Connect with us

Marknadsnyheter

HiQ expanderar i flertalet svenska städer efter förvärv av Headlight

Published

on

Tidigare i år förvärvades Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, av HiQ. Ett förvärv som är en viktig del i HiQs expansionsresa och möjliggör för nya arbetstillfällen i städerna Västerås, Örebro och Borlänge då rekryteringsbehovet är stort. Nyheten kommer ut bara veckor efter att förvärvet tillkännagavs och är en viktig pusselbit i HiQs strävan att bli Norra Europas ledande tech-konsultbolag.

– Att vi expanderar till Borlänge och i städerna Örebro och Västerås är grymt! Med den här sammanslagningen expanderar vi ytterligare på den svenska marknaden och det kommer att öppna upp för nya arbetstillfällen som kommer att påverka alla tre städerna, men även företag i närheten som vi ser fram emot att samarbeta med. Det är ett bra kliv för oss på vår expansionsresa, let’s go big, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Hanna Pehrson & Per-Olof Rosén, foto: Jonas Bilberg

I mitten av april i år tillkännagav HiQ förvärvet av IT-specialisterna Headlight Group, bestående av Headlight och Relight, som en del av HiQs mål att positionera sig som det ledande tekniska konsultföretaget i norra Europa. Headlight AB grundades 2001 och är ett konsultbolag som under stark tillväxt har etablerat sig som IT-partner till framgångsrika företag och myndigheter. Med sina kompetensområden, ledarskap samt verksamhets- och systemutveckling erbjuder de ett helhetskoncept för digitalisering genom att hjälpa sina kunder hela vägen, från strategi och ledning till utveckling och förvaltning. Nu säger HiQ således hej till 100 nya medarbetare från Headlight, baserade i städerna Örebro, Västerås och Borlänge. I Örebro och Västerås teamar man upp med redan existerande HiQ-kontor medan i Borlänge blir man stadens första. Headlight blir en del av HiQs expansionsresa som möjliggör för företaget att ta sig an än mer kunder och öka expertisen inom just ledarskap samt verksamhets- och systemutveckling.

– Roligt att vi med Headlight kan addera en fantastisk personalstyrka med grymma kompetenser, samt en kundbas och meriter som gör hela HiQ starkare. Att ha en ännu större närvaro på den svenska marknaden är grundläggande för vår expansion och en viktig byggsten, inte bara för att växa i Sverige utan också i Norra Europa. Jag är säker på att vi kommer att göra magi tillsammans, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Med förvärvet och sammanslagningen kommer även ett namnbyte, då Headlight AB byter namn till HiQ. Namnbytet ger ökad styrka även för befintliga kunder med än mer kompetens i ryggen i flertalet städer. Man öppnar även upp för en ökning av kunder. Headlight kommer att spela en viktig roll när det gäller att expandera HiQ ytterligare på den svenska marknaden och bli det ledande tekniska konsultföretaget i norra Europa. Därmed spelar Västerås, Örebro och Borlänge en väsentlig roll och det öppnar även upp för arbetsmöjligheter i städerna då Headlight kliver på HiQs expansionsresa framåt. Även som studentstäder och vad gäller näringsliv är områdena betydande. Det möjliggörs inte bara för nya arbetstillfällen utan också en potentiell väg in i arbetslivet för studenter via HiQ Leap, företagets traineeprogram som lanseras våren 2022.

Lokalt i regionen blir HiQ efter förvärvet av Headlight en ännu starkare aktör med ett brett erbjudande inom IT, verksamhetsutveckling, systemutveckling, projektledning och webbutveckling för både privat näringsliv som offentlig sektor. HiQs tydliga position inom teknikutveckling mot industrin påverkas även positivt med en tydlig satsning på affärsområdet Research & Technology, ett område som grundar sig i Research & Development men som för HiQ har utmynnat i ett större fokus på teknologi. Ledare för affärsområdet på HiQ är Hanna Pehrson.

– HiQ är väletablerade inom industrin i Mälardalen och är idag en stark partner för många ledande aktörer inom tillverkningsindustrin i området. Sammanslagningen med Headlight gör att vi får ännu mer kraft till vårt erbjudande inom områden som sustainability, Industri 4.0, autonomous, produktutveckling och 5G-applikationsutveckling. Vi kan välkomna fler kunder till oss och skapa ännu mer arbetstillfällen. Det gör att vi kommer in som en ännu viktigare spelare för industri och näringsliv i Mälardalen, säger Hanna Pehrson, Business Line Director Research & Technology på HiQ.

– Det här blir betydande för Mälardalen, tillsammans har vi en mycket spännande position och vi bygger en fantastisk arbetsplats för alla som vill vara med i digitaliseringens framkant. Vi har ett stort rekryteringsbehov så det leder till många nya jobbtillfällen i alla tre städer. Vi behöver fler duktiga personer som ansluter till oss, avslutar Per-Olof Rosén, tidigare VD för Headlight, nu sitechef för HiQ i Västerås, Örebro och Borlänge.

  Erik RidmanKommunikationschef+46 8 588 90 000erik.ridman@hiq.se

På HiQ förenklar vi människors liv genom att använda teknik, design och kreativitet för att utveckla smarta lösningar, affärer och varumärken. Vi är övertygade om att teknikutveckling är det bästa sättet att göra världen bättre, mer hållbar, enklare, säkrare – och roligare. Från fyra personer år 1995 är vi idag ett konsultbolag i fem länder med över 1 500 briljanta utvecklare, ingenjörer, kreatörer och strateger. Sedan 2020 ägs vi av Triton, vår bas är i Norden men våra lösningar finns över hela planeten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.