Connect with us

Marknadsnyheter

Hilti-koncernen åtar sig att följa SBTi och investerar kraftigt för att accelerera arbetet med hållbarhet

Published

on

Hilti-koncernen förbinder sig till Science Based Targets initiativet (SBTi) i linje med målen i Parisavtalet. Genom att hållbarhet är en viktig del av företagets strategi vill Hilti arbeta för att minska koldioxidutsläpp i hela företagets värdekedja.

Åtagandet med SBTi omfattar även utsläppen utanför Hiltis egen verksamhet för att påskynda övergången till nettonollutsläpp och stödja kunderna i deras arbete med att minska klimatpåverkan. För att förverkliga SBTi kommer Hilti att investera miljardbelopp för att införliva systematiska förändringar i sina egna affärsprocesser och ytterligare stimulera den hållbara utvecklingen hos sina partners.

Byggbranschen är den mest resurskrävande industrin och står för cirka 40 procent av världens koldioxidavtryck. SBTi gör det möjligt för företag att sätta upp ambitiösa mål för att minska CO2-utsläppen. Företag över hela världen förbinder sig att avsevärt minska sitt koldioxidavtryck till 2030 och för att uppnå nettonollutsläpp till 2050. SBTi är ett partnerskap mellan The Carbon Disclosure Project, FN:s Global Compact, World Resources Institute och World Wide Fund for Nature.

Hilti kommer att uppnå CO2-neutralitet i sin egen verksamhet 2023

Utöver vår ambition att bli CO2-neutrala till 2023 tar vi även itu med utsläpp utanför vår egen verksamhet på vår väg mot nettonollutsläpp. Med vårt engagemang för SBTi kommer vi att minska utsläppen längs hela värdekedjan. Detta stödjer våra kunders hållbarhetsinitiativ och gör det möjligt för oss att bidra till den välbehövliga omvandlingen av vår bransch”, säger Jahangir Doongaji, VD för Hilti-koncernen.

Efter detta åtagande av SBTi kommer Hilti – via en avancerad åtgärdsplan – att utveckla och skicka in mål för validering inom 24 månader.

Sofia Blidberg
Hållbarhetschef

sofia.blidberg@hilti.com
+46 73 048 70 13

Hilti Group förser den globala bygg- och energiindustrin med tekniskt ledande produkter, system, mjukvara och tjänster. Med cirka 31 000 teammedlemmar i över 120 länder står företaget för direkta kundrelationer, kvalitet och innovation. Hilti genererade en årlig försäljning på 6 miljarder CHF 2021. Hilti-koncernens huvudkontor har varit beläget i Schaan, Liechtenstein, sedan grundandet 1941. Företaget ägs privat av Martin Hilti Family Trust, vilket säkerställer dess långsiktiga kontinuitet. Hilti Groups strategiska inriktning bygger på en omtänksam och prestationsorienterad kultur och målen att skapa entusiastiska kunder och bygga en bättre framtid. 

Hilti Svenska AB, med ca 500 teammedlemmar och huvudkontor i Malmö, har en direktsäljande kår med ca 190 fältsäljare, 25 innesäljare och 13 butiker. Hilti har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats av Great Place to Work 2014, 2015, 2016, 2018, 2019 samt 2020.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys