Connect with us

Marknadsnyheter

Hoi Publishing AB publicerar proforma för förvärvet av danska Superlux ApS

Published

on

Hoi Publishing AB (”Hoi” eller ”Bolaget”) har idag offentliggjort en proforma för förvärvet av det danska förlaget Superlux ApS (“Superlux”).

Mot bakgrund av att Hoi under april 2023 har ingått avtal om att förvärva det danska förlaget Superlux och förvärvet bedöms ha en positiv påverkan på koncernens framtida resultat och finansiella ställning har en proformaredovisning upprättats. Proformaredovisningen syftar till att översiktligt illustrera hur förvärvet av Superlux samt dess finansiering skulle kunna ha påverkat koncernens finansiella siffror för perioden 1 januari – 31 december 2022 samt 1 januari – 31 mars 2023 som om förvärvet hade genomförts och tillträtts den 1 januari 2022. Proformerad nettoomsättning och EBIT under 2022 för koncernen uppgår till 16,7 MSEK respektive -3,7 MSEK. Proformerad nettoomsättning och EBIT under perioden 1 januari – 31 mars 2023 för koncernen uppgår till 5,9 MSEK respektive 0,8 MSEK.

Syftet med proformaredovisningen är endast att beskriva en hypotetisk situation. Den information som presenteras i proformaredovisningen kan således avvika från det faktiska resultat eller finansiella ställning som hade uppvisats om förvärvet hade genomförts det datum som anges ovan. Ingen hänsyn har tagits till eventuella synergieffekter inom koncernen eller kostnader för integration och således bör proformainformationen inte beaktas som en indikation på Hois resultat eller finansiella ställning för någon framtida period.

Syftet med proformaredovisningen

I april 2023 ingick Hoi ett aktieöverlåtelseavtal avseende förvärv av samtliga aktier i Superlux. Den överenskomna köpeskillingen regleras genom kvittning mot 1 500 000 B-aktier i Hoi med möjlighet till tilläggsköpeskilling om upp till totalt 1 000 000 B-aktier under 2024 och 2025 vid uppfyllda omsättnings- och resultatmål.

Mot bakgrund av att förvärvet Superlux innebär en väsentlig förändring för Hois räkenskaper presenteras nedan oreviderade proformaresultaträkningar för perioden 1 januari – 31 december 2022 samt för perioden 1 januari – 31 mars 2023 som om Hoi hade förvärvat Superlux den 1 januari 2022.

Grunder för proformaredovisningen

Proformaredovisningen har sin utgångspunkt i reviderad årsredovisning för Hoi under räkenskapsåret 2022 samt oreviderad delårsrapport under perioden 1 januari – 31 mars 2023 samt oreviderad finansiell information för räkenskapsåret 2022 samt oreviderad finansiell information för perioden 1 januari – 31 mars 2023 för Superlux. Hois revisor är Kristoffer Fristedt på Maneki Revision AB. Superlux har ingen utsedd revisor.

Omräkning från DKK till SEK för räkenskapsåret 2022 har gjorts till genomsnittlig kurs under 2022 som är 1,429 DKK/SEK i resultaträkningen. Omräkning från DKK till SEK för perioden 1 januari – 31 mars 2023 har gjorts till genomsnittlig kurs under mars 2023 som är 1,504 DKK/SEK i resultaträkningen.

Hoi tillämpar årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Proformaredovisningen har framtagits i enlighet med Hois nu gällande redovisningsprinciper. Superlux tillämpar regler som gäller för mindre aktiebolag enligt den danska årsregnskabsloven.

I samband med upprättandet av proformaredovisningen har Hoi genomfört en analys av huruvida det föreligger skillnader mellan dessa redovisningsprinciperna inom Koncernen. Följande justeringar och kommentarer noteras särskilt kring proformaredovisningen:

  Superlux resultat har anpassats i allt väsentligt till Koncernens redovisningsprinciper (K3).

  Superlux har brutet räkenskapsår, 1 juli – 30 juni.

  Proformaresultat har belastats med beräknade Goodwill-avskrivningar om 54 kSEK (jan – mar 2023) samt 218 kSEK (2022).

  I resultat jan – mar 2023 ingår engångsintäkt om 1 504 kSEK i Superlux för försäljning av bokrättigheter.

A picture containing text, screenshot, number, parallel Description automatically generated

 

A spreadsheet with numbers and lines Description automatically generated with low confidence

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Lars Rambe, VD Hoi Publishing

+46 709 369080

Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 kl 08:30 CET.

Hoi är ett modernt bokförlag som kombinerar styrkan hos ett traditionellt förlag med större frihet, mer delaktighet och bättre villkor för författaren. Vi letar ständigt efter manus med litterära och kommersiella kvaliteter. Välkommen till oss, som läsare, författare eller aktieägare.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.