Connect with us

Marknadsnyheter

HUMBLE OFFENTLIGGÖR PRELIMINÄRA SIFFROR FÖR Q1, M&A-PIPELINE OCH LÄMNAR EN MARKNADSUPPDATERING

Published

on

Humble Group AB (publ) (”Humble” eller ”Bolaget”) offentliggör preliminära siffror för det första kvartalet 2022. Jämfört med första kvartalet 2021 (beräknat proforma som om de bolag som förvärvats under 2021 hade förvärvats de den 1 januari 2021) ökade den preliminära konsoliderade nettoomsättningen med ca 27 % varav proforma organisk tillväxt utgjorde ca 25 %. Preliminär justerad EBITDA ökade till ca 85 – 95 MSEK och proforma uppgick preliminär justerad EBITDA till ca 107 – 117 MSEK. Bolaget lämnar även en allmän uppdatering av dess M&A-pipeline samt arbetet med att byta redovisningsprinciper till IFRS och arbetet med byte av marknadsplats från Nasdaq First North Growth Market till Nasdaq Stockholm.

”Vi har haft en stark start på 2022, med fortsatt hög tillväxt även i april. Historiskt är första kvartalet det överlägset svagaste både försäljnings- och lönsamhetsmässigt för våra dotterbolag. Det är därför särskilt glädjande att våra tillväxtsatsningar har gett bra resultat, där vi nu kan uppvisa en ökad nettoomsättning för gruppen om 27 %, vilket är långt över våra finansiella mål om minst 15 % på årsbasis. I marknaden är det för närvarande ett generellt osäkert klimat med störningar i värdekedjan, ökade fraktkostnader och volatila råvarupriser. Under senaste halvåret har vi genomfört en rad större investeringar i såväl nya funktioner för att stötta våra dotterbolag som ett utökat team på gruppnivå. Trots kostnader för investeringarna och utmaningarna i supply-chain, har vi även lyckats växa lönsamheten och EBITDA-marginalen jämfört med samma period förra året. Sammantaget bäddar det för goda möjligheter att kunna leverera ännu starkare resultat kommande kvartal. Vår satsning på att etablera en effektiv M&A-funktion har gett resultat och den närliggande förvärvspipelinen om ca 25 bolag förväntas kunna förvärvas till betydligt lägre förvärvsmultiplar än vad som historiskt varit möjligt för oss vid våra tidigare förvärv. Detta är både ett resultat av att fler bolag hör av sig till oss och en bredare sourcing, men framförallt att vi idag ses som en mycket attraktiv köpare, där entreprenörer vill bli en del av Humble och tillsammans arbeta mot vår vision att bygga framtidens FMCG-aktör.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB (publ).

SAMMANFATTNING

  • För det första kvartalet 2022 ökade den preliminära konsoliderade nettoomsättningen till ca 875 – 925 (88) MSEK. Jämfört med det första kvartalet 2021 (beräknat proforma och som om de bolag som förvärvats under 2021 hade förvärvats den 1 januari 2021) ökade nettoomsättningen med ca 27 %. Av den totala ökningen utgör proforma organisk tillväxt ca 25 % och valutakursförändring ca 2 %.
  • Preliminär justerad EBITDA för det första kvartalet 2022 ökade till ca 85 – 95 (7) MSEK. Exklusive moderbolagskostnader uppgick preliminär justerad EBITDA till ca 93 – 103 MSEK.
  • Inklusive de bolag som förvärvats under det första kvartalet 2022 ökade den preliminära nettoomsättningen proforma, före koncernelimineringar, till ca 1 150 – 1 200 MSEK, vilket innebär en total ökning om upp till ca 26 % jämfört med det första kvartalet föregående år (proforma beräknat som om de bolag som förvärvats under 2021 och 2022 hade förvärvats den 1 januari 2021). Av den totala ökningen utgör organisk tillväxt ca 24 % och valutakursförändring ca 2 %.
  • Preliminär justerad EBITDA proforma (inklusive de bolag som förvärvats under det första kvartalet 2022) uppgick till ca 107 – 117 MSEK. Exkluderat moderbolagskostnader uppgick preliminär proformajusterad EBITDA till ca 115 – 125 MSEK.
  • Beräknat proforma, inklusive de bolag som förvärvats under 2021 och 2022, uppgick den konsoliderade nettoomsättningen till ca 4 270 MSEK och justerad EBITDA till ca 551 MSEK för 2021.
  • Bolaget har under året byggt en stark förvärvspipeline och har för närvarande långtgående dialoger med ca 25 bolag motsvarande en total nettoomsättning om ca 5 525 MSEK och en total EBITDA för 2021 om ca 430 MSEK, samt en förväntad EBITDA för 2022 om ca 520 MSEK. Baserat på de dialoger som pågår och de avsiktsförklaringar som har ingåtts med säljare av målbolagen, förväntas bolagen kunna förvärvas till en genomsnittlig förvärvsmultipel, inklusive fast köpeskilling och tilläggsköpeskillingar, om ca 7,5x EBITDA 2021 på skuld- och kassafri basis. Den fasta köpeskilling för förvärven uppgår till ca 2 686 MSEK, där säljarna villkoras åta sig att återinvestera ca 709 MSEK i Humble Group över marknaden. Inga bindande förvärvsavtal har ingåtts, villkoren kan komma att förändras och det finns inga garantier att samtliga förvärv kommer genomföras. Alla förvärv är föremål för sedvanliga due-diligence-processer.
  • Under slutet av 2021 kommunicerade Bolaget intentionen att byta redovisningsprinciper till IFRS samt byte av marknadsplats avseende Bolagets aktier från Nasdaq First North Growth Market till Nasdaq Stockholm huvudlista. Arbetet har fortlöpt väl och Bolaget ser goda möjligheter att genomföra projekten enligt plan. Den initiala analysen visar att konverteringen till IFRS under 2023 skulle innebära motsvarande en ökning av EBITDA med ca 50 – 100 MSEK för räkenskapsåret 2021 (om Bolaget hade tillämpat dessa redovisningsprinciper under 2021).

UTVECKLING FÖRSTA KVARTALET 2022
Inför att Humble offentliggör sin delårsrapport för det första kvartalet 2022 den 25 maj, väljer Humble att offentliggöra sitt preliminära resultat för det första kvartalet 2022 och ge en allmän uppdatering kring Bolagets finansiella och operationella utveckling. Denna preliminära uppdatering innehåller ingen jämförelse i preliminär organisk tillväxt mellan konsoliderade siffror i det första kvartalet 2021 och det första kvartalet 2022 (exklusive proformerade förvärv), vilket kommer att redovisas i Humbles delårsrapport för första kvartalet 2022. Anledningen till att jämförelse i organisk tillväxt endast görs med proformerade förvärv är att detta ger en mer rättvisande bild av bolagens utveckling.

För det första kvartalet 2022 ökade den preliminära konsoliderade nettoomsättningen till ca 875 – 925 (88) MSEK. Jämfört med det första kvartalet föregående år (beräknat proforma som om de bolag som förvärvats under 2021 hade förvärvats den 1 januari 2021) ökade nettoomsättningen med ca 27 % jämfört med samma period föregående år. Av den totala ökningen utgör proforma organisk tillväxt ca 25 % och valutakursförändring ca 2 %. Preliminär justerad EBITDA för det första kvartalet 2022 ökade till ca 85 – 95 (7) MSEK. Exklusive moderbolagskostnader uppgick preliminär justerad EBITDA till ca 93 – 103 MSEK.

Humble ingick i december 2021 bindande överlåtelseavtal avseende förvärv av samtliga aktier i Bio Pak Nutracevtika, d.o.o. som väntas tillträdas under juli 2022. Bolaget har därtill genomfört fem förvärv under 2022. Under det första kvartalet 2022 ökade den preliminära nettoomsättningen proforma, före koncernelimineringar, till ca 1 150 – 1 200 MSEK, vilket innebär en total ökning om upp till ca 26 % jämfört med det första kvartalet föregående år (beräknat proforma som om de bolag som förvärvats under 2021 och 2022 hade förvärvats den 1 januari 2021). Av den totala ökningen utgör organisk tillväxt ca 24 % och valutakursförändring ca 2 %. Preliminär justerad EBITDA proforma uppgick till ca 107 – 117 MSEK. Exkluderat moderbolagskostnader uppgick preliminär proformajusterad EBITDA till ca 115 – 125 MSEK.

Beloppen är preliminära och har inte granskats av Bolagets revisor, varför siffrorna utgör bolagsledningens preliminära bedömning baserat på den icke fullständiga information som finns tillgänglig för bolagsledningen vid tidpunkten för detta pressmeddelande. De slutliga beloppen kommer att redovisas i delårsrapporten för det första kvartalet 2022 som kommer att offentliggöras den 25 maj 2022.

De bolag som konsoliderades i första kvartalet 2021 (de bolag som förvärvades under 2020) har upplevt en stark organisk nettoomsättningstillväxt som bland annat är hänförlig till exportsynergier inom koncernen. Totalt uppgick nettoomsättningen för bolagen till ca 152 MSEK, vilket innebär en ökning av nettoomsättningen med ca 56 % jämfört med samma period 2021. Under det första kvartalet hade exempelvis Bayn Solutions en nettoomsättningstillväxt om ca 192 % och Monday 2 Sunday (Pändy) en om ca 387 %, jämfört med samma period 2021.

Det första kvartalet har historiskt varit det säsongsmässigt svagaste kvartalet för Humbles portföljbolag. Trots detta indikerar de preliminära resultaten för kvartalet en stark underliggande tillväxt och förbättrad lönsamhet jämfört med samma period tidigare år. Under 2021 och första kvartalet 2022 har Humble även genomfört flera större investeringar i dotterbolagen samt i flera stödfunktioner såsom ett utökat team på gruppnivå. Som ett resultat av detta är ledningens bedömning att Bolaget nu är väl rustat för att kunna fortsätta hålla en hög förvärvstakt och tillväxt, utan att behöva ta några materiella moderbolagskostnader i närtid. Bolaget ser fortsatt goda möjligheter att kunna växa och förbättra lönsamhetsmarginalen under året, vilket är ett resultat av den strategiska plattform som etablerats med de förvärv och systemsatsningar som redan genomförts.

PROFORMA 2021
Beräknad proforma, inklusive de bolag som förvärvats under 2021 och 2022, uppgick den konsoliderade nettoomsättningen till ca 4 270 MSEK justerad EBITDA till ca 551 MSEK för 2021. Beräknat proforma inklusive de bolag som förvärvats under 2022 uppgick den konsoliderade nettoomsättningen och justerad EBITDA under det fjärde kvartalet 2021 till ca 1 200 MSEK respektive ca 192 MSEK.

M&A-PIPELINE
Under 2021 har Bolaget utökat sitt M&A-team kraftigt och mot bakgrund av den strategiska position som gruppen har är intresset från nya entreprenörer mycket stort. Bolaget ser även goda möjligheter att framgent kunna exekvera på en högkvalitativ M&A-pipeline med avsevärt lägre genomsnittliga förvärvsmultiplar än vad som historiskt har varit fallet.

Humble har för närvarande långtgående dialoger rörande ca 25 förvärvsobjekt som motsvarar en total nettoomsättning om ca 5 525 MSEK och en total EBITDA för 2021 om ca 430 MSEK, samt en förväntad EBITDA för 2022 om ca 520 MSEK. Baserat på de dialoger som förs och icke bindande avsiktsförklaringar som har ingåtts med säljare till förvärvsobjekten, estimeras bolagen kunna förvärvas till en genomsnittlig förvärvsmultipel, inklusive fast köpeskilling och tilläggsköpeskillingar, om ca 7,5x EBITDA 2021 på skuld- och kassafri basis. Den fasta köpeskilling för förvärven uppgår till ca 2 686 MSEK, där säljarna villkoras åta sig att återinvestera ca 709 MSEK i Humble Group över marknaden. Inga bindande förvärvsavtal har ingåtts, villkoren kan komma att förändras och det finns inga garantier att samtliga förvärv kommer genomföras. Alla förvärv är föremål för sedvanliga due-diligence-processer.

IFRS OCH REGLERAD MARKNAD
Under slutet av 2021 kommunicerade Bolaget intentionen att byta redovisningsprinciper till IFRS och marknadsplats till Nasdaq Stockholm. Arbetet har fortlöpt väl och Bolaget ser goda möjligheter att genomföra projekten enligt plan. Den initiala analysen visar att konverteringen till IFRS skulle innebära en ökning av EBITDA med ca 50 – 100 MSEK för räkenskapsåret 2021 (om Humble hade tillämpat dessa redovisningsprinciper under 2021).

Bolaget har även identifierat att befintliga fastigheter för närvarande är konservativt redovisade till bokfört värde och inte till verkligt värde. Fastigheternas verkliga värde förväntas vara minst ca 80 MSEK högre än det bokförda värdet, vilket kommer att regleras i redovisningen framgent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Telefon: +46 70 999 94 55
E-mail: 
simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

OM HUMBLE
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolagen växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humbles tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smaken och konsistensen för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information, besök www.humblegroup.se.

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser. Tel: 08-528 00 399, e-mail: info@fnca.se

FRAMÅTRIKTADE UTTALANDEN

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humble framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Thinc Collective AB (publ)

Published

on

By

Report this content

Idag tisdagen den 23/4 2024 publicerar Thinc Collective AB (publ) årsredovisningen för 2023.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida www.thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Thinc Collective AB (publ)

Published

on

By

Report this content

Idag tisdagen den 23/4 2024 publicerar Thinc Collective AB (publ) årsredovisningen för 2023.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida www.thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

UPS RELEASES 1Q 2024 EARNINGS

Published

on

By

  • Consolidated Revenues of $21.7B, Compared to $22.9B Last Year
  • Consolidated Operating Margin of 7.4%; Adjusted* Consolidated Operating Margin of 8.0%
  • Diluted EPS of $1.30; Adj. Diluted EPS of $1.43, Compared to $2.20 Last Year
  • Reaffirms Full-Year 2024 Financial Guidance

ATLANTA – April 23, 2024 – UPS (NYSE:UPS) today announced first-quarter 2024 consolidated revenues of $21.7 billion, a 5.3% decrease from the first quarter of 2023. Consolidated operating profit was $1.6 billion, down 36.5% compared to the first quarter of 2023, and down 31.5% on an adjusted basis. Diluted earnings per share were $1.30 for the quarter; adjusted diluted earnings per share of $1.43 were 35.0% below the same period in 2023. 

For the first quarter of 2024, GAAP results include a total charge of $110 million, or $0.13 per diluted share, comprised of after-tax transformation and other charges of $75 million and a non-cash, after-tax impairment charge of $35 million, driven by plans to consolidate certain acquired brands within the company’s healthcare portfolio.

“I want to thank all UPSers for their hard work and efforts,” said Carol Tomé, UPS chief executive officer. “Our financial performance in the first quarter was in line with our expectations, and average daily volume in the U.S. showed improvement through the quarter. Looking ahead, we expect to return to volume and revenue growth.”

U.S. Domestic Segment

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $14,234 M $14,987 M
Operating profit $825 M $839 M $1,466 M $1,488 M
  • Revenue decreased 5.0%, driven by a 3.2% decrease in average daily volume.
  • Operating margin was 5.8%; adjusted operating margin was 5.9%.

International Segment

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $4,256 M $4,543 M
Operating profit $656 M $682 M $828 M $806 M
  • Revenue decreased 6.3%, driven by a 5.8% decrease in average daily volume.
  • Operating margin was 15.4%; adjusted operating margin was 16.0%.

Supply Chain Solutions1

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $3,216 M $3,395 M
Operating profit $132 M $226 M $247 M $258 M

1 Consists of operating segments that do not meet the criteria of a reportable segment under ASC Topic 280 – Segment Reporting.

  • Revenue decreased 5.3% primarily due to market rate declines in forwarding.
  • Operating margin was 4.1%; adjusted operating margin was 7.0%.

2024 Outlook

The company provides certain guidance on an adjusted (non-GAAP) basis because it is not possible to predict or provide a reconciliation reflecting the impact of future pension adjustments or other unanticipated events, which would be included in reported (GAAP) results and could be material.

For 2024, UPS reaffirms its full-year, consolidated financial targets:

  • Consolidated revenue to range from approximately $92.0 billion to $94.5 billion
  • Consolidated adjusted operating margin to range from approximately 10.0% to 10.6%
  • Capital expenditures of approximately $4.5 billion

* “Adjusted” or “Adj.” amounts are non-GAAP financial measures. See the appendix to this release for a discussion of non-GAAP financial measures, including a reconciliation to the most closely correlated GAAP measure.

Contacts:

UPS Media Relations: 404-828-7123 or pr@ups.com

UPS Investor Relations: 404-828-6059 (option 4) or investor@ups.com

# # #

Conference Call Information

UPS CEO Carol Tomé and CFO Brian Newman will discuss first-quarter results with investors and analysts during a conference call at 8:30 a.m. ET, April 23, 2024. That call will be open to others through a live Webcast. To access the call, go to www.investors.ups.com and click on “Earnings Conference Call.” Additional financial information is included in the detailed financial schedules being posted on www.investors.ups.com under “Quarterly Earnings and Financials” and as furnished to the SEC as an exhibit to our Current Report on Form 8-K.

About UPS

UPS (NYSE: UPS) is one of the world’s largest companies, with 2023 revenue of $91.0 billion, and provides a broad range of integrated logistics solutions for customers in more than 200 countries and territories. Focused on its purpose statement, “Moving our world forward by delivering what matters,” the company’s approximately 500,000 employees embrace a strategy that is simply stated and powerfully executed: Customer First. People Led. Innovation Driven. UPS is committed to reducing its impact on the environment and supporting the communities we serve around the world. UPS also takes an unwavering stance in support of diversity, equity and inclusion. More information can be found at www.ups.com, www.about.ups.com and www.investors.ups.com.

Forward-Looking Statements

This release, our Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2023 and our other filings with the Securities and Exchange Commission contain and in the future may contain “forward-looking statements” within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Statements other than those of current or historical fact, and all statements accompanied by terms such as “will,” “believe,” “project,” “expect,” “estimate,” “assume,” “intend,” “anticipate,” “target,” “plan,” and similar terms, are intended to be forward-looking statements. Forward-looking statements are made subject to the safe harbor provisions of the federal securities laws pursuant to Section 27A of the Securities Act of 1933 and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934.

From time to time, we also include written or oral forward-looking statements in other publicly disclosed materials. Forward-looking statements may relate to our intent, belief, forecasts of, or current expectations about our strategic direction, prospects, future results, or future events; they do not relate strictly to historical or current facts. Management believes that these forward-looking statements are reasonable as and when made. However, caution should be taken not to place undue reliance on any forward-looking statements because such statements speak only as of the date when made and the future, by its very nature, cannot be predicted with certainty.

Forward-looking statements are subject to certain risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from our historical experience and our present expectations or anticipated results. These risks and uncertainties include, but are not limited to: changes in general economic conditions in the U.S. or internationally; significant competition on a local, regional, national and international basis; changes in our relationships with our significant customers; our ability to attract and retain qualified employees; strikes, work stoppages or slowdowns by our employees; increased or more complex physical or operational security requirements; a significant cybersecurity incident, or increased data protection regulations; our ability to maintain our brand image and corporate reputation; impacts from global climate change; interruptions in or impacts on our business from natural or man-made events or disasters including terrorist attacks, epidemics or pandemics; exposure to changing economic, political, regulatory and social developments in international and emerging markets; our ability to realize the anticipated benefits from acquisitions, dispositions, joint ventures or strategic alliances; the effects of changing prices of energy, including gasoline, diesel, jet fuel, other fuels and interruptions in supplies of these commodities; changes in exchange rates or interest rates; our ability to accurately forecast our future capital investment needs; increases in our expenses or funding obligations relating to employee health, retiree health and/or pension benefits; our ability to manage insurance and claims expenses; changes in business strategy, government regulations or economic or market conditions that may result in impairments of our assets; potential additional U.S. or international tax liabilities; potential claims or litigation related to labor and employment, personal injury, property damage, business practices, environmental liability and other matters; and other risks discussed in our filings with the Securities and Exchange Commission from time to time, including our Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2023, and subsequently filed reports. You should consider the limitations on, and risks associated with, forward-looking statements and not unduly rely on the accuracy of predictions contained in such forward-looking statements. We do not undertake any obligation to update forward-looking statements to reflect events, circumstances, changes in expectations, or the occurrence of unanticipated events after the date of those statements, except as required by law.

From time to time, we expect to participate in analyst and investor conferences. Materials provided or displayed at those conferences, such as slides and presentations, may be posted on our investor relations website at www.investors.ups.com under the heading ”Presentations” when made available. These presentations may contain new material nonpublic information about our company and you are encouraged to monitor this site for any new posts, as we may use this mechanism as a public announcement.

Reconciliation of GAAP and Non-GAAP Financial Measures

We supplement the reporting of our financial information determined under generally accepted accounting principles (”GAAP”) with certain non-GAAP financial measures.

Adjusted financial measures should be considered in addition to, and not as an alternative for, our reported results prepared in accordance with GAAP. Our adjusted financial measures do not represent a comprehensive basis of accounting and therefore may not be comparable to similarly titled measures reported by other companies.

Forward-Looking Non-GAAP Metrics

From time to time when presenting forward-looking non-GAAP metrics, we are unable to provide quantitative reconciliations to the most closely correlated GAAP measure due to the uncertainty in the timing, amount or nature of any adjustments, which could be material in any period.

Incentive Compensation Program Design Changes

During 2022, we completed certain structural changes to the design of our incentive compensation programs that resulted in a one-time, non-cash charge in connection with the accelerated vesting of certain equity incentive awards that we do not expect to repeat. We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of these changes. We believe excluding the impacts of such changes allows users of our financial statements to more appropriately identify underlying growth trends in compensation and benefits expense.

Long-lived Asset Estimated Residual Value Changes

During the fourth quarter of 2022, we incurred a one-time, non-cash charge resulting from a reduction in the estimated residual value of our MD-11 fleet. We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of this charge. We believe excluding the impact of this charge better enables users of our financial statements to understand the ongoing cost associated with our long-lived assets.

Transformation and Other Costs, and Asset Impairment Charges

We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of charges related to transformation activities, asset impairments and other charges. We believe excluding the impact of these charges better enables users of our financial statements to view and evaluate underlying business performance from the perspective of management. We do not consider these costs when evaluating the operating performance of our business units, making decisions to allocate resources or in determining incentive compensation awards.

One-Time Compensation Payment

We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of a one-time payment made to certain U.S.-based, non-union part-time supervisors following the ratification of our labor agreement with the Teamsters. We do not expect this or similar payments to recur. We believe excluding the impact of this one-time payment better enables users of our financial statements to view and evaluate underlying business performance from the same perspective as management.

Defined Benefit Pension and Postretirement Medical Plan Gains and Losses

We recognize changes in the fair value of plan assets and net actuarial gains and losses in excess of a 10% corridor (defined as 10% of the greater of the fair value of plan assets or the plan’s projected benefit obligation), as well as gains and losses resulting from plan curtailments and settlements, for our pension and postretirement defined benefit plans immediately as part of Investment income (expense) and other in the statements of consolidated income. We supplement the presentation of our income before income taxes, net income and earnings per share with adjusted measures that exclude the impact of these gains and losses and the related income tax effects. We believe excluding these defined benefit pension and postretirement plan gains and losses provides important supplemental information by removing the volatility associated with plan amendments and short-term changes in market interest rates, equity values and similar factors.

Free Cash Flow

We calculate free cash flow as cash flows from operating activities less capital expenditures, proceeds from disposals of property, plant and equipment, and plus or minus the net changes in other investing activities. We believe free cash flow is an important indicator of how much cash is generated by our ongoing business operations and we use this as a measure of incremental cash available to invest in our business, meet our debt obligations and return cash to shareowners.

Adjusted Return on Invested Capital

Adjusted ROIC is calculated as the trailing twelve months (“TTM”) of adjusted operating income divided by the average of total debt, non-current pension and postretirement benefit obligations and shareowners’ equity, at the current period end and the corresponding period end of the prior year. Because adjusted ROIC is not a measure defined by GAAP, we calculate it, in part, using non-GAAP financial measures that we believe are most indicative of our ongoing business performance. We consider adjusted ROIC to be a useful measure for evaluating the effectiveness and efficiency of our long-term capital investments.

Adjusted Total Debt / Adjusted EBITDA

Adjusted total debt is defined as our long-term debt and finance leases, including current maturities, plus non-current pension and postretirement benefit obligations. Adjusted EBITDA is defined as earnings before interest, taxes, depreciation and amortization adjusted for the impacts of incentive compensation program redesign, one-time compensation, goodwill & asset impairment charges, transformation and other costs, defined benefit plan gains and losses and other income. We believe the ratio of adjusted total debt to adjusted EBITDA is an important indicator of our financial strength, and is a ratio used by third parties when evaluating the level of our indebtedness.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.