Marknadsnyheter
Icelandair tar emot sitt första Airbus-flygplan


Idag tog Icelandair emot det första Airbus-flygplanet i flygbolagets 87-åriga historia. Flygplanet A321LR är det första av tre som är planerade att levereras före sommaren 2025. Leveransen leasas från SMBC Aviation Capital Limited och är en del av flygbolagets program för förnyelse av flottan.
A321LR kommer att bli efterföljaren till Icelandairs Boeing 757, som har varit ryggraden i flygbolagets flotta i årtionden. Airbus-flygplanet har plats för 187 passagerare, varav 22 i Icelandairs business class Saga Premium och 165 platser i Economy-klass. Tillsammans med Pratt & Whitney GTF-motorer™ kommer A321LR att ha en räckvidd på upp till 4 000 nautiska mil (7 400 kilometer), vilket gör att flygplanet kan flyga till alla destinationer i Icelandairs nätverk som tidigare trafikerades av B757.
A321LR förväntas också vara upp till 30 % mer bränsleeffektiv än B757, vilket stöder flygbolagets hållbarhetsarbete när det gäller operativ effektivitet, CO₂-minskningar och minskat bulleravtryck jämfört med tidigare generationers flygplan.
Bogi Nils Bogason, Icelandairs President och CEO:
– Idag är en viktig milstolpe i Icelandairs historia. Tillägget av Airbus-flygplan till vår flotta kommer att frigöra stora möjligheter under de kommande åren, inte bara för Icelandair utan också för Island som ett turistmål och ett anslutande nav mellan Europa, Nordamerika och vidare. Vi är glada över att börja flyga dessa effektiva flygplan med lång räckvidd och välkomnar våra passagerare ombord.
Benoît de Saint-Exupéry, Airbus Chief Commercial Officer:
– Vi är stolta över att se Icelandairs färger på ett Airbus-flygplan. A321LR ger en 30-procentig minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp per resa jämfört med tidigare generationers tävlingsflygplan, samt betydligt lägre bullernivåer. Denna milstolpe är därför ett bevis på vårt gemensamma engagemang för innovation och excellens inom luftfarten. Vi värdesätter det förtroende Icelandair har gett Airbus och ser fram emot att stödja deras fortsatta framgång när de ytterligare bidrar till Islands ekonomiska tillväxt.
Vidare läsning
Pratt & Whitney GTF™-motorer
GTF-motorn är den mest bränsleeffektiva och hållbara motorn för flygplan med en mittgång som finns tillgänglig idag. GTF-motorer sänker bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 20 % jämfört med tidigare generationers flygplan och har 75 % mindre bulleravtryck. Runt om i världen har GTF-motorer sparat flygbolag 2 miljarder liter bränsle och 20 miljoner ton koldioxidutsläpp sedan de togs i bruk 2016.
Underhållning ombord med Panasonic Astrova
Icelandair är lanseringskund för den nya generationen av Astrova underhållningssystem från Panasonic Avionics. Astrova använder sig av den senaste, banbrytande konsumentelektroniken och flygelektroniken för att omdefiniera den underhållningsupplevelse som passagerarna kommer att få när de flyger i affärer och för nöjes skull. Med 4K OLED-skärmar, bluetooth-anslutning och snabb USB-laddning kommer Astrova att bidra till att ytterligare förbättra passagerarnas upplevelse ombord på Icelandairs flygningar.
Bekväma sittplatser från Geven
Med över 40 års expertis tillhandahåller Geven säten i ekonomi- och affärsklass för Airbus-flottor. Comoda – Materia Pack omdefinierar business class med en rymlig konsol, förbättrad avskildhet och en flyttbar sittplatta för ökad komfort. För ekonomiklass erbjuder det innovativa och lätta Elemento-sätet, tillverkat genom en hållbar produktionsprocess, viktminskning och exceptionellt passagerarutrymme. Gevens design stöder hållbarhet med en 20 % CO2-minskning i produktionen och minimala utsläpp under användning.
Luftrumskabin med XL-fack
Flygplanets Airspace-kabin har XL-fack, vilket ger 60 % mer förvaringsutrymme jämfört med tidigare generationers flygplan för en mer avslappnad ombordstigningsupplevelse för både passagerare och kabinpersonal. Dessutom det senaste belysningssystemet som förbättrar välbefinnandet och den övergripande passagerarupplevelsen ombord.
Gate to gate-wifi
Viasats tjänst för satellituppkoppling ger en högkvalitativ, snabb onlineupplevelse på alla rutter, inklusive strömmande underhållning, och produktivitetsverktyg i realtid, vilket håller passagerare och besättning uppkopplade under hela flygningen.
För mer information, kontakta:
Stefanie Malmhester
Presskontakt, StrandbergHaage
stefanie.malmhester@strandberghaage.se
+46 72 523 14 44
Om Icelandair
Med ett omfattande ruttnätverk utnyttjar Icelandair Islands unika geografiska läge som en hubb mitt emellan Europa och Nordamerika, och erbjuder direktflyg till över 50 destinationer. Utöver det internationella ruttnätverket driver Icelandair även ett inrikesnätverk på Island, en luftfrakt- och logistikverksamhet samt erbjuder flygplansleasing och konsulttjänster.
Sedan 1937, då Icelandair grundades, har flygbolaget stadigt expanderat sitt ruttnätverk och transporterade år 2023 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika. Bolaget sysselsatte cirka 3 600 heltidsanställda och genererade en total omsättning på 1,5 miljarder USD
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke