Connect with us

Marknadsnyheter

Immunovia publicerar Delårsrapport januari-september 2024

Published

on

Juli-september 2024

  • Nettoomsättningen, som för kvartalet endast inkluderade royalty, uppgick till 235 TSEK (488).
  • Nettoresultatet uppgick till -51,1 MSEK (-38,6).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,73 SEK (-0,91).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21,2 MSEK (-35,6).
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 54,2 MSEK (106,7).
  • Den 2 juli informerade bolaget att det nya labbet är operativt och bemannat efter en snabb implementering och validering.
  • Detaljerade resultat från discovery studien avseende bolagets nästa generations test för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer presenterades den 25 juli vid PancreasFest 2024.
  • Immunovia slutför utvecklingen av sitt test för upptäckt av bukspottkörtelcancer där testnoggrannheten har ökat väsentligt, vilket bolaget informerade om den 1 augusti.
  • Den 2 augusti informerade bolaget att man lämnar in en preliminär patentansökan i USA för att skydda nästa generations test.
  • Immunovias nästa generations test kommer att inkluderas i en stor studie av bukspottkörtelcystor finansierad av U.S. National Institutes of Health, meddelade bolaget den 5 augusti.
  • Den 6 augusti offentliggjorde bolaget slutliga villkor i företrädesemissionen och den 12 augusti offentliggjordes prospekt i samband med företrädesemissionen.
  • Den 2 september offentliggjorde bolaget preliminärt utfall i företrädesemissionen och den 3 september offentliggjordes slutligt utfall i företrädesemissionen.
  • Den 12 september genomfördes en riktad emission av units till garanter i samband med den genomförda företrädesemissionen.
  • Den 16 september presenterade Immunovia data från modellutvecklingsstudien vid 2024 AACR Advances in Pancreatic Cancer medical conference.
  • Den 30 september informerade bolaget om ändring av antalet aktier och röster i Immunovia AB.

 

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Den 2 oktober informerade bolaget kring den slutförda analytiska valideringen av nästa generations test för bukspottkörtelcancer som visade utmärkta resultat, vilket bevisar testets tillförlitlighet och robusthet.
  • Den 6 oktober meddelande Immunovia att man framgångsrikt förvärvat samtliga blodprover som krävs för att kliniskt validera nästa generations test för bukspottkörtelcancer.
  • Immunovia presenterade en uppdatering av sitt nästa generations test vid det årliga mötet för PRECEDE Consortium, ett samarbete mellan 51 pankreascentra över hela världen den 7 november.
  • Den 15 november, presenterade bolaget data från modellutvecklingsstudien vid årsmötet för The Collaborative Group of the Americas—Inherited Gastrointestinal Cancers.
     

 

En bild som visar text, skärmbild, nummer, Teckensnitt Automatiskt genererad beskrivning

 
VD kommenterar

VI ARBETAR MOT EN MARKNADSINTRODUKTION I USA 2025

 

Tredje kvartalet präglades liksom de föregående av starka resultat då vi fortsatte att uppnå de mål och milstolpar som satts upp. Som vi tidigare rapporterat visade den analytiska valideringen att vårt nästa generations test är exakt, stabilt och precist. Arbetet med att utveckla testet kommer att kulminera med den kliniska valideringen under fjärde kvartalet. Under 2025 väntar så en omställning från forskning och utveckling till kommersialisering av det nya testet och ytterligare kliniska studier.

 

VI HAR UPPNÅTT MÅLEN FÖR Q3 OCH GÖR UTMÄRKTA FRAMSTEG UNDER Q4

 

Vi avslutade en framgångsrik företrädesemission där över 90 procent av erbjudna units tecknades, betydligt över förväntan. Det höga deltagandet förbättrar våra möjligheter att framgångsrikt ta in ytterligare kapital genom teckningsoptionsserierna TO2 och TO3 i januari respektive april. Givet samma nivå av deltagande i teckningsoptionsserierna skulle emissionen totalt ge oss mer än 12 månaders likviditet och det skulle ge oss möjlighet att arbeta vidare mot våra mål för 2025 enligt nedan.

 

Vi har tagit viktiga steg mot att validera prestandan för vårt test under Q3. Genom den analytiska valideringen har vi bekräftat den tekniska prestandan hos vårt nästa generations test när det gäller att mäta målproteinerna. Vi har också anskaffat blodprover från över 200 patienter med bukspottkörtelcancer och över 800 högriskpersoner inför nästa steg, som är klinisk validering av testet. Det är tack vare våra starka relationer med experter vid ledande behandlingscenter för bukspottkörtelcancer som vi har kunnat säkra över tusen prover på så kort tid. Vi var också det första diagnostikföretaget som erhöll blodprover från PRECEDE Consortium.

 

Klinisk validering är vårt huvudfokus under Q4. Studien är i full gång och vårt labbteam på Research Triangle Park, North Carolina, analyserar hundratals prover. Vi räknar med att kunna slutföra studien och publicera resultaten under december 2024.

 

VÅR PLAN FÖR 2025 ÄR TYDLIG OCH FOKUSERAD

 

Under 2025 kommer vi att fokusera på följande mål:

  1. Genomföra en riktad lansering av nästa generations test i USA.
  2. Slutföra de ytterligare kliniska studier som krävs för att säkra kostnadsersättning.
  3. Vid lämplig tidpunkt säkra en kommersiell partner för att utöka kommersiell räckvidd och accelerera marknadspenetration.
  4. Säkra tillräckligt med resurser för den riktade lanseringen och ytterligare kliniska studier.

 

Vi kommer att genomföra en riktad lansering av nästa generations test under andra halvan av 2025. Vi räknar med att genomföra en riktad lansering av nästa generations test i USA under andra halvan av 2025. Testet kommer att lanseras som ett laboratorieutvecklat test (LDT) och alla prover bearbetas vid vårt laboratorium på Research Triangle Park i USA.

 

Vårt mål med den inledande lanseringsfasen är att påvisa efterfrågan bland läkare och patienter. Det viktigaste måttet på framgång blir upptaget av testet samt testvolymerna vid de bukspottkörtelcancercenter som vi inriktar oss på. Detta kommer att hjälpa oss i arbetet med att säkra en strategisk partner. Det kommer också att underlätta arbetet med att säkra kostnadsersättning, eftersom försäkringsbolagen vill se bevis för att testet verkligen används inom vården.

 

Vi förväntar oss att kostnadsersättning för testet kommer under 2026, efter att försäkringsbolagen har granskat resultaten från publicerade kliniska studier. Vid lanseringen kommer vi sannolikt att tillämpa en modell där patienterna själva får betala en del av den ordinarie kostnaden för testet.

 

Eftersom intäkterna för varje test kommer att vara mycket begränsade under 2025 planerar vi att genomföra en riktad, kostnadseffektiv lansering i begränsad skala. Immunovia kommer att anställa ett litet säljteam som ska fokusera på monitoreringscenter för patienter med hög risk för bukspottkörtelcancer. Deras mål blir att få dessa expertcenter att börja pröva och tillämpa testet och att få key opinion leaders inom bukspottkörtelcancer att förespråka användning av testet. Vi räknar med att det bredare säljarbetet ska utföras senare av en strategisk partner, som då kommer att ha ett betydligt större säljteam som kan nå ut till och driva upp volymerna bland specialister inom sjukdomar i bukspottkörteln, inom interventionell endoskopi och gastroenterologi samt genetikrådgivare.

 

Vi kommer att genomföra de ytterligare kliniska studier som de amerikanska försäkringsbolagen kräver. Under första halvan av 2025 kommer vi att genomföra ytterligare två kliniska valideringsstudier inom högriskpopulationen med ärftlig risk. Därefter kommer vi att undersöka ytterligare högriskgrupper, däribland personer med nydebuterad diabetes, kronisk pankreatit (bukspottkörtelinflammation) och cystor i bukspottkörteln. Fördelaktigt nog räknar vi med att kunna genomföra det kliniska programmet snabbt och till rimlig kostnad genom att använda prover från Immunovias egen biobank, plus prover från bukspottkörtelcancercenter som vi har goda relationer med. Som meddelades i augusti 2024 kommer Immunovias nästa generations test dessutom att studeras inom ramen för ett kliniskt program för patienter med cystor i bukspottkörteln vid National Institutes of Health (USA).

 

Vi eftersträvar att hitta en strategisk partner som kan driva kommersialiseringen av testet. Lärdomarna från lanseringen av IMMray PanCan-d visar tydligt att vi behöver en strategisk partner som kan hjälpa oss att kommersialisera vårt nästa generations test. Genom att ingå partnerskap med ett diagnostikföretag med en stor personalstyrka på säljsidan kommer vi att kunna få ut större testvolymer snabbare och till lägre kostnad. Under de senaste 18 månaderna har vi upprättat relationer med mer än ett dussin lovande potentiella partners, som vi håller regelbundna uppdateringsmöten med. När den kliniska valideringsstudien är slutförd kommer vi att dela resultaten från studien med dessa företag.

 

Vi kommer att vara noga med att välja rätt tidpunkt för att ingå ett eventuellt partnerskap, när vi har utvecklat produkten och den kliniska portföljen tillräckligt långt för att kunna säkra attraktiva avtalsvillkor. Vi kommer att söka omsorgsfullt efter en strategisk partner under de kommande kvartalen och ingå ett avtal när tidpunkten är optimal.

 

Vi har goda förutsättningar för att finansiera vår verksamhet under de kommande 12 månaderna och kommer att hantera vårt kapitalbehov strategiskt.

Under 2025 kommer utgifterna att förflyttas från forskning och produktutveckling till kliniska studier och riktad kommersialisering. Vi kommer att göra en strategisk utvärdering av optimal tidpunkt och optimala medel för att finansiera dessa rörelsekostnader efter den kommande 12-månadersperioden.

 

Immunovias team brinner för att belöna våra aktieägare. Jag vill betona hur otroligt engagerade vi som team är i att få se Immunovia nå framgång. Vi är en grupp passionerade, engagerade och uthålliga människor, och jag blir otroligt stolt när jag ser hur allt vårt hårda arbete äntligen ger resultat. Jag tror verkligen helhjärtat på det vi gör. För att demonstrera min övertygelse och mitt engagemang har jag själv förvärvat 1 470 588 units i företrädesemissionen, 140 procent av min pro rata-andel av emissionen.

 

Jag vill gärna höra dina synpunkter på hur väl vi uppnår våra mål och levererar värde till våra aktieägare. Hör av dig till mig på info@immunovia.com om du har några frågor eller förslag. Du får också gärna följa och hålla kontakten med mig på LinkedIn https://www.linkedin.com/company/immunovia-ab/ – på den plattformen har jag möjlighet att berätta mer om vad vi gör, utöver det som tas upp i våra kvartalsrapporter och pressmeddelanden.

 

November 27, 2024
Jeff Borcherding, vd och koncernchef
Immunovia AB

 

För mer information, vänligen kontakta:
Jeff Borcherding
Vd och koncernchef
jeff.borcherding@immunovia.com

Karin Almqvist Liwendahl
CFO
karin.almqvist.liwendahl@immunovia.com
+46 70 911 56 08

Denna information är sådan som Immunovia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 27 november 2024 klockan 8.30 CET.

 

Telefonkonferens

Immunovia håller en webbsänd telefonkonferens klockan 15:00 CET den 27 november med Jeff Borcherding, vd och koncernchef och Karin Almqvist Liwendahl, CFO.

 

För att ta del av presentationen, vänligen ring in på något av nedan nummer eller följ konferensen via länken nedan.

 

Sverige +46 8 5051 0031

Storbritannien: +44 207 107 06 13

USA: +1 631 570 56 13

Länk till webbsändningen: https://access.creomediamanager.com/registration/0cb413c2-e586-432a-8ccd-449b18e56ee0?ref=https%3A%2F%2Fcreo-live.creomediamanager.com%2F0cb413c2-e586-432a-8ccd-449b18e56ee0

 

Immunovia i korthet
Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.

 

USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.

 

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.

###

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.