Marknadsnyheter
Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?


Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges Mediebyråer, IAB Sverige, SES, Yrgo, All of Us, Sveriges kommunikatörer, Berghs School of Communications och Resumé ihop och uppmanar branschen att delta i undersökningen som pågår 15 mars – 15 april.
Undersökningen kartlägger bland annat fördelningen av ålder, kön och etnicitet inom branschen, samt hur medarbetare uppfattar mångfald och inkludering på arbetsplatsen. Studien undersöker även huruvida man känner en känsla av tillhörighet och om man anser att det har skett några framsteg inom dessa områden. Syftet är att få ett omfattande och konkret underlag som kan skapa förbättringsåtgärder inom branschen.
– Vi har höga förväntningar på årets mätning med att få in betydligt fler svar än mätningen 2021, då vi knappt fick 500 svar. I år är vi ännu fler partners och vi siktar på att få in över 2000 svar, vi får då ett fantastiskt underlag för att skapa en mer hållbar bransch, säger Karin Grohman, projektansvarig DEI Sverige, Sveriges Annonsörer.
Svaren i omgång ett, som genomfördes 2021, visade att en av sju övervägde att lämna branschen på grund av brist på inkludering och mångfald. Branschen behöver fler talanger och hoppas nu gemensamt kunna identifiera problem och agera för att göra marknad- och kommunikationsbranschen bättre för alla.
– Resultatet av studien kommer att ge oss en angelägen nulägesbild och en viktig grundplatta för att fortsatt diskutera hur vi ska ta oss an de så centrala frågorna som mångfald och inkludering. Att diskussionen utgår ifrån en rättvisande bild av branschen är givetvis avgörande – så, se till att ta tiden att delta i studien, säger Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia.
– Hur har vi det egentligen med mångfald och inkludering i den svenska kommunikationsbranschen? Bara den som frågar får svar, och bara den som svarar räknas. Så nu hoppas jag att alla som jobbar med kommunikation svarar på undersökningen. För om vi inte vet hur det står till och upplevs är det svårt att göra branschen bättre. Själv är jag övertygad om att mångfald och inkludering gör oss mer kreativa och innovativa. Därför är undersökningen viktig. Gör din röst hörd genom att svara på den globala undersökningen! Uppmanar Helena Westin, ordförande för Komm, Sveriges Kommunikationsbyråer.
Mer om studien
Totalt medverkar 34 länder i undersökningen. Utöver Sverige ingår Argentina, Belgien, Brasilien, Kanada, Filippinerna, Finland, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Pakistan, Polen, Portugal, Schweiz, Singapore, Slovenien, Sydafrika, Spanien, Turkiet, Tyskland och USA.
Undersökningen pågår 15 mars – 15 april. Resultatet kommer att presenteras på Cannes Lions i juni 2023 och bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald, jämställdhet och inkludering. Läs mer om studien här.
Globalt stöds initiativet av Adweek, Advertising Week, Campaign, Cannes Lions, Effie Worldwide, GWI, Kantar, IAA, Voxcomm och WFA samt stora varumärken och byråer som Bayer, BP, Danone, Diageo, Dentsu, Estee Lauder, Haleon, Havas, KraftHeinz, L’Oréal, McCann, Philips, Reckitt, Sanofi och WPP.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
hanna.riberdahl@sverigesannonsorer.se
Linda Nilsson, vd Komm
linda@komm.se
Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med drygt 5 000 marknadsförare representerade i ca 400 medlemsföretag i Sverige (2021) driver Sveriges Annonsörer flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer har också ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).
Med hjälp av kunskapshöjande insatser i form av utbildningar, certifieringar, webinar, guider, rapporter, rådgivning samt rekommendationer och riktlinjer får medlemmar stöd och vägledning inom marknadsföringens viktigaste områden. Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se
Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.
Marknadsnyheter
Daniel Adams-Ray kommer till Grönan i juni

Ingen har nog missat Daniel Adams-Rays stora hit ”Gubben i lådan” som var 10-talets mest streamade låt på svenska. Med miljontals streams, otaliga livespelningar och hyllade musiksläpp har han skapat sig en säker plats på den svenska musikscenen. Ända sedan han slog igenom som medlem i gruppen Snook har han skapat unik och relevant musik som fångar samhällets strömningar. Nu välkomnar vi Daniel Adams-Ray tillbaka till vår Stora Scen den 2 juni kl. 20.00.
Daniel Adams-Ray skapar musik som fångar samhällets strömningar på ett unikt och relevant vis. Han slog igenom som medlem i Snook och är en av förgrundsgestalterna i formandet av den svenska hiphop-scenen. När han senare släppte den kritikerrosade solodebuten ”Svart, vitt och allt däremellan” förändrade han synen på hur svensk pop kan låta. När 10-talet summerades stod det klart att singeln ”Gubben i lådan” var den mest streamade låten på svenska under det decenniet.
2020 återvände Daniel Adams-Ray med ny musik och året efter följde det tredje soloalbumet i ordningen, ”Döda hjärtan kan slå igen”, hans första svenska platta på åtta år. 2021 medverkade han också i Så Mycket Bättre där hans tolkningar hyllades av såväl deltagare som tittare. Med miljontals streams, otaliga livespelningar och hyllade musiksläpp har han skapat sig en säker plats på den svenska musikscenen.
Den 2 juni kl. 20.00 har vi glädjen att välkomna Daniel Adams-Ray tillbaka till Gröna Lunds Stora Scen.
GRÖNAN LIVE 2023
Med Grönan Live-passet har du fri entré till alla konsert- och alla danskvällar. Passet kostar 399 kr och går att köpa i Gröna Lunds webbshop. Följande konserter har hittills bokats till Grönan Live 2023:
Macklemore – 11 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Norlie & KKV – 12 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Bolaget – 26 maj kl. 20.00 på Stora Scen
Daniel Adams Ray – 2 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Hooja – 6 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Jack Johnson – 8 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Jireel – 12 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Alter Bridge – 13 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Disturbed – 14 juni kl. 20.00 på Stora Scen
Machine Gun Kelly – 12 juli kl. 20.00 på Stora Scen
Marcus & Martinus – 14 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Trippie Redd – 23 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Johnossi – 24 augusti kl. 20.00 på Stora Scen
Gavin DeGraw – 21 september kl. 20.00 på Stora Scen
För mer information kontakta:
Johanna Boström Stone
070-640 85 04
johanna.bostrom.stone@parksandresorts.com
För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank:http://mediabank.parksandresorts.com/search?categoryidpath=gronalund:127
Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.
Taggar:
Marknadsnyheter
PostNord stärker den nordiska verksamheten för ökad samordning och tillväxt
PostNord Group uppdaterar organisationsstrukturen genom att inrätta segmentet ”PostNord International”, där Direct Link, PostNords tyska logistikverksamhet och Worldwide Connect samlas. Samtidigt flyttas de svenska och danska TPL-verksamheterna till ett nytt segment, ”PostNord Accelerate”, där också PostNord Strålfors kommer att ingå. Förändringen genomförs den 1 april 2023.
Uppdateringen av koncernledningsstrukturen görs för att ytterligare stärka samarbetet inom den nordiska verksamheten och tillvarata tillväxtpotentialen inom internationella importvolymer och tredjepartslogistik.
PostNord International kommer att ledas av Peter Kjær Jensen, som dessutom är vice vd PostNord och chef PostNord Danmark, och bestå av Direct Link, den tyska logistikverksameten och Worldwide Connect.
I PostNord Accelerate kommer PostNord Strålfors och verksamheterna för tredjepartslogistik i Sverige och Danmark att ingå. Segmentet kommer att ledas av Ylva Ekborn, som samtidigt behåller sin roll som vd för PostNord StrålforsGroup.
– Vi ser en stor tillväxtpotential i de internationella importvolymerna och i vår tredjepartslogistikaffär. Samtidigt ser vi en betydande värdepotential i PostNord Strålfors. Genom ökad samordning och tydligare fokusering vill vi stärka vår nordiska verksamhet ytterligare och positionera oss för att kunna tillvarata den potential vi ser framför oss, säger Annemarie Gardshol, vd och koncernchef för PostNord.
Den nya koncernledningsstrukturen börjar gälla den 1 april 2023 och innebär inga personella förändringar.
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2022 hade koncernen cirka 26 500 anställda och en omsättning på 40,2 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com
Marknadsnyheter
Lägre koldioxidutsläpp från Finnairs avgångar från Helsingfors med Neste MY Förnybart Flygbränsle

Neste Corporation, Pressmeddelande, 20 mars 2023 kl. 11:00 (EET)
Foto: Tankbil med förnybart flygbränsle från Neste på Helsingfors flygplats i Finland. Källa: Neste
Finnair har köpt 750 ton Neste MY Förnybart Flygbränsle™ från Neste för att minska koldioxidutsläppen från avgående flyg från Helsingfors flygplats i Finland. Förnybart flygbränsle är ett av de viktigaste verktygen för att minska utsläppen från flygresor under de kommande åren och finns tillgängligt för alla flygbolag på Helsingfors flygplats.
Finnair har som mål att uppnå koldioxidneutralitet till 2045, och att använda mer hållbart flygbränsle är ett verktyg som kommer bidra till att nå det målet. Att använda Neste MY Förnybart Flygbränsle minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent* under bränslets livscykel jämfört med användning av fossilt jetbränsle. Den bränslevolym som Finnair nu köper är det största enskilda partiet förnybart flygbränsle som bolaget köper hittills. Neste kommer att leverera förnybart flygbränsle till Helsingfors flygplats i början av 2023. 750 ton förnybart flygbränsle motsvarar cirka 400 flygningar mellan Helsingfors och Stockholm med oblandat, 100 procentigt förnybart flygbränsle. För närvarande kan förnybart flygbränsle användas blandat upp till 50 procent med konventionellt fossilt jetbränsle.
”Finnair firar 100-årsjubileum i år, och att minska flygets utsläpp kommer bli viktigt för en långsiktigt hållbar framtid. Förnybart flygbränsle kommer att vara ett av de viktigaste verktygen för att minska utsläppen under de kommande åren. Vi vill involvera våra kunder i denna resa, en liten del av varje såld flygbiljett går till kostnaden för förnybart flygbränsle, säger Eveliina Huurre, Finnairs SVP, Sustainability. ”För att minska utsläppen från flyget krävs ett omfattande antal åtgärder och att alla anstränger sig. Samtidigt som vi ökar användningen av förnybart flygbränsle kommer vi även att fortsätta vidta andra åtgärder, från att minska flygplanens vikt till att optimera flygrutter och öka bränsleeffektiviteten.”
”Finnair var ett av de första flygbolagen som använde Neste MY Förnybart Flygbränsle. Vi har arbetat tillsammans länge och ser fram emot att stödja Finnair i att nå sina hållbarhetsmål”, säger Jonathan Wood, Vice President Commercial & Technical Management, Renewable Aviation på Neste. “Det är fantastiskt att se flygbolag som Finnair ta initiativet att frivilligt köpa vårt förnybara flygbränsle som en del av sina hållbarhetsåtaganden, och skapa medvetenhet bland sina kunder om hur de kan spela en viktig roll i att skapa en mer hållbar framtid.”
Förnybart flygbränsle
Förnybart flygbränsle ger ett mer hållbart alternativ till konventionellt, fossilbaserat jetbränsle. Neste MY Förnybart Flygbränsle framställs av råvaror från hållbart införskaffade 100 procent avfalls- och restprodukter, exempelvis använd matlagningsolja och animaliskt fett. Förnybart flygbränsle blandas med konventionellt flygbränsle och fungerar tillsammans med befintliga flygplansmotorer och befintlig bränsleinfrastruktur.
*) Beräknat med etablerade metoder för uppskattning av livscykel (LCA) som t.ex. CORSIA-metoden, när bränslet används i ren form
Neste Corporation
Susanna Sieppi
Vice President, Communications
Ytterligare information:
Neste: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/for-media/releases-and-news/subscribe.
Finnair: Finnair media desk, +358 9 818 4020, comms@finnair.com
Kort om Neste
Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle och förnybar diesel, och vi utvecklar kemisk återvinning för att bekämpa utmaningen med plastnedskräpning. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Vår ambition är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till det mest hållbara raffinaderiet i Europa till 2030. Vi introducerar förnybara och återvunna råvaror som till exempel flytande plastavfall i raffinaderiet. Vi har ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, och vi kommer att minska koldioxidutsläppen från sålda produkter med 50 % till 2040. Vi har också ställt upp höga standarder för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2022 hade Neste intäkter på 25,7 miljarder euro. Läs mer: neste.se
Finnair in brief
Finnair is a network airline, specialising in connecting passenger and cargo traffic between Asia, North America and Europe. Finnair is one of the oldest operating airlines in the world, celebrating its centenary in 2023. Sustainability is at the heart of everything we do – Finnair intends to reach carbon neutrality latest by the end of 2045. Customers have chosen Finnair as the Best Airline in Northern Europe in the Skytrax Awards for 12 times in a row. Finnair is a member of the oneworld alliance. Finnair Plc’s shares are quoted on the Nasdaq Helsinki stock exchange.
Taggar:
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström