Connect with us

Marknadsnyheter

Hifab Group AB (publ.) Delårsrapport för januari – juni 2021

Published

on

April – juni, andra kvartalet, i sammandrag

  •  Nettoomsättningen uppgick till 85,4 (96,6) MSEK. 
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -6,2 (2,9) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6,6 (2,2) MSEK. 
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 (0,03) SEK. 

Januari – juni 2021 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 170,5 (193,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -7,8 (4,3) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 (3,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (0,05) SEK.

 
VD-rapport
”Positiva marknadssignaler med fortsatta utmaningar”
Den svaga inledningen av året har fortsatt under andra kvartalet med några störningar i pågående projekt samt flera nya projekt som inte har kommit igång som planerat. Orsaken är huvudsakligen kopplad till den pågående och utdragna pandemi och en, som vi upplever det, trög återstart. I takt med att vaccineringen rullas ut i landet ser vi en allt positivare marknad med ökad investeringsvilja. Den tillfälligt minskande orderstocken under inledningen av året har nu åter börjat fyllas på.

Under pandemin har vi varit restriktiva med att anställa ny personal, vilket resulterat i en något minskad numerär i Sverige. I första hand har vi prioriterat att säkerställa befintlig verksamhet samt selektiv rekrytering av nyckelpersoner. I vår utlandsverksamhet har vi ökat egen personal lokalt och minskat andelen underkonsulter.

Som tidigare meddelats har Tillväxtverket lämnat besked om övervägande om att återkräva tidigare utbetalt korttidsstöd, avseende år 2020 för Hifab AB. Då vi inte delar Tillväxtverkets syn kommer svar att lämnas innan slutligt beslut fattas. Om det slutliga beslutet skulle följa övervägandet innebär det en återbetalning om 1,8 MSEK, vilket kommer vara kassaflödespåverkande. Vi gör även bedömningen att erhållet och ansökt stöd för innevarande år kan vara i farozonen. Med anledning av detta har vi återfört allt korttidsstöd som Hifab AB tidigare erhållit och ansökt om, vilket innebär en negativ resultatpåverkan under andra kvartalet om totalt 3,5 MSEK. I det fall Tillväxtverket ändrar sin uppfattning i det slutliga beslutet kommer det innebära en positiv påverka på resultatet.

Orderstocken för den svenska verksamheten har minskat något men ligger i nivå med föregående år med hänsyn tagen till att vi är något färre medarbetare. Med stöd av positiva marknadssignaler och våra branschorganisationers allt mer positiva konjunkturprognoser kvarstår vår bedömning om en god marknad som sakta förbättras. I takt med att marknaden och orderingången ger oss rätt förutsättningar kommer vi återuppta tillväxtsatsningen i Sverige.

Vår utlandsverksamhet har det fortsatt tufft med hårda restriktioner och hög smittspridning i de länder där vi är verksamma. Under perioden ser vi dock en förbättring som resulterat i en omsättningsökning med 46% jämfört med samma period föregående år. Orderstocken för utland är i nivå med föregående år, vilket är på en historiskt hög nivå, men det är osäkert i vilken takt vi kan realisera orderstocken med hänsyn till ländernas restriktioner.

Under perioden har vår utlandsverksamhet lyckats uppnå en viktig milstolpe genom att Världsbanken hävt den tidigare sanktionen som hindrat oss från att vinna nya Världsbanksfinansierade projekt. Detta innebär att vi inte har några begränsningar att verka på den internationella biståndsmarknaden. Med över 40 års erfarenhet av internationell projektverksamhet och ett projektgenomförande- och antikorruptionssystem, som lyfts fram av Världsbanken som en förebild, står vi redo att bidra med samhällsnytta där den bäst behövs.

Vi fortsätter vårt fokuserade arbete med att stötta våra kunder, utveckla ett lönsammare Hifab samt fortsatt hög marknadsnärvaro för att möta marknadens behov och stärka vår marknadsposition.

