Connect with us

Marknadsnyheter

Humana rapporterar resultatet för tredje kvartalet 2019

Published

on

God tillväxt, nöjdare kunder och bättre resultat

Tredje kvartalet, juli-september 2019

  • Rörelseintäkterna uppgick till 1 928 miljoner kronor (1 677), en ökning med 15 %. Den organiska tillväxten var 3,2 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 176 Mkr (151), en ökning med 17 %. Exklusive effekterna av IFRS 16, standarden för hur man redovisar leasing som gäller från 1 januari 2019, uppgick rörelseresultatet till 164 Mkr (151), en ökning med 9 %.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 128 Mkr (102). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 134 Mkr (102).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,42 kronor (1,92).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 206 Mkr (35). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick det operativa kassaflödet till 121 Mkr (35). 

Delårsperioden, januari-september 2019

  • Rörelseintäkterna uppgick till 5 554 Mkr (5 021), en ökning med 11 %. Den organiska tillväxten var 2,4 %.
  • Rörelseresultatet uppgick till 298 Mkr (310), en minskning med 4 %. Resultatet inkluderar förvärvsrelaterade kostnader och intäkter om -28 Mkr (5) och integrationskostnader för Coronaria Hoiva om -8 Mkr (). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 269 Mkr (310), en minskning med 13 %. Effekterna av IFRS 16 på rörelseresultatet uppgick till 30 Mkr (). 
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 170 Mkr (194). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 186 Mkr (194).
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 3,21 kronor (3,65). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick resultatet per aktie till 3,52 kronor (3,65).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 375 Mkr (149). Exklusive effekterna av IFRS 16 uppgick det operativa kassaflödet till 159 Mkr (149). 

Väsentliga händelser i tredje kvartalet och efter kvartalets slut

  • Humana skrev under kvartalet avtal om ytterligare två nya äldreboenden i egen regi, ett i Norrtälje samt ett i Ängelholm. Boendena kommer vardera ha 60 lägenheter. Verksamheterna beräknas starta första halvåret 2021.
  • Humana ingick under kvartalet avtal med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden om en försäljning av 37 näringsfastigheter i Finland, Sverige och Norge. Värdet på fastighetsportföljen, som överlåts genom en sale and leaseback-transaktion, uppgår till 468 Mkr. Den genomsnittliga hyresavtalslängden för fastigheterna är 14,2 år och den tillkommande årliga hyreskostnaden uppgår till 32 Mkr. Överlåtelse av befintliga fastigheter skedde under juli 2019. Pågående byggnationer överlåts när fastigheterna är färdigställda, vilket beräknas bli senast under andra kvartalet 2020.
  • Anu Kallio utsågs under kvartalet till ny chef för Humana i Finland. Hon tillträder senast 1 mars 2020. Anu Kallio var tidigare vd för det finländska omsorgsbolaget Rinnekoti.

Vd och koncernchef Rasmus Nerman kommenterar kvartalet:

”Det tredje kvartalet kan sammanfattas med god tillväxt, ökad kundnöjdhet och förbättrad lönsamhet. Både rörelseresultat och rörelsemarginal kom in på en hög nivå. Alla Humanas affärsområden utvecklas i rätt riktning och det finns flera anledningar att vara stolt. På Humanas äldreboenden har till exempel vår viktigaste parameter – kundnöjdheten – stigit ytterligare i årets nationella mätning av Socialstyrelsen. Humana ligger högt över rikssnittet för alla äldreboenden i Sverige”, säger Rasmus Nerman.

”Under hösten har vi tillsammans med vår delvis nya styrelse lagt ned ett betydande arbete på att se över vår strategi. Vi har konstaterat att vi befinner oss i attraktiva segment där vi dessutom har ledande positioner och att vi gör bra ifrån oss, också när vi jämför oss med våra konkurrenter. Det finns dock tydlig potential att stärka lönsamheten och att skapa större stabilitet och förutsägbarhet i våra verksamheter. Det arbetet fortgår”, säger han.

Telefonkonferens

En webbsänd telefonkonferens hålls den 8 november 2019 klockan 09:00 CET då vd och koncernchef Rasmus Nerman och vice vd och CFO Ulf Bonnevier presenterar rapporten och svarar på frågor. För deltagande ring in på:

SE: +46 8 505 583 66
UK: +44 333 300 92 60
USA: +1 844 625 15 70

Denna information är sådan information som Humana AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 november 2019 kl. 08:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Bonnevier, CFO, 070-164 73 17, ulf.bonnevier@humana.se 
Anna Sönne, Chef investerarrelationer, 070-601 48 53, 
anna.sonne@humana.se  

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2018 uppgick rörelseintäkterna till 6 725 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller corporate.humana.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Spiffbet AB den 24 maj 2024

Published

on

By

Årsstämma med aktieägarna i Spiffbet AB (”Spiffbet” eller ”Bolaget”) har hållits den 24 maj 2024. På årsstämman fattades i huvudsak följande enhälliga beslut.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning
Stämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen för räkenskapsåret 2023. Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle ske utan att resultatet ska balanseras i ny räkning. Det huvudsakliga innehållet i de fastställda räkenskaperna har tidigare presenterats i bokslutskommuniké och årsredovisning för år 2023.

Ansvarsfrihet
Stämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet.

Val av styrelse och revisor m.m.
Styrelseledamöterna Henrik Svensson, Karl Trollborg och Peter Servin omvaldes och Adriaan Jacobus du Randt nyvaldes så att styrelsen för tiden intill nästa årsstämma består av fyra ordinarie ledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Johan Styren och Jacob Dalborg har avböjt omval. Till styrelseordförande utsågs Karl Trollborg och till revisor omvaldes BDO Mälardalen AB, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Det beslutades att arvode om sammanlagt om sammanlagt 150 000 kronor vardera ska utgå till styrelsens ledamöter, dock ej huvudägare, Karl Trollborg, och VD, Henrik Svensson, samt att ersättning till revisorn ska utgå enligt löpande räkning.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Beslutades att ändra aktiekapitalets gränser enligt följande: aktiekapitalet skall utgöra lägst 750 000 kronor och högst 3 000 000 kronor.

Beslut om minskning av aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital

Beslutades att minska bolagets aktiekapital med 39 123 375,7355 kronor från 39 921 811,9750 kronor till 798 436,2395 kronor för avsättning till fritt eget kapital. Minskningen ska ske utan indragning av aktier och innebär att aktiens kvotvärde minskar från 0,025 kronor till 0,0005 kronor.

Noterades att minskningen av aktiekapitalet förutsätter tillstånd av Bolagsverket. Förutsatt att erforderligt tillstånd erhålls så förväntas minskningsbeslutet verkställas i augusti 2024.

Beslut om bemyndigande till styrelsen
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler inom ramen för bolagsordningens vid var tid gällande gränser. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarna företrädesrätt är att öka Bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handlingsutrymme i arbetet med att finansiera, och möjliggöra fortsatt expansion exempelvis genom förvärv. Vid emissioner med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

För mer detaljerad information avseende beslutens innehåll hänvisas till kallelsen för årsstämman vilken finns tillgänglig på Spiffbets webbplats, www.spiffbet.se.

För ytterligare information:

Henrik Svensson, VD. Tel: 08-15 08 58, info@spiffbet.com

Om Spiffbet AB

Spiffbet driver onlinekasino och erbjuder kasinotjänster. Spiffbets onlinekasino har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Spiffbets ambition är att fortsätta förvärva nya verksamheter inom onlinespel.

Spiffbet AB är marknadsnoterat på Nordic SME på Nordic Growth Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontrollbalansräkning utvisar att aktiekapitalet i Heliospectra AB är helt intakt

Published

on

By

FRE, 24 MAJ, 2024 17:40 CEST – Som tidigare meddelats har styrelsen i Heliospectra AB (publ) (”Heliospectra” eller ”Bolaget”) av försiktighetsskäl beslutat att upprätta och låta revisorn granska en kontrollbalansräkning per den 31 mars 2024. Kontrollbalansräkningen har nu upprättats och granskats av revisorn och den utvisar att Bolagets aktiekapital är helt intakt.

 Kontrollbalansräkningen har nu upprättats och granskats av revisorn och den utvisar att Bolagets aktiekapital är helt intakt. Det egna kapitalet i Bolaget uppgår per den 31 mars 2024 till 16 734 tusen kronor varav aktiekapitalet uppgår till 12 203 tusen kronor.

”Beslutet att genomföra en kontrollbalansräkning var en försiktighetsåtgärd, i linje med god praxis och våra kommunikationsriktlinjer. Som förväntat visar kontrollbalansräkningen att bolagets aktiekapital är helt intakt. Jag vill betona att huvudägarna står enade och fullt ut stödjer Heliospectra och dess vision. Bolaget har de senaste två åren genomfört betydande operationella och strategiska förändringar under ledning av den nya ledningsgruppen och vi ser med stor förväntan fram emot de möjligheter som ligger framför oss,” säger Andreas Gunnarsson, styrelseordförande Heliospectra.  

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rebecca Nordin, Head of IR | +46 (0)72 536 8116 | ir@heliospectra.com

http://www.heliospectra.com

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 24 maj 2024 kl. 17:40 CEST.

Heliospectra AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: HELIO) grundades 2006 i Sverige av växtforskare och biologer med visionen att göra kommersiell växtproduktion mer intelligent och resurseffektiv. Idag, med kunder på sju kontinenter, är Heliospectra världsledande inom intelligent belysningsteknik, ljuskontrollsystem och tjänster för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. I samarbete med odlare, tar Heliospectra fram kundanpassade LED-strategier och kontrollsystem för att automatisera produktionsplaner, förutsäga avkastning och övervaka växternas välmående och tillväxt med realtid-data och respons för att kunna leverera de konsekventa resultat odlare behöver. 

För mer information, besök https://www.heliospectra.com.

Bolag HELIO är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

eBlitz Group senarelägger bokslutskommuniké och årsredovisning

Published

on

By

eBlitz Group AB styrelse har idag beslutat om senare läggande av bolagets bokslutskommuniké och årsredovisning. Bolaget avser att presentera bokslutskommuniké den 11 juni 2024 i stället för den 31 maj 2024. Bolagets årsredovisning förväntas presenteras den 28 juni 2024,  i stället för den 17 juni 2024. Bolaget avser att hålla som tidigare aviserat årsstämma den 13 augusti 2024.

Bolagets styrelse väljer att flytta fram bokslutskommuniké och årsredovisningen på grund av praktiska skäl samt för att ges möjlighet utröna ytterligare strukturella affärs- och investeringsmöjligheter.

Detta innebär att bokslutskommunikén kommer presenteras den 11 juni 2024, i stället för den 31 maj 2024. Bolagets årsredovisning förväntas presenteras den 28 juni 2024, i stället för den 17 juni 2024. Bolaget avser att hålla som tidigare aviserat årsstämma den 13 augusti 2024. Kallelse kommer att ske minst fyra veckor innan den 13 augusti 2024.

Besluten påverkar den finansiella kalendern enligt följande;

Nästa rapport

Bokslutskommuniké                                                                             2024-06-11 (2024-05-31)

Årsredovisning                                                                                     2026-06-28 (2024-06-17)

Årsstämma                                                                                           2024-08-13

För ytterligare information kontakta:

Lars-Erik Bratt, VD i eBlitz Group AB (publ) mobil +46 701 442 441

Bertil Rydevik, Styrelseordförande eBlitz Group AB (publ), mobil + 44 778 720402

……………………………………………………………………………….

Om eBlitz Group AB (publ)

eBlitz Group AB (fd Onoterat AB) är ett etablerat investerings- och rådgivningsbolag verksamt inom Digital Entertainment. eBlitz Group ABs affärsidé att tillhandahålla oberoende företagsrådgivning och finansieringslösningar till svenska tillväxtbolag, samt aktivt förvalta bolagets egna kapital i aktieägarnas intresse. Bolaget har varit verksamt med nuvarande affärsidé sedan våren 2016. Bolaget är noterat på NGM Nordic SME. För mer information se www.eblitz.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.