Connect with us

Marknadsnyheter

Husqvarna Group fortsätter transformationen i Nordamerika för ökad flexibilitet och långsiktig lönsamhet

Published

on

Husqvarna Group har ingått avtal om ett strategiskt partnerskap med Flex Ltd., en avancerad, global tillverkare, vilket också inkluderar avyttring av Husqvarna Groups fabrik i Orangeburg, South Carolina, USA. Överenskommelsen träder i kraft med omedelbar verkan, där Flex kommer att tillverka Husqvarna Groups produkter i fabriken under ett långsiktigt leveransavtal, vilket säkerställer fortsatt produktion av företagets hjulburna produkter och montering av handhållna produkter för den nordamerikanska marknaden. Partnerskapet syftar till att öka lönsamheten, förbättra kapitaleffektiviteten, öka produktionsflexibiliteten och stärka Husqvarna Groups konkurrenskraft i Nordamerika.

Med Flex övertagande av tillverkningsansvaret för anläggningen i Orangeburg kommer den nuvarande arbetsstyrkan att erbjudas anställning hos Flex. Samarbetet förväntas resultera i kostnadsbesparingar om cirka 350 MSEK efter fem år. Engångskostnaderna för Husqvarna Group, som bokförs i det fjärde kvartalet 2024, uppgår till cirka 250 MSEK med ytterligare en mindre engångskostnad under första kvartalet 2025.

– Denna strategiska åtgärd är ett viktigt steg mot att driva långsiktig lönsamhet och förbättra vår operationella effektivitet inom divisionen Husqvarna Forest & Garden. Partnerskapet säkrar vår tillverkning av viktiga produkter för den nordamerikanska marknaden, samtidigt som det ökar flexibiliteten och kundupplevelsen, säger Pavel Hajman, vd för Husqvarna Group.

Alla Husqvarna Groups tre divisioner finns representerade på den amerikanska marknaden, där fabriken i Orangeburg producerar för Husqvarna Forest & Garden-divisionen. Husqvarna Group kommer att fortsätta att leda arbetet med innovationsutveckling och produktportföljen, samt fortsätter sitt åtagande att leverera högpresterande kvalitetsprodukter och lösningar för den nordamerikanska marknaden.

Husqvarna Forest & Garden-divisionen har under de senaste åren vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbättra resultatet i Nordamerika. Affärer med låga marginaler har avvecklats och produktionsstrukturen har konsoliderats. Nordamerika är Husqvarna Groups största marknad med cirka en tredjedel av bolagets totala försäljning 2024.

 

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari, 2025 kl. 22.01 CET.

 

Henrik Sjöström, Presschef, 0727 15 77 85

 

För mer information, vänligen kontakta:
Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys