov. Etableringen blir Tutus första utanför Stockholm.      

Tutus är ett privatägt svenskt företag som sedan starten 1992 utvecklat högkvalitativa nätverkskrypteringslösningar åt militär, myndigheter och företag för användning i verksamheter som kräver hög nivå på säker kommunikation. Bolaget har sitt säte i Danderyd och beslutet att expandera med ett kontor i just Falun föranleds av att Falun med omnejd visat sig ha potential med rätt typ av kompetens. Kontoret blir ca 125 kvadratmeter stort och Diös och Tutus har tecknat ett treårigt grönt hyresavtal.

– Det är riktigt roligt att Tutus väljer att satsa i Falun och att vi får välkomna dem till oss. Tillsammans utformar vi det blivande kontoret till en ändamålsenlig och trivsam plats för de, till att börja med, fyra medarbetare som kommer att ha sin utgångspunkt här. Nu ser vi fram emot att lämna över nyckeln om ungefär en vecka, säger Maria Jälmestål, kommersiell förvaltare, Diös Falun.  

– Vi har ambitiösa tillväxtmål och har under en tid haft ögonen på Falun som lämplig plats för vår expansion. Som huvudleverantör av myndighetsgodkända och certifierade IT-säkerhetsprodukter är det många faktorer att ta hänsyn till i valet av ny lokal. När Diös presenterade kontorslösningen på Nybrogatan kände vi snabbt att vi hittat rätt, säger Alf Egnell, Operativ chef, Tutus.   

Diös och Tutus har tecknat ett grönt hyresavtal, vilket innebär att parterna tillsammans planerar ytorna med målet att minska miljöpåverkan och energianvändning.  

För ytterligare information kontakta gärna: 
Maria Jälmestål, kommersiell förvaltare, Diös Falun
Telefon: 010-470 97 58
E-post: maria.jalmestal@dios.se

Alf Egnell, Operativ chef, Tutus
Telefon: 073-716 86 68

E-post: alf@tutus.se

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter i prioriterade tillväxtstäder. Med ett fastighetsvärde om 31 mdkr, ett bestånd om 353 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 576 tkvm, är visionen att skapa Sveriges mest inspirerande städer. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Large Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Diös Fastigheter AB (publ), Box 188, 831 22 Östersund  |  Tel: +46 770-33 22 00, info@dios.se, www.dios.se  |  Org.nr: 556501-1771

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

B3 förvärvar Webstep AB

Published

on

By

B3 Consulting Group AB (publ) förvärvar i dag konsultbolaget Webstep AB. Webstep AB är ett IT-konsultbolag med ca 80 medarbetare inom bland annat systemutveckling, IT Management, AI & Analytics samt Sitevision som finns på fyra orter i Sverige. Omsättningen för Webstep AB, inklusive 30 MSEK via underkonsulter, uppgick till 143 MSEK 2023 med EBIT om 942 TSEK (0,7%) under samma period. Genom förvärvet stärker B3 sina positioner inom framför allt systemutveckling och ökar den lokala närvaron i Sverige.

– Genom förvärvet får B3 en ännu starkare position på marknaden, samtidigt som vi etablerar oss i Uppsala och Umeå, vilket stärker vårt erbjudande mot både befintliga och nya kunder. B3 och Webstep AB har liknande kulturer med mycket hög medarbetarnöjdhet och stort fokus på konsulternas utveckling, vilket också gör bolagen till en mycket bra matchning. Vi är verkligen glada över att få välkomna Websteps medarbetare till B3 och att nu få skapa nya möjligheter tillsammans, säger Martin Stenström, VD och Koncernchef för B3 Consulting Group.

– Jag är mycket glad över att B3 förvärvar Webstep AB. Vi ser fram emot att bli en del av B3s familj och har redan identifierat många synergier mellan våra snarlika kulturer och verksamheter. Detta innebär fantastiska möjligheter för våra medarbetare, med nya resurser och utvecklingsmöjligheter som stärker vår förmåga att leverera innovativa lösningar till våra kunder, säger Jakob Cardell, VD på Webstep AB.

Webstep ASA grundades i Norge 2000 och 2007 etablerades Webstep AB under dåvarande namnet Diversify. 2013 förvärvade Webstep ASA Diversify som då blev Webstep AB. Verksamhet bedrivs i Stockholm, Malmö, Uppsala och Umeå och bolaget har idag ca 80 medarbetare som hjälper kunderna med allt från systemutveckling och IT Management till Data Science och Sitevision. Webstep är en uppskattad arbetsgivare för erfarna konsulter och har precis som B3 fått flera utmärkelser genom åren, bland annat av Great Place To Work.

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag inom IT och Management. Med ett brett utbud av tjänster hjälper B3 organisationer att skapa morgondagens möjligheter med hjälp av digital transformation och verksamhetsutveckling. Kontor finns idag på nio orter i Sverige. B3 har därtill ett dotterbolag i Polen, B3 Poland Consulting, som haft en betydande tillväxt sedan start och som kommer att konsolideras in i koncernen senast 2025.

B3 förvärvar 100% av aktierna i Webstep AB och konsolidering sker per den 1 juli. Det förvärvade bolaget får namnet B3 Webstep i en övergångsperiod fram tills att ett nytt namn har bestämts. Köpeskillingen för B3 uppgår till 38 MSEK på skuld- och kassafri basis. Köpeskillingen betalas kontant. Ytterligare information om förvärvet kommer att publiceras i samband med B3s Q2-rapport den 16 juli. Transaktionens genomförande är föremål för sedvanliga villkor, inklusive att Inspektionen för strategiska produkter (ISP) lämnar erforderligt godkännande för förvärvet i enlighet med lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar.

För mer information kontakta gärna:
Martin Stenström, VD och Koncernchef B3 Consulting Group, telefon 070-798 96 80.

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 maj 2024, kl. 23.30.

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.