Hjälp att boka veterinär? Agria lanserar bokningstjänst för djurägare

| 24 februari, 2021 | 0 kommentarer

Nu lanserar Agria Djurförsäkring en ny bokningstjänst för djurägare som vill ha hjälp med att boka veterinärbesök. Med från start finns runt 200 kliniker som ingår i exempelvis Evidensia Djursjukvård, Distriktsveterinärerna och Mälaren Hästklinik. Bokningstjänsten erbjuds via appen Agria Vårdguide för djur som bedöms vara i behov av att träffa en fysisk veterinär efter digital veterinärvårdsrådgivning.


Djurägare hamnar ofta i en utsatt situation när djuret skadas eller visar symtom på sjukdom och det är dags att söka veterinärvård. En färsk enkätundersökning* visar att tre av fyra hundägare vill ha hjälp med att boka veterinärbesök. Bokningstjänsten finns tillgänglig för häst, hund, katt, smådjur samt lantbruksdjur.

– Med vår nya bokningstjänst kan vi hjälpa djurägare att få tillgång till vård på rätt nivå till vid rätt tidpunkt. Tillsammans med våra kunder strävar vi efter långsiktigt hållbara veterinärvårdskostnader. Det tror jag att många djurägare efterfrågar idag, säger Agnes Fabricius, vd i Agria Djurförsäkring.

I dagsläget rekommenderar Agria hälften av djurägarna som kontaktar Agria Vårdguide för digital veterinärvårdsrådgivning att ta djuret till en fysisk klinik för vidare undersökning. Med bokningstjänsten hjälper Agria djurägare att matcha djurens vårdbehov mot tillgängliga tider hos lämpliga kliniker och djursjukhus. Den nya bokningstjänsten gynnar även kliniker som exempelvis är hårt belastade under helger när många djurägare åker in akut, trots att djurets skada inte kräver akut vård.

Jämför med humanvården

Upplägget med bokningstjänsten har utvecklats utifrån vårdkedjan inom humanvården där exempelvis en enklare öroninflammation behandlas på närmsta vårdcentral, medan allvarligare skador och sjukdomar kräver mer avancerad vård på jouröppna akutmottagningar eller hos specialistläkare.

På liknande sätt kan djursjukvårdens vårdkedja effektiviseras – en mindre skada eller sjukdom kan oftast behandlas på en mindre klinik under ett bokat möte på en vardag. Medan en mer omfattande skada kräver en avancerad klinik med specialistkompetens, teknisk utrustning och jouröppet. I slutändan innebär det att kostnaden för veterinärvård blir mer relevant utifrån den aktuella diagnosen.

200 veterinärkliniker ingår i bokningstjänsten

I ett första steg ingår runt 200 kliniker från tolv olika veterinärvårdsföretag som Distriktsveterinärerna, Mälaren hästklinik och Evidensia Djursjukvård i samarbetet, och på sikt vill Agria att ännu fler ska anslutas i hela landet. Fördelen för klinikerna är att de avlastas administrativt och får hjälp att fylla tider där det finns kapacitet, samtidigt som trycket minskar på hårt belastade tider.

Mer information om bokningstjänsten, vilka kliniker som är anslutna samt hur det går till att ansluta kliniken till Agrias bokningstjänst finns här.

Bokningstjänsten är en del av appen Agria Vårdguide som är gratis att ladda ned och erbjuder kostnadsfri veterinärvårdsrådgivning för Agrias kunder.

*310 hundägare medverkade i enkätundersökningen som genomfördes av Xtreme på uppdrag av Agria Djurförsäkring.

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *