Marknadsnyheter
Hooft Graaflands kluriga naturblick nu på Fotografiska

Bilder från isolerade platser och scener som ofta har skapats tillsammans med invånarna, där en storslagen och surrealistisk natur utgör bakgrunden. Det är vad som står i fokus i konsten skapad av Scarlett Hooft Graafland, hon som reser ensam med bara en ryggsäck och en kamera. I hennes utställningar är det omgivningarna och människorna på platsen som utgör verket. Utställningen Vanishing Traces på Fotografiska museet är full av motsättningar som skildrar stor dramatik …och lämnar lika många bestående minnen.
Vanishing Traces
Scarlett Hooft Graafland
24 maj–1 september Fotografiska
För den holländska konstnären och fotografen Scarlett Hooft Graafland är det den ständigt föränderliga naturen som är i fokus när hon skildrar möten med kulturer från hela världen. Det är fascinerande hur hon, ibland efter veckor av förberedelser tillsammans med lokalinvånarna, lyckas avbilda mötet mellan sin egen fantasi, naturen och de människor som lever i dessa ofta mycket avlägsna områden.
Resultatet är konstverk som skildrar ett kort ögonblick som snart är förbi, men som gör ett intryck på betraktaren vilket varar för evigt, ett som lyfter fram viktiga frågor om de försvinnande spåren av vår värld. Utställningen Vanishing Traces på Fotografiska museet innehåller allt från stora träd fulla av kvinnor från den lokala stammen, och fiskare i sina båtar likt de fiskar de själva (brukade) fånga, till ballonger som bärs av kvinnor i burka.
Foto: © Scarlett Hooft Graafland Burka Balloons
- Jag tycker om att arbeta med de omständigheter som platsen bjuder på. Det är detta som definierar konstverket – och även begränsar det. Precis som utställningens namn antyder förändras beståndsdelarna i konstverket med tiden – fiskarna drar upp sina kanoter på land, isblock smälter och ballonger svävar iväg. Jag gillar mycket att använda ovanliga element i landskapet som på något sätt har en gemensam koppling, men samtidigt ser lite udda ut.
Hooft Graafland är utbildad skulptör och inledde sin karriär som performancekonstnär, där hon skapade egna iscensättningar som hon sedan själv fotograferade. Dessa bilder utgör nu huvudtemat i hennes konst. Det motsägelsefulla förstärks genom användningen av minimalism och kontraster, små föremål och storslagna och vidsträckta omgivningar, avgränsade figurer och gränslösa skyar och horisonter, skarpa färger inom ett naturligt enhetligt landskap, komposition kontra det oidentifierbara, det öppna och sårbara kontra det slutna och skyddade och kultur kontra natur.
Foto: © Scarlett Hooft Graafland Vanishing Traces
- Det intryck Scarlett Hooft Graaflands konst gör på omvärlden är imponerande. Trots tunga teman har de färdiga verken alltid ljusa, färgglada och roliga scener. Hon arbetar helt analogt och använder endast det naturliga ljuset och en analog kamera för att skapa de iscensatta och ofta surrealistiska tablåerna. Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera Vanishing Traces, som består av verk som aldrig tidigare har visats här, berättar Jessica Jarl, Exhibition Producer på Fotografiska International.
Hooft Graafland reser ensam med sin ryggsäck och sin kamera till avlägsna och isolerade platser. Bland annat har hon besökt saltöknen i Bolivia, de ödsliga arktiska områdena i Kanada och till öar som Madagaskar, Socotra (i Jemen), Island och Vanuatu. De strama omgivningarna blir till levande skådespelare i de tydligt koreograferade iscensättningarna som Hooft Graafland arrangerar i sina verk. På scenen är huvudpersonen vanligtvis omgiven av ett stort surrealistiskt landskap, som likt en kör i en klassisk tragikomedi dämpat sätter ton åt dramat som utspelar sig.
Foto: © Scarlett Hooft Graafland Sweating Sweethearts 2
- De människor som bor på dessa avlägsna platser, som lever så mycket närmare naturen än de flesta av oss, samarbetar gärna med mig och skapar scener med den rekvisita som finns tillgänglig. Det kan ta lite tid att bygga upp ett förtroende, men de fattar ofta tycke för mig och välkomnar mig när de förstår att jag har rest till dem på egen hand, och jag bjuder därefter in dem att hjälpa mig att iscensätta temat för bilden.
Kulturella kontexter och former drabbar samman: Harmoni och konflikt, och motsägelser och likheter, går hand i hand i Scarlett Hooft Graaflands bilder, och för betraktaren blir det starka intryck då dessa fenomen sammanförs.
Om du till exempel har sett verket ”Burka Balloons” kommer du aldrig att glömma det. Dessa kvinnor, som bor på Socotra, en ö utanför Jemen, är klädda i burka och går på stranden samtidigt som de håller i stora, långa, vita ballonger. Bilden lyfter fram en kultur där lokala sedvänjor och traditioner står i centrum, och samtidigt genomsyras av till synes tidlösa värderingar som heder, dygd och evig salighet. Scenerna i Hooft Graaflands verk låter ofta skådespelaren omges av ett stort surrealistiskt landskap, som likt en kör i en klassisk tragikomedi dämpat sätter ton åt dramat som utspelar sig. Allt flyter ihop på ett utsökt sätt.
- Det skulle aldrig ha fungerat med vanliga runda ballonger. Som skulptör söker jag alltid efter former, och dessa ballonger liknade silhuetterna av kvinnorna som bär dem. Kvinnorna tyckte att det var en rolig idé, och kombinationen av dessa två element skapade en humoristisk ton, som inte undgår betraktaren. Det jag ville lyfta fram är att kulturen ofta tonar ner det som skulle kunna kännas storslaget, lika storslaget som naturen,
Likadant är det med fiskarna i sina båtar, vilket anspelar på det faktum att det nästan inte finns någon fisk kvar att fånga i havet. Det ser lustigt ut och lyfter samtidigt fram en viktig fråga: Vad händer med naturens resurser när vi människor behandlar dem som om de skulle räcka för evigt, och vilka konsekvenser får detta?
Det handlar om spänningen mellan naturen och kulturen – poetiska bilder som är vackra men samtidigt manar till eftertanke.
Hooft Graafland gör tydligt avtryck med sin förmåga att sätta saker i ett udda perspektiv.
Foto: © Scarlett Hooft Graafland Dunes like You
Fotnot: Scarlett Hooft Graaflands verk ingår i flera internationella museisamlingar och har ställts ut på flera platser, bland annat Huis Marseilles fotografiska museum i Amsterdam, MOCA i Toronto, MAC-museet i Lima och Fotografiska museet i Seoul. Scarlett har en kandidatexamen i fri konst från Kungliga konstakademin i Haag i Nederländerna och en masterexamen i fri konst från Parsons School of Design i New York i USA. Hennes verk kommer att ställas ut i den holländska paviljongen på World Expo Dubai 2020.
Fotnot: Pressbilder får ej beskäras och enbart användas för presspublicering fram till och med stängning av utställningen på Fotografiska.
Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Här finns även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017 som bjuder på hållbar njutning och magisk utsikt över vattnet. Dessutom en cool bar samt inspirerande lokaler för olika evenemang och konferenser, en hyllad foto-akademi och en butik med ett stort urval av fotoböcker. Allt samlat i det vackra Stora Tullhuset från 1910-talet.
Museets kärna är ett nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 190 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ansvar och ta ställning i kontroversiella frågor har Fotografiska ett tydligt inflytande och spelar en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt ”To inspire a more conscious world”, att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan.
Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och öppnar i Telliskivii Creative City i Tallinn och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen och skapa mötesplatser där människor bjuds in att hänga och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke