Marknadsnyheter
HUI Research utser Noll procent i glaset till Årets Smultron 2018
fr, jun 29, 2018 16:11 CET
HUI Research utser för sjunde gången Årets Smultron – en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sommaren är en tid på året då många svenskar njuter av god mat och dryck såväl på hemmaplan som på utlandsresan. Från att det tidigare har funnits få alkoholfria alternativ ser vi idag en uppsjö av olika alkoholfria drycker. Ett stort utbud av alkoholfria drycker av god kvalitet och den fortsatt starka hälsotrenden gör att allt fler väljer bort vin och öl till sommarmaten. Årets Smultron 2018 är därför Noll procent i glaset!
Sommaren är en period på året som innehåller festligheter som studentfirande, midsommarfirande och bröllop – tillfällen där mat och dryck spelar en viktig roll. Oavsett om semestern firas på hemmaplan eller utomlands vill många både äta och dricka gott. För de som föredrar alkoholfria alternativ har det tidigare inte funnits mycket att välja på bortsett från mineralvatten, juice och olika sorters läsk. Utbudet av alkoholfritt vin och alkoholfri öl har också varit relativt begränsat.
Idag ser det helt annorlunda ut och under de senaste åren har det alkoholfria utbudet av olika drycker exploderat såväl i butiker som på restaurangernas dryckesmenyer. Läskutbudet har breddats liksom juice- och mustutbudet. Nya drycker som kombucha har tillkommit liksom diverse nya kreativa smaksättningar.
Ett exempel på ett alkoholfritt alternativ som fått ett starkt genomslag på senare tid är den alkoholfria ölen, som tagit stora marknadsandelar. Hittills i år har försäljningen av drycker i dagligvaruhandeln enligt Nielsen ökat med fem procent i Sverige samtidigt som försäljningen av alkoholfri öl ökat med hela 31 procent. Intresset för alkoholfri öl ökar inte bara i Sverige utan även i traditionellt öldrickande länder som Storbritannien. På Londons ölfestival, som i augusti förvandlar ett helt utställningsområde till världens största pub, kommer man för första gången att erbjuda alkoholfri öl. Svenska festivaler som Summerburst och Way Out West satsar sedan ett par år tillbaka på att ha helt alkoholfria barer.
Det ökade intresset för alkoholfritt avspeglas även i Systembolagets försäljning där alkoholfritt under flera år haft högst tillväxt. År 2017 backade kategorin visserligen med 1,7 procent volym men detta samtidigt som värdet ökade med 5,5 procent, vilket visar en högre premiumiseringstakt än för någon annan kategorigrupp. Enligt Systembolaget är detta en indikation på att konsumenter som vill ha lite mer exklusiva produkter gärna handlar från det alkoholfria utbudet i Systembolagets butiker.
Enligt CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaförbrukning) har svenskars alkoholkonsumtion minskat under perioden 2004-2017 och minskningen är större bland yngre åldersgrupper. Vad som ligger bakom detta är oklart men vi kan konstatera att hälsotrenden är fortsatt stark och att många strävar efter att leva hälsosamt och att må bra. Enligt en undersökning från NOVASOL från 2018 håller vi samma nivå på träningen eller tränar ännu mer under semestern. Många prioriterar alltså träning och bra kost även i semestertider.
Det finns numera böcker med recept på alkoholfria dryckesalternativ, en uppsjö av recept på samma tema på internet och dagligvaruhandeln erbjuder dessutom ett brett dryckesutbud att välja från. Nya mindre bryggerier satsar på att ta fram alkoholfri öl och de större bryggerierna investerar också inom segmentet alkoholfritt. Därför utser HUI Research Noll procent i glaset till Årets Smultron 2018.
– Dryckesproducenterna har fångat upp konsumenternas förändrade beteende och tagit fram nya spännande produkter som i många fall håller en mycket hög kvalitet. Många vill av olika skäl undvika alkohol och det finns idag fullgoda alternativ för de som inte vill göra avkall på smakupplevelsen. Vi har noterat utvecklingen i dryckessegmentet med ökad försäljning och ett breddat utbud under en längre tid. Vi tror att många kommer att skåla i alkoholfritt i sommar, säger Sofia Zere, senior konsult på HUI Research.
Om Årets Smultron
HUI Research utser för sjunde gången Årets Smultron som kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 30 år utser vi Årets Julklapp i november varje år. Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp, den har samma kriterier som Årets Julklapp, och presenteras runt midsommar varje år.
För att erhålla titeln Årets Smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:
• Årets Smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
• Årets Smultron skall representera den tid vi lever i
• Årets Smultron skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Tidigare Årets Smultron
2017 blev Grönt på grillen Årets Smultron eftersom vegotrenden växte så det knakade, tidningarna svämmade över av gröna tips och allt fler upptäckte att man kunde bredda utbudet på grillen.
2016 blev Takterrassen Årets Smultron eftersom intresset för takterrasser exploderade och allt fler hotell, restauranger och varuhus inredde sina tak så att människor kan träffas, äta en bit och umgås.
2015 blev Urban odling Årets Smultron, därför att ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänk och ett växande matintresse tar sig uttryck i att allt fler odlar något ätbart.
2014 blev Festivalpasset Årets Smultron, därför att musikens digitalisering ökat intresset för livemusik i alla generationer och fått festivalerna att göra come-back.
2013 blev Matresan Årets Smultron därför att intresset för mat, med populära teveprogram och kokböcker, var mycket stort och för att restaurangomsättningen ökade.
2012 – premiäråret – blev Glamping Årets Smultron, därför att ett slags glamorös camping i stora möblerade tält, bekväma stugor och husbilar hade ökat i popularitet.
Frågor om Årets Smultron
Sofia Zere, Senior konsult HUI Research AB: 070-698 72 91, sofia.zere@hui.se
Pressbilder finns på https://www.hui.se/om-oss/press/bildbank
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke