Connect with us

Marknadsnyheter

Husqvarna Group meddelar försäljningsuppdatering – ogynnsam produktmix under andra kvartalet

Published

on

Efterfrågan på Husqvarna Groups produkter är stark men produktionen har varit begränsad på grund av bristande leverans av komponenter. Som tidigare kommunicerats har detta främst påverkat robot- och åkgräsklippare. Under andra kvartalet har vi kommit ikapp med produktionen av åkgräsklippare, men den förväntade förbättringen av tillgång på komponenter för robotgräsklippare har inte förverkligats, främst på grund av den oväntade nedstängningen i Kina på grund av Covid-19.

Nettoomsättningen för andra kvartalet 2022 beräknas uppgå till cirka 15,5 miljarder SEK (14,6 i Q2 2021), inklusive förvärvet av Orbit Irrigation. Rörelsemarginalen under andra kvartalet kommer att påverkas av den ogynnsamma produktmixen med låg försäljning av robotgräsklippare och hög försäljning av åkgräsklippare.

Henric Andersson, VD, kommenterar:

”Den starka efterfrågan på våra robotgräsklippare fortsätter men låg produktion under andra kvartalet har resulterat i en fortsatt rekordhög orderstock. Vi gör vårt yttersta för att öka vår produktion för att ta hand om våra kunder och återförsäljare i denna utmanande situation. Vi har prioriterat vår produktion för det professionella segmentet, inklusive vår nyligen lanserade CEORA som har genererat en stark kundefterfrågan.”

Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Den fullständiga delårsrapporten för andra kvartalet kommer att släppas den 15 juli 2022, som tidigare meddelats.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 juni 2022 kl. 07.30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Investerare

Terry Burke, CFO
+46 8 738 90 00 

Johan Andersson, Vice President Investor Relations
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Media
Fredrik Henriksson, Vice President Corporate Communications
+46 76 719 59 25
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och
trädgårdsskötsel. 
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernen är uppdelad i tre divisioner: Husqvarna Forest & Garden, Husqvarna Construction and Gardena. Försäljningen under 2021 uppgick till 47 miljarder SEK och koncernen har cirka 13900 medarbetare i 40 länder.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys