Marknadsnyheter
Icelandair transporterade två miljoner passagerare under första halvan av 2024
I juni 2024 transporterade Icelandair 514 000 passagerare, en minskning med 1 % jämfört med juni 2023. Under månaden reste 31 % till Island, 15 % från Island, 49 % via Island och 4 % inom Island. Beläggningsgraden var 83 % och punktligheten var 85,2 %, en ökning med 14,5 procentenheter jämfört med föregående år.
Hittills i år har Icelandair transporterat två miljoner passagerare, 7 % fler än förra året. Det har skett en betydande förändring i företagets passagerarmix; antalet via-passagerare ökade med 15 % i juni, medan antalet passagerare som reser till Island minskade jämfört med föregående år. Detta visar på flexibiliteten i Icelandairs rutt-nätverk, som erbjuder möjligheten att byta fokus från en marknad till en annan när efterfrågan förändras. I detta fall, med en lägre efterfrågan till Island, har företaget ökat antalet via-passagerare avsevärt.
Bogi Nils Bogason, VD och koncernchef för Icelandair
”I juni transporterade vi ett liknande antal passagerare som förra året, men vi ser en minskning i efterfrågan till Island jämfört med förra året. Som tidigare har vi utnyttjat flexibiliteten i vårt rutt-nätverk och ökat fokuset på via-passagerare, där hälften av våra passagerare reser över Atlanten med en kort mellanlandning på Island.
Icelandair är ett litet flygbolag på en mycket konkurrensutsatt marknad över Nordatlanten. Därför var det mycket intressant att se en nyligen genomförd analys som visade att vi är det flygbolag som utför flest transatlantiska flygningar med narrow body-plan. Det är här vår huvudsakliga konkurrensfördel ligger. Vi drar nytta av Islands geografiska läge för att erbjuda frekventa flygningar mellan över 50 destinationer i Europa och Nordamerika, med en mellanlandning på Island. Vi använder mindre och mer ekonomiska flygplan än många av våra konkurrenter, vilket ger oss en betydande fördel. Vi har använt denna fördel för att starta tjänster till destinationer som har få internationella förbindelser, och därmed erbjuda de bästa rutterna över Atlanten. Nyliga exempel på destinationer som har varit särskilt framgångsrika är Raleigh-Durham, Detroit och Pittsburgh i USA.
Vi är mycket glada över att se fortsatt god punktlighet, tack vare vårt starka fokus och det enastående arbetet från Icelandair-teamet. Punktligheten är en avgörande faktor bakom den ökade positiva feedback vi fått i passagerarupplevelseundersökningar.
Presskontakt
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Theodor Crawford, StrandbergHaage, theodor.crawford@strandberghaage.se, 072 395 56 55
Om Icelandair
Icelandair är Islands nationella flygbolag. Sedan starten 1937 har Icelandair stadigt utökat sitt ruttnätverk med hjälp av Islands unika geografiska läge som ett nav mellan Europa och Nordamerika. Under 2019 transporterade Icelandair 4,7 miljoner passagerare till 42 destinationer i Europa och Nordamerika.
Nätverken för Icelandair och Air Iceland Connect (AIC), som nyligen integrerades och blev ett, starkt, nätverk är en del av Icelandair Group, en flygfrakts- och logistikverksamhet som även består av flygplansleasing och konsult- och resetjänster. Icelandair Group är noterat på Nasdaq Iceland.
Besök gärna webbplatsen för mer information: https://www.icelandair.com/sv-se/
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke