Connect with us

Marknadsnyheter

Högsta priset på guld någonsin hos pantbanken

Published

on

Det oroliga världsläget och den instabila ekonomin har lett till ett rekordstort intresse för att både sälja och köpa guld. Nu har Sefina Pantbank sitt högsta belåningspris för guld någonsin med en höjning till 350 kronor per gram.

Trots inflationschock och en börs som rasar, har guldpriset legat på stadiga rekordnivåer. Som en följd har Sefina Pantbank nu höjt sitt belåningspris från 325 kronor/gram till 350 kronor/gram på 18K guld. Detta är det högsta belåningspriset sedan företaget grundades 1884.

– Intresset för att sälja sitt guld hos oss är rekordstort. Stigande inflation och höga räntor har för många gjort ekonomin tajt och marginalerna små. Därför passar många på att belåna eller sälja sitt guld nu medan priset är så pass högt, säger Jimmy Jonasson, guld- och vintagespecialist på Sefina Pantbank.

Men även intresset för att köpa guld har ökat. Detta då världsläget har lett till att personer vill investera i saker som går att ta i.

– Vår uppfattning är att rädslan för cyberattacker, bankhaveri och börsras har ökat köpintresset för konkreta föremål med värde. Därför väljer många att investera i guld, som man historisk vet har en stadig ökning över tid, säger Jimmy.

Ytterligare ökad efterfrågan under sommaren

Med sommaren följer säsong för festligheter som student och bröllop. Därför väntas dessutom ett ännu högre tryck på att köpa guld, då det ofta ges bort som gåvor.

– Nu har vi den första sommaren utan restriktioner sedan 2019. När vi äntligen kan samlas igen väntas stora fester med många gäster. Det gör såklart att intresset för att köpa guld ökar ytterligare, vilket även i förlängningen kan pressa upp priset ännu mer, berättar Jimmy.

För mer information:

Jimmy Jonasson, guld- och vintagespecialist, försäljningschef, Sefina Pantbank
E-post: jimmy.jonasson@sefina.se
Mobil: 070-265 61 11

Mathias Stjernlöf, Marketing Manager, Sefina Pantbank
E-post: mathias.stjernlof@sefina.se
Mob: 076-136 03 35

Sefina Pantbank grundades 1884 och är Nordens största pantbank. Sefina står för ”Secure Finance”, vilket betyder säkra tillgångar. Affärsidén bygger på att låna ut pengar mot säkerhet, så kallade pantlån. Sefina Pantbank har över 100 medarbetare på tjugo kontor runtom i Sverige med huvudkontor i Stockholm. För mer information, besök www.sefina.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Entreprenörskap i skolan: nya fokusområden och en bredd av unga förebilder ges plats

Published

on

By

Större fokus på innovation och hållbarhet samt flera inspirerande exempel på unga entreprenörer med en variation av drivkrafter. Nu nylanserar Natur & Kultur marknadens ledande läromedel för entreprenörskap på gymnasiet. Att vidga begreppet och bilden av en entreprenör och belysa samhällseffekterna av entreprenörskap är målet.

Idag lanseras en ny upplaga av Ung Företagsamhets läromedel ”Mitt UF-företag – entreprenörskap på riktigt”, som ges ut av Natur & Kultur. Den nya upplagan, den tredje sedan 2012, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Även en bredd av unga entreprenörer och tidigare UF-företagare ges plats så att eleverna enklare ska kunna hitta berättelser att relatera till. Bland förebilderna finns exempelvis Liza Eriksson och Clara Lidman bakom RedLocker, Albin Ljudén och Victor Olsmats bakom Bivaxfabriken samt Muna Idow som grundat och driver Mermaid simskola.

– Vi behöver lyfta fram fler förebilder med olika drivkrafter för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare. Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan påverkas av andra förebilder och där spelar skolan och de läromedel som används en viktig roll, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Författaren Michael Lindquist har många års erfarenhet av att arbeta som lärare med UF-företagande och har även varit involverad i arbetet med kursplanerna för ämnet Entreprenörskap. Experter och myndigheter inom olika områden har också bidragit med underlag till innehållet.

– Vi är otroligt stolta över vårt reviderade läromedel, genom det fortsätter vi att vara en föregångare för det entreprenöriella lärandet i Sverige med målet att ge alla unga samma förutsättningar att utveckla sin företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap ökar våra ungas självförtroende, livsmöjligheter och självledarskap – avgörande för såväl individ som för samhället i stort, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.

Om läromedlet
”Mitt UF-företag – Entreprenörskap på riktigt” är anpassat för kommande ämnesbetygsreform för gymnasiet, Gy25, och kopplat till centralt innehåll i Entreprenörskap samt Entreprenörskap och företagande. Läromedlet går att använda på alla gymnasieprogram och i många ämnen.

Läromedlet speglar UF-årets delar: Inför, Starta, Driva och Avveckla samt följer en tydlig tidslinje under UF-året. Struktur och språk är redigerat så att det underlättar förståelsen och eleverna får stöd i läsningen genom att centrala begrepp fetas och förklaras samt samlas i en ordlista i slutet av boken. Till ytterligare stöd i undervisningen finns övningar, digitala utbildningar och mallar på Ung Företagsamhets sajt.

Om Entreprenörskap i skolan och UF-företagande
UF-företagande är en möjlighet att arbeta med entreprenörskap i skolan på ett praktiskt och verklighetsförankrat sätt. Eleven får bland annat lära sig att komma på en affärsidé, bygga en företagsorganisation, försäljning och bokföring. Förutom det får eleven kognitiva kunskaper under sitt UF-år, som samarbete, problemlösning, konflikthantering, presentationsteknik och att våga utmana sig själv. Idag har var tredje gymnasieelev som går ut gymnasiet drivit UF-företag och totalt nästan 600 000 gymnasieelever sedan starten 1980.

Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se

Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.

Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Ventures substansvärde 30 april 2024

Published

on

By

First Ventures substansvärde per aktie uppgick per den 30 april 2024 till 6,25 kr/aktie. Rabatten i förhållande till börskursen var 52,3 %. First Ventures avkastning på substansvärdet för 2024 uppgår till -3,5 %. First North All-share Index avkastade -3,7 % under samma period.

Substansvärdets fördelning per 30 april 2024

 

 

 

Andel av substansvärdet

Noterade tillgångar

Sektor

Marknadsvärde, SEK 

Kr/aktie*

%

Humble Group

Hälsa

42 042 089

1,12

17,9%

Sprint Bioscience

Hälsa

13 176 936

0,35

5,6%

Kiliaro

Teknologi

10 473 799

0,28

4,5%

Lyckegård

Hållbarhet

5 793 645

0,15

2,5%

Dlaboratory

Hållbarhet

1 076 360

0,03

0,5%

 

 

 

 

 

 

 

72 562 830

1,93

30,9%

 

 

 

 

 

Onoterade tillgångar

 

 

 

 

Cling

Hållbarhet

26 070 219

0,69

11,1%

Tribonex

Hållbarhet

24 346 847

0,65

10,4%

Mendi Innovation

Hälsa

20 617 532

0,55

8,8%

CombiQ

Teknologi

18 629 180

0,50

7,9%

Verduro

Hälsa

18 440 000

0,49

7,9%

OneTwo Analytics

Hälsa

14 071 553

0,37

6,0%

Zigrid

Hållbarhet

13 627 075

0,36

5,8%

Speedment

Teknologi

4 911 498

0,13

2,1%

Knodd

Hälsa

4 728 900

0,13

2,0%

Virtual eTraining

Teknologi

4 055 552

0,11

1,7%

Mindforce Game Lab

Hälsa

2 307 528

0,06

1,0%

 

 

151 805 884

4,05

64,7%

 

 

 

 

 

Övriga värdepapper

 

169 942

0,00

0,1%

 

 

 

 

 

Totalt innehav

 

224 538 656

5,98

95,7%

 

 

 

 

 

Övriga investeringsinstrument

9 978 641

0,27

4,3%

 

 

 

 

 

Substansvärde

 

234 517 297

6,25

100,0%

 

 

 

 

 

*Antal aktier i First Venture: 37 524 206 st

 

 

 

 

För vidare information, vänligen kontakta:
Rune Nordlander, t f verkställande direktör, First Venture Sweden AB
E-post: rune.nordlander@first-venture.se

Om First Venture Sweden AB (publ)

First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

First Venture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market och handlas under kortnamnet FIRST B. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.first-venture.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hilke Collection utvidgar sin eleganta porslinserie med nyheter

Published

on

By

Svenska Hilke Collection utökar nu sitt porslinssortiment med vackra muggar, tekannor och kakfat. De mjuka, charmiga färgerna gör sig bäst tillsammans och lockar till te-bjudningar med familj och vänner.

Hilke Collections nya och utökade serie dukar upp för värmande och sociala stunder. Kannorna Cielo Rosa och Bianco bevarar både värmen och smaken medan den nya storleken på kopparna möjliggör mer utav det goda. Ett nytt färgutförande av de tidigare lanserade kopparna med fat tillkommer nu när Strisce Rosa visas upp. Till detta lanserar Hilke Collection även sitt allra första kakfat Lignano Sabbiadoro i handmålat New Bone-porslin.

– När vi skapade kollektionen så var syftet att tillverka produkter som håller över tid, både ur ett kvalitets- och designperspektiv. Produkterna ska vara tidlösa och passa in i det moderna och eleganta hemmet, säger Giovanna Hilke VD och designer Hilke Collection.

Lanseringen utökar Hilke Collections produktkategori ”High Tea Collection”, där porslinet smyckas i gulddetaljer och handmålas för en klassisk, lyxig och tidlös design. Tidigare släpptes koppar med fat i sju stycken färg- och mönsterutföranden som nu får sällskap av höstens nyheter.  

Produkterna finns från och med Juli månad att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.hilkecollection.se

Om Hilke Collection AB

Hilke Collection är ett svenskt handelsföretag som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modern tvist. Grundaren Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram. Produkterna säljs i de mest framstående inredningsbutikerna i Sverige. Visionen bakom varumärket är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapade med kärlek och ansvarsfull produktion.

För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:

EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.