Denna information är sådan som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-20 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta
Patrik Schelin, CEO
Hifab Group AB 
telefon 010-476 60 00

Hifab är specialister inom projektledning med tillhörande konsulttjänster. Vi finns till för de som äger, utvecklar, förvaltar och nyttjar fastigheter och anläggningar. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Storsala publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Storsala AB:s (publ) årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023 har idag publicerats. Årsredovisningen finns publicerad i sin helhet på Storsalas hemsida.

– Trots en värld av utmaningar har Storsala inte bara upprätthållit sin tillväxt utan också stärkt sin position på marknaden genom kloka förvärv och en oöverträffad förmåga att generera värde. Vi står nu starkt rustade att fortsätta vår expansion och öka våra investeringars värde, säkra i vetskapen om att vår strategi leder oss mot en ännu ljusare framtid, säger Orlando Villacrez, VD och grundare, Storsala.

För mer information, vänligen kontakta:
Eva-Lotta Stridh, Ekonomidirektör
eva-lotta.stridh@storsala.se

Om Storsala
Storsala förvärvar, förvaltar och utvecklar hållbara fastigheter av hög kvalitet i attraktiva lägen i Stockholmsregionen och i Sveriges tillväxtorter. Med en tydlig vision och med ett starkt personligt engagemang vill Storsala genom våra fastigheter möjliggöra för fler människor att uppfylla sina visioner och drömmar. Genom att vi äger processen, från förvärv av mark till projektering och produktion, står vi på en stadig grund och skapar ett långsiktigt värde för våra kunder, ägare och samarbetspartner.

Storsala grundades 2016 och har idag en total portfölj med samlat värde om 1,7 miljarder kronor. Mer information finns på: https://storsala.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Boule Diagnostics årsstämma den 8 maj 2024

Published

on

By

Vid årsstämman 2024 fastställdes balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023. Årsstämman beslutade att bolagets ansamlade vinstmedel ska balanseras i ny räkning och att det inte sker någon vinstutdelning för räkenskapsåret 2023.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Årsstämman godkände valberedningens förslag att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter.

Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 500 000 kr (oförändrat) till ordföranden och med 250 000 kr (oförändrat) vardera till övriga styrelseledamöter. Därutöver beslutades att 120 000 kr (oförändrat) ska utgå som den samlade ersättningen till revisionsutskottet, att fördela inom sig, samt därtill ett belopp upp till 50 000 kr som styrelsen kan ta i anspråk för särskilda insatser. Totalt styrelsearvode utgår därmed med 1 920 000 kr.

Beslutades även att arvode till revisor liksom tidigare ska utgå enligt specificerad, av styrelsen godkänd, räkning.

Årsstämman beslutade att till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma omvälja Karin Dahllöf, Thomas Eklund, Emil Hjalmarsson, Torben Jørgensen och Yvonne Mårtensson samt nyvalde Rikke Rytter. Årsstämman beslutade vidare att omvälja Torben Jørgensen till styrelsens ordförande för tiden intill nästa årsstämma.

Revisionsbolaget Öhrlings PriceWaterhouseCoopers AB beslutades genom omval till bolagets revisionsbolag, med Lars Kylberg som huvudansvarig revisor, intill slutet av årsstämman 2025.

Årsstämman godkände föreslagna principer för utseende av valberedning samt instruktion för valberedningen.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman godkände styrelsens framlagda ersättningsrapport avseende 2023.

Årsstämman godkände styrelsens förslag om bemyndigande att öka aktiekapitalet genom nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler.

Årsstämman godkände styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och/eller överlåtelse av egna aktier.

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på Boules hemsida, www.boule.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Torben Nielsen, VD och koncernchef, Boule Diagnostics AB, torben.nielsen@boule.com       

Holger Lembrér, CFO, Boule Diagnostics AB, holger.lembrer@boule.com, tfn. +46 (0)72-230 77 10

Om Boule Diagnostics AB (publ)

Boule Diagnostics AB är ett globalt diagnostikbolag specialiserat på patientnära, decentraliserad bloddiagnostik och är en av få aktörer på den globala diagnostikmarknaden som i egen regi utvecklar, tillverkar och marknadsför instrument och förbrukningsvaror för bloddiagnostik. Bolaget riktar sig främst mot små och medelstora sjukhus, kliniker, laboratorier, veterinärmottagningar, samt andra diagnostikbolag till vilka Boule erbjuder kompletta system för blodcellräkning (hematologi) inom såväl human- som veterinärdiagnostik. Boule har starka positioner på viktiga tillväxt-marknader i exempelvis Asien och har under de senaste åren förbättrat bolagets positioner på den snabbväxande veterinärmarknaden. Verksamheten bedrivs genom rörelsedrivande dotterbolag i Sverige, USA, Mexiko och Ryssland. Koncernen omsatte 571 miljoner SEK under 2023 och har mer än 200 anställda. Försäljningen sker globalt, företrädesvis via bolagets över 200 distributörer i fler än 100 länder, med stöd av Boules egna lokala säljare och servicepersonal. Boule är sedan 2011 noterat på Nasdaq Stockholm. http://www.boule.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 18:15.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Securitas årsstämma 2024

Published

on

By

Securitas AB (publ) har hållit årsstämma idag, den 8 maj 2024 i Stockholm. 

Vinstdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar per den 31 december 2023. I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman att utdelning ska lämnas med 3,80 kronor per aktie att utbetalas i två delar om 1,90 kronor per aktie vardera. Avstämningsdag är 13 maj 2024 för den första utdelningen och 18 november 2024 för den andra utdelningen. Utdelningen beräknas att sändas ut genom Euroclear Sweden AB:s försorg med början den 16 maj 2024 för den första utdelningen och den 21 november 2024 för den andra utdelningen. Årsstämman beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara åtta, utan suppleanter. Stämman omvalde Åsa Bergman, John Brandon, Fredrik Cappelen, Gunilla Fransson, Sofia Schörling Högberg, Harry Klagsbrun, Johan Menckel och Jan Svensson som styrelseledamöter. Jan Svensson omvaldes till styrelseordförande. Arvode till styrelseledamöterna bestämdes till ett sammanlagt belopp om 10 830 000 kronor (inklusive ersättning för utskottsarbete), fördelat så att ordföranden erhåller 2 900 000 kronor och de övriga styrelseledamöterna 960 000 kronor vardera. Ordföranden för revisionsutskottet ska erhålla 450 000 kronor, ordföranden för ersättningsutskottet 120 000 kronor, ledamot av revisionsutskottet 290 000 kronor och ledamot av ersättningsutskottet 60 000 kronor.

Revisor

Till revisorer för tiden intill slutet av årsstämman 2025 omvaldes revisionsbyrån Ernst & Young AB, med auktoriserade revisorn Rickard Andersson som ansvarig revisor. Arvode till revisor utgår enligt avtal.

Ersättningsrapport och incitamentsprogram

Årsstämman godkände styrelsens rapport över ersättningar. Årsstämman beslutade även att, i enlighet med styrelsens förslag och i likhet med beslut på årsstämmorna sedan 2019, inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram (LTI 2024/2026).

Bemyndigande om förvärv och överlåtelse av egna aktier

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att bemyndiga styrelsen att besluta om att förvärva och överlåta egna aktier av serie B.

Riktlinjer för ersättning till medlemmar av koncernledningen

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att anta riktlinjer för ersättning till medlemmar av Securitas koncernledning, vilka ersätter ersättningsriktlinjerna som antogs av årsstämman 2021.

Ytterligare information:
Investerare: Micaela Sjökvist, IR-chef, +46 76-116 7443 eller epost micaela.sjokvist@securitas.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.