Marknadsnyheter
HUBSO Group Delårsrapport 3 – 2022
HUBSO redovisar en tillväxt om 16 procent under det tredje kvartalet (Q3) 2022 och en tillväxt YTD januari-september om 10 procent.
Väsentliga händelser under Q3
- Caroline Hansson, medgrundare från NA-KD, tillträdde tjänsten som Chief Product Officer den 1 augusti.
- I samband med att Caroline tillträdde blev ledningsgruppen fulltalig och ledningsgruppsarbetet i HUBSO har därmed intensifierats under tredje kvartalet.
- Varumärket VIQ Beauty med lansering i maj 2022 sålde slut sitt lager i tredje kvartalets sista månad.
- Le Capsole firade 1 år den 29 september och säljer främst i Tyskland och USA. Kreatören
och entreprenören Emelie Lindmark gästade podcasten framtidens E-handel, lyssna på avsnittet här. - HUBSO:s första bolagisering, av varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB, har gett effekt och bidragit med försäljningstillväxt och marginalförbättringar under kvartalet.
Väsentliga händelser efter perioden
- Sanne Alexandra Stockholm lanserar hos Amazon, för att bredda målgruppen och öka räckvidden. Entreprenören och kreatören Sanne Josefsson blir samtidigt som första nordisk kreatör ansiktet utåt för Amazon Sverige.
- Johanna Linnros tillträder som VD per 1 januari 2023. Johanna Linnros kommer närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, ett av Foodtech-investmentbolaget Nicoyas portföljbolag. Under sin tid på Oatlaws var hon även finalist i 2021 års upplaga av Carnegies och SvDs tävling ”Framtidens Entreprenör”. Dessförinnan har hon innehaft diverse ledande kommersiella roller inom FMCG-bolag såsom Unilever, L’Oréal och Atria.
Fortsatt tillväxt i en osäker omvärld med förbättrade marginaler i tredje kvartalet 2022.
Q3 2022 – Kvartalet i korthet
- HUBSO* redovisar nettoomsättning om SEK 8 939 352 i det tredje kvartalet (7 714 912).
- Koncernen redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent i Q3 2022.
- Försäljningstillväxten för dotterbolagen* uppgick till 18 procent i perioden.
- Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent i Q3 2022.
- Koncernens bruttovinst i perioden uppgick till SEK 3 668 656 (2 661 535).
- Förbättrad bruttovinstmarginal om 41 procent (34), där Sanne Alexandra Stockholm AB redovisar en stark förbättrad marginal om 56 procent (30).
- EBITDA för perioden uppgick till SEK -936 010 (202 663).
Jan-sep 2022 – Första nio månaderna i korthet
- Nettoomsättningen i HUBSO per september uppgick till SEK 27 687 448 (25 224 039), vilket motsvarar en tillväxt om 10 procent.
- Försäljningstillväxten för dotterbolagen uppgick till 12 procent i jan-sep, jämfört med motsvarande period föregående år.
- I andra kvartalets sista månad sålde HUBSO varumärket Rebecca Stella Beauty:s lager till LYKO, vid justering för denna försäljning uppgår tillväxten till 2 procen för koncernen och 4 procen för dotterbolagen.
- Varumärket Sanne Alexandra Stockholm redovisar en försäljningstillväxt om 16 procent för de första nio månaderna 2022.
- Koncernens bruttovinst uppgick till SEK 9 487 692 (8 490 282).
- HUBSOs bruttovinstmarginal redovisas om 34 procent (34).
*Förtydligande
Vid omnämnande av HUBSO syftas till koncernen HUBSO bestående av moderbolaget HUBSO Group AB, det helägda dotterbolaget HUBSO AB samt dotterbolagen Sanne Alexandra Stockholm AB och PER LEI Sweden AB. Vid omnämnande av dotterbolagen syftas till HUBSO AB, Sanne Alexandra Stockholm AB samt Per Lei Sweden AB i vilka koncernens varumärken ligger och därmed kärnverksamheten bedrivs. Räkenskaperna från HUBSO AB är inräknade per förvärvsdatumet 2020-04-15 och räkenskaperna från dotterbolaget PER LEI är inräknade från förvärvsdatumet 2021-11-08.
VD har ordet
Ändrat mindset i organisationen – förbättrat fokus och tillväxt
Vi hanterar effekterna av en osäker omvärld men redovisar ändå en stark tillväxt i tredje kvartalet med en omsättningstillväxt om 18 procent i dotterbolagen, en utveckling som samtliga varumärken i HUBSOs portfölj har varit med och bidragit till.
Vi fortsätter att leverera i enlighet med vår strategi och har redovisat en stark utveckling under de senaste kvartalen. Vi har stärkt vår verksamhet på flera sätt under årets första nio månader, dels genom att fokusera på marginalförbättringar och kostnadskontroll. Och dels genom investeringar i organisationen som har vuxit med 78 procent det senaste året, där nu en fulltalig ledningsgrupp har kommit på plats i augusti 2022. Samtidigt pågår arbetet med att renodla verksamheten och fokusera resurser på ett mer always-on mindset kontra lanserings- och kampanjfokus.
Vi kan gradvis se positiva effekter av de interna satsningar som vi har gjort, där vi har fokuserat på att utveckla våra interna processer samt tydliggöra fokus och ansvar. Det i syfte att förtydliga affärsmodellen för vår framtida expansion. Den positiva drivkraften i verksamheten är ett resultat av teamets engagemang och målkongruens, där vi tillsammans arbetar mot att utveckla och effektivisera arbetet mot vårt mål.
Första bolagiseringen – med rätt utveckling
I april 2022 blev den första bolagiseringen av varumärke verkställd. Tillsammans med kreatören och entreprenören Sanne Josefson bolagiserades varumärket Sanne Alexandra Stockholm AB som tidigare ingick i verksamhetsbolaget HUBSO AB. Det är extra roligt att se att utvecklingen av affärsmodellen har möjliggjort större satsningar på marginalförbättringar som märks i resultatet. Varumärket redovisar en försäljningstillväxt om 80 procent under årets tredje kvartal med en bruttovinstmaginal på 56 procent (30). Dotterbolagets resultat för perioden var SEK 631 305 (245 543) med en förbättrad operating margin om 32 procent (23).
Som ett resultat av satsningar på performance marketing kan vi se att trafiken till Sanne Alexandra Stockholm AB har ökat med 120 procent under tredje kvartalet. Varumärket har en stark återköpsfrekvens om drygt 47 procent, vilket tyder på rätt produkter och lojala kunder. Sverige är fortsatt den primära marknaden men arbete har påbörjats mot den tyska marknaden, där vi kan se att insatserna ger resultat i form av att följarantal, trafik och konvertering från Tyskland ökar.
Vi välkomnar ny VD för HUBSO från 1 januari 2023
Till fördel för annat engagemang i koncernen, bland annat som ägare och styrelseledamot men främst för att fokusera mer på strategisk affärsutveckling för fortsatt tillväxt och expansion, så kommer jag som tidigare kommunicerats att kliva av min roll som VD för HUBSO. Det är med stor glädje som vi har kunnat tillsätta en ny stark ledare som ska ta över rodret under fortsättningen av vår resa, Johanna Linnros tillträder som ny VD från och med 1 januari 2023.
Med Johannas bakgrund, närmast från en roll som medgrundare och VD i Foodtech-bolaget Oatlaws, som ingår i investmentbolaget Nicoyas portfölj, samt från diverse ledande kommersiella roller i FMCG-bolag som Unilever, L’Oréal och Atria, tar hon med sig enorm kunskap, erfarenhet och driv in i HUBSO.
Genom att successivt ha förstärkt företagsledningen under året har vi lagt en solid grund för genomförandet av HUBSOs strategi. Tillsammans går vi nu in i nästa fas, där jag ser rekryteringen av Johanna som en viktig del i att tillsammans med övriga i ledningsgruppen bestående av COO Sebastian Schardl, Head of Finance Linnea Ripe och CPO Caroline Hansson, accelerera bolagets fortsatta expansion.
Vi bibehåller fokus på att fördjupa vår specialisering i varje led av vår affärsmodell och vårt mål är att vara den självklara hubben för utvalda kreatörer som drömmer om att bli entreprenörer, med egna varumärken. Tillsammans skapar vi förutsättningarna.
Bästa hälsningar,
Josefine Abrahamsson
VD/Grundare HUBSO
November 2022
Omsättning
Nettoomsättningen för HUBSO i tredje kvartalet 2022 uppgick till SEK 8 939 307 (7 714 912) och försäljningstillväxten var 16 procent i perioden. Av koncernens totala omsättning under kvartalet hänför sig SEK 8 806 431 (7 435 643) till HUBSOs dotterbolag och kärnverksamhet, som redovisar en försäljningstillväxt om 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Finansiell utveckling
Rörelseresultatet, EBIT, under det tredje kvartalet 2022 uppgick till SEK -5 595 840 (-4 461 617). Under Q3 2022 har resultatet huvudsakligen påverkats negativt av de goodwillavskrivningar som uppkommer i relation till förvärvet av HUBSO AB om SEK 4 311 794 samt förvärvet av PER LEI om SEK 97 163. Detta görs enligt K3 med en avskrivningsperiod om 5 år.
För fullständig rapport se bifogad pdf.
Styrelsen
HUBSO Group AB (publ)
November 2022
För mer information, vänligen kontakta:
Josefine Abrahamsson, VD och grundare HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com
Ulrika Magnusson, styrelseordförande HUBSO Group AB (publ)
ir (at) hubsogroup.com
Om HUBSO Group AB (publ):
HUBSO är verksamt inom e-handel och social commerce, är starkt fokuserad på att vara en unik inkubator för framgångsrika kreatörer som vill ta steget att bli entreprenörer, med HUBSO som partner och därigenom få del av den mångåriga erfarenhet och kompetens som HUBSO har bl.a. inom e-handel, produktutveckling, varumärken och marknadsföring .m.m. Genom partnerskapet med HUBSO kan starka varumärken och bolag med därtill hörande mervärden skapas och utvecklas. HUBSO Groups aktie är noterad vid Spotlight Stock Market. Läs mer om HUBSO på hemsidan www.hubso.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke